Gå til innhold

Er undervektige mer respektert enn overvektige folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Undervektige tar jo ikke vare på seg selv

Anonymkode: c7742...271

Mens overvektige "tar vare på seg selv"? 😅

Anonymkode: fb7f6...9da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke undervektig men slank og veltrent, har en venninne som er betydelig overvektig, hun får negative kommentarer ofte, jeg får masse komplimenter..

Anonymkode: e1aab...d7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at folk har litt forskjellige erfaring her. Hvor mye respekt en person får handler nok ikke bare om vekt. Noen mennesker har en naturlig utstråling som gjør at de blir behandlet med respekt uansett vekt, andre får ikke den samme respekten. 

Dessuten er det enkelte som kler noen kilo ekstra bedre enn andre og noen som kler det å være svært tynn bedre enn andre. Og folk kan bli oppfattet og behandlet ulikt ut i fra det. 

Og så kommer det nok veldig an på hvilken omgangskrets de har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært både undervektig, og overvektig. Og har helt klart fått mer respekt som undervektig, enn overvektig. 

Anonymkode: d1f16...1b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det flere grader av over- og undervekt og begge kan være initiert av sykdom. Det blir feil å spørre om tynne er mer respektert enn tykke. Respekt er noe du opparbeider deg gjennom ord og handling. Selvfølgelig er det positivt å se bra ut, men det gjør hverken over- eller undervektige. Tradisjonelt sett kan man se at overvektige har en lavere sosioøkonomisk status enn normalvektige, selvfølgelig med unntak.

Anonymkode: 4149a...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2019 den 11.13, AnonymBruker skrev:

Jeg må si at jeg til tider er sjokkert over hva undervektige må tåle. Har en nydelig bekjent som er undervektig. Hun er godt trent, høy og flott hår og fine trekk, men hun klarer ikke å legge på seg overhodet, og er litt smal i ansiktet og har tynne ben og armer, og liten rumpe. Selvfølgelig nærmest, når hun ligger på undervekt i bmi. Uansett hva hun spiser klarer hun ikke å legge på seg. Har lagt oppe i 7000 kalorier dagen, med energidrikk, og fikk ingen effekt. 

Fy søren så ekle folk kan være. Dette er kun noen av kommentarene jeg har hørt at hun har fått :

Herregud, spiser du ikke? 

Du kunne ha vært sexy med 10 kg til på kroppen! 

Du er en slik anorektiker du! 

Damer som slanker seg så mye som deg får hesteansikt. (Hun slanker seg ikke.) 

Stakkars mannen din! 

Du har ikke rumpe, du har hull i ryggen. 

 

Måten hun takler disse kommentarene på viser hvor vant hun er til dem. Det er vi venninner som blir sinna. 

Nei, undervektige får ikke mer respekt! 

Anonymkode: 55769...fac

Men folk tør faktisk å si dette til henne. Det at hun er undervektig er rett og slett ikke ‘ille’ nok til at folk ikke tør å si det de tenker eller komme med dumme kommentarer. Det samme gjelder nok ikke overvektige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir bekymret når jeg ser sterkt undervektige. Har nok mer sympati for denne gruppen enn jeg har for feite folk.

Reagerer ubevisst når jeg ser representanter fra begge gruppene. 

Anonymkode: ed76a...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, herzeleid skrev:

Men folk tør faktisk å si dette til henne. Det at hun er undervektig er rett og slett ikke ‘ille’ nok til at folk ikke tør å si det de tenker eller komme med dumme kommentarer. Det samme gjelder nok ikke overvektige. 

Folk kan ha like store komplekser for å være for tynn, og slike kommentarer kan være akkurat like sårende. At det å være for tynn ikke er ille nok, det vet bare personen selv. 

Min bekjente synes det er ille, og hun blir såret. Selvfølgelig, vil jeg si. Hun sier ingenting til dem som sier slikt, men det er fordi hun er stolt, ikke fordi det ikke sårer. 

Det er ikke ok at folk er så ufine fordi DE mener at det ikke er ille å være for tynn. Bare å spise mer liksom. For noen hjelper det ikke å spise mer. 

Å bemerke folks kropper på denne måten, om det er undervekt eller overvekt, ER ufattelig ufint! 

Hva er forskjellen på å si til noen at du KUNNE ha vært sexy med 10 kg mer på kroppen enn å si at du KUNNE ha vært sexy med 10 kg mindre på kroppen? Uansett, det man sier er "Du er ikke sexy!" 

Synes du det er greit? 

Anonymkode: 55769...fac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mye heller vært anoretisk tynn, enn fedme feit. Grunnen til det er: jeg syntes det der og virker uhygenisk ut å være feit, man svetter mer, kan få sopp og dritt lukt inni valkene, det det tungt og slitsomt ut å bevege seg, klær er ekstremt vanskelig å finne, man får ikke plass alle steder, ja lista fortsetter og en anoretisk person har ingen av disse problemene. 

Anonymkode: 7d10c...855

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk kan ha like store komplekser for å være for tynn, og slike kommentarer kan være akkurat like sårende. At det å være for tynn ikke er ille nok, det vet bare personen selv. 

Min bekjente synes det er ille, og hun blir såret. Selvfølgelig, vil jeg si. Hun sier ingenting til dem som sier slikt, men det er fordi hun er stolt, ikke fordi det ikke sårer. 

Det er ikke ok at folk er så ufine fordi DE mener at det ikke er ille å være for tynn. Bare å spise mer liksom. For noen hjelper det ikke å spise mer. 

Å bemerke folks kropper på denne måten, om det er undervekt eller overvekt, ER ufattelig ufint! 

Hva er forskjellen på å si til noen at du KUNNE ha vært sexy med 10 kg mer på kroppen enn å si at du KUNNE ha vært sexy med 10 kg mindre på kroppen? Uansett, det man sier er "Du er ikke sexy!" 

Synes du det er greit? 

Anonymkode: 55769...fac

Jeg kan ikke helt se hvordan dette er et relevant svar til meg. Jeg har ikke uttalt meg om hva som er greit, men hva denne forskjellen i en del tilfeller kan komme av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nyhet. 

Dere tror noen er innbilske. 

Dere tar feil. 

Folk er 1000 ganger mer innbilske enn man skulle tro.

da blir plutselig slike tråder som dette ‘helt normalt’. 

Anonymkode: 74895...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
På 7.9.2019 den 11.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har en BMI på 14 og noe og jeg får mas pga det hele tiden, til og med av kunder når jeg er på jobb. Vilt fremmede griper fatt i armene mine og kommenterer hvor spinkel jeg er, når jeg er ute på byen får jeg flere spørsmål om "hvorfor jeg er så tynn" og kommentarer om at det er uattraktivt osv. Jævlig slitsomt. Føler ikke akkurat at jeg blir respektert nei.

Anonymkode: 8a5f0...5cb

Hvordan står du oppreist? Og får du hjelp? Så tynn er du ikke med mindre er alvorlig sykdom i bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville mye heller vært anoretisk tynn, enn fedme feit. Grunnen til det er: jeg syntes det der og virker uhygenisk ut å være feit, man svetter mer, kan få sopp og dritt lukt inni valkene, det det tungt og slitsomt ut å bevege seg, klær er ekstremt vanskelig å finne, man får ikke plass alle steder, ja lista fortsetter og en anoretisk person har ingen av disse problemene. 

Anonymkode: 7d10c...855

Anorektiske personer sliter med beinskjørhet, et ødelagt tarmsystem og dør som oftest fordi hjertet stopper etter å ha sultet kroppen så hardt at kroppen fortærer seg selv og indre organer.

Hvorfor må valgt stå mellom to sykdommer så begge kan resultere i tidlig død? For overspising til den grad at man blir sykelig overvektig er også en spiseforstyrrelse. 

Forskjellen er at anoreksi styres av kontroll og overspising handler om å spise bort følelsene. Begge handler om handler om lavt selvbilde og et menneske som ikke har det godt med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personer som er i grenseland mellom normal bmi og undervekt, tror jeg kanskje får mer respekt. Mens de som er skikkelig undervektige, slik at man ser at de har anoreksi.. de tror jeg ikke får mer respekt. Når det har bikket over, så tenker i alle fall jeg at den personen har mistet kontrollen og er mentalt og fysisk syk. 

