Gå til innhold

Hvorfor ser nordmenn ned på andre kulturer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likevel har vi et av de beste offentlige helsevesenene i verden og Norge gir mest penger i verden til veldedighet i forhold til folketall.

Nei, der ligger vi bare på ca 4-5. plass i verden, avhengig av kriterier.

For øvrig er jeg enig i at vi til tross for dette er gode til å klage på alt mulig, slik du gir et godt eksempel på i innlegget ditt.

Anonymkode: 3f5ba...398

Er vi seriøst best på helse altså? Vi sender jo folk ut av landet for at de har bedre behandlinger i andre land. Gir mest til veldedighet? Går pengene ditt de skal? Skulle ikke forundre meg at andre land er smartere sånn sett og ikke så naive når det kommer til å gi masse penger som ikke går til formålet, men til f.eks enda mer våpen til militæret så de kan fortsette å krige og drepe. Men vi er flinke til å skryte på oss da, den skal vi ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir mange ganger irritert over nordmenn som f.eks har vært i Spania og klager over at d var alt for mange spanjoler der... eller nei det er ikke rent nok... (var ikke riktig rent i Norge heller på 70-80 tallet). Disse landene har dårligere økonomi enn Norge. Mange er overbefolket og folk gjør så godt de kan. Den overfloden vi har i Norge er sinnsykt..  Gode med Norge er friheten. God plass. Vakker natur og folk mangler fint lite av goder. 

Anonymkode: c29cd...b18

Klage over at det er for mange spanjoler i Spania? Tuller du nå? Er det noen som gjør det? Da er de faktisk tilbakestående!

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever ikke at nordmenn flest ser ned på andre kulturer. Mange stiller krav til andre kulturer som ønsker å oppholde seg i Norge, ja, men det skulle vel egentlig bare mangle.

Derimot opplever jeg gjennom mange år i utlandet at det er mange land som ser opp til Norge. Selv har jeg aldri forstått what the fuss is about.

Anonymkode: 35516...096

Ja, enig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å se ned på andre kulturer, det handler om at vi har utviklet en kultur som passer for oss, og andre har utviklet en kultur som passer for dem. En kultur er en måte å leve på. Vi lærer av hverandre. Taco og pizza er to gode eksempler. For min del kunne det gjerne stoppet der.

Anonymkode: 47297...70f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi norsk og skandinavisk kultur etter mange objektive kriterier har skapt land som er blandt de beste i verden å bo i. Hvert år kommer vi blandt topp 5 i diverse internasjonale undersøkelser av samfunnsforhold.

Anonymkode: 3f5ba...398

Ja, rart det der.

Etter å ha lest gjennom tråden, ser jeg at det er to ting som trekkes fram som negativt og "typisk ved nordmenn":

1. Nordmenn er selvgode og tror de har et bra land og en bra kultur(noe de ikke har grunn til)

2. Nordmenn er misfornøyde og bortskjemte og klager på eget land og egen kultur(noe de ikke har grunn til)

Så samme hvordan nordmenn forholder seg til eget land, egen kultur(og andres sådan), så er det angivelig nordmenn som gjør alle feilene.

Anonymkode: 4772c...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi nordmenn har kun søppelkultur igjen. Og er misunnelig på andre kulturer. 

Anonymkode: c6be1...8fe

Den er dessverre blitt ødelagt.

 

Anonymkode: 508de...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å se ned på andre kulturer, det handler om at vi har utviklet en kultur som passer for oss, og andre har utviklet en kultur som passer for dem. En kultur er en måte å leve på. Vi lærer av hverandre. Taco og pizza er to gode eksempler. For min del kunne det gjerne stoppet der.

Anonymkode: 47297...70f

Og hva med vi som er etnisk norske, men ikke kjenner oss igjen i denne kulturen som er nå?

Alt er så ''harry'... amerikanisering til 100. Hva i alle dager er det de sender på tv liksom?

Og når vi i tillegg importerer samfunnsproblemene deres, så synes jeg det har gått for langt...

Anonymkode: 508de...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn er et merkelig folkeslag. Folk elsker å prate om hvordan andre kulturer er spennende og interessant, men egentlig så ser nordmenn ned på andre kulturer og mener norsk kultur er best. Om en nordmann med barn velger å flytte ut av Norge, så regnes det nesten som barnemishandling.

