Gå til innhold

Til uføre: hva fyller dere dagene med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har måttet kaste inn håndkleet etter 6 år med arbeidsutprøving, tiltak og behandling, og venter nå på svar om uføretrygd. Jeg kjenner på mange følelser akkurat nå, både lettelse og vemod. Jeg gleder meg til å starte med "blanke ark", men er veldig redd for å bli fanget i hjemmet, verst av alt i eget sinn, uten å ha noe slags aktivitet som gir meg energi og glede.

I det siste har jeg kun vært i behandling en gang i uka og vært hjemme alene ellers, frem til mann og barn kommer hjem. Føler jeg meg bra en dag utnytter jeg muligheten til å gjøre husarbeid, først og fremst. Ellers går alt overskuddet på å være en god mamma og samboer. Jeg er nysgjerrig på hva andre uføre gjør! I det siste har hjemmet blitt som et slags fengsel, og jeg merker det er vanskelig å trives selv på gode dager siden jeg assosierer hjemmet med negativitet og sykdom. Skulle ønske jeg fant noen fine inneaktiviteter som gjør at jeg koser meg i eget hjem igjen.

Har veldig lyst til å bli flink til å strikke, men mangler litt interesse/motivasjon. Det kan nok forklares med at jeg synes det er vanskelig, jeg har prøvd, men gir opp :( Kanskje noen har tips til videoer på Youtube eller noe?

Anonymkode: 92781...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest frankie1985

Vær glad du har noen boende hos deg hjemme, for ellers sliter man veldig psykisk egentlig sånn som jeg har gjort, men jeg fyller dagene med chatting, spilling, høre på musikk, synge litt og lage nettsider og sånt, men det er en prøvelse ofte uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ufør selv. Men hva med å ta et lavterskelkurs innenfor feks strikking? Et der du ikke trenger å møte hvis du er for dårlig. 

Få hjelp av noen kyndige så blir du kanskje bitt av basillen?

Les gode bøker, gå gjennom klassikerne. Så vet du plutselig alle referanser i verden, nesten. 

Kjøp et stort lerret og akrylmaling, sett på musikk du liker og se hva som skjer. 

Bli ekspert på et tema. Les deg opp på feks IS, Palestina-konflikten, kolonitiden, borgerkrigene osv. Kanskje Brexit, EU. 

Jobber selv fulltid som lærer, drømmer om å ha råd til å være hjemme en ekstra dag i uken for å drive med maling, bøker og dyr.

Anonymkode: 4042d...951

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene fylles med krevende  behandling og mye serietitting. Har ikke energi til stort mye annet 

Anonymkode: a7177...898

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på "rampelys" og rakker ned på bloggere fordi vi er så samfunnsengasjerte og synes folk skal få høre samme mølja i flere år. Men det stopper ikke der, vi synes det er morsomt at vi klarer å finne noe å kritisere hver eneste dag. Det er hobbyen sin det. Og ikke alle kan skryte på seg å ha tid til dette. 

Anonymkode: 009bf...10a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandling, går i fjellet, husarbeid, prøver å lese bøker, kryssord, baking osv. Håper på å ikke være ufør resten av livet.

Er også av og til innom min gamle arbeidsplass 

Anonymkode: 55b1e...69a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sover. Sover masse. Sparer og samler energi til barna kommer fra skolen.

Anonymkode: 1f1a2...445

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å ha en hund på tur? Enten familiens eller naboens? Jeg hadde ikke overlevd uten hunden min, godt selskap og tvinger meg ut, selvom jeg egentlig ikke orker. Og når jeg har energi til det, drar jeg innom hundeklubben på trening for litt sosialt :) 

Anonymkode: ee4f8...1dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petiteknit (søk på Google) har noen veldig enkle nybegynneroppskrifter. Når du står fast på hvordan du skal gjøre ting så har garnstudio.no gode videoer som kan vise. (Søk feks på Google: hvordan strikke vrang, eller hvordan øke 1 maske). Prøv og feil, og prøv igjen 👍🏻 Velg noe du har lyst å strikke, sånn du ikke mister motivasjon før du har begynt :)!

Anonymkode: c4eb2...1a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke ufør selv. Men hva med å ta et lavterskelkurs innenfor feks strikking? Et der du ikke trenger å møte hvis du er for dårlig. 

Få hjelp av noen kyndige så blir du kanskje bitt av basillen?

Les gode bøker, gå gjennom klassikerne. Så vet du plutselig alle referanser i verden, nesten. 

Kjøp et stort lerret og akrylmaling, sett på musikk du liker og se hva som skjer. 

Bli ekspert på et tema. Les deg opp på feks IS, Palestina-konflikten, kolonitiden, borgerkrigene osv. Kanskje Brexit, EU. 

Jobber selv fulltid som lærer, drømmer om å ha råd til å være hjemme en ekstra dag i uken for å drive med maling, bøker og dyr.

Anonymkode: 4042d...951

Jeg skal holde utkikk om det arrangeres strikkekurs! Vet at bygdekvinnelaget har hatt noe sånt. Har ei svigermor som er flink til å strikke, men hun klarer ikke å forklare meg det på en måte som jeg forstår og vi blir begge oppgitt og gir opp :fnise: Vil heller holde fred med svigermor enn å sitte og krangle over strikkepinner om hennes (manglende) forklaringsevne :ler: 

Likte godt tipset om å lese meg opp på et spesielt tema! Jeg elsker å fordype meg i forskjellige ting, at jeg ikke har tenkt på det før :klo: Takk!

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du mulighet til å ha en hund på tur? Enten familiens eller naboens? Jeg hadde ikke overlevd uten hunden min, godt selskap og tvinger meg ut, selvom jeg egentlig ikke orker. Og når jeg har energi til det, drar jeg innom hundeklubben på trening for litt sosialt :) 

Anonymkode: ee4f8...1dd

Jeg har hatt hund hele livet, helt til 2015. Da måtte vi avlive hunden vår og jeg trives absolutt ikke uten hund! På grunn av at økonomien har vært ustabil (og dårlig) de siste årene har vi avventet ny anskaffelse av hund. Vi tror og håper vi har mulighet snart, kanskje allerede til neste høst :hjerte: Det ville nok ha hjulpet mye!

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Petiteknit (søk på Google) har noen veldig enkle nybegynneroppskrifter. Når du står fast på hvordan du skal gjøre ting så har garnstudio.no gode videoer som kan vise. (Søk feks på Google: hvordan strikke vrang, eller hvordan øke 1 maske). Prøv og feil, og prøv igjen 👍🏻 Velg noe du har lyst å strikke, sånn du ikke mister motivasjon før du har begynt :)!

Anonymkode: c4eb2...1a4

Takk for tips!

 

TS

Anonymkode: 92781...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt "profesjonell tv-titter" og facebook-spill-spiller. Jeg ser 30 episoder av diverse serier i løpet av høysesongen som begynner i slutten av september og avsluttes rundt påske (binger ikke). Jeg ser også (eller egentlig hører mens jeg spiller) på folk som snakker om de fleste tv-programmene på en YouTube-kanal som heter Afterbuzz.

Jeg spiller flere spill på Facebook. Jeg er opptatt av at det skal være en historie og om jeg får vridd hjernen samtidig, så er det et pluss. Det spillet jeg spiller mest nå og kommer til å spille i årevis, heter Diggy's Adventure. På overflaten ser det enkelt ut, men det er mye tankevirksomhet som må til i de vanskeligste delene. (Heldigvis finnes det YouTube-videoer med løsninger).

Dette, sammen med programmer og filmer på tv, fyller opp dagene mine, men jeg har også noen ting som får meg ut av huset av og til. Jeg skulle vært på spillkveld i kveld (brettspill, strategi), men er syk. Er også på trening i tillegg til handling et par ganger i uken, så det er nok å drive på med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger vel litt av hvordan du er preget av sykdommen din og hvordan du er som person. Moren min er høyt utdannet og har vært fullt yrkesaktiv i 30 år, men har nå gradert uføretrygd. Det er klart at hun har sine utfordringer i livet, men de dagene hun ikke arbeider har hun mange avtaler, særlig sosiale avtaler, og er delaktig i kor. Hun er flink til å invitere andre hjem til seg, og andre inviterer også henne. Det er sånn hun trives med livet hun har. Det er klart at det merkes at hun trenger mer hvile enn andre og at hun blir fortere sliten, men hun er opptatt av å ikke bli innelåst alene i eget hjem og å få noe ut av livet. 

Anonymkode: 3f7f1...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp 6.30 vekker barnet og hunden, lager matpakke og spiser frokost med null stress. Så kjører jeg barnet til skolen, og jeg og hunden drar videre til  skogen og går en lang tur.Drar deretter på butikken og handler dagens middag og ferskt brød. Så kjører vi hjem og spiser lunsj før vi går ut i hagen og trener/leker.Gjør litt husarbeid og tar en dusj og en hvil på sofaen. Så rusler vi en liten tur før vi henter barnet på skolen. Da er det lekser, middag og mannen kommer hjem. På ettermiddagen lærer jeg å spille gitar og strikke ( begge deler selvlært fra YouTube) ser litt serie, rydder litt, leser med barnet og hviler litt. Var selv veldig spent på hvordan det skulle bli å ikke jobbe mer, men for meg ble det en lettelse,og jeg stortrives hjemme, elsker å pusle rundt å gjøre det koselig.

