Atomlynet Skrevet 8. september 2019 #61 Skrevet 8. september 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Han var ikke Konge over all verdens løver. Bare så langt ut som lyset strekker seg/som de ser (så vidt jeg husker?). Anonymkode: 7a36e...e92 Han er konge over løveriket som er alt mann kan se i horisonten fra løveklippen.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #62 Skrevet 8. september 2019 23 minutter siden, Blondie65 skrev: Forklar. Spør ts Selv Anonymkode: 3f02e...742
Gjest Blondie65 Skrevet 8. september 2019 #63 Skrevet 8. september 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spør ts Selv Anonymkode: 3f02e...742 Du påstår at jeg mener noe annet enn TS på tross av at jeg sier meg enig i TS sitt syn på norsk oversettelsen av The Lion King til Løvenes konge. Da er det du som må forklare hvordan jeg avviker fra TS sitt syn.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #64 Skrevet 8. september 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: I filmen så er det vel løvene sin konge det er snakk om. Løvene i filmen sin konge? Anonymkode: a373e...fa0 Nei, om det var tanken burde man kalt den Løveflokkens konge, eller bare Flokkens konge. Anonymkode: fa814...ba2 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #65 Skrevet 8. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du nylig redigert Wikipedia-siden, TS? 😂 "Oversettelsen av filmtittelen til norsk kan gi feil inntrykk av at filmen dreier seg bare om kongen over løvene og ikke om dyrenes konge, «løvekongen»." Jeg synes ikke det er helt riktig å si at "løvenes konge" nødvendigvis må bety konge over alle løver og ikke bare kongen over disse løvene. Det som er misvisende i tittelen er at han er konge over de andre dyrene også, som vist av Zazu, Rafiki, "morgenrapport"-jordrotten, dyrene som kommer til Simbas presentasjon og i andre sanger/dialoger i løpet av filmen. Som vi ser i Scars regjeringstid så ødelegger han miljøet ved å overjakte. Kongens rolle er å forvalte ressursene og miljøet, ikke bare sørge for at løvenes korttidsinteresser dekkes. Han er mer økosystemets konge (ikke at jeg mener at dette ville vært en bedre tittel) enn løvenes konge. Oversettelsen bryter også språklige konvensjoner, jeg har nevnt tidligere hvordan "the ... king/queen" blir oversatt. Det finnes ganske mange eksempler, og "løvenes konge" endrer betydningen til originalen på nøyaktig samme måte som "jomfruenes dronning" gjør for "the virgin queen". I stedet for å beskrive monarken så angir de hvem de er monark for. Anonymkode: 0cb3e...9e9 Nei, men leste det nå. Spesielt at noen har lagt inn noe tilsvarende der, men viser jo at flere har tenkt samme tanke. Anonymkode: fa814...ba2 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #66 Skrevet 8. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei vet du hva du har rett, dårlig navn, kanskje heller kalle den for Fifty Roars of Lions? Anonymkode: 3f02e...742 Hvorfor det? Anonymkode: fa814...ba2 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #67 Skrevet 8. september 2019 5 timer siden, Blondie65 skrev: Du påstår at jeg mener noe annet enn TS på tross av at jeg sier meg enig i TS sitt syn på norsk oversettelsen av The Lion King til Løvenes konge. Da er det du som må forklare hvordan jeg avviker fra TS sitt syn. Anonymkode: 3f02e...742
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 #68 Skrevet 8. september 2019 5 timer siden, Blondie65 skrev: Du påstår at jeg mener noe annet enn TS på tross av at jeg sier meg enig i TS sitt syn på norsk oversettelsen av The Lion King til Løvenes konge. Da er det du som må forklare hvordan jeg avviker fra TS sitt syn. Les hi Anonymkode: 3f02e...742
Gjest Blondie65 Skrevet 8. september 2019 #69 Skrevet 8. september 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les hi Anonymkode: 3f02e...742 Jeg har lest hovedinnlegget mange ganger. Jeg er helt enig med det. I tillegg opplyser jeg om at fordi om man har sterke meninger om språk betyr ikke det at dette er det viktigste i hele universet. Hva er problemet?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #70 Skrevet 27. juni 2020 Ser denne filmen igjen. Reagerer på låten «snart blir jeg majestet», eller «soon I will be king» eller hva det var. Ønsker altså at faren Mufasa skal dø snart?! Det er som om prinsesse Ingrid Alexandra skulle synge «snart blir jeg majestet!» med et tydelig ønske om at både far og bestefar snart skal dø, slik at hun kan bli regent. Nå er det jo slik at Simba får ønsket sitt oppfylt (regner med det ikke trenger å skrives SPOILER), siden faren Mufasa dør kort tid etter. Men da er han visst bare lei seg? Nei, dette henger ikke på greip. Anonymkode: 960d4...b66 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #71 Skrevet 27. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser denne filmen igjen. Reagerer på låten «snart blir jeg majestet», eller «soon I will be king» eller hva det var. Ønsker altså at faren Mufasa skal dø snart?! Det er som om prinsesse Ingrid Alexandra skulle synge «snart blir jeg majestet!» med et tydelig ønske om at både far og bestefar snart skal dø, slik at hun kan bli regent. Nå er det jo slik at Simba får ønsket sitt oppfylt (regner med det ikke trenger å skrives SPOILER), siden faren Mufasa dør kort tid etter. Men da er han visst bare lei seg? Nei, dette henger ikke på greip. Anonymkode: 960d4...b66 Han var da bare et lite løvebarn da han sang den sangen, så han tenkte sikkert ikke på det på den måten. Anonymkode: 97ba6...999 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #72 Skrevet 27. juni 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Ser denne filmen igjen. Reagerer på låten «snart blir jeg majestet», eller «soon I will be king» eller hva det var. Ønsker altså at faren Mufasa skal dø snart?! Det er som om prinsesse Ingrid Alexandra skulle synge «snart blir jeg majestet!» med et tydelig ønske om at både far og bestefar snart skal dø, slik at hun kan bli regent. Nå er det jo slik at Simba får ønsket sitt oppfylt (regner med det ikke trenger å skrives SPOILER), siden faren Mufasa dør kort tid etter. Men da er han visst bare lei seg? Nei, dette henger ikke på greip. Anonymkode: 960d4...b66 Reagerer mer på at Disney fremstiller det som at løver har en arverekke for å bli leder av flokken Anonymkode: 67f0f...10c 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #73 Skrevet 28. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Reagerer mer på at Disney fremstiller det som at løver har en arverekke for å bli leder av flokken Anonymkode: 67f0f...10c Nesj, de gjorde da det klart at den rekkefølgen kun er et utgangspunkt, da Mufasa spurte Scar om han ville utfordre ham. Så hvem som helst av hannløvene kan jo bli kongen. Anonymkode: 960d4...b66 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #74 Skrevet 28. juni 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Nesj, de gjorde da det klart at den rekkefølgen kun er et utgangspunkt, da Mufasa spurte Scar om han ville utfordre ham. Så hvem som helst av hannløvene kan jo bli kongen. Anonymkode: 960d4...b66 Nettopp, hvem som helst av hannløvene i flokken eller andre løver som kommer utenifra. Så Simba burde sunget at han kanskje blir konge en dag, og Mufasa burde fortalt sagt «Du? Hele området du ser kan bli ditt. Hvis ingen andre løver tar det fra deg altså. Og med forbehold om at ingen andre hannløver tar tronen fra meg og kverker ungene mine. Ja, kompis, det betyr deg!» Anonymkode: 67f0f...10c
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #75 Skrevet 28. juni 2020 Jeg skriver bare for å ha denne i tråden min, holder på å "omskolerer meg" til å bli oversetter for øyeblikket -vet selv at det kan være vanskelig å få ting til å stemme, spesielt når det gjelder tekst til musikk. Det er ikke dårlige oversettelser som er drivet for å ønske å bli oversetter, men tenker jo på akkurat det innimellom, at akkurat der og der så ville jeg oversatt annerledes. Ønsker å jobbe med både tekst og film, så slike tråder er nyttige. (har ikke tid til å lese og kommentere ut i fra temaet nå, men får lyst til å gjøre det og litt senere) Anonymkode: a34a3...a9c
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #76 Skrevet 28. juni 2020 ....... det faktum at det er løver som SNAKKER er det ingen som bryr seg med? Anonymkode: a373e...fa0 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #77 Skrevet 28. juni 2020 23 minutter siden, AnonymBruker said: ....... det faktum at det er løver som SNAKKER er det ingen som bryr seg med? Anonymkode: a373e...fa0 De snakker ikke med mennesker. Dyr kommuniserer seg imellom, og det hadde ikke vært lett for oss å tolke hva som foregår hvis vi kun skulle sett på kroppsspråk og snerrelyder, så det er helt greit at språket er "oversatt" tiil menneskespråk. Anonymkode: 67f0f...10c 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #78 Skrevet 28. juni 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: ....... det faktum at det er løver som SNAKKER er det ingen som bryr seg med? Anonymkode: a373e...fa0 Riktig. Ingen unntatt deg. Anonymkode: 960d4...b66 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #79 Skrevet 28. juni 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: De snakker ikke med mennesker. Dyr kommuniserer seg imellom, og det hadde ikke vært lett for oss å tolke hva som foregår hvis vi kun skulle sett på kroppsspråk og snerrelyder, så det er helt greit at språket er "oversatt" tiil menneskespråk. Anonymkode: 67f0f...10c Så vortesvin, aper og løver snakker helt fint sammen? Anonymkode: 97ba6...999 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #80 Skrevet 28. juni 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: De snakker ikke med mennesker. Dyr kommuniserer seg imellom, og det hadde ikke vært lett for oss å tolke hva som foregår hvis vi kun skulle sett på kroppsspråk og snerrelyder, så det er helt greit at språket er "oversatt" tiil menneskespråk. Anonymkode: 67f0f...10c Åååå selvfølgelig, jeg er dum ass🤦♀️ Anonymkode: a373e...fa0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå