Gå til innhold

Til uføre: hva fyller dere dagene med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

bruker tida mi på barn, lære nye oppskrifter, frivillig arbeid 2 ganger i uka, lese nyheter og andre artikler, av og til bøker, lete etter tilbud på ting jeg eller barna trenger, rydde og vaske. har ekstremt lite energi så ting som tar normal tid for andre tar enormt lang tid for meg.

Anonymkode: cc459...d96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En standard uke ser slik ut:

Mand: -Trening / Sykkel / Ski
      -Musikk / Øve instrument
      -Gaming / Ff
      
Tirs: -Trening
      -Musikk / Øve instrument
      -Bordtennis
      -Gaming / Klubb-Sosial

Onsd: -Jobb
      -Sjakklubb

Tors: -Trening / Sykkel / Ski
      -Musikk /Øve instrument
      -Middag med en venn på restaurant
      -Bandøving

Fred: -Trening
      -Musikk /Øve instrument
      -Barn / Gaming / Klubb-Sosial-Quiz-Shuffleboard-Biljard / Ff

Lørd: -Relax
     - Barn / Gaming / Klubb-Sosial / Ff

Sønd: -Relax
      -Barn / Gaming / Ff

I tillegg til huslige sysler.

Anonymkode: 7c966...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første året gjorde jeg ingenting annet enn å sove ut føler jeg. Jeg var så utmattet av alt stress og bekymringer, at jeg kollapset helt. Så hadde jeg en operasjon, så jeg ble satt ut av spill i tre måneder uten gangfunksjon. Etter dette begynte jeg så smått å leve igjen, og nå prøver jeg å gå ut av huset en gang daglig, enten tur, butikk eller bare kjøre meg en tur :) Er ellers med barna, gjør mye inneaktiviteter. Bruker jo flere timer på husarbeid da, siden jeg bare klarer litt om gangen, men det er en stor mestring for meg som tidligere hadde hjemmehjelp. Jeg er bedre smertemessig, flinkere til å slappe av, og har fått tilrettelagt hjemmet mitt godt. Så jeg forsøker å bortprioritere alt som ikke gir meg glede, dvs jeg vil ha energi til ungene mine og det som betyr noe. Har slått fra meg kurs eller skole eller en liten jobb frem til jeg er mer stabil og ungene tenåringer. Når de er det, så kanskje jeg tør å begi meg ut på noe, om jeg ikke har blitt verre. 

Så alt i alt, etter tre år som ufør, kjenner jeg at jeg lever igjen, og jeg har det relativt godt med min helse og økonomi :) 

Anonymkode: 204b6...0b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke TS, men ingenting av dette kan jeg gjøre, men unntak av at jeg kan lese litt om gangen

Ellers er du heldig TS, du har mann og barn som kommer hjem, jeg er singel, kronsik syk, deriblandt kronisk vonde armer, så alt begrenser seg da. Det blir mye tur-gåing som gir meg stor glede, litt lesing, og mye tv titting.

Anonymkode: bdbbc...f88

Nei, det er nok ikke for alle, man har jo ulike grunner for at man er ufør. Men for en som kanskje har en god dag så er det jo sikkert noe på lista som kan være aktuelt. 

Noen kan ikke gjøre noenting pga de er for dårlige, mens andre kanskje har mulighet og overskudd til å lese en bok/male/whatever.

Anonymkode: 4042d...951

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som temmelig mange med uføretrygd sitter her på Kvinneguiden ja. Eller andre debatt-forum. 

