Gå til innhold

"Hos Peder"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg hørt dagens episode og må si jeg er fortsatt i camp Therese. Han lemper ALT som er kjedelig over på henne, som den største selvfølgelighet. Peder hadde gode poenger i dag om hvordan og hvorfor man bør gjøre slike ting sammen, som et par. Det gjorde ikke vi i eget forhold, og jeg ser i ettertid at det var en kilde til konflikt.

Jeg er enig i at hun har ordet det meste av tiden, men selv ikke når han blir gitt ordet har han noe spesielt å si. «Neeeei, jeg har ikke tenkt så mye..» Hvorfor har han ikke tenkt?! Han vet jo at han er med på et radioprogram og skal snakke om forholdet! Jeg tror ikke han driter i forholdet, men det er det han gir uttrykk for, slik jeg ser det.

Jeg gir dem tre år, max. Håper jeg tar feil. Jeg er bare blitt litt mer blasert med alderen og tror slett ikke kjærlighet overvinner alt.

Anonymkode: 229ee...7af

Veldig enig. Han virker tafatt, at ting liksom bare skal ordne seg og man ikke trenger å stresse (altså må hun gjøre alt). Han virker ikke som han vet opp og ned på ting eller seg selv. Han blir spurt om hva han tenker om en viss problemstilling eller sine følelser, men han virker ikke å ha kontakt med seg selv helt. For det blir bare «næææææh, vet ikke helt»

Tror ikke dette kommer til å vare lenge. 

Anonymkode: f641e...60f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg bare hørt første episode, men han Alexander trenger tid på å formulere seg. Han tenker, så snakker han.

Han får ikke rom til å snakke i sitt tempo. Med en gang det er stillhet er Therese der for å fylle det rommet. Med en gang Alexander er usikker på hva han tenker eller føler er Therese på plass og fasiliteter hans kommunikasjon.

Savner at Peder gir ham det rommet, og ber Therese være stille så vi får høre mer fra Alexander.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på de begge jeg. Håper de finner ut av det. Jeg ble positivt overrasket i denne ukens episode. De hadde hatt det bedre denne uken, og Alex hadde faktisk gjort noe for henne og han merket at det hjalp. Håper de får en god uke den kommende uken også. 

Anonymkode: e5686...a67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gal av at Alexander bidrar så lite. Nå har de vært på syv parterapitimer og han sier fremdeles ikke mer enn han gjorde i første time. Han byr aldri på seg selv. Selv ikke når Therese spør ham et direkte spørsmål svarer han skikkelig. Jeg klarer ikke å forstå om det er fordi han bare ikke greier det eller om han ikke helt klarer å fatte at hele ekteskapet og livet hans henger i denne ene, etterhvert svært tynnslitte, tråden. Ønsker han i det hele tatt at de skal ha et godt ekteskap eller tror han oppriktig at dette bare skal fikse seg selv helt uten at han trenger løfte en finger? Det skulle ikke forundre meg om han står igjen som et stort spørsmålstegn den dagen hun pakker sakene, tar ungene og drar (ja, for jeg tror faktisk den dagen kommer iinnen få år). Han er så utrolig passiv og uengasjert. 

Anonymkode: 8f576...a7d

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Det er helt utrolig. 🙈🤣 Han er jo så komisk. Og hun er.. Sutrete og snakker så veeeldig mye i munnen på han.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexander trenger tid på å kjenne på egne følelser og meninger, og tid på å formidle de.

Therese derimot, trenger ikke tid på formidling av verken egne følelser eller Alexanders følelser, og okkuperer det rommet Alexander burde fått. I starten prøvde Alexander å svare, men Therese avbrøt støtt for å "rette på" hva Alexander egentlig tenkte. 

Og da gir man opp.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir gal av at Alexander bidrar så lite. Nå har de vært på syv parterapitimer og han sier fremdeles ikke mer enn han gjorde i første time. Han byr aldri på seg selv. Selv ikke når Therese spør ham et direkte spørsmål svarer han skikkelig. Jeg klarer ikke å forstå om det er fordi han bare ikke greier det eller om han ikke helt klarer å fatte at hele ekteskapet og livet hans henger i denne ene, etterhvert svært tynnslitte, tråden. Ønsker han i det hele tatt at de skal ha et godt ekteskap eller tror han oppriktig at dette bare skal fikse seg selv helt uten at han trenger løfte en finger? Det skulle ikke forundre meg om han står igjen som et stort spørsmålstegn den dagen hun pakker sakene, tar ungene og drar (ja, for jeg tror faktisk den dagen kommer iinnen få år). Han er så utrolig passiv og uengasjert. 

Anonymkode: 8f576...a7d

Jeg er så enig! Alexander sier ingenting(annet enn "nei jeg vet ikke") og Therese ender opp med å bable og prøve å dra ut noe, hva som helst, av han. Alexander burde kanskje gått i relasjonsterapi og ta tak i ting alene, for det virker som mye som henger igjen fra før Therese kom inn i bildet. Altså han har jo ingen kontakt med seg selv og følelsene sine!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, OppNedPåAlt skrev:

..han har jo ingen kontakt med seg selv og følelsene sine!

Typisk mann, med andre ord.

Anonymkode: b115e...8b0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir frustrert av å høre på. P.K burde gjøre en bedre jobb med å hjelpe Aleksander til å uttrykke seg. Han slipper ikke til siden han ikke er like vant til å uttrykke følelser som kona. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at han må utfordres til å snakke mer. 

Jeg tror han tar henne for gitt og at han ikke plages noe nevneverdig av situasjonen. At han syns det er greit som det er nå og at han kan ta frem forholdet om x antall år når det passer seg slik. Jeg tror i grunn ikke han forstår alvoret rett og slett. Han er en bedagelig fyr som blir med på det hun vil og det er vell derfor han stiller på denne podcasten også. Men ja, han må helt klart utfordres mer av Peter og vekkes til liv. Han må forstå alvoret av situasjonen og det tror jeg han foreløpig ikke gjør. 

Anonymkode: 66181...7af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, A.M. skrev:

Jeg blir frustrert av å høre på. P.K burde gjøre en bedre jobb med å hjelpe Aleksander til å uttrykke seg. Han slipper ikke til siden han ikke er like vant til å uttrykke følelser som kona. 

Word. Peder Kjøs er jo dyktig, men hjelper ikke akkurat Alexander å uttrykke seg, nei.. Men det er nok en veldig utfordrende jobb. Hjelpe meg. Og Therese tar jo all plass og virker veldig bitter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Epictetus skrev:

Alexander trenger tid på å kjenne på egne følelser og meninger, og tid på å formidle de.

Therese derimot, trenger ikke tid på formidling av verken egne følelser eller Alexanders følelser, og okkuperer det rommet Alexander burde fått. I starten prøvde Alexander å svare, men Therese avbrøt støtt for å "rette på" hva Alexander egentlig tenkte. 

Og da gir man opp.

Skjønner godt at han der gir opp ja. Jeg hadde ikke orket å bo sammen med en som sutrer så mye.. Beklager, men alt er jo galt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kaisamaia skrev:

Word. Peder Kjøs er jo dyktig, men hjelper ikke akkurat Alexander å uttrykke seg, nei.. Men det er nok en veldig utfordrende jobb. Hjelpe meg. Og Therese tar jo all plass og virker veldig bitter. 

Enig i dette. Therese "gnager" litt vel mye, men Alexander virker veldig uforberedt(umotivert?) til hele opplegget hver gang. Slik han fremstår forstår han absolutt ingenting. Eksempelet med trusene med bæsj som han glemte å ta fire dager på rad, snudde han om til at hun tidligere også hadde glemt i to dager... Han skulle selvsagt tatt seg av trusene den gangen, i stedet for å snu ryggen til å late som ingenting. Veldig tydelig at de motarbeider hverandre ned til den minste ting.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å piske døde hester, tjener sjelden noen hensikt. I dette tilfellet bidrar det knapt til annet enn seigpining av paret og til å fylle «terapeutens» lommebok. Det er selvfølgelig et håpløst prosjekt å forsøke å «reparere» et forhold mellom to som virkelig ikke passer sammen.

Anonymkode: ec1a8...992

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Klopp skrev:

Ble dobbelt.. Får ikke til å slette.. 

Endret av Kaisamaia
Ble dobbelt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Klopp skrev:

Enig i dette. Therese "gnager" litt vel mye, men Alexander virker veldig uforberedt(umotivert?) til hele opplegget hver gang. Slik han fremstår forstår han absolutt ingenting. Eksempelet med trusene med bæsj som han glemte å ta fire dager på rad, snudde han om til at hun tidligere også hadde glemt i to dager... Han skulle selvsagt tatt seg av trusene den gangen, i stedet for å snu ryggen til å late som ingenting. Veldig tydelig at de motarbeider hverandre ned til den minste ting.

Alexander er sikkert dritt lei. Er det ny episode hver mandag eller? Hørte alle på en uke nå, så vet ikke.. Blir spennende å se. Leste et intervju med dem nå hvor det står at de har begynt å forstå hverandre. Det er jo flott.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg virker det som om Therese prater ting litt ihjel. Kvinner sier ofte at de vil snakke om ting. Snakke om alt. Snakke ut. Være ærlige. Men gjør man det og sier alt man faktisk tenker på så er det også galt. Da får man straff for ting man sier som er feil. Det er veldig lett for en mann å konkludere med at vi ikke kan vinne. 

