AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #341 Del Skrevet 5. mars 2020 On 3/3/2020 at 5:44 PM, AnonymBruker said: hintende. Skjønner ikke helt at det er den mest effektive måten å få folk til å endre sine destruktive mønstere. Veldig forskjellig fra hvordan for eksempel Esther Perel gir parterapi i podcasten Where Should We Begin. Hun legger ingenting imellom når hun gir tilbakemelding, og det er deilig å høre på! Men kanskje ikke like deilig når det er deg hun snakker til... Anonymkode: ea011...393 Hvis noen skal forandre seg så må de gjøre det av egen vilje og da fungerer det best å få de til å skjønne det selv. Direkte og belærende tale kan bare gjøre at folk går på defansiven og låser seg. Anonymkode: f094d...272 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #342 Del Skrevet 5. mars 2020 23 hours ago, AnonymBruker said: Hahaha! On point! Enig. Jeg aner ikke hvor gamle S og C er, men tipper de er nokså unge. Særlig S virker som hun har svært urealistiske forventninger til hva et forhold er (gi og ta, og ikke at en er sjefen som må ha alt på sine premisser). C virker svært ullen. Er han det for seg selv også eller tør han ikke å være mer klar og tydelig overfor S? Og hvorfor er ikke Peder mer direkte? Og hva er poenget med alle meta-meta-samtalene hvis det ikke fører til noen endringer eller at de tar tak i de konkrete problemene sine? Anonymkode: a9391...be5 De er nok i 30-årene etter å ha sett bilder av dem. Er veldig spent på neste episode, det er vel ikke den siste før vi møter dem igjen et halvt år etter? Anonymkode: eb9e2...7b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #343 Del Skrevet 5. mars 2020 Føler det går litt igjen hos Sofia at hun føler seg «sliten» hver gang det ikke blir sånn som hun vil. Anonymkode: 57a13...af0 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sussudio Skrevet 9. mars 2020 #344 Del Skrevet 9. mars 2020 UpDa har jeg hørt siste episode (før oppsummering 6 mnd senere om det kommer). Jeg har i løpet av serien fått bedre forståelse for Sofias kritikk av Christian. Han er veldig unnvikende og sårbar i mange situasjoner, og det virker som det er umulig å få i gang en skikkelig diskusjon med ham om noe som helst uten at han bare legger seg flat og roper mea culpa. Det hadde jeg blitt sprø av. På den andre siden har Sofia en så urokkelig tro på egne meninger og verdier at det er vanskelig å se for seg hva slags personlighet en partner skulle hatt om han skulle passe inn i hennes bilde. Det kan godt hende jeg også etter hvert hadde valgt minste motstand vei i diskusjoner med henne (men jeg hadde tatt konsekvensen av situasjonen, og aldri valgt å leve med et så krevende menneske). Fra første episode har jeg undret meg over om det kan være sunt å analysere og diskutere forholdet og partner på et sånt detaljnivå som disse to gjør. Dette må vel være en "yrkesskade", for ingen jeg kjenner holder på sånn? Jeg hadde blitt utrolig stressa om alt jeg sa, gjorde, ikke gjorde, tenkte og følte skulle analyseres til en hver tid. Jeg har selv levd med mannen min i flere tiår, og jeg er takknemlig for at han ikke har behov for å fortelle meg hva han synes om alt jeg sier og gjør hele tiden. Og jeg har lært meg å ta hans mindre flatterende sider med på kjøpet, og heller være takknemlig for alle de gode. Episoden sluttet ganske pessimistisk, og jeg tenker at de kanskje bør tenke alvorlig på om det er en god idé å fortsette. Fortsetter de som nå risikerer Christian å bli følelsesmessig ødelagt (og miste kontakt med både venner og familie), og Sofia kommer til å bli bitter og enda mer firkantet. Kanskje den største justering de hadde hatt godt av å gjøre i livet er å erkjenne at de er som "alle andre", og ikke det perfekte paret de har likt å se på seg selv som. Med den erkjennelsen kommer en konklusjon om at alle mennesker har gode og dårlige siden (selv Sofia), og at et forhold er å gi og ta, og å akseptere den andre på godt og vondt. Da får du det ikke akkurat som du vil hele tiden, men du får mest sannsynlig en lykkeligere partner som vil gjøre sitt for at du skal ha det bra. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 9. mars 2020 #345 Del Skrevet 9. mars 2020 Har også hørt siste episode og er enig i innlegget over her. Føler de analyserer istykker forholdet. Tror ikke det holder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #346 Del Skrevet 9. mars 2020 10 minutter siden, Sussudio said: UpDa har jeg hørt siste episode (før oppsummering 6 mnd senere om det kommer). Jeg har i løpet av serien fått bedre forståelse for Sofias kritikk av Christian. Han er veldig unnvikende og sårbar i mange situasjoner, og det virker som det er umulig å få i gang en skikkelig diskusjon med ham om noe som helst uten at han bare legger seg flat og roper mea culpa. Det hadde jeg blitt sprø av. På den andre siden har Sofia en så urokkelig tro på egne meninger og verdier at det er vanskelig å se for seg hva slags personlighet en partner skulle hatt om han skulle passe inn i hennes bilde. Det kan godt hende jeg også etter hvert hadde valgt minste motstand vei i diskusjoner med henne (men jeg hadde tatt konsekvensen av situasjonen, og aldri valgt å leve med et så krevende menneske). Fra første episode har jeg undret meg over om det kan være sunt å analysere og diskutere forholdet og partner på et sånt detaljnivå som disse to gjør. Dette må vel være en "yrkesskade", for ingen jeg kjenner holder på sånn? Jeg hadde blitt utrolig stressa om alt jeg sa, gjorde, ikke gjorde, tenkte og følte skulle analyseres til en hver tid. Jeg har selv levd med mannen min i flere tiår, og jeg er takknemlig for at han ikke har behov for å fortelle meg hva han synes om alt jeg sier og gjør hele tiden. Og jeg har lært meg å ta hans mindre flatterende sider med på kjøpet, og heller være takknemlig for alle de gode. Episoden sluttet ganske pessimistisk, og jeg tenker at de kanskje bør tenke alvorlig på om det er en god idé å fortsette. Fortsetter de som nå risikerer Christian å bli følelsesmessig ødelagt (og miste kontakt med både venner og familie), og Sofia kommer til å bli bitter og enda mer firkantet. Kanskje den største justering de hadde hatt godt av å gjøre i livet er å erkjenne at de er som "alle andre", og ikke det perfekte paret de har likt å se på seg selv som. Med den erkjennelsen kommer en konklusjon om at alle mennesker har gode og dårlige siden (selv Sofia), og at et forhold er å gi og ta, og å akseptere den andre på godt og vondt. Da får du det ikke akkurat som du vil hele tiden, men du får mest sannsynlig en lykkeligere partner som vil gjøre sitt for at du skal ha det bra. Helt enig! Og god analyse, sånn ellers. Har vondt av de på sett og vis, fordi de er jo ikke noe spesielt (selv-) innsiktsfulle selvom de er psykologer, samtidig som de kanskje har tenkt at de er litt bedre enn andre nettopp fordi de er psykologer... Anonymkode: a9391...be5 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNedPåAlt Skrevet 9. mars 2020 #347 Del Skrevet 9. mars 2020 46 minutter siden, Sussudio skrev: UpDa har jeg hørt siste episode (før oppsummering 6 mnd senere om det kommer). Jeg har i løpet av serien fått bedre forståelse for Sofias kritikk av Christian. Han er veldig unnvikende og sårbar i mange situasjoner, og det virker som det er umulig å få i gang en skikkelig diskusjon med ham om noe som helst uten at han bare legger seg flat og roper mea culpa. Det hadde jeg blitt sprø av. På den andre siden har Sofia en så urokkelig tro på egne meninger og verdier at det er vanskelig å se for seg hva slags personlighet en partner skulle hatt om han skulle passe inn i hennes bilde. Det kan godt hende jeg også etter hvert hadde valgt minste motstand vei i diskusjoner med henne (men jeg hadde tatt konsekvensen av situasjonen, og aldri valgt å leve med et så krevende menneske). Fra første episode har jeg undret meg over om det kan være sunt å analysere og diskutere forholdet og partner på et sånt detaljnivå som disse to gjør. Dette må vel være en "yrkesskade", for ingen jeg kjenner holder på sånn? Jeg hadde blitt utrolig stressa om alt jeg sa, gjorde, ikke gjorde, tenkte og følte skulle analyseres til en hver tid. Jeg har selv levd med mannen min i flere tiår, og jeg er takknemlig for at han ikke har behov for å fortelle meg hva han synes om alt jeg sier og gjør hele tiden. Og jeg har lært meg å ta hans mindre flatterende sider med på kjøpet, og heller være takknemlig for alle de gode. Episoden sluttet ganske pessimistisk, og jeg tenker at de kanskje bør tenke alvorlig på om det er en god idé å fortsette. Fortsetter de som nå risikerer Christian å bli følelsesmessig ødelagt (og miste kontakt med både venner og familie), og Sofia kommer til å bli bitter og enda mer firkantet. Kanskje den største justering de hadde hatt godt av å gjøre i livet er å erkjenne at de er som "alle andre", og ikke det perfekte paret de har likt å se på seg selv som. Med den erkjennelsen kommer en konklusjon om at alle mennesker har gode og dårlige siden (selv Sofia), og at et forhold er å gi og ta, og å akseptere den andre på godt og vondt. Da får du det ikke akkurat som du vil hele tiden, men du får mest sannsynlig en lykkeligere partner som vil gjøre sitt for at du skal ha det bra. Du sier omtrent alt jeg tenker. Føler de egentlig løsnet litt denne episoden, Christian satte litt mer ord på det som for han var galt/hvordan han oppførte seg(da på trening) og Sofia forstod og "klikket" ikke. Det er jo ofte tydelig at så lenge alt er fint og flott, så har ikke kommunikasjon nødvendigvis så mye å si, men når det er problemer eller ting som oppstår, ja da må man kommunisere. Og disse to kommuniserer veeeeeeldig forskjellig, og da oppstår det problemer. Man hører jo også hvor Christian har det fra, det der med å ikke fikse problemer eller snakke om følelser. Så individuell terapi hadde nok hjulpet dem begge. Ser frem til oppsummeringsepisoden, veldig spent på veien videre. Hvis det å finne ut at de faktisk er som alle andre ikke er et veldig stort nederlag, så tror jeg de vil gå seirende fra dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamillaCollett Skrevet 9. mars 2020 #348 Del Skrevet 9. mars 2020 Sofia kommer til å gå. Hun tror ikke egentlig på dette forholdet. Spørsmålet hennes til slutt sa sitt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #349 Del Skrevet 9. mars 2020 Siste episode var virkelig en episode med åpen slutt! Veldig usikker på om dette paret klarer seg. Jeg har faktisk litt tro på at det er Christian som til slutt går - han høres så nedbrutt ut. Det må være så slitsomt å alltid ble stilt spørsmålstegn ved og aldri leve opp til hverken egne eller andres forventninger. Høres ut som han aldri "får fred". Når han til og med uttrykker takknemlighet ovenfor Sofia over livet de har sammen, så stiller hun spørsmål ved det. Hadde blitt gal av alltid å bli mistrodd på den måten. Det er jo ikke noe rom for å bare være et menneske, og jeg er helt enig med den over her som skrev at et steg i riktig retning for dem må være å innse at de er som alle andre. Anonymkode: 9ba87...d3d 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #350 Del Skrevet 9. mars 2020 59 minutter siden, CamillaCollett skrev: Sofia kommer til å gå. Hun tror ikke egentlig på dette forholdet. Spørsmålet hennes til slutt sa sitt. Ja, hun trenger bare at noen andre sier det og hadde vel håpet at Peder skulle si det tydelig. Men spørs om hun er for dtolt til å faktisk bryte opp ekteskapet. Anonymkode: 3891c...b68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 9. mars 2020 #351 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjon. Mynona, mod. Endret 9. mars 2020 av Mynona Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #352 Del Skrevet 9. mars 2020 Når kommer oppfølgings-episoden? Anonymkode: a9391...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melis87 Skrevet 9. mars 2020 #353 Del Skrevet 9. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når kommer oppfølgings-episoden? Anonymkode: a9391...be5 Om en uke, sannsynligvis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #354 Del Skrevet 9. mars 2020 Synes det er ganske trist å høre på. Noen par løfter hverandre opp. Andre får frem det verste i hverandre. Dette paret heller mot det siste. Anonymkode: a0e66...362 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst87 Skrevet 10. mars 2020 #355 Del Skrevet 10. mars 2020 (endret) Flere enn meg som blir litt takknemlig over sitt eget ekteskap av å høre på dette ekteparet? Jeg er også glad i å kommunisere med min mann, løse problemer og gjøre hverandre bedre. Men vi analyserer ikke alt den andre gjør til en hver tid. Eks: Hvis den ene av oss ligger og slapper av på sofaen på kvelden: «Kan du ta med det og det fra kjøleskapet når du er på kjøkkenet?» En helt normal ting å gjøre for hverandre syntes jeg. Hos dem virker det så anspent at Christian har problemer med å be Sofia om det. Samme som hvis hun gjør husarbeid klarer ikke han slappe av med fotballkampen på TV? Jeg får sånn anspent følelse av hele forholdet. Virker så lite avslappende og naturlig. Dette på toppen av at de hele tiden går rundt og analyserer det den andre gjør og sier. I sitt eget hjem liksom, der man skal kunne være 100% seg selv og hverandres største støttespiller. Og den utrolige skjevheten av maktbalansen i forholde deres virker veldig usunt. Endret 10. mars 2020 av Smørblomst87 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamillaCollett Skrevet 10. mars 2020 #356 Del Skrevet 10. mars 2020 1 time siden, Smørblomst87 skrev: Flere enn meg som blir litt takknemlig over sitt eget ekteskap av å høre på dette ekteparet? Jeg er også glad i å kommunisere med min mann, løse problemer og gjøre hverandre bedre. Men vi analyserer ikke alt den andre gjør til en hver tid. Eks: Hvis den ene av oss ligger og slapper av på sofaen på kvelden: «Kan du ta med det og det fra kjøleskapet når du er på kjøkkenet?» En helt normal ting å gjøre for hverandre syntes jeg. Hos dem virker det så anspent at Christian har problemer med å be Sofia om det. Samme som hvis hun gjør husarbeid klarer ikke han slappe av med fotballkampen på TV? Jeg får sånn anspent følelse av hele forholdet. Virker så lite avslappende og naturlig. Dette på toppen av at de hele tiden går rundt og analyserer det den andre gjør og sier. I sitt eget hjem liksom, der man skal kunne være 100% seg selv og hverandres største støttespiller. Og den utrolige skjevheten av maktbalansen i forholde deres virker veldig usunt. Ja, dette synes jeg er det verste. Christian går jo på nåler. Det skal så lite til før han blir kritisert. Et vindu som åpnes, en flekk som ikke vaskes vekk fort nok, litt manglende konsentrasjon på treningssenter, uenighet på feil tid, manglende uenighet. Og siden Christian alltid sier seg enig med Sofia i at han gjør noe galt, havner han i en situasjon jeg ikke tror han helt forstår: Han vil gjøre som hun vil, men han skjønner ikke hva han skal gjøre eller hvordan han skal klare det. Så gjentar det seg, og de må ta praten om igjen. Sofia får bekreftet at han er håpløs, han får bekreftet at han er håpløs, og forskjellene blir større og større. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 10. mars 2020 #357 Del Skrevet 10. mars 2020 44 minutter siden, CamillaCollett skrev: Ja, dette synes jeg er det verste. Christian går jo på nåler. Det skal så lite til før han blir kritisert. Et vindu som åpnes, en flekk som ikke vaskes vekk fort nok, litt manglende konsentrasjon på treningssenter, uenighet på feil tid, manglende uenighet. Og siden Christian alltid sier seg enig med Sofia i at han gjør noe galt, havner han i en situasjon jeg ikke tror han helt forstår: Han vil gjøre som hun vil, men han skjønner ikke hva han skal gjøre eller hvordan han skal klare det. Så gjentar det seg, og de må ta praten om igjen. Sofia får bekreftet at han er håpløs, han får bekreftet at han er håpløs, og forskjellene blir større og større. Det har du nok rett i. Det er fånyttes når han følte behov for å gå vekk fra situasjonen å gråte når de var på treningssenteret. En bitteliten filleting og når noe som er så ubetydelig knekker en, ja da har det virkelig gått for langt. Det går hardt utover han og det ser hun og det må være grusomt. Fordi jeg tror nemlig ikke det er det hun vil, men det er følgende av samspillet mellom de to. Hvis noen skal gå må det være henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
merry Skrevet 10. mars 2020 #358 Del Skrevet 10. mars 2020 Hørte også siste episode i dag. Ser på sosiale medier at de fortsatt er sammen. Håper de klarer seg og at de slutter å overanalysere hver minste ting som blir sagt og gjort, eller ikke gjort, det fører dem bare lenger fra hverandre. Jeg ønsker dere all mulig lykke til om dere leser her inne S og C Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #359 Del Skrevet 10. mars 2020 Syns denne episoden isolert sett at Sofia får full sympati. Hallo - hun ønsker at han skal gi tilbakemelding på trening, han gjør ikke det men går og begynner å gråte. Her illustreres hennes poeng med at hans reaksjoner og følelser tar formye plass veldig godt. Men er han sånn eller har han blitt sånn? Hans plass i forholdet minner om et hekt. Han skyter gullfuglen og blir sammen med fineste og kuleste dama. Men så blir han aldri fullt og helt akseptert og føler seg aldri helt som en likeverdig part i forholdet. Han prøver også fortvilt å tolke hennes reaksjoner mer positive. Eksempelvis forsvarer han hennes kalde og avvisende reaksjon da han begynner å gråte ang foreldrerollen som trøst ved at hun berører samtidig. En person i et hekt blir heller aldri trygg og vil derfor aldri tørre å gi motstand eller konfrontere partner og vil da over tid bli uinteressant for partner. Asymmetri ble det snakket mye om og det er nok spot on i stort format! Anonymkode: 5f2c7...0d1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamillaCollett Skrevet 11. mars 2020 #360 Del Skrevet 11. mars 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns denne episoden isolert sett at Sofia får full sympati. Hallo - hun ønsker at han skal gi tilbakemelding på trening, han gjør ikke det men går og begynner å gråte. Her illustreres hennes poeng med at hans reaksjoner og følelser tar formye plass veldig godt. Men er han sånn eller har han blitt sånn? Hans plass i forholdet minner om et hekt. Han skyter gullfuglen og blir sammen med fineste og kuleste dama. Men så blir han aldri fullt og helt akseptert og føler seg aldri helt som en likeverdig part i forholdet. Han prøver også fortvilt å tolke hennes reaksjoner mer positive. Eksempelvis forsvarer han hennes kalde og avvisende reaksjon da han begynner å gråte ang foreldrerollen som trøst ved at hun berører samtidig. En person i et hekt blir heller aldri trygg og vil derfor aldri tørre å gi motstand eller konfrontere partner og vil da over tid bli uinteressant for partner. Asymmetri ble det snakket mye om og det er nok spot on i stort format! Anonymkode: 5f2c7...0d1 Mens jeg synes hele treningsepisoden er rar. De går og trener sammen, og vet fra før tidligere erfaringer at det lett blir gnisninger fordi det tar lang tid når den ene må vente på den andre. Og så er de begge så dumme at de går for et opplegg der den ene skal stå og se på at den andre gjør øvelser. Jeg er utstyrt med veldig mye tålmodighet fra naturens side, men dette her hadde jeg ikke orket. Hverdagen er for travel og mulighetene for mange til at jeg gidder å stå og se på et annet menneske trener. Hadde kjæresten min insistert på det ville han fått en særdeles ukonsentrert tilskuer. Resten er jeg enig i. Jeg tror forhold bør bestå av en dose gjensidig beundring. Her er det han som beundrer henne, og det er jo hyggelig, men hun beundrer ikke han på noen som helst måte. Ting andre ville vært stolte av synes hun er latterlig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå