Gå til innhold

Er undervektige mer respektert enn overvektige folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man blir hetset mye mer som overvektig og møter fordommer 

som undervektig er derimot folk sååååå bekymret

har vært begge deler, foretrekker undervektig 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mann og undervektig, en veldig dårlig combo som i dagens samfunn langt ifra er sexy.
Det er Uspesifisert Spiseforstyrrelse jeg har. Jeg spiser......men bare søtsaker. Ganske ironisk.
Jeg har heldigvis ikke opplevd noen forskjellsbehandling, men jeg sanser at folk stirrer.
De fleste er smart nokk til å holde kjeft. Jeg vil heller høre det fra bekjente enn fra fremmede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne får nok ofte mer respekt enn overvektige ja. Det handler nok på den ene siden om at en gjerne behandler attraktive mennesker bedre, og at overvekt gjerne ses på som et uttrykk for personlige mangler. Samtidig får nok de som er direkte anorektiske mer sympati fordi det er et uttrykk for psykiske problemer, mens overvekt ses på som et uttrykk for latskap, selv om det nok ofte også skyldes psykiske problemer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at undervektige får mer "respekt". For å bli undervektig så må man stort sett ha en viss selvkontroll, mens overvekt kommer stort sett av at man spiser for mye, noe som ofte kan bli sett på som mangel på selvkontroll, latskap etc. Mangel på selvkontroll og latskap er jo lite attraktive egenskaper, og det kan sikkert føre til at overvektige blir sett på som mindre attraktive, eller i verste fall "ekle" (noe jeg ikke mener at de er). I tillegg så er blant annet modeller undervektige, og modeller blir ofte sett på som svært attraktive, så samfunnet som helhet ser i grunn på undervekt som pent.

Selv har jeg en BMI på 16,5, og opplever ingen fordommer. Da jeg hadde en BMI på 15,9 så opplevde jeg heller ingen fordommer. 

Anonymkode: 02f76...74c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik, som tynn person har jeg gjennom livet fått høre mange varianter av "du må jo spise jente" spesielt av slekta

Får overvektige slike bemekninger?! Tror ikke det jeg, ikke i den grad. Det virker som at det er helt greit å si slikt til tynne folk. 

Anonymkode: 644f5...8e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å si det slik, som tynn person har jeg gjennom livet fått høre mange varianter av "du må jo spise jente" spesielt av slekta

Får overvektige slike bemekninger?

Anonymkode: 644f5...8e2

Selvsagt ikke. De får sikkert heller høre det motsatte, altså: "spis mindre" osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Inverto skrev:

Selvsagt ikke. De får sikkert heller høre det motsatte, altså: "spis mindre" osv

Og tren mer hørte jeg senest idag 

trener som faen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok at undervektige får mer "respekt". For å bli undervektig så må man stort sett ha en viss selvkontroll, mens overvekt kommer stort sett av at man spiser for mye, noe som ofte kan bli sett på som mangel på selvkontroll, latskap etc. Mangel på selvkontroll og latskap er jo lite attraktive egenskaper, og det kan sikkert føre til at overvektige blir sett på som mindre attraktive, eller i verste fall "ekle" (noe jeg ikke mener at de er). I tillegg så er blant annet modeller undervektige, og modeller blir ofte sett på som svært attraktive, så samfunnet som helhet ser i grunn på undervekt som pent.

Selv har jeg en BMI på 16,5, og opplever ingen fordommer. Da jeg hadde en BMI på 15,9 så opplevde jeg heller ingen fordommer. 

Anonymkode: 02f76...74c

Mange som overvektige er de fineste da vi har pupper og rompe, så er ikke alltid modeller blir foretrukket nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, aiba skrev:

Mange som overvektige er de fineste da vi har pupper og rompe, så er ikke alltid modeller blir foretrukket nei

Derfor skrev jeg «ofte». Det finnes dem som foretrekker overvektige fremfor undervektige, det har du rett i. Dog har det seg slik at samfunnet som helhet har en tendens til å verdsette slanke kropper, fremfor overvektige.

Anonymkode: 02f76...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Feite misunnelige sofasliter feminister som hater slanke og naturlig tynne, blir stadig flere. Hilsen halvfeit kvinne som ikke gidder å trene selv :) 

Anonymkode: f00cd...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ofte undervektige får mer respekt/møter mindre nedlatende holdninger generelt sett. Selv om undervektige kanskje oftere får høre kommentarer som går på vekt og matinntak ("nå må du spise", "du er alt for tynn, du ser syk ut"), som folk gjerne er mer forsiktige med å si til overvektige (men ikke uten unntak). 

Feiloppfatingen om at undervekt krever selvdisiplin, og på et vis er noe å være stolt av, mens overvekt kommer av latskap og mangel på selvkontroll er nok også en del av bildet. Hvis man jobber for å være undervektig, har man imidlertid et problem.