Anonymkode: 1111f...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett undervektige møter både respekt og beundring, det vet jeg av erfaring. Jeg var lett undervektig da jeg var ungdom og det haglet med komplimenter og spørsmål om hvordan jeg klarte å holde meg så fin. Folk behandlet meg respektfullt og vennlig. De som drar det for langt og bikker over i anoreksi får derimot ikke beundring og respekt. Der ser man at de til tross for den store selvkontrollen det krever å knapt spise, har mistet kontrollen. Da handler det om sykdom, og det vekker helt andre reaksjoner.

Jeg merker at jeg tenker litt sånn selv også. At de tynne har mye viljestyrke, selvkontroll og driv mens de overvektige er for ettergivende mot seg selv og mangler impulskontroll  i tillegg til at de er litt late.

Anonymkode: 2bc46...96b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om det blir å kalle det respekt vet jeg ikke, men min opplevelse av forskjellene - jeg som sykelig overvektig, og samtaler med folk som er veldig tynne, så er det vidt forskjellige måter man blir behandlet på. 

 

De som er tynne får gjerne beskjed om å spise mer, uten at noen kanskje spør om det er noen årsak, eller vet spesielt mye om personen. Det er jo ikke akkurat få som virkelig forsøker å legge på seg, men som ikke klarer det heller. Har en venninne som fikk beskjed av fastlegen sin å spise mest mulig fett, ha krem på alt hun kunne ha det til, og jeg vet ikke hva. Allikevel gikk hun ikke opp. 

Min opplevelse av "verden" som overvektig er ikke nødvendigvis at folk ber meg om å spise mindre. Men folk ni-glaner, og diskuterer gjerne høyt seg i mellom om hvor feit, stygg, lat og jeg vet ikke hva jeg ikke har hørt egentlig. Og måten det sies på er som om jeg ikke er verdt noe, fordi jeg er feit. Og det beste/verste er egentlig barn store nok til å BURDE ha lært og oppføre seg og som slenger dritt mens de går sammen med foreldrene, og foreldrene bryr seg ikke i det hele tatt. 

Årsaker til overvekt gidder jeg ikke diskutere noe særlig her, men det er nok blant annet mange som sliter med overspising. Meg selv inkludert. Og for noen er all dømmingen fra alle folk rundt en trigger for overspisingen også, som jo ikke gjør saken noe bedre. Og det er lett å si, men det er ikke alltid like lett å bare ta seg sammen og gjøre noe med problemene. Spesielt når mange ikke vet at de har et problem en gang, ting bare skjer på autopilot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av moren min var veldig overvektig, til hun tok bypass i utlandet. Men de tok for mye av tarmen så nå er hun undervektig. 

Hun har sagt at nå som hun er undervektig møter folk henne anerledes.  Respekt er ikke det rette ordet. Men de viser mer omsorg for henne som undervektige. Som overvektig opplevde hun at folk var mer frekk. 

Så sykelige undervektige får kanskje mer omsorg og sympati, enn sykelige overvektige. Men så går jo ikke størrelsen til en undervektig person like mye utover andre offentlige, som størrelsen på overvektige gjør. 

Men jeg syns det er litt trist at de forskjellsbehandles når både undervekt og overvekt kan være selvforskyldt. 

Tror også mange lettere tenker at undervektige er syke og trenger forståelse, omsorg og hjelp.  Mens overvektige ikke er syke, og trenger et spark bak og et par ekkle kommentarer så spiser de sikkert mindre og sunnere.  Men både under- og overvektige kan ha en spiseforstyrrelse og trenger omsorg og hjelp til å komme ut av det og endre livsstil. 

Men min personlige oppfatning er at overvektige flest er klar over at de er overvektig. Mens mange undervektige ikke er klar over at vekten deres er skadelig.

Anonymkode: fe5f0...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg velger å necro denne tråden siden jeg synes den er veldig unik, interessant og er fortsatt et aktuelt tema å diskutere. Jeg finner ingen andre tråder her som denne, heller

Endret av Inverto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To i slekta ble oversett og ledd av pga overvekt. Nå er ene sykelig tynn og klart å få slanka mora si og pga det syke spiseforstyrrelsesgreiene og mora følger pipa til den psyke syke. Og mora har aldri klart å gå ned fem kg engang. Trill rund. Nå som de har gått ned både sunn og usunn vekt, har nesten hele slekta begynt å hylle sem som helter. De er fremdeles dumme sleipe og griske får jeg lyst å rope. 

Anonymkode: 0cffb...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...