Gå til innhold

Hvorfor ser nordmenn ned på andre kulturer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er liksom de eneste som gjør riktig her i verden. Vi ligger langt foran alle andre i å forstå ting. Fordi vi ikke har religion, kjønnsroller lenger, fri sex (smittebomber og aleneforsørgere) . 

Anonymkode: 8bcca...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare slik at noen folk fra alle kulturer, ser ned på ting ved andre kulturer. Slik har det vært og slik kommer det til å bli, til evig tid. 

Jeg er sjeleglad for at vi har muligheten til å være religionsfrie, aleneforsørgere, velge hvordan livet skal være, uten å tenke på om det passer seg pga kjønn, og ha sex med hvem vi vil ( dersom motparten er enig ) 

Endret av absinthia
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn klager ikke mer på andre kulturer enn det andre land gjør. Tvert om så opplever jeg at mange nordmenn skryter mye av andre , men det er gjerne land som Hellas f.eks. Eller der de elsker å dra på ferie. De skryter og sier mye fint om både landet og folka. En annen ting, det er flere land enn Norge som har frigjorte kvinner, religionsfrihet og ellers er bra samarbeid mellom kjønnene. Land som islam står veldig sterkt og kvinner blir undertrykket , skjønner jeg blir kritisert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi nordmenn har kun søppelkultur igjen. Og er misunnelig på andre kulturer. 

Anonymkode: c6be1...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fordi nordmenn har kun søppelkultur igjen. Og er misunnelig på andre kulturer. 

Anonymkode: c6be1...8fe

Hvilke andre kulturer er mye bedre enn norsk?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi fleste kulturer forhøye sin kultur som den beste og legge den til grunn som fin standard for samfunnet. Det som er annleis er rart og skummelt. Brunost, bunad, elg og ski er viktig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordmenn er et merkelig folkeslag. Folk elsker å prate om hvordan andre kulturer er spennende og interessant, men egentlig så ser nordmenn ned på andre kulturer og mener norsk kultur er best. Om en nordmann med barn velger å flytte ut av Norge, så regnes det nesten som barnemishandling.

Anonymkode: cee7b...942

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi norsk og skandinavisk kultur etter mange objektive kriterier har skapt land som er blandt de beste i verden å bo i. Hvert år kommer vi blandt topp 5 i diverse internasjonale undersøkelser av samfunnsforhold.

Anonymkode: 3f5ba...398

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn ser ikke ned på ander kulturer. De anser det bare ikke som hensiktsmessig å blande de med sin egen.

Anonymkode: 8fee3...a84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn ser ikke ned på ander kulturer. De anser det bare ikke som hensiktsmessig å blande de med sin egen.

Anonymkode: 8fee3...a84

Ja, for det har jo aldri skjedd i menneskets historie før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi norsk og skandinavisk kultur etter mange objektive kriterier har skapt land som er blandt de beste i verden å bo i. Hvert år kommer vi blandt topp 5 i diverse internasjonale undersøkelser av samfunnsforhold.

Anonymkode: 3f5ba...398

 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn ser ikke ned på ander kulturer. De anser det bare ikke som hensiktsmessig å blande de med sin egen.

Anonymkode: 8fee3...a84

Precis! Hvis det ikke er ødelagt så er det ikke noen vits i å prøve å fikse det heller.

Anonymkode: fb75d...069

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte sosialantropologi, og der fikk jeg lære at alle mennesker har en grad av etnosentrisme og at det ikke er mulig å være 100% nøytral. 

Men jeg tror at mennesker som går inn for det, og er bevisst på det å ha en nøytral observering, klarer å fjerne etnosentrisk tankegang helt. 

Altså, mange nordmenn vil jo tenke at "vi har jo kommet så langt, aksept for forskjellige legninger, god økonomi, god standard, religionsfrihet og godt liv", men i noen land betyr ikke dette noe. Hvilken målestokk vi bruker ift til f. Eks. Samoa sin målestokk er kanskje helt forskjellig? 

Ja, vi har det kanskje mye bedre på en materialistisk målestokk, men når vi går inn på lykke, stiller det seg annerledes. 

