Gå til innhold

Man kan bli blind av å få utført leppefiller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Behandleren min informerte meg om at man i verste fall kan bli blind av leppefiller. Dette var ny informasjon for meg, og jeg valgte å ikke ta leppefiller i dag selv om jeg har gjort det flere ganger før uten komplikasjoner. Er usikker på hvor stor risiko det egentlig er og om jeg skal gjøre det.

Fra Harley Academy:

The most serious complications are vascular. Vascular occlusions can lead to necrosis (tissue death), scarring, and even more seriously, blindness. Indeed, dermal fillers have already led to 98 reported cases of blindness (Beleznay et al., 2015).

In a recent literature review (Beleznay et al., 2015), Hyaluronic Acid (HA, also known under brand names Restylane®, Hydrafill®, Hylaform® and Juvederm®) was the second most common type of filler associated with ocular complications, after autologous fat injections. HA is the most frequently used soft tissue filler in cosmetic practice.

Out of 98 cases of vision complications from dermal fillers, 65 led to unilateral vision loss, and only two cases of vision loss were reversible.

Anonymkode: 51c84...881

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som har tatt leppefiller før, kommer dere nå til å slutte med dette? Har dere blitt informert av behandler om dette mulige utfallet?

ts

Anonymkode: 51c84...881

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Tatt ut av kontekst.

Og de få tilfellene det har skjedd, har vært fillers i øyeområdet, ikke i nærheten av leppene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, MadameDeRosa said:

Tatt ut av kontekst.

Og de få tilfellene det har skjedd, har vært fillers i øyeområdet, ikke i nærheten av leppene. 

Det kan skje ved fillers hvor som helst i ansiktet, også i leppene. 

Even lip injections, which are hugely popular among young women, can cause blindness.

“If you get inadvertent injection of filler in any part of the facial artery, that can travel along the artery all the way up to the corner of the eye and then that goes into the retina,” he said.

 

https://www.news.com.au/lifestyle/beauty/cosmetic-surgery/australian-society-of-plastic-surgeons-warns-dermal-fillers-can-cause-blindness-following-shocking-new-south-korean-study/news-story/719bc720d263f5162241e979d5877aad

Anonymkode: 51c84...881

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er i alle fall blind for hvor stygt det er, hvis man i det hele tatt bestemmer seg for å ta det. Kvakk kvakk 🦆

Anonymkode: b12fb...549

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at kvinner putter den slags i kroppen sin.

Skjerp dere, forbanna gale kvinner. Få orden på selvtilliten og selvbildet i stedet.

Anonymkode: 8cc50...12f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til kosmetiske leger og injeksjonsspesialister, ikke sykepleiere så er ikke det en problemstilling engang. 

Anonymkode: 512ab...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke filler i leppene, men andre steder i ansiktet og kommer ikke til å slutte med det. 

Anonymkode: f4482...f2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2019 den 17.55, AnonymBruker skrev:

Tenk at kvinner putter den slags i kroppen sin.

Skjerp dere, forbanna gale kvinner. Få orden på selvtilliten og selvbildet i stedet.

Anonymkode: 8cc50...12f

Ro deg ned selv! Du høres ikke akkurat så fresk ut du heller. Mange tar det pga dype søkk under øyne og mye annet enn bare for bare å fylle på leppene sine. 

Jeg fortsetter å ta det. Har ikke hørt om tilfeller hvor noen har blitt blinde enda, men jeg tar det sjeldent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/7/2019 at 5:52 PM, MadameDeRosa said:

Ok. Derfor er det lurt å kun få det utført av plastiske kirurger, enn sykepleiere.

Nei, motsatt. Kosmetiske Sykepleiere har  grundig opplæring i sprøytesetting og utfører disse prosedyrene daglig, mens plastiske kirurger typisk har andre oppgaver. 

Anonymkode: 66ce4...f0a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, motsatt. Kosmetiske Sykepleiere har  grundig opplæring i sprøytesetting og utfører disse prosedyrene daglig, mens plastiske kirurger typisk har andre oppgaver. 

Anonymkode: 66ce4...f0a

Tror du ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, motsatt. Kosmetiske Sykepleiere har  grundig opplæring i sprøytesetting og utfører disse prosedyrene daglig, mens plastiske kirurger typisk har andre oppgaver. 

Anonymkode: 66ce4...f0a

De er stort sett flinkere ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Tror du ja.

Har du noen kilder på at kosmetiske sykepleiere ikke kan dette ordentlig ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
10 minutter siden, wintergirl skrev:

Har du noen kilder på at kosmetiske sykepleiere ikke kan dette ordentlig ?

Har god innsikt i plastikkkirurgers arbeid uten at jeg skal utdype mer enn det.

Jeg sier ikke at kosmetiske sykepleiere ikke er kvalifiserte, men de må ha samarbeid med lege, av gode grunner, og ideen din om at kirurgene bare gjør kirurgi, er feil og det var det jeg mente da jeg kommenterte "tror du ja". Ja, de har hovedsakelig andre oppgaver enn behandling med botox og fillers, men de gjør også disse behandlingene. 

 

 

Endret av MadameDeRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Har god innsikt i plastikkkirurgers arbeid uten at jeg skal utdype mer enn det.

Jeg sier ikke at kosmetiske sykepleiere ikke er kvalifiserte, men de må ha samarbeid med lege, av gode grunner, og ideen din om at kirurgene bare gjør kirurgi, er feil og det var det jeg mente da jeg kommenterte "tror du ja". Ja, de har hovedsakelig andre oppgaver enn behandling med botox og fillers, men de gjør også disse behandlingene. 

 

 

Jeg har ikke sagt at kirurger bare gjør kirurgisk arbeid. Men så lenge sykepleiere har autorisasjon til å utføre sånne behandlinger, så tror jeg ikke man bør si at de ikke burde gjøre det. Det finnes både leger og sykepleiere som gjør feil, men det er langt ifra alle. Hadde det vært tilfelle at man må til lege for sånt så burde sykepleiere bli fratatt lisensen sin for å utføre slike type behandlinger, men det har ikke skjedd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, wintergirl skrev:

Jeg har ikke sagt at kirurger bare gjør kirurgisk arbeid. Men så lenge sykepleiere har autorisasjon til å utføre sånne behandlinger, så tror jeg ikke man bør si at de ikke burde gjøre det. Det finnes både leger og sykepleiere som gjør feil, men det er langt ifra alle. Hadde det vært tilfelle at man må til lege for sånt så burde sykepleiere bli fratatt lisensen sin for å utføre slike type behandlinger, men det har ikke skjedd.

Er enig med deg. Kun fordi medisinutdannelsen er lengre enn sykepleierutdanningen, betyr ikke det at leger er «flinkere» til å sette botox/fillers, enn sykepleiere. Så lenge man har lisens/videreutdannelse og er nøye utdannet/kurset, kjenner ansiktets anatomi, osv. så spiller det liten rolle. 

Hilsen sp :) 

Anonymkode: c5ab8...dae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at folk på død og liv må sprøyte gift inn i seg når vi blir utsatt for det fra over alt allerede...

Anonymkode: 73428...59d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det ikke typisk. Kroppen må reagere negativt. Irriterende hvor naturen kjemper for at det stygge skal frem hele tiden. Rynkene skal være med vettu. Selvfølgelig er jeg for å ødelegge slik naturen har skapt oss. Kvinner eldes innmari dårlig. Runkete allerede ved 30

Anonymkode: 9b335...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...