AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #321 Del Skrevet 2. mars 2020 Synes denne episoden var mye mer positiv enn forrige. Bra at Sofia fikk en liten vekker etter samtalen med søsteren sin. Men selv om hun tar grep og har et snev av selvinnsikt, synes jeg fremdeles hun krever og "legger skylden" på motpart - "de kunne bare svart sånn og sånn", "hvorfor sier ikke de bare sånn og sånn". Og da kommer jo det betimelige spørsmålet - hvordan ville hun faktisk taklet det? Synes Peder er mye tydeligere ovenfor Sofia nå og i større grad påpeker at hennes styrker faktisk kan være et hinder i relasjoner hvis hun ikke er dem bevisst. Synes fremdeles det er litt mye fokus på at Christian skal endre seg, mens Sofia ikke trenger det. Men synes overhodet ikke Peder flørter med henne som antydet over her... Anonymkode: 9ba87...d3d 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #322 Del Skrevet 2. mars 2020 35 minutter siden, AnonymBruker said: Er det flere som syns Peder favoriserer Sofia, og neeesten virker litt flørtete med henne? Kristian blir jo bare feid vekk hele tida. Anonymkode: a3777...1f2 Jeg tror Peder kjenner seg mye igjen i Christian, og selv faller for sterke damer som Sofia. Kanskje han også syns det er vanskelig å si klart og tydelig ifra til folk som henne. Han er psykolog, første i familien til å studere, han har skrevet artikkel om hvor glad han er for å ha blitt utdannet middelklassemann, spiller i band, og var i likhet med Christian i en småsær subkultur som ung. Ikke rart han har frydet seg over å skulle være terapeut for et sånt par. Anonymkode: a9391...be5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #323 Del Skrevet 2. mars 2020 Ja, jeg tar tilbake det jeg skrev om flørtete. Jeg leser nok mye inn i det fordi jeg syns hun og hennes meninger favoriseres, og fordi hun er kvinne og Peder heterofil mann. Hadde den feelingen en stund, og satte ord på det da han kalte henne formidabel, men han kunne klart sagt det samme til en mann. Anonymkode: a3777...1f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #324 Del Skrevet 2. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg tar tilbake det jeg skrev om flørtete. Jeg leser nok mye inn i det fordi jeg syns hun og hennes meninger favoriseres, og fordi hun er kvinne og Peder heterofil mann. Hadde den feelingen en stund, og satte ord på det da han kalte henne formidabel, men han kunne klart sagt det samme til en mann. Anonymkode: a3777...1f2 Det er strengt tatt bare en pen måte å si at hun er dominerende. Anonymkode: a9391...be5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #325 Del Skrevet 2. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er strengt tatt bare en pen måte å si at hun er dominerende. Anonymkode: a9391...be5 Ja, jeg tror nok ikke Sofia forstod hva Peder la i begrepet formidabel. Det virker som hun tolket det som et rent kompliment, og ikke forstod at det var formidabel i egne øynr. Hun ser seg selv som formidabel, den som har rett, uovertruffen. Det er fortsatt vondt å høre på dette, selv om Sofia hadde et snev av mer selvinnsikt i dag. Da hun snakket om krangelen med søsteren sa hun at hun hadde tenkt "hvorfor hører hun ikke på MINE råd og betraktninger (fritt etter hukommelsen), hvorfor er ikke det viktig for henne? “ Det høres jo på ingen måte sunt ut og det er synd at Kristian skal måtte sitte i terapi og kjenne på at det er han det er noe galt med og tro at Sofia sin oppførsel er normal. Han kan jo aldri gjøre noe rett eller bli riktig i Sofia sine øyne. Anonymkode: 3891c...b68 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #326 Del Skrevet 2. mars 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg tror nok ikke Sofia forstod hva Peder la i begrepet formidabel. Det virker som hun tolket det som et rent kompliment, og ikke forstod at det var formidabel i egne