I Norge er det tydelig for hva som er et a4 liv, og det er det i de fleste andre land også. Men hva skjer sosialt når du faller utenfor? Hvor stor aksept er det for det? Mye kommer an på hvem du er, hva du gjør, hvilke mennesker du omgir deg med (slik er det overalt).. Stort sett er det de som lykkes i kulturens viktigste målestokker, som er mest fornøyde med eget. Kanskje. Vet ikke. Jeg strøk da.. 😂

Anonymkode: c0dbe...fb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, joda, vi har det fint i Norge. Hva man synes er best kommer jo mye an på hvilken person man er og hva man er ute etter. Vi har bra velferd i Norge, men samtid unødvendige avgifter og generelt et altfor dyrt land, mange har nok med seg selv, har også inntrykk av at mange har lett for å gi opp ved minste utfordring. Noen tror Norge er så flott at vi ikke trenger å reflektere over de feilene vi har, for andre er så mye verre. Den kommentaren der dukker mye opp. Ofte skal vi argumentere på at vi er best, noe jeg ikke kan se selv. Se bare på hvor lett vi avliver dyr som mange ganger er lett skadet. Selv i India så gjør de en enda større innsats der, og det er ofte dyr som hadde blitt gitt opp for lengst her. Nå vil noen si at India er forferdelig i forhold til Norge , for vi skal tross alt ikke ta til oss kritikk da vi er best. Men vi er ikke best på alle måter. Alle land har noe negativt ved seg, noen verre enn andre, men selveste menneskene i disse landene kan faktisk være langt mer generøse enn oss, og gi enda mer for både mennesker og dyr. Norge er vel heller ikke best når det kommer til helse, er vi? Ingen som har større sykefravær enn Norge som er såååååå perfekt. Psykiske lidelser er også ganske høyt i dette landet. Hvorfor er det egentlig det, i en av verdens beste land? Tviler på at det handler om at vi er så åpne om det og lissom aksepterer det meste her, eller at vi er så tolerante som vi liker å si. Kanskje vi har det for godt? Mange i dag klager på ting de i aller høyeste grad de kan gjøre noe med. Vi er også sykt politisk korrekte her i dette landet. Skal selvsagt ikke dra alle over en kam. Men for all del, alt i alt så er det fint i Norge, men jeg føler meg hjemme i andre land og jeg. Liker mer hvordan de lever livet, mer samhold, flinke til å nyte livet uten at de må drikke seg under bordet. 

Men sånn generelt så hører jeg mange skryte av andre land også, og da spesielt hvordan menneskene i dette landet er og at de har en fin kultur som er en stor glede å delta i.

Endret av wintergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn er et merkelig folkeslag. Folk elsker å prate om hvordan andre kulturer er spennende og interessant, men egentlig så ser nordmenn ned på andre kulturer og mener norsk kultur er best. Om en nordmann med barn velger å flytte ut av Norge, så regnes det nesten som barnemishandling.

Anonymkode: cee7b...942

Likte den siste setningen din 🙂 tok absolutt noe på kornet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, wintergirl said:

Men vi er ikke best på alle måter. Alle land har noe negativt ved seg, noen verre enn andre, men selveste menneskene i disse landene kan faktisk være langt mer generøse enn oss, og gi enda mer for både mennesker og dyr.

Likevel har vi et av de beste offentlige helsevesenene i verden og Norge gir mest penger i verden til veldedighet i forhold til folketall.

39 minutter siden, wintergirl said:

Norge er vel heller ikke best når det kommer til helse, er vi?

Nei, der ligger vi bare på ca 4-5. plass i verden, avhengig av kriterier.

For øvrig er jeg enig i at vi til tross for dette er gode til å klage på alt mulig, slik du gir et godt eksempel på i innlegget ditt.

Anonymkode: 3f5ba...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner jeg blir mange ganger irritert over nordmenn som f.eks har vært i Spania og klager over at d var alt for mange spanjoler der... eller nei det er ikke rent nok... (var ikke riktig rent i Norge heller på 70-80 tallet). Disse landene har dårligere økonomi enn Norge. Mange er overbefolket og folk gjør så godt de kan. Den overfloden vi har i Norge er sinnsykt..  Gode med Norge er friheten. God plass. Vakker natur og folk mangler fint lite av goder. 

Anonymkode: c29cd...b18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er liksom de eneste som gjør riktig her i verden. Vi ligger langt foran alle andre i å forstå ting. Fordi vi ikke har religion, kjønnsroller lenger, fri sex (smittebomber og aleneforsørgere) . 

Anonymkode: 8bcca...99b

Du syns det er bedre slik det var for 150 år siden da alenemødre ble spytta på og gikk for lut og kalt vann og gutten/mannen slapp glatt unna.  I tillegg ble barna kalt for lausunger.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke at nordmenn flest ser ned på andre kulturer. Mange stiller krav til andre kulturer som ønsker å oppholde seg i Norge, ja, men det skulle vel egentlig bare mangle.

Derimot opplever jeg gjennom mange år i utlandet at det er mange land som ser opp til Norge. Selv har jeg aldri forstått what the fuss is about.

Anonymkode: 35516...096

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...