Anonymkode: 23f68...fc6

Når beina verker så jeg knapt kan gå, da blir det gjerne til at jeg sitter på pc i sofaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen går sånn:

06.00 stå opp

07.00 lever ungene i barnehage

hiver meg i bilen i rushen, er greit å late som jeg skal på jobb( selv om jeg ikke skal det)

07.30 trening-09.15

10.00 lunsj ( enten hjemne eller på storsenter)

11.00-13.00 slappe av

13.00 - 13,30 gå tur

13.30-14.30 husarbeid

15.00 hente barna 😊

dagen går fort selv om jeg ikke jobber😅

Anonymkode: be6c0...f45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist å se at så mange er bundet til senga/sofaen :( Har det slik de verste dagene og det er forferdelig. Å være alene i tillegg forstår jeg må være tungt og deprimerende. Håper dere blir bedre etterhvert, ingen fortjener å ha det sånn :klem: :hjerte: 

Takk for tips og inspirasjon :)

TS

Anonymkode: 92781...d8c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ufør og skulle ønske jeg hadde helse til å gå turer og nyte dagene. Men nei. Alt er plikt og alt er stress. Liten tid til meg selv, da all energi går med til barnet og sparer energi til å bruke på barnet og aktiviteter med h*n.  Er alene, og økonomien er ødelagt etter ni år på AAP så mye av tiden går med på å planlegge matinnkjøp og middager. 

Anonymkode: c2b6f...1a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha noen prosjekter på gang, sånn at jeg kan føle at dagene mine har litt mening. Nå lærer jeg meg et språk. Det passer meg veldig bra, fordi det kan tilpasses etter dagsformen. På de dårligste dagene kan jeg hører på lydfiler mens jeg ligger til sengs. På litt bedre dager, men fortsatt sengeliggende, ser jeg gjerne på tv på dette språket. Og så gjør jeg de mer ordentlige studiene når jeg er i form til det. Ellers så trener jeg på treningssenter ca to ganger i uken, og så prøver jeg å komme meg ut på tur i naturen når jeg har overskudd til det.

Anonymkode: d5fe2...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ufør, men kjenner en som er. 

Hun er innom frisklivssentralen for å forbedre uvaner som røyking og kosthold. Ellers går hun korte turer med hunden til naboen når hun orker. Ser mye på youtube, mye ned i vekt- folk og treningsinspirasjon. 

Strikking, spikking av pinne, leser bøker fra bibilioteket, oppsøker kulturarrangement dersom noen følger henne (hun kan bli akutt kjempedårlig, er ingen spøk!), svømmer, trener hos manyellterapaut, og nå i høst begynner hun å studere enkelt-fag som hun ønsker- Aldri mer enn 10 studiepoeng om gangen, men for å holde hodet skarpt. Ingen obligatoriske undervisningsdager for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 100 ufør men jobber litt som renholder . Har en hest og denne bør helst trenes 4 dager i uka . Trener styrke så er på treningssenter 2 dager i uka . Går i fjellet , plukker bær . Strikker på vinteren . Står på ski . Har mange uføre venner og pensjonist venner . Kjeder meg ikke . Hadde samboer , men syns det er deiligste å bo alene . Føler meg ikke ensom .

Anonymkode: d4023...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev over her . I det siste har det vært veldig mye aktivitet for meg og nå har jeg fått en psykisk knekk . Da ligger jeg bare i senga . Sånn er det alltid når jeg gjør for mye . Bipolar 

Anonymkode: d4023...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2019 den 0.06, AnonymBruker skrev:

Jeg står opp 6.30 vekker barnet og hunden, lager matpakke og spiser frokost med null stress. Så kjører jeg barnet til skolen, og jeg og hunden drar videre til  skogen og går en lang tur.Drar deretter på butikken og handler dagens middag og ferskt brød. Så kjører vi hjem og spiser lunsj før vi går ut i hagen og trener/leker.Gjør litt husarbeid og tar en dusj og en hvil på sofaen. Så rusler vi en liten tur før vi henter barnet på skolen. Da er det lekser, middag og mannen kommer hjem. På ettermiddagen lærer jeg å spille gitar og strikke ( begge deler selvlært fra YouTube) ser litt serie, rydder litt, leser med barnet og hviler litt. Var selv veldig spent på hvordan det skulle bli å ikke jobbe mer, men for meg ble det en lettelse,og jeg stortrives hjemme, elsker å pusle rundt å gjøre det koselig.

Anonymkode: f0f88...f7d

Hva feiler deg da siden du styrer sånn på? 

