Gå til innhold

Plutselig fare for boligpris-nedgang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Skulle vært kvitt i sommer, -men ¨livet¨ kom litt i vegen. -Føler det begyner å haste litt nå.

-Litt å ¨gå på¨, håper jeg, særlig pop. strøk. -Men, intet tre vokser inn i himmelen...

a.

Er det egentlig så lurt å kvitte seg med boligen? Dere må jo ha ett sted å bo uansett. Prisene vil ikke gå drastisk ned, men en liten korreksjon. På sikt vil dey likevel stige.

Anonymkode: c8fe8...70d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig så lurt å kvitte seg med boligen? Dere må jo ha ett sted å bo uansett. Prisene vil ikke gå drastisk ned, men en liten korreksjon. På sikt vil dey likevel stige.

Anonymkode: c8fe8...70d

Hva tror du skjedde, med boligpriser i

¨¨ Den store depresjonen, også kalt Den store verdenskrisen eller på norsk «de harde trettiåra», var en verdensomfattende økonomisk nedgangsperiode i første del av 1930-årene. Børskrakket i 1929 på Wall Street markerer ofte starten på depresjonen, selv om amerikansk økonomi da hadde vært i resesjon et par måneder. ¨¨ ... :ball: ... ALLTID Vært hypp på Havseiler, -og Småbruk, må skaffe en Mill., ++. 

Timingen er perfekt for meg.

Ref... https://no.wikipedia.org/wiki/Den_store_depresjonen

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Hva tror du skjedde, med boligpriser i

¨¨ Den store depresjonen, også kalt Den store verdenskrisen eller på norsk «de harde trettiåra», var en verdensomfattende økonomisk nedgangsperiode i første del av 1930-årene. Børskrakket i 1929 på Wall Street markerer ofte starten på depresjonen, selv om amerikansk økonomi da hadde vært i resesjon et par måneder. ¨¨ ... :ball: ...

Ref... https://no.wikipedia.org/wiki/Den_store_depresjonen

a.

Oh lord!

Nå blåser du opp en liten regulatorisk innstramming, til å bli en verdenskrise. Den overdrivelsen henger ikke på greip. 

 

Anonymkode: c8fe8...70d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dukker brått opp mange negative nyheter om boligpriser.
Ja, det har vært litt tregt marked, men nå har alle økonomisteder negative nyheter.

https://www.dinepenger.no/oekonomi/bolig/dette-tror-ekspertene-om-bolighoesten/24690911

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dOPdGJ/meglersjef-frykter-ny-korreksjon-etter-finanstilsynets-forslag
Overskriften var: Boligtopper refser Finanstilsynet-forslag: Frykter kraftig boligprisfall

Har det sammenheng med dette:
Finanstilsynet ber Siv Jensen stramme inn boliglånskravene
https://e24.no/privatoekonomi/i/xPbxyn/finanstilsynet-ber-siv-jensen-stramme-inn-boliglaanskravene

Finanstilsynet vil stramme inn boliglånsforskriften - NEF reagerer
https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2019/09/10/6955054/finanstilsynet-vil-stramme-inn-boliglansforskriften-nef-reagerer

 

 

Anonymkode: 34a4c...d96

Det har vel vært snakket om de siste 5 årene og prisene har jo bare gått opp (liten nedgang i Oslo ) og så opp og opp og opp.

To bekjente solgte akkurat henholdsvis et hus med 300,000 i verdiøkning på 2 år og en leilighet med 400,000 på 2 og et halvt år.

Det å eie vs å leie vil nok uansett i 999,9 av alle tilfeller være langt mer økonomisk gunstig.

Er man etabelert med enebolig så er jo ofte planen også å bo der - i 20,30 år - og at markedet vil gå litt opp og ned i den perioden er jo normalt. Likevel vil en jo ha 30 år hvor en betaler mindre skatt p.g.a boliglånet og at man sparer til seg selv for hvert månedelig avdrag man betaler. For ikke å snakke om tryggheten og friheten når man eier - ingen som kan komme å si "du, om 2 måneder så sies leiekontrakten din opp".  Har man mulighet så føler i alle fall jeg det er et lett valg - eie, ikke leie.

 

 

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gapet mellom lønnsøkning og prisøkning kan ikke fortsette inn i himmelen. Bare de siste 5 årene har spriket der jeg bor vært en prisøkning som har være mer enn 13% høyere enn lønnsøkningen.

Norske husholdninger har (i snitt) urovekkende høy gjeld i forhold til årsinntekt. 

Og heller ikke de store boligspekulantene (proff. selskap som kjøper stort og mye) kan kjøpe alt som blir tilgjengelig i markedet.

Å skjerpe inn max. lån vil kunne være en av faktorene som kan roe markedet litt, kombinert med at det kommer ganske mye nybygg ut il markedet mange steder.

Anonymkode: 7b52b...0cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke "de fleste" med god margin hvertfall. Nesten halvparten får hjelp av av sine foreldre:

https://www.ssb.no/bygg-bolig-og-eiendom/artikler-og-publikasjoner/halvparten-av-unge-boligkjopere-far-foreldrehjelp

Det er nok en forenklet påstand vil jeg si. Det er mange som jobber, sliter, spinker og sparer men som likevel har få muligheter til å kjøpe seg egen bolig. Noe av grunnen til det er økte lønnsforskjeller, der en del yrker er relativt dårlig betalt (selv om det rent samfunnsmessig kan dreie seg om viktige yrker). En annen grunn er "midlertidighetshysteriet" som har tatt grep også i norsk arbeidsliv. Svært mange av dagens arbeidstakere går i vikariater og midlertidige stillinger i årevis, og enkelte nesten hele arbeidslivet. Det gir et dårlig utgangspunkt med tanke på boliglån siden de som regel ikke vil få det innvilget. 

Grunnen til at det har blitt slik er på ingen måte tilfeldigheter eller noe de som er førstegangskjøpere i dag kan lastes for, men er et resultat av politisk vilje gjennom noen tiår.

Anonymkode: 733fe...0d0

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen til konsekvensene av den mørkeblå politikken. 😡

Anonymkode: e691f...e1a

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

en liten regulatorisk innstramming, til å bli en verdenskrise.

Finnansfolk vil jo alltid juge om dette, -luftslottet hadde jo punktert elles...

En liten regulatorisk innstramming... FAT CHANCE... -LOL...

HandelsKRIG US. vs KINA...

Brexit...

KONKURS USA. Ref. https://www.usdebtclock.org/#

DCXS-85-4.jpg

Har ingen hensikt å prøve å gi ett nummer på ¨MURICA¨s¨ StatsGJELD, -Stiger for fort... 

22,551,480,xxx,xxx USD... REMEMBER -ENJOY  ... -Kaller det Fantasilliarder jeg.

Historien gjenntar seg seff...

MANGE seriøse kilder hevder att 1 av 5 Jobber i USA ER BASERT PÅ FORSVARET, ELLER FORSVARSINDUSTRIEN...

Hva er den ¨logiske løsninga¨ da...

Skru på hjærnen, -dere som har en. ... EDIT... Gjett hvem Som eier ¨halve gjelda¨ til USA...

-Oljefondet ikke medregnet...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gapet mellom lønnsøkning og prisøkning kan ikke fortsette inn i himmelen. Bare de siste 5 årene har spriket der jeg bor vært en prisøkning som har være mer enn 13% høyere enn lønnsøkningen.

Norske husholdninger har (i snitt) urovekkende høy gjeld i forhold til årsinntekt. 

Og heller ikke de store boligspekulantene (proff. selskap som kjøper stort og mye) kan kjøpe alt som blir tilgjengelig i markedet.

Å skjerpe inn max. lån vil kunne være en av faktorene som kan roe markedet litt, kombinert med at det kommer ganske mye nybygg ut il markedet mange steder.

Anonymkode: 7b52b...0cd

Det kommer nye boliger, men det bygges for få. Særlig her i Oslo. Det vil presse opp prisene i storbyene. 

Selv ikke engang finanskrisen i 2008 har hindret prisene i å stige. Jeg tenker at det blir en liten korreksjon, men det er nok bare midlertidig. Dessverre hjelper det lite når de snakker om å stramme opp boliglånforskriften. 

Anonymkode: c8fe8...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dette være gunstig for oss som skal kjøpe bolig uten lån? 😛

Anonymkode: ffd31...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv ikke engang finanskrisen i 2008 har hindret prisene i å stige.

Forskjeld på Forkjølelse, -og Pest...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Forskjeld på Forkjølelse, -og Pest...

a.

Gjesp.... 

Anonymkode: c8fe8...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjesp.... 

Anonymkode: c8fe8...70d

Sove godt da... Anonym c8fe8...70d

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nye boliger, men det bygges for få. Særlig her i Oslo. Det vil presse opp prisene i storbyene. 

Selv ikke engang finanskrisen i 2008 har hindret prisene i å stige. Jeg tenker at det blir en liten korreksjon, men det er nok bare midlertidig. Dessverre hjelper det lite når de snakker om å stramme opp boliglånforskriften. 