øynr. Hun ser seg selv som formidabel, den som har rett, uovertruffen. Det er fortsatt vondt å høre på dette, selv om Sofia hadde et snev av mer selvinnsikt i dag. Da hun snakket om krangelen med søsteren sa hun at hun hadde tenkt "hvorfor hører hun ikke på MINE råd og betraktninger (fritt etter hukommelsen), hvorfor er ikke det viktig for henne? “ Det høres jo på ingen måte sunt ut og det er synd at Kristian skal måtte sitte i terapi og kjenne på at det er han det er noe galt med og tro at Sofia sin oppførsel er normal. Han kan jo aldri gjøre noe rett eller bli riktig i Sofia sine øyne. Anonymkode: 3891c...b68 Ja, akkurat dette reagerte jeg på og! Sofia tenker at hun sitter på fasiten, og hun må lære seg at det finnes flere veier til Rom. Og at det ikke er en automatikk i at alle råd er velkommen. Søsteren har gjerne ikke oppfattet det som et råd, mer som en formaning - og i en voksenrelasjon skal man vel helst ikke formane hverandre. Hun tråkket mest sannsynlig på søsterens stolthet og gikk altfor langt - og da er det naturlig at det kommer et forsvar fra søsteren. Når man føler trang til å forsvare seg så gjør man jo nettopp det, og man klarer ikke reflektere og si "nå føler jeg at du er for kritisk" som Sofia forlanger. Sofia bør heller se på hva hun gjør for å fremkalle dette behovet fra andre om å forsvare seg mot henne. Det blir jo en treningssak for begge parter, det er sikkert mulig for hennes nærmeste å "trene" seg til å stoppe henne i stedet for å forsvare seg, men ettersom dette handler om kommunikasjon og det er to parter involvert så er det i min verden åpenbart at begge parter må gjøre en innsats for å bedre kommunikasjonen. Anonymkode: 9ba87...d3d 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamillaCollett Skrevet 2. mars 2020 #327 Del Skrevet 2. mars 2020 Hva synes dere etter dagens episode? Nå ble det vel mer nyansert? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #328 Del Skrevet 2. mars 2020 Jeg synes dette var et stort skritt i riktig retning, og vi fikk oppklart en del som har vært reagert på. Synes det var bra at Sofia fikk den åpenbaringen og at hun faktisk går inn i seg selv. Folk flest ville ikke tenkt stort over det, og bare synes søsteren sin var rar/teit/overreagerte, mens Sofia faktisk trakk paralleller til sin relasjon med Christian og har begynt å reflekte skikkelig over de. Synes hun skal ha mye cred for dette. Husk at når de har denne terapitimen har hun akkurat kommet til denne erkjennelsen samme dag eller dagen før, det er helt ferskt for henne. Og nå som de begge er mer bevisst dette håper jeg de klarer å kommunisere på en bedre måte. Jeg vil også tro at når de hører gjennom sine egne timer etter at denne åpenbaringen har kommet ser de på seg selv i et annet lys. Jeg er spent på episoden som er et halvt år etter. Det er vel om 2 uker? Anonymkode: 99dbd...66d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamillaCollett Skrevet 2. mars 2020 #329 Del Skrevet 2. mars 2020 Jeg tror Peder er smartere enn mange her tror. Han ser når Sofia er mottakelig for andre perspektiver og ikke. Det er ingen vits i å presse eller motsi et menneske som ikke er klar for å forstå. Men denne gangen var hun det, og da benyttet Peder anledningen, Christian også. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #330 Del Skrevet 2. mars 2020 7 minutter siden, CamillaCollett skrev: Jeg tror Peder er smartere enn mange her tror. Han ser når Sofia er mottakelig for andre perspektiver og ikke. Det er ingen vits i å presse eller motsi et menneske som ikke er klar for å forstå. Men denne gangen var hun det, og da benyttet Peder anledningen, Christian også. Ja, jeg er helt enig. Anonymkode: a0e66...362 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #331 Del Skrevet 3. mars 2020 Voldsomt så stille det ble her når Sofia endelig framsto litt bedre! Jeg er for all del enig i mye av kritikken hun har fått her, men synes det var fint å høre at hun hadde gått i seg selv før mandagens episode. Det står det respekt av! Jeg blir ikke helt klok på stilen til Peder. Han virker veldig hintende. Skjønner ikke helt at det er den mest effektive måten å få folk til å endre sine destruktive mønstere. Veldig forskjellig fra hvordan for eksempel Esther Perel gir parterapi i podcasten Where Should We Begin. Hun legger ingenting imellom når hun gir tilbakemelding, og det er deilig å høre på! Men kanskje ikke like deilig når det er deg hun snakker til... Anonymkode: ea011...393 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #332 Del Skrevet 3. mars 2020 Hadde en gang en kjæreste som lignet på Sofia i oppførsel. Trist når det ble slutt men gjett om jeg er gladere i dag... Anonymkode: 5d378...c62 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNedPåAlt Skrevet 3. mars 2020 #333 Del Skrevet 3. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Voldsomt så stille det ble her når Sofia endelig framsto litt bedre! Jeg er for all del enig i mye av kritikken hun har fått her, men synes det var fint å høre at hun hadde gått i seg selv før mandagens episode. Det står det respekt av! Jeg blir ikke helt klok på stilen til Peder. Han virker veldig hintende. Skjønner ikke helt at det er den mest effektive måten å få folk til å endre sine destruktive mønstere. Veldig forskjellig fra hvordan for eksempel Esther Perel gir parterapi i podcasten Where Should We Begin. Hun legger ingenting imellom når hun gir tilbakemelding, og det er deilig å høre på! Men kanskje ikke like deilig når det er deg hun snakker til... Anonymkode: ea011...393 Tror det ble stille etter at emnet ble flyttet Til en annen kategori 🙈 er den podcasten du nevner bra? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #334 Del Skrevet 4. mars 2020 14 hours ago, OppNedPåAlt said: Tror det ble stille etter at emnet ble flyttet Til en annen kategori 🙈 er den podcasten du nevner bra? Kjedelig, jeg likte diskusjonen her! Where should we begin er kjempegod underholdning. Anbefales på det varmeste. Anonymkode: ea011...393 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortunatus Skrevet 4. mars 2020 #335 Del Skrevet 4. mars 2020 Jeg synes også det var en interessant episode. Jeg hører på mens jeg jobber, så er ikke alt jeg får med meg. Men da sofia tok opp at hun ikke alltid trodde på at christian mener det han sier og peder spør ham direkte om det, så måtte jeg høre 3 ganger gjennom svaret hans og jeg forstod fremdeles ikke hva han svarte. Virker som om han ikke alltid er tilstede? Så jeg skjønner jo en del av Sofias irritasjon hvis han ofte er så tåkete. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #336 Del Skrevet 4. mars 2020 På 3.3.2020 den 17.44, AnonymBruker skrev: Voldsomt så stille det ble her når Sofia endelig framsto litt bedre! Jeg er for all del enig i mye av kritikken hun har fått her, men synes det var fint å høre at hun hadde gått i seg selv før mandagens episode. Det står det respekt av! Jeg blir ikke helt klok på stilen til Peder. Han virker veldig hintende. Skjønner ikke helt at det er den mest effektive måten å få folk til å endre sine destruktive mønstere. Veldig forskjellig fra hvordan for eksempel Esther Perel gir parterapi i podcasten Where Should We Begin. Hun legger ingenting imellom når hun gir tilbakemelding, og det er deilig å høre på! Men kanskje ikke like deilig når det er deg hun snakker til... Anonymkode: ea011...393 I episode 6 virker det nesten som peder hinter til at de faktisk virkelig bør vurdere om de bør fortsette forholdet? Forstod ikke helt om det er han selv som mener det eller forsøker å få paret til å selv tenke i de baner. Sofia løsnet litt og bittelitt i starten på episode 7. Men så begynner hun igjen å legge alt over på han, han må endre seg osv. Men så får han endelig prate litt mer. Og virker som han har tenkt at kanskje han må revurdere forholdet. Synes hun var utrolig frekk med han nær de snakket om kompisene hans, at han hun mente han kanskje ikke hadde sosiale antenner? Mener hun asberger? Like etter s hun ble slik "Men jeg er jo sammen med han så det kan jo ikke være det". Høy på seg selv. For ville vært flaut for intellektuelle og smarte henne å være sammen med noen som har en "lavere Standard". Stusser litt over Peders stil. Men når det gjelder Sofia og Christian så tror jeg han vil de selv skal tenke frem de egentlige problemene. De er jo psykologer selv og iflg peder er jo de også ganske smart. Tror også man kan gå litt i mot psykologen dersom man føler han klandrer en for noe. Da er det bedre klienten selv resonnerer seg fram til svaret. Anonymkode: 03e2c...fbd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 4. mars 2020 #337 Del Skrevet 4. mars 2020 Ser ingen fremtid for de to. Noen ganger er det rett og slett best å komme seg videre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #338 Del Skrevet 4. mars 2020 For å si det litt stygt, så syns jeg denne runden er litt sånn: «tre psykologer bedriver terapeutisk onani». Peder er fryktelig opptatt av at begge er psykologer, og d virker som de nesten er mer opptatt av å vise hvor mye «meta-meta samtaler og refleksjon de bedriver, enn å faktisk ta tak i utfordringene de har og jobbe med dem. De har jo snakket om det samme i basically ALLE episodene. Virker som et utrulig slitsomt forhold. Må si jeg reagerer på Sofia. Å tvinge partneren til å ta ta et oppgjør med egen familie syns ikke jeg er et sympatisk trekk. Litt dumt at vi ikke får hele historien om hva som ligger bak- men det er drøyt å reagere så voldsomt på at svigermor tar babyen opp av vogna liksom... Christian virker jo noe ullen og unnvikende, men d kan ikke være så lett når man får kjeft for å gjøre husarbeid i feil rekkefølge. Anonymkode: fd99a...5b7 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #339 Del Skrevet 4. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: For å si det litt stygt, så syns jeg denne runden er litt sånn: «tre psykologer bedriver terapeutisk onani». Peder er fryktelig opptatt av at begge er psykologer, og d virker som de nesten er mer opptatt av å vise hvor mye «meta-meta samtaler og refleksjon de bedriver, enn å faktisk ta tak i utfordringene de har og jobbe med dem. De har jo snakket om det samme i basically ALLE episodene. Virker som et utrulig slitsomt forhold. Må si jeg reagerer på Sofia. Å tvinge partneren til å ta ta et oppgjør med egen familie syns ikke jeg er et sympatisk trekk. Litt dumt at vi ikke får hele historien om hva som ligger bak- men det er drøyt å reagere så voldsomt på at svigermor tar babyen opp av vogna liksom... Christian virker jo noe ullen og unnvikende, men d kan ikke være så lett når man får kjeft for å gjøre husarbeid i feil rekkefølge. Anonymkode: fd99a...5b7 Hahaha! On point! Enig. Jeg aner ikke hvor gamle S og C er, men tipper de er nokså unge. Særlig S virker som hun har svært urealistiske forventninger til hva et forhold er (gi og ta, og ikke at en er sjefen som må ha alt på sine premisser). C virker svært ullen. Er han det for seg selv også eller tør han ikke å være mer klar og tydelig overfor S? Og hvorfor er ikke Peder mer direkte? Og hva er poenget med alle meta-meta-samtalene hvis det ikke fører til noen endringer eller at de tar tak i de konkrete problemene sine? Anonymkode: a9391...be5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #340 Del Skrevet 5. mars 2020 21 timer siden, Irja skrev: Ser ingen fremtid for de to. Noen ganger er det rett og slett best å komme seg videre. De skulle hatt Dag (fra TV-serien) som samlivsterapeut. Anonymkode: a0e66...362 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå