Gå til innhold

Noen som har vært på Vilde Mødrehjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mødrehjem/familesenter er et barnevernstiltak. Det er selvfølgelig ikke slik  at ellers normalt fungerende mødre med fødselsdepresjon havner på mødrehjem. Fødselsdepresjon behandles i helsevesenet. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde vel overlevd på brødskiver og grandis du som de fleste andre :) Her var det kun kjapp mikromat, og jeg stod ihvertfall ikke og lagde mat på ettermiddag/kveld, da babyen trengte meg som mest. Du ser virkelig ikke forskjellen på å slenge i hop to brødskiver til seg selv, og lage middag til en hel institusjon? I linken stod det at etter en uke måtte man delta på middagsrullering, som foregikk kveldstid, det er helt vanvittig etter min mening. Og må vel være ganske enkelt å tilbakevise hvis det er usant, de fleste institusjoner har egne kjøkkenpersonell og vaskepersonell. Det er jo ikke brukerne som skal stå for felles middag og rengjøring av fellesarealer. Ihvertfall ikke med nyfødte babyer de skal ta seg av!

Anonymkode: 4f36e...22c

Så hvis man har barn fra før, må disse leve på brødskiver til alle måltider i åtte uker? Det er jo helt absurd. Selv med onter og vondter klarer de aller fleste helt utmerket å ta vare på barn, stelle hus og gjøre ærender. Det er en fullstendig håndterbar og normal ting. 

På Vilde vasker de for øvrig ikke opp etter andre eller lager andres mat, man bor i leilighet alene. 

Anonymkode: e7fe8...966

• Liker 8
Skrevet

Det finnes mye informasjon om de ulike familiesentrene hvis man gidder å google. 

Man bor i hovedsak i egen leilighet/rom med bad og har ansvar for egen husholdning, på samme måte som man har hjemme. Har man kjæreste/samboer/mann bor han der gjerne også (ref familiesenter). Er man alene hadde man måttet klare seg alene hjemme også, så det er ingen forskjell. 

Som tidligere nevnt er det et barnevernstiltak. Det vil bestå av observasjon, kartlegging, utredning, veiledning og hjelp. Det er ikke tilfeldig at et tiltak som mødrehjem settes inn. Det er ikke slik at «hvemsomhelst» som er nedfor og sliten etter fødsel sendes på mødrehjem. 

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, Guidet Kvinne skrev:

Det finnes mye informasjon om de ulike familiesentrene hvis man gidder å google. 

Man bor i hovedsak i egen leilighet/rom med bad og har ansvar for egen husholdning, på samme måte som man har hjemme. Har man kjæreste/samboer/mann bor han der gjerne også (ref familiesenter). Er man alene hadde man måttet klare seg alene hjemme også, så det er ingen forskjell. 

Som tidligere nevnt er det et barnevernstiltak. Det vil bestå av observasjon, kartlegging, utredning, veiledning og hjelp. Det er ikke tilfeldig at et tiltak som mødrehjem settes inn. Det er ikke slik at «hvemsomhelst» som er nedfor og sliten etter fødsel sendes på mødrehjem. 

Og dette vet du fordi...?

Anonymkode: 9516f...9a2

Skrevet
6 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Jeg vet ikke helt hva i innlegget mitt du kommenterer på? 

For litt generell informasjon: 

https://frifagbevegelse.no/nyheter/617-barn-fikk-foreldrene-sine-vurdert-pa-et-familiesenter-i-fjor-her-far-foreldre-en-siste-sjanse-6.183.586548.78e06f8623

Du. Jeg har selv vært på mødrehjem. Ikke på Vilde. På et annet, og noen ganger blir mødrehjem brukt som både første og siste sjanse. Er ikke slik at man har fått maaange andre sjanser før det. Folk med spedbarn uten å ha fått en sjanse, sendes dit

• Liker 2
Skrevet

Når det gjelder Vilde helt spesifikt, anbefaler jeg å lese den siste tilsynsrapporten fra Helsetilsynet/Fylkesmannen. Dette var varslet/planlagt tilsyn som del av Fylkesmannens plikt til å føre jevnlige tilsyn. Dette gjelder for øvrig alle institusjoner i Norge, det være seg sykehjem, barnevernsinstitusjoner, somatiske sykehus, poliklinikker, psykiatriske sykehus, døgnavdelinger og poliklinikker, psykisk utviklingshemmede mm. Den gærne staten Norge fører nemlig jevnlige tilsyn. 

Link: 

https://www.helsetilsynet.no/tilsyn/tilsynsrapporter/vestfold/2017/tilsyn-ved-stiftelsen-vilde-senter-for-foreldre-og-barn-2017/

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du. Jeg har selv vært på mødrehjem. Ikke på Vilde. På et annet, og noen ganger blir mødrehjem brukt som både første og siste sjanse. Er ikke slik at man har fått maaange andre sjanser før det. Folk med spedbarn uten å ha fått en sjanse, sendes dit

De fleste sendes ikke på mødrehjem. Det er sjeldent. 

Men ja, det er en dobbelthet der som må oppleves veldig vanskelig. Det er utredning og vurdering parallelt med veiledning. Jeg har stor forståelse for at det ikke er lett, og for at de som er der nødvendigvis har det veldig, veldig vanskelig og er redde og sinte. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, jeg skjønner at det føles fælt. Men, de fleste flytter jo hjem igjen med barnet sitt. 

Jeg opplever at flere i tråden hevder det motsatte, og det er jo ikke sant. 

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, Guidet Kvinne said:

Men, de fleste flytter jo hjem igjen med barnet sitt. 

Fleste? er det ikke 8 av 10 barn som blir tatt?

Anonymkode: 1db99...ae9

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fleste? er det ikke 8 av 10 barn som blir tatt?

Nei. Hvor har du disse tallene fra? 

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei. Hvor har du disse tallene fra? 

Fra lenken i tema lenken. 

Det står at de ansatte på Vilde sier dette selv ved første møte.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis man har barn fra før, må disse leve på brødskiver til alle måltider i åtte uker? Det er jo helt absurd. Selv med onter og vondter klarer de aller fleste helt utmerket å ta vare på barn, stelle hus og gjøre ærender. Det er en fullstendig håndterbar og normal ting. 

På Vilde vasker de for øvrig ikke opp etter andre eller lager andres mat, man bor i leilighet alene. 

Jeg kan si at jeg for eksempel ikke var i stand til å lage mat og vaske hus med mine "onter og vondter" (mistet 4 liter blod i fødsel og knapt overlevde) etter jeg fødte mitt første barn. Da var det fint å ha mann som gjorde alt nødvendig husarbeid. Kanskje barnevernet burde ha tatt barnet mitt da jeg ikke var i god nok form for å ta meg av barnet og huset siden jeg nesten døde på grunn av feil som jordmødre gjorde?

Anonymkode: 911e5...5a2

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan si at jeg for eksempel ikke var i stand til å lage mat og vaske hus med mine "onter og vondter" (mistet 4 liter blod i fødsel og knapt overlevde) etter jeg fødte mitt første barn. Da var det fint å ha mann som gjorde alt nødvendig husarbeid. Kanskje barnevernet burde ha tatt barnet mitt da jeg ikke var i god nok form for å ta meg av barnet og huset siden jeg nesten døde på grunn av feil som jordmødre gjorde?

Anonymkode: 911e5...5a2

De aller fleste, sa jeg. Du var uheldige unntaket. Når du er i en slik situasjon er du avhengig av å ha et godt nettverk rundt deg og god hjelp, har du ikke det, så burde du fått ekstern hjelp, ja.  

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uenig med deg.

Vi mennesker er ikke dyr. Hovedforskjellen er evnen til å behandle hverandre med respekt. Og det er ingen plass for respekt der hvor den ene har absolutt makt over den andre og kan frata barnet ved en feil ord eller blikk 😞 

Ærligt, da jeg ble mor, "en klok kvinne som ... veileder" var det siste i verden som jeg trengte.

Og det er en svært dårlig måte å behandle fødselsdepresjon ved å vise at det alltid kan bli verre.

Det er ingen som fratar noen barn «ved en feil ord eller blikk»!!!!

Ærlig talt.

Anonymkode: b7294...9e5

• Liker 7
Skrevet
7 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Igjen, jeg skjønner at det føles fælt. Men, de fleste flytter jo hjem igjen med barnet sitt. 

Kilder takk.

Anonymkode: 7bdc6...0c6

• Liker 1
Skrevet
På 11.9.2019 den 1.04, AnonymBruker skrev:

Nei. En nettside som kaller seg barnefjern tar jeg på ingen måte seriøst. 

Jeg har god kjennskap til barnevernet i Norge og kan gjerne diskutere det. Det er mye ved barnevernet som burde diskuteres og kritiseres. Men utgangspunkt i en enkeltsak på en slik side er retting slett helt uinteressant for en ordentlig debatt. 

Anonymkode: 0e1c0...29f

Er det rart at fortvilte mennesker for overgrep og menneskerettighetsbrudd henvender seg til sosiale medier og andre alternative medier når de statlige offentlige mediene svikter og nekter å ta tak i menneskerettsbrudd som skjer her i Norge. En enkeltsak om menneskerettsbrudd og overgrep på instistusjoner er en sak for mye !  Folk i Norge er et naivt folkeslag som stoler blindt på autoriteter. Og tror at autoriteter alltid har rett og ikke kan svikte og gjøre grove feil med vilje.

Anonymkode: 80c00...4da

• Liker 1
Skrevet

Er du ressurssterk og havner på Vilde, så vil du gå ut med barnet ditt i behold i 99,9% av tilfellene. Spedbarn har nokså grunnleggende og enkle omsorgsbehov: de skal ha mat, de skal ha søvn, de skal ha hudkontakt og kos, de skal ha passe temperatur, og de skal stelles og skiftes bleie på. For å oppfylle disse behovene må omsorgsgiveren være både oppmerksom og tålmodig, men det er ikke akkurat kvantefysikk det er snakk om, og hvis man ikke klarer dette helt grunnleggende, så har man ikke noe med å ha ansvar for så små barn, så enkelt er det. 

Å havne på mødrehjem er selvsagt kjipt. Det kan være både nedverdigende og mentalt vanskelig å skulle bli passet på, observert og gitt skjematiske instrukser av fremmede mennesker mens trusselen om om at du mister barnet henger over deg. Har du nettopp født er man også gjerne ekstra sårbar og emosjonell, noe som ytterligere forvansker situasjonen. Men på mødrehjem får du faktisk en sjanse til å bevise at du klarer å ta vare på et barn. At du klarer å skifte bleie, at du klarer å legge vekk mobilen og røykpakka og slå av netflix når barnet er sultent, at du klarer å vurdere om barnet er altfor varmt eller altfor kaldt, at du klarer å vaske et gulv og re opp en seng. Mange i barnevernets søkelys får ingen slike sjanser, de mister barna etter at et par sakkyndige har vært på en times hjemmebesøk og gjort noen overflatiske observasjoner. Her får du tre måneder til å bevise at du klarer å ta vare på ditt eget barn. 

Anonymkode: 06d3a...6f4

• Liker 6
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Men på mødrehjem får du faktisk en sjanse til å bevise at du klarer å ta vare på et barn.

for en flaks 😄 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange i barnevernets søkelys får ingen slike sjanser, de mister barna etter at et par sakkyndige har vært på en times hjemmebesøk og gjort noen overflatiske observasjoner.

Oh, shit 😞 

Høres skikkelig skummelt ut.

Noe må gjøres med denne etaten før det ble gjort noe med oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...