Gå til innhold

Til uføre: hva fyller dere dagene med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere uføre som har venner: Hvor finner dere mennesker som godtar at dere er uføre? Jeg mistet alle mine venner for 3 år siden da jeg fikk innvilget ufør ( de fleste av vennene mine hadde sterke fordommer mot unge uføre, og den ene som godtok det er nå flyttet til andre siden av verden),  og har vært alene siden da, bortsett fra når jeg må i behandling 3 ganger i uka. Jeg sliter med å etablere nye vennskap da jeg kommer meg lite ut av huset og ofte møter mye fordommer siden jeg er ung ( 27 år ) .Jeg savner så sykt noen å henge med i de periodene jeg kan, og da gjerne jevnaldrende... :lete:

Anonymkode: 7dd82...068

Føler med deg. Jeg har to venner, og ironisk nok treffer jeg hun som bor 25 mil unna langt oftere enn hun som bor bare 30 minutter unna. Diagnosen min har nok litt av skylda der (har unnvikende personlighetsforstyrrelse). Vil så gjerne være mer sosial, men får det ikke til. Hun som bor lengst unna har vært min beste venn i 20 år og har for lengst akseptert situasjonen min og vet at jeg har vanskeligheter med å ta initiativ til å møtes, så hun ringer og sier at hun kommer på besøk og vil ikke ta «jeg er litt sliten» som en unnskyldning for å ikke komme. Unner virkelig alle å ha en sånn person i livet sitt.

Har du sjekket kommunens lavterskeltilbud? Har du noen hobbyer? Kanskje du kan gå et kurs i noe du synes er interessant og møte noen med samme interesser? Tror nok du bare har vært veldig uheldig med de vennene du hadde, de fleste oppegående mennesker dømmer ikke unge uføre på den måten. Det kryr derimot av dem her på KG. 

TS

Anonymkode: 92781...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ufør, men AAP.
Løse kryssord, lese, jogge eller gå en tur om jeg kan, se på serie (men følger gjerne én serie og ser ikke så mange episoder om dagen, evt ser én film, sånn at jeg ikke føler at jeg ramler ned i den fella hele dagen - lett for).
Jeg tegner når jeg har ork til å ha såpass fokus, hører på podcast - enten som diskuterer bøker jeg liker eller feks Aftenpodden, lager meg en god lunsj innimellom, mediterer/gjør yoga, spiller playstation.. Prøver å holde meg oppdatert på nyhetsbildet, da føler man ikke at man lever i et vakuum i alle fall. :) 

Anonymkode: b5d99...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ufør nå i våres. Kjempet imot lenge. Nå har jeg kollapset.

Sover mye. Hviler mye. Håper at det blir bedre. Prøver å spre avtaler utover, klarer kanskje en ting pr dag.  

Det beste for meg er en ting pr dag, aldri to dager etter hverandre. Så ja, jeg innser at jeg ikke klarer å jobbe. 

I perioder ligger jeg 18-20 timer i døgnet. Det er det bare den nærmeste familien som ser. 

Anonymkode: 3be9f...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2019 den 0.10, AnonymBruker skrev:

🙄 Det er alltid én....

Anonymkode: 323ed...24c

...som man lurer på hvorfor er ufør.... 

Anonymkode: 63410...efc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2019 den 0.06, AnonymBruker skrev:

Jeg står opp 6.30 vekker barnet og hunden, lager matpakke og spiser frokost med null stress. Så kjører jeg barnet til skolen, og jeg og hunden drar videre til  skogen og går en lang tur.Drar deretter på butikken og handler dagens middag og ferskt brød. Så kjører vi hjem og spiser lunsj før vi går ut i hagen og trener/leker.Gjør litt husarbeid og tar en dusj og en hvil på sofaen. Så rusler vi en liten tur før vi henter barnet på skolen. Da er det lekser, middag og mannen kommer hjem. På ettermiddagen lærer jeg å spille gitar og strikke ( begge deler selvlært fra YouTube) ser litt serie, rydder litt, leser med barnet og hviler litt. Var selv veldig spent på hvordan det skulle bli å ikke jobbe mer, men for meg ble det en lettelse,og jeg stortrives hjemme, elsker å pusle rundt å gjøre det koselig.

Anonymkode: f0f88...f7d

Blir faktisk litt satt ut av dette svaret. Er du 100% ufør? Hvis dette er måten du beskriver livet ditt forstår jeg at folk blir provosert over "nav'ere". Jeg fikk innvilget uføretrygd nå i våres. Hviler og ligger mye. 

Anonymkode: 3be9f...b0b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir faktisk litt satt ut av dette svaret. Er du 100% ufør? Hvis dette er måten du beskriver livet ditt forstår jeg at folk blir provosert over "nav'ere". Jeg fikk innvilget uføretrygd nå i våres. Hviler og ligger mye. 

Anonymkode: 3be9f...b0b

Jeg tror og håper det er et troll. Jeg er en av dem som føler jeg har fått uføretrygd for lett, ettersom jeg "bare" sliter psykisk, allikevel kan jeg bare drømme om å ha en hverdag som denne. Skal man ikke få uføretrygd basert på redusert arbeidsevne? Ikke så man kan være oppegående husmor med overskudd til hobbyer..

Anonymkode: 57300...d50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror og håper det er et troll. Jeg er en av dem som føler jeg har fått uføretrygd for lett, ettersom jeg "bare" sliter psykisk, allikevel kan jeg bare drømme om å ha en hverdag som denne. Skal man ikke få uføretrygd basert på redusert arbeidsevne? Ikke så man kan være oppegående husmor med overskudd til hobbyer..

Anonymkode: 57300...d50

Hos mange uføre varierer formen veldig. Hvis jeg har en veldig god dag er jeg så absolutt arbeidsfør, jeg er ressurssterk og kunne ytet godt i en vanskelig jobb. Men! Jeg kan ha det sånn i alt i fra en dag, til en hel uke i strekk. Så er jeg sengeliggende i ukesvis etterpå fordi jeg har tatt meg helt ut. Det normale for meg er at jeg så vidt klarer å gjøre litt husarbeid, kanskje dra ut for å handle noen ganger i uka. Forstår godt at noen kan stille spørsmål om uføregrad om man møter en ufør på en god dag, men nå er det faktisk sånn at ingen får uføretrygd uten at det er vel dokumentert at man har varig nedsatt arbeidsevne. Det irriterer meg veldig at jeg blir ufør, nettopp på grunn av at jeg også har gode dager. Men det er dessverre ingen som vil ansette noen som har hovedregel å ikke komme på jobb, men isteden ringer inn for å si "i dag kan jeg jobbe!".

TS

Anonymkode: 92781...d8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 14.05, AnonymBruker skrev:

Hos mange uføre varierer formen veldig. Hvis jeg har en veldig god dag er jeg så absolutt arbeidsfør, jeg er ressurssterk og kunne ytet godt i en vanskelig jobb. Men! Jeg kan ha det sånn i alt i fra en dag, til en hel uke i strekk. Så er jeg sengeliggende i ukesvis etterpå fordi jeg har tatt meg helt ut. Det normale for meg er at jeg så vidt klarer å gjøre litt husarbeid, kanskje dra ut for å handle noen ganger i uka. Forstår godt at noen kan stille spørsmål om uføregrad om man møter en ufør på en god dag, men nå er det faktisk sånn at ingen får uføretrygd uten at det er vel dokumentert at man har varig nedsatt arbeidsevne. Det irriterer meg veldig at jeg blir ufør, nettopp på grunn av at jeg også har gode dager. Men det er dessverre ingen som vil ansette noen som har hovedregel å ikke komme på jobb, men isteden ringer inn for å si "i dag kan jeg jobbe!".

TS

Anonymkode: 92781...d8c

Det var vel mest at dette var "hverdagen" jeg reagerte på. Jeg skjønner godt at uføre har gode dager, det har jeg jo selv. 

Anonymkode: 57300...d50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk uke for meg kan være

Mandag: En bytur, sykkeltur, fjelltur eller sofadag (kommer an på formen) + yoga om kvelden

Tirsdag: Behandling hos psykolog, skal jeg ikke til henne drar jeg på trening

Onsdag: Hobbyklubb

Torsdag: Tur enten til noen jeg kjenner, et kjøpesenter/byen, på sykkelen eller i skogen

Fredag: Noen ganger behandling hos manuellterapeut på formiddagen, om ikke så er det tur eller sofa, yoga om ettermiddag

Lørdag-søndag er helg og da gjør jeg minst mulig! Prøver å gjøre forskjell på ukedagene og helgene!

I tillegg gjør jeg minst 30-60min yoga hver dag (med unntak av dagene jeg er i yogastudioet), husarbeid blir tatt når jeg orker, hviler mye, strikker, leser og/eller glor på TV hver ledige stund jeg har, bygger Lego, tar bilder, skriver blogg og i ny og ne er jeg barnevakt for tantebarna.

Anonymkode: 9eb71...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2019 den 23.36, SupaWoman skrev:

Høres tøft ut det der.

Vil ikke si det er så tøft. Men det er altså slik en uke ser ut.