Den evige diskusjonen er om du skal være brutalt ærlig eller om du skal holde ting fra partneren din. Kvinner vil ha en perfekt mann, men den mannen finnes ikke. Han tenker "feil". Liker ting du ikke liker. Har synspunkter du ikke er enige i. Om du vil ha fred i heimen er ofte den enkleste løsningen å rett og slett holde kjeft. Jeg tror Alexander er der. Therese er svak og tåler ikke hva han eventuelt har å si. 

Passer de sammen? Tja. Passer egentlig noen sammen? Jeg tror det finnes grader her. For meg virker det som om Therese faktisk er den som tåler minst av virkeligheten. Alexander forsøker å spare henne. Det går ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DHG skrev:

For meg virker det som om Therese prater ting litt ihjel. Kvinner sier ofte at de vil snakke om ting. Snakke om alt. Snakke ut. Være ærlige. Men gjør man det og sier alt man faktisk tenker på så er det også galt. Da får man straff for ting man sier som er feil. Det er veldig lett for en mann å konkludere med at vi ikke kan vinne. 

Den evige diskusjonen er om du skal være brutalt ærlig eller om du skal holde ting fra partneren din. Kvinner vil ha en perfekt mann, men den mannen finnes ikke. Han tenker "feil". Liker ting du ikke liker. Har synspunkter du ikke er enige i. Om du vil ha fred i heimen er ofte den enkleste løsningen å rett og slett holde kjeft. Jeg tror Alexander er der. Therese er svak og tåler ikke hva han eventuelt har å si. 

Passer de sammen? Tja. Passer egentlig noen sammen? Jeg tror det finnes grader her. For meg virker det som om Therese faktisk er den som tåler minst av virkeligheten. Alexander forsøker å spare henne. Det går ikke. 

Jeg er enig i dette.

Men samtidig synes jeg det blir veldig håpløst når Therese spør Aleksander: "Hva kan jeg gjøre for å være en god kjæreste for deg" og alt han kan si "Jeg vet ikke. Kan du ikke bare prøve noe da, så ser vi hvordan det går".

Når han ikke sier noe om hva han trenger blir det til at Therese føler at hun må føle seg fram. Hun har en oppgave som kjæreste hun ikke vet hvordan hun skal gripe an. Hun har et parforhold som ikke fungerer og som hun ikke får hjelp til å bidra konstruktivt til. Han hjelper ikke, og plutselig har også Aleksanders tilfredshet i forholdet blitt en oppgave som er hennes ansvar å finne ut av, hun som fra før sitter og sier at hun er utslitt av bæsjebleier og barn som ikke sover.

De har en veldig stor jobb å gjøre begge to.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CamillaCollett skrev:

Jeg er enig i dette.

Men samtidig synes jeg det blir veldig håpløst når Therese spør Aleksander: "Hva kan jeg gjøre for å være en god kjæreste for deg" og alt han kan si "Jeg vet ikke. Kan du ikke bare prøve noe da, så ser vi hvordan det går".

Når han ikke sier noe om hva han trenger blir det til at Therese føler at hun må føle seg fram. Hun har en oppgave som kjæreste hun ikke vet hvordan hun skal gripe an. Hun har et parforhold som ikke fungerer og som hun ikke får hjelp til å bidra konstruktivt til. Han hjelper ikke, og plutselig har også Aleksanders tilfredshet i forholdet blitt en oppgave som er hennes ansvar å finne ut av, hun som fra før sitter og sier at hun er utslitt av bæsjebleier og barn som ikke sover.

De har en veldig stor jobb å gjøre begge to.

Jeg er helt enig! Hvorfor er det så vanskelig for ham å bare si at han vil at hun skal gi ham en heftig blow job, eller hva det nå enn er han kunne ønske seg. 

Jeg tror Peder skjønner mer enn han egentlig sier. Han sa det forsåvidt litt selv. Han går inn på at Alexander ikke forteller hva han vil ha fordi han kanskje er redd for å si det. Det tror jeg er delvis hennes feil også. Hennes reaksjonsmønstre på dialog gjør at de er i det uføre de er i. Konklusjonen min er at det til tross for at han virker klart mest skyldig her kanskje er vel så mye hennes feil. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klikket av å være gift med Alexander! Makan til tafatt fyr! Ikke rart hun prater mye, hvis ikke ville det vært helt stille. Både kona og Peder haler og drar for å få noe ut av han. Han er en voksen mann og må greie å uttrykke seg selv! 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...