Gå til innhold

Småprat om akvarium og fisk


Durinur

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh, nå savner jeg akvariet mitt! Hadde et stort 540l kar, der jeg hadde en gjeng coryer på bunnen, en stim på 100 stk kardinaltetra og to store lekspar med scalarer. Et kullsvart par og et grått med gullstriper. Helt fantastisk å se på når de la egg og forsvarte de. Dessverre gikk forholdet mitt i dass, og jeg hadde ikke plass til akvariet mitt i den nye leiligheten, så jeg solgte det. 😔

Anonymkode: 06a4d...fde

Wow, en stim på 100 kardinaltetra høres utrolig flott ut! Skalarepar er veldig artig å følge med på ja. Jeg hadde et par selv for ti års tid siden, men jeg fikk dessverre aldri yngelen til å vokse opp :( Leit å høre at du ikke hadde mulighet til å fortsette med akvariet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Durinur skrev:

Hehe, det høres ut som du fikk litersyka ja. Det begynner ofte med små og vanlige akvarier, og før man vet ordet av det har man hundrevis av liter i hus. Det høres spennende ut å holde asiatisk arowana! Det er litt av en fisk det. 

Fikk absolutt litersyka ja he he 

Det var en helt fantastisk fisk, selv om den var alt for dyr i innkjøp og fôring men absolutt verdt det. Tøffeste fisken jeg noen gang har hatt 🖤 

Anonymkode: 2b343...0aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet har blitt grønt, etter rengjøring og vannskifte! Hva har skjedd og hva kan gjøres ?

Anonymkode: 94410...19e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et akvarium i boden. Ca 1500cm bredt, 60cm høyt og 50cm dypt. Skal kanskje flytte i større bolig snart så da tenker vi å gjøre noe med det. Har ingen erfaring med fisk da, så vi må jo lese oss godt opp. Har lest ferskvannsfisk og akvarium er lettere å vedlikeholde? Men kunne gjerne tenkt oss noen spesielle/sjeldne fisk. Noe som er litt artig. Trenger selvsagt litt mer utstyr også som pumpe? (eller hva det kalles) og sikkert noe annet også. Er også åpen for reptil, men akvariumet er vel kanskje ikke stort nok. 

Kom gjerne med råd til en nybegynner som ønsker å lese seg opp! 

Anonymkode: 48556...219

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et akvarium i boden. Ca 1500cm bredt, 60cm høyt og 50cm dypt. Skal kanskje flytte i større bolig snart så da tenker vi å gjøre noe med det. Har ingen erfaring med fisk da, så vi må jo lese oss godt opp. Har lest ferskvannsfisk og akvarium er lettere å vedlikeholde? Men kunne gjerne tenkt oss noen spesielle/sjeldne fisk. Noe som er litt artig. Trenger selvsagt litt mer utstyr også som pumpe? (eller hva det kalles) og sikkert noe annet også. Er også åpen for reptil, men akvariumet er vel kanskje ikke stort nok. 

Kom gjerne med råd til en nybegynner som ønsker å lese seg opp! 

Anonymkode: 48556...219

Akvaforum er en fin plass for å lese seg opp. Spesielt vil jeg anbefale å starte med artiklene her Akvarieskolen

Her finner du mye god informasjon om det meste som trengs når man skal starte opp et nytt akvarium 😊

Endret av KristineS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vannet har blitt grønt, etter rengjøring og vannskifte! Hva har skjedd og hva kan gjøres ?

Anonymkode: 94410...19e

Du har nok fått svevealger. Dette komme av feil vannverdier (mer spesifikt for mye fosfor i vannet). Jeg vill mørklagt akvariet en stund, så blir du nok kvitt problemet. Fisk tåler fint å gå noen dager i mørket. Ofte kan for mye foring eller feil type for være årsaken til svevealgene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk svevealger en gang, og mørklegging hjalp ikke. Jeg måtte kjøpe UV-lys, og da forsvant de tvert. Hvis ikke mørklegging hjelper, ta kontakt med en akvarieklubb i nærheten. Kanskje noen har et UV-lys du kan låne for en billig penge. De er svinedyre å kjøpe for bare en gangs bruk, nemlig. 