Anonymkode: 7c966...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% ufør, dagene er ulike og ting blir gjort alt etter formen, men:

- Jeg kjøpte meg piano, og driver nå på å lære meg å spille. Går overraskende bra. Og jeg liker det!
- Prøver å gjøre lette treningsøvelser, yoga og mindfulness for å bevege og utfordre kropp og sinn. 
- Studerer og tar kurs på lav studiebelastning for å tilføye framtiden min noe i tilfelle ting letter. Kunnskap er aldri et minus!
- Husarbeid
- Serier og tv
- Chatter med nye bekjentskap i samme situasjon og diverse andre forum (min nye måte å være sosial på :blush:)

Ettersom jeg bor alene og har mistet omgangskretsen min pga sykdom, har jeg en regel om å gå i dusjen hver dag og ta meg en tur ut av huset minst 4 ganger i uken. Er egentlig en veldig sosial person, så for å holde dette "vedlike" må jeg ikke gro fast innendørs og skape meg en dørstokkmil. Det er det mange uføre som gjør, og det anbefaler jeg alle uføre å unngå så godt dem klarer. 

 

Anonymkode: 6e532...862

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ufør, men langtidsledig (ingen vil ha en med sykdomsrelaterte CV-hull, så går vel mot varig sosialstønad). Fyller hverdagen med kreative hobbyer som foto og skriving, brettspill og frivillig arbeid.

Anonymkode: 8c7d0...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke ufør, men langtidsledig (ingen vil ha en med sykdomsrelaterte CV-hull, så går vel mot varig sosialstønad). Fyller hverdagen med kreative hobbyer som foto og skriving, brettspill og frivillig arbeid.

Anonymkode: 8c7d0...ef9

Kan ikke trykke liker knappen her. Leita etter trist emoji😢💖

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ufør enda, venter på svar på søknad, så hverdagen kommer ikke til å endre seg stort. 

Jeg er rastløs og ha noe å gjøre til enhver tid. Men, på grunn av helsa blir det likevel ikke gjort stort. Jeg pleide å være aktiv/sosial på nett (forum, spillsammenhenger osv), men det har jeg ikke lengre kapasitet til. De daglige aktiviteter tar gradvis lengre og lengre tid å få gjort.

En vanlig dag består gjerne i å rydde litt på kjøkkenet, gå til butikken like ved (er formen god går jeg en lengre omvei for å få gått en tur i samme slengen), hviler litt, prøver å gjøre et eller annet "fornuftig" (forefallende husarbeid, bake noe eller sy litt), lager en enkel middag, hviler litt. Hører på podcast eller lydbok mens jeg holder på med hva det enn er.

Sen ettermiddag og kveld går til å se på serier mens jeg strikker. Strikkinga hjelper meg å bevare forstanden siden det hjelper på rastløsheten når kroppen ikke tillater andre aktiviteter, og gjør at jeg klarer å konsentrere meg om det jeg ser på. I tillegg er det en hobby som krever lite med tanke på å lete frem utstyr og rydding. Jeg liker å sy, men siden jeg bor trangt er jeg ofte allerede gåen når jeg har hentet frem det jeg trenger for å holde på. 😒

Dagsformen varierer selvsagt noe, jeg kan ha dager innimellom der jeg går lengre turer eller slår meg løs på kjøkkenet med mer tidkrevende matlaging, får gjort unna mye husarbeid e.l. De dagene er gull verdt.

 

Anonymkode: 28fc8...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er på aap, men det går mot ufør. Jeg er så dårlig at jeg ikke klarer å jobbe, måtte si opp en jobb jeg elsket fordi sykdom banket på døren. Dagene mine er rolige, og tilpasser aktivitet etter formen. Men jeg har mye avtaler til lege og sykehus, noe som tar så å si alle krefter så det blir mye serier og film.

jeg føler meg isolert og fortvilet for at livet tok denne vendingen. Kjenner jeg blir misunnelig på friske mennesker som kan gjøre som de vil uten begrensinger 😔

Anonymkode: ec48f...266

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også uføretrygdet, bor alene sammen med to katter, så dem tar mye av tiden. 

Ellers prøver jeg å gå en tur, når jeg klarer å ta foten ut døren, kansje to tre dager i uken. 
Ser en del serier /surfer på nett /mobilspill. 

Tar skikkelig husarbeid over to dager (vaske, støvsuge, ta rent sengtøy på), ellers litt rydding når jeg orker. 
Og selvsagt lage middag hver dag. 
 

Skulle virkelig ønske jeg orket mer, dagene blir lange. 

Anonymkode: 4585e...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg blir ufør skal jeg spise middag ute hele tiden, kjøpe meg masse nye klær, kjøpe meg leilighet, reise til mange land, kjøpe meg et kjæledyr og lage masse God mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...