Gå til innhold

Derfor ‘må’ hun konfirmere seg kristelig...


Agnesjenta40

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Agnesjenta40 skrev:

ja jeg får jo vare bekreftet frykten min... De som svarer tror ikke at hun hadde valgt å konfirmere seg kristelig dersom hun hadde fått velge selv. Det er jo fordi kristendommen tydeligvis er på vei ut. Som sagt er det ikke slik her jeg bor (ennå). De fleste her er kristne og velger derfor kristelig konfirmasjon.

Human etikerne er selvfølgelig med på dette ved å snakke ned kristendommen. Hva står klar til å overta, det er vel ikke så vanskelig å skjønne? Jfr trådene ang fødselsrater.... Men vi får se om 50 år hvordan det er her da.

Mh.  Vi burde helt klart la de religiøse finne ut av det seg i mellom, som på 1500-tallet.  Finner jo ikke ut hvilken gud som er virkelig hvis ene parten har armen bundet.

Var det egentlig noen som hadde glede av opplysningstid og religionsfrihet, noen gang?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kongefamilien har jo et drøss andre plikter som mest sannsynlig er mye mer belastende for dem enn å måtte konfirmere seg kristelig.

Jeg er ikke kristen, og konfirmerte meg borgerlig men deltok i den kristelige(?) konfirmasjonsundervisningen fordi jeg var interessert i å lære litt om kristendommen.

Det var på ingen måte skadelig for meg, så tenker at det samme gjelder nok for veldig mange andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det har ingen sagt her. Godt mulig at hun hadde valgt det uansett. Men hun bør ha et valg. Om hun selv velger kristelig er det helt topp. Bør være et personlig valg. Og jeg mener at konfirmasjonen burde vært når man var noe eldre, men det blir en annen sak. 

I de fleste andre land konfirmeres man når man er 10-12 år... Synes 15 er helt greit, litt tro må vi ha på ungdommen, at de klarer å bestemme hva de vil tro på når de er 15 år. Og det er jo ikke sånn at valget man tar da er å brenne alle broer! Er man døpt, er man fortsatt medlem av kirken selv om man ikke er konfirmert. Og er man kirkelig konfirmert, kan man fint melde seg ut senere. På samme måte som et ikke-medlem kan melde seg inn og døpes når som helst i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et par stykker har poengtert her, så er dette noe kongen har bestemt. 

Det er da ingen som har sagt at prinsessa ikke ville konfirmert seg i kirken om hun hadde fått velge selv. Tipper hun hadde valgt det samme uansett, gitt familiens stilling og tradisjoner. 

Personlig er jeg både ateist og republikaner, men jeg synes egentlig det er helt greit at det er sånn det fungerer i kongefamilien, når vi først har en. 

Og hva i all verden har islam med saken å gjøre? Hvis du tror vi som ikke er kristne er noe mer begeistra for islam, så tar du helt feil. Det går faktisk an å ikke være religiøs i det hele tatt, TS. Det er ikke slik at dersom man dropper én religion, så går man automatisk over i en annen. Og enda viktigere: At man ikke har noen religion, gjør det ikke lettere å bli omvendt til en ny religion! Heller tvert imot. Man er jo ikke-religiøs av en grunn. Det er langt mer sannsynlig at en kristen blir omvendt til islam (eller en annen religion for den del), enn at en ikke-religiøs blir det. Mye lettere å la seg omvende til en religion når man er religiøs i utgangspunktet. Så er du redd for islam, TS, så bør du håpe at flest mulig blir ateister ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

I de fleste andre land konfirmeres man når man er 10-12 år... Synes 15 er helt greit, litt tro må vi ha på ungdommen, at de klarer å bestemme hva de vil tro på når de er 15 år. Og det er jo ikke sånn at valget man tar da er å brenne alle broer! Er man døpt, er man fortsatt medlem av kirken selv om man ikke er konfirmert. Og er man kirkelig konfirmert, kan man fint melde seg ut senere. På samme måte som et ikke-medlem kan melde seg inn og døpes når som helst i livet.

Ser hva du mener og er delvis enig i det også. Men synes ikke det skal være lovpålagt for prinsessen. Selv om hun sannsynligvis ville gjort det likt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Ingen kan jo vite eller bestemme hva man tenker og føler. Men monarken må bekjenne seg til den kristne tro. Og jeg synes det blir feil. Kanskje Haakon vil endre dette når han blir konge? Jeg ser veldig opp til Kong Harald altså, men... er du sikker på at det er kongen som har bestemt dette? Eller har han bare latt være å legge ned veto? 

Jeg så i et intervju at kong Harald hadde snakket med familien sin om det, og at Haakon og MM ihvertfall var enige i at monarken fortsatt skulle være kristen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker da jeg ble tvunget til å konfirmere meg kristent. For min del kunne jeg like godt blitt tvunget til å si at enhjørninger eksisterer foran alle andre. Ja, det er tradisjon og alle liker høre at enhjørninger fortsatt eksisterer. Men for min del er det tåpelig og nedverdigende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest irritert over at ingen den gangen fortalte meg at et tredje alternativ var å kutte ut hele greia - som jeg definitivt ville gått for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gammelt nytt skrev:

Husker da jeg ble tvunget til å konfirmere meg kristent. For min del kunne jeg like godt blitt tvunget til å si at enhjørninger eksisterer foran alle andre. Ja, det er tradisjon og alle liker høre at enhjørninger fortsatt eksisterer. Men for min del er det tåpelig og nedverdigende. 

Hvordan blir man tvunget til det? Har man ikke rett til å bestemme dette selv ?(med mindre man er kongelig tydeligvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Nikitaspin said:

Hvordan blir man tvunget til det? Har man ikke rett til å bestemme dette selv ?(med mindre man er kongelig tydeligvis)

Mye press, trussel om vold, den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke denne unge dame ble tvunget til sin konfirmasjon. Kanskje jeg er naiv, men jeg tror ikke hun ble det 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...