Anonymkode: 06a4d...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 20 akvarier med fisk og reker og eget akvarierom. Har inntrykk av at hobbyen har vokst mye de siste 10 årene. Mange som har opptil flere akvarier og egne hobbyrom nå. Akvarieklubbene har stadig auksjoner med stort besøk. Bruktmarkedet har gitt hobbyen ett alvorlig løft. 

Anonymkode: 9d454...94e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et akvarium i boden. Ca 1500cm bredt, 60cm høyt og 50cm dypt. Skal kanskje flytte i større bolig snart så da tenker vi å gjøre noe med det. Har ingen erfaring med fisk da, så vi må jo lese oss godt opp. Har lest ferskvannsfisk og akvarium er lettere å vedlikeholde? Men kunne gjerne tenkt oss noen spesielle/sjeldne fisk. Noe som er litt artig. Trenger selvsagt litt mer utstyr også som pumpe? (eller hva det kalles) og sikkert noe annet også. Er også åpen for reptil, men akvariumet er vel kanskje ikke stort nok. 

Kom gjerne med råd til en nybegynner som ønsker å lese seg opp! 

Anonymkode: 48556...219

Høres stort ut. Vær litt forsiktig hvis det har stått tørt i mange år og har blitt utsatt for støt osv. Akvariene står seg best med vann i. 

Anonymkode: 9d454...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Durinur skrev:

Du har nok fått svevealger. Dette komme av feil vannverdier (mer spesifikt for mye fosfor i vannet). Jeg vill mørklagt akvariet en stund, så blir du nok kvitt problemet. Fisk tåler fint å gå noen dager i mørket. Ofte kan for mye foring eller feil type for være årsaken til svevealgene. 

takk, kanskje lurt å bytte vann også ?

Anonymkode: 94410...19e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

takk, kanskje lurt å bytte vann også ?

Anonymkode: 94410...19e

Ja, det er lurt. Du kan godt ta vannbytter så ofte du orker (opptil daglig). Da kvitter du deg med både alger og næringsstoffer samtidig, så det hjelper godt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har 20 akvarier med fisk og reker og eget akvarierom. Har inntrykk av at hobbyen har vokst mye de siste 10 årene. Mange som har opptil flere akvarier og egne hobbyrom nå. Akvarieklubbene har stadig auksjoner med stort besøk. Bruktmarkedet har gitt hobbyen ett alvorlig løft. 

Anonymkode: 9d454...94e

Oi, det var ikke dårlig nei! Ja, det virker som om det begynner å bli nokså populært med akvariehold igjen. Det er dumt at aktiviteten på Akvaforum fortsatt er ikke-eksisterende da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Durinur skrev:

Oi, det var ikke dårlig nei! Ja, det virker som om det begynner å bli nokså populært med akvariehold igjen. Det er dumt at aktiviteten på Akvaforum fortsatt er ikke-eksisterende da. 

Dumt men ikke rart. Fravær av vedkommede som eier nettstedet, det faktum at vedkommede ikke har tatt imot tilbudt hjelp til å forbedre nettstedet og oppdatere innholdet gjør at de utkonkurreres glatt av feks Vi med Akvarium på facebook. 

Mye bra info på AF, men også forferdelig mye utdatert informasjon som ikke burde følges lenger. Og for ferske akvarister er det vanskelig å skille svada og fakta. 

Som fiskebase anbefaler jeg Seriously Fish heller enn Akvaforum . Catfishes of The World hvis det er snakk om identifisering av maller

Anonymkode: 9d454...94e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dumt men ikke rart. Fravær av vedkommede som eier nettstedet, det faktum at vedkommede ikke har tatt imot tilbudt hjelp til å forbedre nettstedet og oppdatere innholdet gjør at de utkonkurreres glatt av feks Vi med Akvarium på facebook. 

 Mye bra info på AF, men også forferdelig mye utdatert informasjon som ikke burde følges lenger. Og for ferske akvarister er det vanskelig å skille svada og fakta. 