Anonymkode: c8fe8...70d

Krise og krise i 2008 fru Blom. Sist det var noe som liknet på en krise var vel da jappeboblen sprakk, de internasjonale børsene stupte, arbeidsledigheten steg rett til værs og boligrenten steg til rundt 17 - 18%. Jepp helt i begynnelsen på 1990-tallet.

Etter det har alt vært rimelig stabilt, tross den lille dippen med finanskrise. 

Med for stor ubalanse mellom pris og folks lønn, så vil typisk Oslo risikere å miste den arbeidskraften som ikke er født i i byen og dermed kan bo hjemme hos mor&far inntil de arver besteforeldrenes hus/leilighet.

Ingen trær vokser inn i himmelen, selv om mange av dagens førstegangskjøpere var barn da finanskrisen justerte markedet en liten smule.

Anonymkode: 7b52b...0cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil dette være gunstig for oss som skal kjøpe bolig uten lån? 😛

Anonymkode: ffd31...149

Vil hva være gunstig? Spørsmålet er alltid: Hvor skal det kjøpes? Hva skal kjøpes (villa, leilighetskompleks, en leilighet). Hva skal kjøpet brukes til? (bolig eller næring, bo selv eller utleie). Hvor mye penger kan det kjøpes for, og når skal det kjøpes.

Anonymkode: 7b52b...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krise og krise i 2008 fru Blom.

Jepp helt i begynnelsen på 1990-tallet. ... Du har sikkert mye bedre husk enn meg...

Jeg husker den græia, -kan det ha vært så tidlig som -86 ... IKKE flydd tilbake å sjekka. Husker ¨Oljekrisa¨ ...

Eneste gang det var Søndagstur på motorvegen, -Les... FORBUD MOT BILKJØRING PÅ Søndager...

Ting KAN Snu FORT...

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krise og krise i 2008 fru Blom. Sist det var noe som liknet på en krise var vel da jappeboblen sprakk, de internasjonale børsene stupte, arbeidsledigheten steg rett til værs og boligrenten steg til rundt 17 - 18%. Jepp helt i begynnelsen på 1990-tallet.

Etter det har alt vært rimelig stabilt, tross den lille dippen med finanskrise. 

Med for stor ubalanse mellom pris og folks lønn, så vil typisk Oslo risikere å miste den arbeidskraften som ikke er født i i byen og dermed kan bo hjemme hos mor&far inntil de arver besteforeldrenes hus/leilighet.

Ingen trær vokser inn i himmelen, selv om mange av dagens førstegangskjøpere var barn da finanskrisen justerte markedet en liten smule.

Anonymkode: 7b52b...0cd

Det spiller uansett ingen rolle for meg. Jeg har sikra meg og neste generasjon. 

Om boligprisene går ned, vil jeg alltid ha leieinntektene. 

Anonymkode: c8fe8...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller uansett ingen rolle for meg. Jeg har sikra meg og neste generasjon. 

Hva hjelper det ¨Unge voksne¨ som ikke klarer å betale renter, -kåken Sin...

IKKE Ta ¨lån over pipa¨ -I disse dager, er mitt råd. ... -Gammal tulling her.

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo det som vil skje. De som leier og ikke får hjelp av foreldrene, har ikke mulighet til å kjøpe egen bolig nå. Hva tror du vil skje dersom de skal stramme inn enda mer?

Jeg syns klasseskillet har økt med blå regjering. Jeg er spent på hvor mye de rekker å ødelegge i to år til. 

Anonymkode: c8fe8...70d

Poenget med å stramme inn hvor mye man kan få i lån er jo å få prisene ned, sånn at det blir enklere for de som ikke får hjelp av foreldrene å komme inn på markedet.

Anonymkode: e950f...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eldrebølgen som vil ta knekken på boligprisene. Massive mengde med folk som ble født rett etter 2.verdenskrig og de fleste av de skal dø det neste 10 årene. Det betyr tomme hus over hele landet. Sier seg selv at det blir trangt ut døra når de hoper seg opp på boligmarkedet. Unntaket er boliger i svært populære byområder. 

Anonymkode: e77a1...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Poenget med å stramme inn hvor mye man kan få i lån er jo å få prisene ned, sånn at det blir enklere for de som ikke får hjelp av foreldrene å komme inn på markedet.

Anonymkode: e950f...8b9

Ikke om den strammes. Det blir ikke lenger 5xinntekten, men ned til 4x. Lønningene har ikke steget like mye som boligprisene. Om boligprisene går ned 15-20% så er prisene i  f.eks Oslo fortsatt høyt. 

Jeg er veldig spent på hvordan det blir, men håper jeg tar feil.

 

Anonymkode: c8fe8...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...