Anonymkode: 22e2a...3bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står opp med barna kl 07.00

far leverer dei på skole og han går på jobb. 
 

rydder ca til kl er 10, da må jeg legge meg. Sover til 14.00, da begynner jeg på middag. 
kl 15.00 kommer hele flokken og vi spiser. 
så rydder jeg igjen. Og mannen tar seg av lekser. 

resten av dagen går til familielivet, spiller kanskje litt PC med gutane. 
legger meg igjen Kl 22.00

skulle ønske jeg og fekk jobbe, slik at jeg kunne vert mer sosial og ikke så ensomt liv. 

Anonymkode: 6785a...a1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser snop, drikker kaffe, går tur(når jeg orker), og spiller (masse). Tv spill er morsommere enn å være med venner. :) 

Anonymkode: 89479...fa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva feiler deg da siden du styrer sånn på? 

Anonymkode: 22e2a...3bf

Så ubegripelig irrelevant for trådens tema:-)

Anonymkode: 7c966...f8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 100 ufør men jobber litt som renholder . Har en hest og denne bør helst trenes 4 dager i uka . Trener styrke så er på treningssenter 2 dager i uka . Går i fjellet , plukker bær . Strikker på vinteren . Står på ski . Har mange uføre venner og pensjonist venner . Kjeder meg ikke . Hadde samboer , men syns det er deiligste å bo alene . Føler meg ikke ensom .

Anonymkode: d4023...b8a

Hva gjør du hvis du er veldig dårlig en periode og ikke kan trene hesten din? Har du forrytter som tar seg av den i blant? Drømmen min er å eie egen hest, har så langt bare jobbet i stall og ridd andres hester, helt til kroppen sa stopp. Men det er selvsagt noe annet å ha én hest å ta seg av om dagen enn å stå opp 7, ta morgenfôring, utslipp og møkking av 12 bokser, deretter trening av hest(er), så assistere rideskoleelever. Det ble lange og tunge dager.

Økonomien strekker heller ikke til. Har ikke jobbet meg opp til eget grunnlag så får evt. grunnsatsen til ung ufør som er 2,66 G. Kanskje får jeg råd til hest senere i livet :hjerte: Du er heldig!

TS

Anonymkode: 92781...d8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hesten stående på en stall , så jeg behøver ikke å dra dit hver dag . Jeg er ung ufør , har såvidt råd til hest . 

Anonymkode: d4023...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2019 den 14.31, AnonymBruker skrev:

En standard uke ser slik ut:

Mand: -Trening / Sykkel / Ski
      -Musikk / Øve instrument
      -Gaming / Ff
      
Tirs: -Trening
      -Musikk / Øve instrument
      -Bordtennis
      -Gaming / Klubb-Sosial

Onsd: -Jobb
      -Sjakklubb

Tors: -Trening / Sykkel / Ski
      -Musikk /Øve instrument
      -Middag med en venn på restaurant
      -Bandøving

Fred: -Trening
      -Musikk /Øve instrument
      -Barn / Gaming / Klubb-Sosial-Quiz-Shuffleboard-Biljard / Ff

Lørd: -Relax
     - Barn / Gaming / Klubb-Sosial / Ff

Sønd: -Relax
      -Barn / Gaming / Ff

I tillegg til huslige sysler.

Anonymkode: 7c966...f8c

Høres tøft ut det der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere uføre som har venner: Hvor finner dere mennesker som godtar at dere er uføre? Jeg mistet alle mine venner for 3 år siden da jeg fikk innvilget ufør ( de fleste av vennene mine hadde sterke fordommer mot unge uføre, og den ene som godtok det er nå flyttet til andre siden av verden),  og har vært alene siden da, bortsett fra når jeg må i behandling 3 ganger i uka. Jeg sliter med å etablere nye vennskap da jeg kommer meg lite ut av huset og ofte møter mye fordommer siden jeg er ung ( 27 år ) .Jeg savner så sykt noen å henge med i de periodene jeg kan, og da gjerne jevnaldrende... :lete:

Anonymkode: 7dd82...068

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...