Anonymkode: cee7b...942

Slik har det alltid vært med små befolkede land...

Det er vel at folk føler seg litt truet, når en av deres 5 millioner innbyggere, velger å flytte til et annet land... Jeg bare teoriserer her haha.

TRor ikke folk hadde brydd seg like stor grad om vi var 30 millioner... men kanskje jeg tar feil..

?

 

Anonymkode: 508de...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, wintergirl said:

Er vi seriøst best på helse altså? Vi sender jo folk ut av landet for at de har bedre behandlinger i andre land. Gir mest til veldedighet? Går pengene ditt de skal? Skulle ikke forundre meg at andre land er smartere sånn sett og ikke så naive når det kommer til å gi masse penger som ikke går til formålet, men til f.eks enda mer våpen til militæret så de kan fortsette å krige og drepe. Men vi er flinke til å skryte på oss da, den skal vi ha.

For det første skrev jeg ikke best i helse, jeg skrev 4-5 plass. Noen ganske få reiser ut av landet, ofte fordi de vil ha en behandling som ikke er spesielt godt testet. Det finnes antakelig tusenvis av sykdommer og medisinske tilstander. Man må ikke være best på behandlig av samtlige for å være blandt de beste i verden. Man må være blandt de beste, og man må tilby den til flest mulig. Det er nesten ingen land i verden som tilbyr så god behandling til en så stor del av befolkningen som Norge.

Det vi er aller best på er nok å nedsnakke oss selv i forhold til andre kulturer.

Anonymkode: 3f5ba...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første skrev jeg ikke best i helse, jeg skrev 4-5 plass. Noen ganske få reiser ut av landet, ofte fordi de vil ha en behandling som ikke er spesielt godt testet. Det finnes antakelig tusenvis av sykdommer og medisinske tilstander. Man må ikke være best på behandlig av samtlige for å være blandt de beste i verden. Man må være blandt de beste, og man må tilby den til flest mulig. Det er nesten ingen land i verden som tilbyr så god behandling til en så stor del av befolkningen som Norge.

Det vi er aller best på er nok å nedsnakke oss selv i forhold til andre kulturer.

Anonymkode: 3f5ba...398

Nedsnakker ikke selv om man påpeker feil vi har. Jeg har ikke så tro på at Norge ikke tar inn medisiner fordi de ikke er testet nok, det handler stort sett om penger. De fjerner livsviktige medisiner , nekter å ta inn livsviktige medisiner. Det er nok mange flere som drar ut av landet for behandling. Alle land har negative sider selvsagt, men hadde vært fint hvis nordmenn kunne tatt til seg våres feil og mangler, istedet for å peke på andre hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke nordmenn ser ned på andre kulturer, men stadig flere nordmenn blir klar over hvor bra den Norske kulturen og det Norske samfunnet er i forhold til andre kulturer som vi i de seneste årene har fått blitt bedre kjent med.

De fleste nordmenn er vel glad for at vi har et velfungerende rettsvesen som ikke er basert på religiøse lover, vi har også oppnådd likestilling mellom kjønnene som man kan se langt etter i andre kulturer.

Det Skandinaviske folket og vikingene var blant de første som bygget samfunnene sine på demokratiske lover lenge før ordet demokrati ble kjent.

På den andre siden så har vi mennesker som mener at nordmenn og Norge er skittent og ugudelig, men de samme menneskene vil bo i Norge. De vil ikke bo i Norge verken på grunn av kulturen eller samfunnet, men på grunn av økonomi.

Dette er de samme menneskene som har religiøse overhoder som ytrer meninger om at sønnene og døtrene har blitt for Norske og at de må stå i mot det Norske samfunnet og den Norske kulturen.

Anonymkode: 52268...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, 007_008_007 skrev:

Ja, for det har jo aldri skjedd i menneskets historie før...

Det har jeg ikke sagt et ord om.

Anonymkode: 8fee3...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Hva er vitsen med å være ‘best’? Det er innholdet som betyr noe. Essensen. Med en gang man begynner å glede seg voldsomt over noe som skal ‘fungere lenge’, ødelegger man noe. Man dreper effekten av det som tåler tidens tann. 

Anonymkode: fe60f...e22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...