Anonymkode: f0f88...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står opp 6.30 vekker barnet og hunden, lager matpakke og spiser frokost med null stress. Så kjører jeg barnet til skolen, og jeg og hunden drar videre til  skogen og går en lang tur.Drar deretter på butikken og handler dagens middag og ferskt brød. Så kjører vi hjem og spiser lunsj før vi går ut i hagen og trener/leker.Gjør litt husarbeid og tar en dusj og en hvil på sofaen. Så rusler vi en liten tur før vi henter barnet på skolen. Da er det lekser, middag og mannen kommer hjem. På ettermiddagen lærer jeg å spille gitar og strikke ( begge deler selvlært fra YouTube) ser litt serie, rydder litt, leser med barnet og hviler litt. Var selv veldig spent på hvordan det skulle bli å ikke jobbe mer, men for meg ble det en lettelse,og jeg stortrives hjemme, elsker å pusle rundt å gjøre det koselig.

Anonymkode: f0f88...f7d

🙄 Det er alltid én....

Anonymkode: 323ed...24c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

🙄 Det er alltid én....

Anonymkode: 323ed...24c

?

Anonymkode: f0f88...f7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så dårlig at jeg sover 18 timer i døgnet. Hobbyen min som var livet mitt i 25 år har jeg måttet slutte med. Vennene mine har jeg mistet siden jeg ikke har krefter til å møtes. Faller helt sammen av en dusj og må sove/hvile lenge før og etter en dusj. Ferier kan jeg ikke reise på siden jeg ikke har krefter til noe. Dessverre er sykdommen min uhelbredelig og blir hele tiden verre. 

Anonymkode: 2f736...c7e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Står opp 7.

Går tur med blandingshunden min, Tor Odin til postkassa.

Drikker friele pulverkaffe med 3 teskjeer + 2 rugsbrød orginal.

En halvtime etter kaster jeg meg på potta så sprutbajsen står i taket.

Settet så på serieopptak av Macgyver og skriver ned et par triks hvis jeg finner de interessante.

Etter Macgyver kaster jeg inn noe ad, wellburin. Da præver jeg og ta en røyk, men den smaker bare bomull så gir opp etter 3 trekk.

Då begynnet ax menn, masse fine ordentlige mannfolk.

Så sover jeg en lur til ca 4, halv 5. Bråvåkner og kaster meg i gang med en vaskemasin sånn at de skal se ut som jeg har gjort noe den dagen. Eller henger opp den jeg glemte dagen før.

Finner så noe kjøttdeig og toner i micro for å ha i Amerikanskgryte, ellers blir gubben på 120 kg grinet hvis ikke middagen er ferdig.

Han kommer hjem, vi spiser.

Han sutrer om sex, vi puler.

Så legger jeg meg over og ser på serier på mobilen med netflix.

Etter 2 og en halv time sovner jeg.

 

Anonymkode: 9f972...b36

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som temmelig mange med uføretrygd sitter her på Kvinneguiden ja. Eller andre debatt-forum. 

Anonymkode: 23f68...fc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For strikkeinspirasjon kan jeg tipse om å ha egen strikkekonto, og evt følge strikkekontoer på snap (feks. Strikker, vestlandsstrikk, nordicknitters)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke ufør selv. Men hva med å ta et lavterskelkurs innenfor feks strikking? Et der du ikke trenger å møte hvis du er for dårlig. 

Få hjelp av noen kyndige så blir du kanskje bitt av basillen?

Les gode bøker, gå gjennom klassikerne. Så vet du plutselig alle referanser i verden, nesten. 

Kjøp et stort lerret og akrylmaling, sett på musikk du liker og se hva som skjer. 

Bli ekspert på et tema. Les deg opp på feks IS, Palestina-konflikten, kolonitiden, borgerkrigene osv. Kanskje Brexit, EU. 

Jobber selv fulltid som lærer, drømmer om å ha råd til å være hjemme en ekstra dag i uken for å drive med maling, bøker og dyr.

Anonymkode: 4042d...951

Jeg er ikke TS, men ingenting av dette kan jeg gjøre, men unntak av at jeg kan lese litt om gangen

Ellers er du heldig TS, du har mann og barn som kommer hjem, jeg er singel, kronsik syk, deriblandt kronisk vonde armer, så alt begrenser seg da. Det blir mye tur-gåing som gir meg stor glede, litt lesing, og mye tv titting.

Anonymkode: bdbbc...f88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...