Som fiskebase anbefaler jeg Seriously Fish heller enn Akvaforum . Catfishes of The World hvis det er snakk om identifisering av maller

Anonymkode: 9d454...94e

Ja, du har mange gode poeng der. Fiskebasen er svært utdatert nå om dagen ser jeg. Mange fisk som ligger der med feil informasjon og feil vitenskapelig navn. Likevel, jeg må si at jeg savner hvordan ting var for 10-15 år siden når det var sikkert flere hundre medlemmer som skrev på forumet i løpet av en uke. Det var på et punkt veldig mange dyktige mennesker som bruke mye tid på å forklare og hjelpe andre der. 

Vi med Akvarium på Facebook er en veldig god gruppe, men en av problemene med den er at informasjonen der ikke er synlig i søkemotorer. Så man finner ikke svar på ting når man googler, noe som er litt dumt i forhold til at informasjonen som publiseres der er "vekk" etter et par dager. Men det er fint å gå inn dit for å stille spørsmål da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2019 den 12.41, AnonymBruker skrev:

Vi har et akvarium i boden. Ca 1500cm bredt, 60cm høyt og 50cm dypt. Skal kanskje flytte i større bolig snart så da tenker vi å gjøre noe med det. Har ingen erfaring med fisk da, så vi må jo lese oss godt opp. Har lest ferskvannsfisk og akvarium er lettere å vedlikeholde? Men kunne gjerne tenkt oss noen spesielle/sjeldne fisk. Noe som er litt artig. Trenger selvsagt litt mer utstyr også som pumpe? (eller hva det kalles) og sikkert noe annet også. Er også åpen for reptil, men akvariumet er vel kanskje ikke stort nok. 

Kom gjerne med råd til en nybegynner som ønsker å lese seg opp! 

Anonymkode: 48556...219

Anbefaler også Akvarieboka i tillegg til de andre forslagene du har fått. Der har du en murstein av en artikkel, og svar på mange spørsmål de fleste har, samt en del svar på spørsmål man ikke engang hadde tenkt over at man hadde. 

Man kan forresten ha mange spennende arter i nokså små akvarier, og det er mange sjeldne, dyre og spennende fisk som fint klarer seg i 45L. F.eks dvergciklider, kulefisk eller lignende. Men man kan jo ikke ha veldig mange fisk da, men et par klarer seg godt. Jeg antok at du mente at det var 150cm bredt, og ikke 1500? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

IMG_2736.thumb.jpg.e920241e30e2a57c18c739e3cd723af4.jpg

Mitt 55L akvarium, veldig fornøyd. Kjekkeste hobbyen jeg har hatt. :) 

Anonymkode: 1edca...ae8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har et 60 liter med en kampfisk, 2 blå sommerfuglciklider, 3 khuuli ål og en ancistrus. 

Kan noen anbefale en slamsuger som funker på finkornet sand? Har hvit sand fra sansibar og bæsjen er veldig synlig hvilket gir hyppige vannbytter og slamsugeren tar med så mye sand at det blir dyrt 😂😂😂

Anonymkode: 6c536...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et 60 liter med en kampfisk, 2 blå sommerfuglciklider, 3 khuuli ål og en ancistrus.  

Kan noen anbefale en slamsuger som funker på finkornet sand? Har hvit sand fra sansibar og bæsjen er veldig synlig hvilket gir hyppige vannbytter og slamsugeren tar med så mye sand at det blir dyrt 😂😂😂 

Anonymkode: 6c536...a80

Min erfaring er at den beste måten å slamsuge i akvarier med sann i, er ved å bruke en vanlig slange som holdes noen få centimeter over sanden. Dette gir nok trykk til at man får med seg driten og alt av organisk materiale, mens sanden er for tung til å bli tatt med. Det må litt øvelse til for å få med seg all driten uten noe sand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/8/2019 at 7:40 AM, Durinur said:

Er det ingen her på KG som holder på med fisk som har noen bilder, tanker eller meninger å dele? ;) 

jeg har et lite akvarie med guppy og sånn malle, eller hva det heter. Akvarie er egentlig mannen mins store hobby, han driver med saltvannsakvarium, men nå syns jeg også det er gøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et mindre vellykket forsøk med en gullfiskbolle for mange herrens år siden(stakkars fisk). Kunne godt tenkt meg et skikkelig akvarium en dag jeg får bedre plass.:a034:Moro å ha litt liv i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...