Jeg er litt undervektig selv, det er også både moren og mormoren min, så det er nok noe genetisk der. Det er i hvert fall ikke noe jeg har jobbet- eller fortjener noe respekt for. Er jeg stresset, går jeg ned i vekt, og ser fort syk ut, og det er ikke ønskelig eller med vilje. Men strengt tatt handler det vel om manglende selvdisiplin. Passer jeg på å spise ordentlig, alltid ha med litt nøtter i veska etc. så holder jeg vekta.  Det kan være både flaut og ubehagelig, når jeg skjønner folk tror det er noe galt. Men jeg har inntrykk av at en del overvektige, og særlig kraftig overvektige, opplever det vanskeligere. 

Anonymkode: e0ffb...c8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DominantHr skrev:

Har man ikke kontroll med mat/energiinntaket, kan det tyde på manglende kontroll med andre sider av livet.

Kan tyde på, ja. Det er ingen automatikk i det. Det er heller ikke nødvendigvis slik at alle overvektige mangler selvkontroll når det gjelder mat. Det er faktisk grenser for hvor lite man kan spise og fortsatt klare å homde seg oppreist. 

3 timer siden, DominantHr skrev:

Dessuten, rent estetisk, en slank/trent kropp er rett og slett vakrere enn en fet figur med valker.

Ja, det er det. Det betyr ikke at alle slanke mennesker er vakre eller at overvektige ikke kan være vakre. Og jeg synes heller ikke at vakre mennesker fortjener mer respekt. 

3 timer siden, DominantHr skrev:

På den annen side, kanskje tynne/slanke/trente mennesker er surere, og de tykke er blidere?

Det er nok høyst individuellt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kreves jo selvfølgelig veldig mye selvdisiplin for å holde seg undervektig over ett veldig langt tidsrom. For eksempel å nekte seg fra å spise seg ordentlig mettuansett hvor sulten man er.             

Men når det gjelder overvektige mennesker, så er de mest sannsynlig alt for feite rett og slett fordi spiser alt for mye hele tiden. Så det er nok en del folk som har langt større "respekt" for undervektige fordi de faktisk har klart det dem gjør. 

Anonymkode: f4945...4f1

Ikke nødvendigvis. Noen er faktisk naturlig undervektige og klarer ikke å legge på seg enda de veldig gjerne vil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Derfor skrev jeg «ofte». Det finnes dem som foretrekker overvektige fremfor undervektige, det har du rett i. Dog har det seg slik at samfunnet som helhet har en tendens til å verdsette slanke kropper, fremfor overvektige.

Anonymkode: 02f76...74c

Min erfaring på både 46 kg og 91 kg... LIKE ofte!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å si det slik, som tynn person har jeg gjennom livet fått høre mange varianter av "du må jo spise jente" spesielt av slekta

Får overvektige slike bemekninger?! Tror ikke det jeg, ikke i den grad. Det virker som at det er helt greit å si slikt til tynne folk. 

Anonymkode: 644f5...8e2

Jeg tenker dette handler litt om respekten tråden handler om. De overvektige, og det å være overvektig, blir sett på som så skambelagt at en ikke kommenterer det. Det gjelder nok ikke i samme grad for tynne. Dermed kan en si at en har såpass respekt for tynne at en tenker en kan si den typen ting, mens en ikke har den samme respekten for overvektige og tenker at de ikke "takler" den typen tilbakemeldinger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.9.2019 den 13.38, herzeleid skrev:

Jeg tenker dette handler litt om respekten tråden handler om. De overvektige, og det å være overvektig, blir sett på som så skambelagt at en ikke kommenterer det. Det gjelder nok ikke i samme grad for tynne. Dermed kan en si at en har såpass respekt for tynne at en tenker en kan si den typen ting, mens en ikke har den samme respekten for overvektige og tenker at de ikke "takler" den typen tilbakemeldinger. 

Ja du sier noe der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg til tider er sjokkert over hva undervektige må tåle. Har en nydelig bekjent som er undervektig. Hun er godt trent, høy og flott hår og fine trekk, men hun klarer ikke å legge på seg overhodet, og er litt smal i ansiktet og har tynne ben og armer, og liten rumpe. Selvfølgelig nærmest, når hun ligger på undervekt i bmi. Uansett hva hun spiser klarer hun ikke å legge på seg. Har lagt oppe i 7000 kalorier dagen, med energidrikk, og fikk ingen effekt. 

Fy søren så ekle folk kan være. Dette er kun noen av kommentarene jeg har hørt at hun har fått :

Herregud, spiser du ikke? 

Du kunne ha vært sexy med 10 kg til på kroppen! 

Du er en slik anorektiker du! 

Damer som slanker seg så mye som deg får hesteansikt. (Hun slanker seg ikke.) 

Stakkars mannen din! 

Du har ikke rumpe, du har hull i ryggen. 

 

Måten hun takler disse kommentarene på viser hvor vant hun er til dem. Det er vi venninner som blir sinna. 

Nei, undervektige får ikke mer respekt! 

Anonymkode: 55769...fac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...