Gå til innhold

Derfor ‘må’ hun konfirmere seg kristelig...


Agnesjenta40

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg reagerer på disse overskriftene... Ja for det er jo helt utenkelig at hun hadde gjort dette dersom hun hadde fått velge selv?? Det er ihvertfall det som antydes.

Heldigvis bor jeg i et sted i Norge der det ennå er mest vanlig å konfirmere seg kristelig. Men det varer vel ikke lenge før det blir ansett som en raritet her også.

Om 50 år er vel alle tvunget til Islamsk konfirmasjon (vet det ikke heter det) siden ingen står opp for kristendommen. Og Human etikerne baner vei...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakker du om Prinsesse Ingrid? Hun må konfirmere seg kristelig pga grunnloven. Hun er den eneste ungdommen i landet som er tvunget til det pga lov. Men veldig mange andre blir tvunget av familien. 

Hva hun faktisk mener vet vi jo ikke. Hun hadde nok blitt tvunget uansett om det ikke var lovpålagt. Men jeg synes det er feil at grunnloven ikke er endret på dette punktet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Agnesjenta40 said:

Jeg må innrømme at jeg reagerer på disse overskriftene...

Hvem? Hvilke? Hvor? Hva? :klo:

Endret av Miklo Velka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernetåka

Kongen har bestemt at monarken fortsatt skal være kristen, og som vår fremtidige dronning må hun derfor. Jeg leser ikke dette som at at det tar stilling til hva hun ville følt eller sagt, bare at dette forteller om en tradisjon hun fødes inn i Vi vet ikke hvilke valg hun ville gjort om hun fikk velge. Så kan man drøfte om en rolle skal bestemme religionen din. Rollen bestemmer ikke at du må være troende personlig, bare at uttad og i dine handlinger må du bære en kristen kappe. Jeg mener alle bør ha rett til å velge, trass tradisjon og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Stjernetåka skrev:

Kongen har bestemt at monarken fortsatt skal være kristen, og som vår fremtidige dronning må hun derfor. Jeg leser ikke dette som at at det tar stilling til hva hun ville følt eller sagt, bare at dette forteller om en tradisjon hun fødes inn i Vi vet ikke hvilke valg hun ville gjort om hun fikk velge. Så kan man drøfte om en rolle skal bestemme religionen din. Rollen bestemmer ikke at du må være troende personlig, bare at uttad og i dine handlinger må du bære en kristen kappe. Jeg mener alle bør ha rett til å velge, trass tradisjon og slikt.

Ingen kan jo vite eller bestemme hva man tenker og føler. Men monarken må bekjenne seg til den kristne tro. Og jeg synes det blir feil. Kanskje Haakon vil endre dette når han blir konge? Jeg ser veldig opp til Kong Harald altså, men... er du sikker på at det er kongen som har bestemt dette? Eller har han bare latt være å legge ned veto? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernetåka
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Ingen kan jo vite eller bestemme hva man tenker og føler. Men monarken må bekjenne seg til den kristne tro. Og jeg synes det blir feil. Kanskje Haakon vil endre dette når han blir konge? Jeg ser veldig opp til Kong Harald altså, men... er du sikker på at det er kongen som har bestemt dette? Eller har han bare latt være å legge ned veto? 

 

Jeg vet kongen har bestemt dette. Det hendte da de delte stat og kirke. Han gikk aktivt inn og sa: ok, dere skiller, det gjelder IKKE monarkene.

 

https://www.nrk.no/norge/xl/_-kongen-hindret-et-reelt-skille-mellom-kirke-og-stat-1.12748098

 

https://www.dagbladet.no/kultur/haakon-magnus-far-ikke-bli-fritenker/60181327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernetåka
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Ingen kan jo vite eller bestemme hva man tenker og føler. Men monarken må bekjenne seg til den kristne tro. Og jeg synes det blir feil. Kanskje Haakon vil endre dette når han blir konge? Jeg ser veldig opp til Kong Harald altså, men... er du sikker på at det er kongen som har bestemt dette? Eller har han bare latt være å legge ned veto? 

 

Må legge til at jeg er enig med deg i at det er feil. Jeg er glad i kongefamilien, men ikke glad for et slikt valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Stjernetåka skrev:

Jeg vet kongen har bestemt dette. Det hendte da de delte stat og kirke. Han gikk aktivt inn og sa: ok, dere skiller, det gjelder IKKE monarkene.

