Gå til innhold

Plutselig fare for boligpris-nedgang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dukker brått opp mange negative nyheter om boligpriser.
Ja, det har vært litt tregt marked, men nå har alle økonomisteder negative nyheter.

https://www.dinepenger.no/oekonomi/bolig/dette-tror-ekspertene-om-bolighoesten/24690911

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dOPdGJ/meglersjef-frykter-ny-korreksjon-etter-finanstilsynets-forslag
Overskriften var: Boligtopper refser Finanstilsynet-forslag: Frykter kraftig boligprisfall

Har det sammenheng med dette:
Finanstilsynet ber Siv Jensen stramme inn boliglånskravene
https://e24.no/privatoekonomi/i/xPbxyn/finanstilsynet-ber-siv-jensen-stramme-inn-boliglaanskravene

Finanstilsynet vil stramme inn boliglånsforskriften - NEF reagerer
https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2019/09/10/6955054/finanstilsynet-vil-stramme-inn-boliglansforskriften-nef-reagerer

 

 

Anonymkode: 34a4c...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette henger jo sammen med verdensøkonomien. Frykt for effektene av Brexit og handelskrig, redusert aktivitet i de store økonomiske lokomotivene som Tyskland. Dette vil påvirke norsk økonomi og dermed boligprisene. Disse tingene går i sykler, men slik det ser ut nå så vil en større nedtur komme om ikke så altfor lenge. Se bare hva som skjer i Kina i forhold til at myndighetene prøver å demme opp for redusert eksport og stor gjeld i privat sektor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, bandit said:

Dette henger jo sammen med verdensøkonomien. Frykt for effektene av Brexit og handelskrig, redusert aktivitet i de store økonomiske lokomotivene som Tyskland. Dette vil påvirke norsk økonomi og dermed boligprisene. Disse tingene går i sykler, men slik det ser ut nå så vil en større nedtur komme om ikke så altfor lenge. Se bare hva som skjer i Kina i forhold til at myndighetene prøver å demme opp for redusert eksport og stor gjeld i privat sektor.

Bråket rundt disse handelsavtalene er skummelt.
Handelskrig i vente?

Anonymkode: 34a4c...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bråket rundt disse handelsavtalene er skummelt.
Handelskrig i vente?

Anonymkode: 34a4c...d96

Handelskrigen mellom USA og Kina har vært i gang en stund, men den eskalerer. 

I tillegg vil Finansdepartementet stramme inn reglene for boliglån, noe som også kommer til å påvirke boligprisene negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bandit skrev:

Handelskrigen mellom USA og Kina har vært i gang en stund, men den eskalerer. 

I tillegg vil Finansdepartementet stramme inn reglene for boliglån, noe som også kommer til å påvirke boligprisene negativt.

Det betyr gunstige tider for utleierne. Klasseskillet vil dermed øke. 

 

Anonymkode: c8fe8...70d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr gunstige tider for utleierne. Klasseskillet vil dermed øke. 

 

Anonymkode: c8fe8...70d

Fyffaen. 

Anonymkode: e691f...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fyffaen. 

Anonymkode: e691f...e1a

Det er jo det som vil skje. De som leier og ikke får hjelp av foreldrene, har ikke mulighet til å kjøpe egen bolig nå. Hva tror du vil skje dersom de skal stramme inn enda mer?

Jeg syns klasseskillet har økt med blå regjering. Jeg er spent på hvor mye de rekker å ødelegge i to år til. 

Anonymkode: c8fe8...70d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som vil skje. De som leier og ikke får hjelp av foreldrene, har ikke mulighet til å kjøpe egen bolig nå. Hva tror du vil skje dersom de skal stramme inn enda mer?

Jeg syns klasseskillet har økt med blå regjering. Jeg er spent på hvor mye de rekker å ødelegge i to år til. 

Anonymkode: c8fe8...70d

Ja, jeg vet. Og det er ille. Vi trenger en boligpolitikk, ikke bare boligmarked som vi har i dag. Hvordan skal de som må på leiemarkedet overleve? Trailerpark neste? Begynner å se sånne «gladsaker» i Aftenposten om noen som bor i mikrohus. Det er egentlig bare trist og provoserende. 

Anonymkode: e691f...e1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få ut finger¨n, -bli kvitt kåken, -henge litt på gjærdet, bo i båt en liten stund :Nikke: -e.l., -digger det.

a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet. Og det er ille. Vi trenger en boligpolitikk, ikke bare boligmarked som vi har i dag. Hvordan skal de som må på leiemarkedet overleve? Trailerpark neste? Begynner å se sånne «gladsaker» i Aftenposten om noen som bor i mikrohus. Det er egentlig bare trist og provoserende. 

Anonymkode: e691f...e1a

Aftenposten er flink til å dekke over hva som egentlig foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som vil skje. De som leier og ikke får hjelp av foreldrene, har ikke mulighet til å kjøpe egen bolig nå. Hva tror du vil skje dersom de skal stramme inn enda mer?

Jeg syns klasseskillet har økt med blå regjering. Jeg er spent på hvor mye de rekker å ødelegge i to år til. 

Anonymkode: c8fe8...70d

Det er ikke slik at de som leier, og så kjøper, får hjelp av foreldre. Faktisk er de aller fleste nødt til å spare opp egenkapital selv, og ikke ta større lån enn man kan betjene. Og de som får hjelp, får det ikke nødvendigvis i penger, men ved at foreldre stiller som medlåner og kausjonist. Som forelder, ville jeg aldri ha gjort noen av de to siste delene. Har nok med mine egne utgifter. Om jeg kunne , ville jeg ha hjulpet med egenkapitalen, men jeg setter ikke min egen økonomi i fare.