 

5 minutter siden, Stjernetåka skrev:

Må legge til at jeg er enig med deg i at det er feil. Jeg er glad i kongefamilien, men ikke glad for et slikt valg

Takk for info. Vi er visst enige. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernetåka
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

 

Takk for info. Vi er visst enige. 😊

Bare hyggelig og bare trivelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Violetta skrev:

Hun må jo heller ikke. Hun kan velge å ikke bli dronning.

Det er et voldsomt valg å ta når man er 15 år....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja jeg får jo vare bekreftet frykten min... De som svarer tror ikke at hun hadde valgt å konfirmere seg kristelig dersom hun hadde fått velge selv. Det er jo fordi kristendommen tydeligvis er på vei ut. Som sagt er det ikke slik her jeg bor (ennå). De fleste her er kristne og velger derfor kristelig konfirmasjon.

Human etikerne er selvfølgelig med på dette ved å snakke ned kristendommen. Hva står klar til å overta, det er vel ikke så vanskelig å skjønne? Jfr trådene ang fødselsrater.... Men vi får se om 50 år hvordan det er her da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernetåka
Akkurat nå, Violetta skrev:

Hun må jo heller ikke. Hun kan velge å ikke bli dronning.

 

Hvordan kan et barn ta et slikt valg da? Lukke døren når du er femten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Ingen kan jo vite eller bestemme hva man tenker og føler. Men monarken må bekjenne seg til den kristne tro. Og jeg synes det blir feil. Kanskje Haakon vil endre dette når han blir konge? Jeg ser veldig opp til Kong Harald altså, men... er du sikker på at det er kongen som har bestemt dette? Eller har han bare latt være å legge ned veto? 

Kongen gikk inn i diskusjonen og ønsket fortsatt at det skulle være et krav om at statsoverhodet må bekjenne seg til den kristelige/lutherske tro. 

Noe som kanskje ikke er så rart siden den monarkiske tradisjonen i Europa stort sett er tuftet på ideen om at rollen som monark er gudegitt. Noe mange glemmer. (Sier ikke at Harald selv tror at kongetittelen er gitt ham fra herren, det vet jeg ingenting om) 

Endret av studerende
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Agnesjenta40 skrev:

ja jeg får jo vare bekreftet frykten min... De som svarer tror ikke at hun hadde valgt å konfirmere seg kristelig dersom hun hadde fått velge selv. Det er jo fordi kristendommen tydeligvis er på vei ut. Som sagt er det ikke slik her jeg bor (ennå). De fleste her er kristne og velger derfor kristelig konfirmasjon.

Human etikerne er selvfølgelig med på dette ved å snakke ned kristendommen. Hva står klar til å overta, det er vel ikke så vanskelig å skjønne? Jfr trådene ang fødselsrater.... Men vi får se om 50 år hvordan det er her da.

Det har ingen sagt her. Godt mulig at hun hadde valgt det uansett. Men hun bør ha et valg. Om hun selv velger kristelig er det helt topp. Bør være et personlig valg. Og jeg mener at konfirmasjonen burde vært når man var noe eldre, men det blir en annen sak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er et voldsomt valg å ta når man er 15 år....

 

4 minutter siden, Stjernetåka skrev:

 

Hvordan kan et barn ta et slikt valg da? Lukke døren når du er femten?

Godt poeng. Like godt som at man ikke er klar for å velge religion når man er femten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Violetta skrev:

 

Godt poeng. Like godt som at man ikke er klar for å velge religion når man er femten.

Helt enig. Og jeg skrev det tidligere i tråden. Konfirmasjon bør være senere. 

(Selv om oss vanlige kan selvsagt bytte tro underveis, uansett om vi er konfirmert eller ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel borgelig er jo ikke et godt alternativ etter MIN mening :haar:, da det betyr gjennom humanetisk forbund og du da støtter/deltar i det de står for som er:

Finnes det en Gud – eller flere guder? Er det et liv etter døden? Finnes det synske mennesker? Hvis du har tenkt gjennom ett eller flere av spørsmålene ovenfor, og har kommet fram til noe som ligner på svar, har du sannsynligvis et livssyn. Dersom svarene dine er ”neppe”, ”nei” eller ”niks”, så er det mulig at humanismen er det livssynet som står deg nærmest.

En innføring i humanisme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...