Syns ofte de som syter og klager høyest over klasseskille osv, er de som er minst flinke til å ta ansvar for seg selv, og bl a spare egne penger til bolig. Hvis staten skal hjelpe alle unge som ikke klarer å avstå fra Starbucks kaffen, og heller spare penger, så blir det ikke mye igjen til de som virkelig trenger det - eldre, syke osv.

Anonymkode: a1bc2...58f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns ofte de som syter og klager høyest over klasseskille osv, er de som er minst flinke til å ta ansvar for seg selv, og bl a spare egne penger til bolig. Hvis staten skal hjelpe alle unge som ikke klarer å avstå fra Starbucks kaffen, og heller spare penger, så blir det ikke mye igjen til de som virkelig trenger det - eldre, syke osv.

Jeg synes sånne svar er forenklede og flåsete. 

16 minutter siden, O.G. skrev:

Aftenposten er flink til å dekke over hva som egentlig foregår.

Ja, jeg er klar over det. Har derfor avsluttet mitt abonnenment på Aftenposten. 

Anonymkode: e691f...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at de som leier, og så kjøper, får hjelp av foreldre. Faktisk er de aller fleste nødt til å spare opp egenkapital selv, og ikke ta større lån enn man kan betjene. Og de som får hjelp, får det ikke nødvendigvis i penger, men ved at foreldre stiller som medlåner og kausjonist. Som forelder, ville jeg aldri ha gjort noen av de to siste delene. Har nok med mine egne utgifter. Om jeg kunne , ville jeg ha hjulpet med egenkapitalen, men jeg setter ikke min egen økonomi i fare.

Syns ofte de som syter og klager høyest over klasseskille osv, er de som er minst flinke til å ta ansvar for seg selv, og bl a spare egne penger til bolig. Hvis staten skal hjelpe alle unge som ikke klarer å avstå fra Starbucks kaffen, og heller spare penger, så blir det ikke mye igjen til de som virkelig trenger det - eldre, syke osv.

Anonymkode: a1bc2...58f

Du kunne ikke tatt mere feil. Jeg eier egen bolig og flere utleieleiligheter i Oslo-vest. 

Grunnen til at jeg «syter» over klasseskillet er fordi jeg leier ut til noen av de. Unge folk i lavtlønnet yrke eller uføre. De blir dømt til å leie resten av livet. Hva tror du vil skje med deres barn? 

Anonymkode: c8fe8...70d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Må få ut finger¨n, -bli kvitt kåken, -henge litt på gjærdet, bo i båt en liten stund :Nikke: -e.l., -digger det.

a.

Tenkt samme tanken. 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at de som leier, og så kjøper, får hjelp av foreldre. Faktisk er de aller fleste nødt til å spare opp egenkapital selv, og ikke ta større lån enn man kan betjene. Og de som får hjelp, får det ikke nødvendigvis i penger, men ved at foreldre stiller som medlåner og kausjonist. Som forelder, ville jeg aldri ha gjort noen av de to siste delene. Har nok med mine egne utgifter. Om jeg kunne , ville jeg ha hjulpet med egenkapitalen, men jeg setter ikke min egen økonomi i fare.

Syns ofte de som syter og klager høyest over klasseskille osv, er de som er minst flinke til å ta ansvar for seg selv, og bl a spare egne penger til bolig. Hvis staten skal hjelpe alle unge som ikke klarer å avstå fra Starbucks kaffen, og heller spare penger, så blir det ikke mye igjen til de som virkelig trenger det - eldre, syke osv.

Anonymkode: a1bc2...58f

Det er ikke "de fleste" med god margin hvertfall. Nesten halvparten får hjelp av av sine foreldre:

https://www.ssb.no/bygg-bolig-og-eiendom/artikler-og-publikasjoner/halvparten-av-unge-boligkjopere-far-foreldrehjelp

Det er nok en forenklet påstand vil jeg si. Det er mange som jobber, sliter, spinker og sparer men som likevel har få muligheter til å kjøpe seg egen bolig. Noe av grunnen til det er økte lønnsforskjeller, der en del yrker er relativt dårlig betalt (selv om det rent samfunnsmessig kan dreie seg om viktige yrker). En annen grunn er "midlertidighetshysteriet" som har tatt grep også i norsk arbeidsliv. Svært mange av dagens arbeidstakere går i vikariater og midlertidige stillinger i årevis, og enkelte nesten hele arbeidslivet. Det gir et dårlig utgangspunkt med tanke på boliglån siden de som regel ikke vil få det innvilget. 

Grunnen til at det har blitt slik er på ingen måte tilfeldigheter eller noe de som er førstegangskjøpere i dag kan lastes for, men er et resultat av politisk vilje gjennom noen tiår.

Anonymkode: 733fe...0d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen til konsekvensene av den mørkeblå politikken. 😡

Anonymkode: e691f...e1a

Jeg er så enig. Privatisering og dårligere lønn og arbeidsvilkår. Mindre skatt til de rike. 

Men så lenge vi slipper å ta imot innvandrere, så får vi de godene utlendingene tar fra oss🙄 

Oh the irony...

 

Anonymkode: c8fe8...70d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Missy77 skrev:

Tenkt samme tanken. 😅

Skulle vært kvitt i sommer, -men ¨livet¨ kom litt i vegen. -Føler det begyner å haste litt nå.

-Litt å ¨gå på¨, håper jeg, særlig pop. strøk. -Men, intet tre vokser inn i himmelen...

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...