Gå til innhold

"Hos Peder"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han er ikke typen til å være utro! Han er ikke lik fyren i podcasten på den måten, men lik i at han har så lite kontakt med seg selv og andre. Har i perioder lurt på om han kan ha asperger, men det tror jeg mange kvinner tenker om menn... Jeg blir ikke knust om det blir slutt for egen del, men for barnas del. De liker klart best når vi begge er sammen med de hjemme. Bare mamma eller bare pappa duger ikke helt. Vi krangler ikke, har fortsatt sex en gang i blant, har det mye moro med barna, men den dype kontakten med å se på hverandre med kjærlighetsfylte blikk - det har vi ikke. Men det er kanskje litt pubertalt å forvente i et voksent forhold?

Anonymkode: a9391...be5

Det sies fra vitenskapelig hold at asperger er som å ha en ekstrem mannehjerne. Så ja, det er noe i det du sier. 

Anonymkode: a0e66...362

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som skjønner hva han prøver å si når han nevner at han har dårlig selvfølelse, men ikke dårlig selvtillit (eller er det motsatt)?

Jeg skjønner meg ikke på sånne menn, selvom jeg er nok sammen med en fyr som han. Kjæresten min har aldri hatt store følelser for meg, men etterhvert har vi fått en grei familie-enhet. Men generelt går han på autopilot og får ikke helt med seg egne følelser engang - inkl at han egentlig ikke har så sterke følelser for meg heller.

Man kan ha dårlig selvfølelse som viser seg f eks gjennom at man ikke føler seg verdifull om man ikke presterer godt/best. Hvis selvfølelsen er god, kan man tenke at noen ting liker man/er god til/dårlig til, men at man er like mye verdt uavhengig av prestasjoner. 
selvtillit er at man føler seg kompetent på noe, f eks jobb eller sport. Har du dårlig selvfølelse, bygger man mye av egen verdi på disse tingene man har selvtillit på (jobb, sport, utseende) og er det noen som er bedre eller penere, raser fundamentet under en. Dette med å føle seg like verdifull som andre, er ikke en helt bevisst tanke- intellektuelt vet man jo at alle menneske er like mye verdt. Mer en følelse av underlegenhet man har. Selvbildet blir derfor svært sårbart. Man preges veldig av avslag og nederlag, mens andre tenker at sånn gikk det denne gangen:)
han her sier han vet at han er god nok osv og forteller om ting han har blitt fortalt av hun eksen...... slikt skryt hjelper der og da, men ikke på lang sikt. Han lurer seg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2020 den 3.05, Kaisamaia skrev:

Dere kan lett finne ansiktene til disse personene om dere er litt kreative når dere googler. 😊 Artig å ha et ansikt på de.. Kanskje det kommer et intervju med de når siste episode er ferdig? Var det ikke først da at Therese og Alexander ble vist i et intervju? 

Uansett. Jeg synes det er veldig underholdende å høre på, men jeg fatter ikke hva Peder driver på med.. Hvorfor prøver han ikke å få Christian litt mer på banen? Han må vel også få presentere sine utfordringer med Sofia og ikke bare omvendt?? 

Får ikke opp noe bilder jeg! Lurer også på hun om mat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Tutten said:

Man kan ha dårlig selvfølelse som viser seg f eks gjennom at man ikke føler seg verdifull om man ikke presterer godt/best. Hvis selvfølelsen er god, kan man tenke at noen ting liker man/er god til/dårlig til, men at man er like mye verdt uavhengig av prestasjoner. 
selvtillit er at man føler seg kompetent på noe, f eks jobb eller sport. Har du dårlig selvfølelse, bygger man mye av egen verdi på disse tingene man har selvtillit på (jobb, sport, utseende) og er det noen som er bedre eller penere, raser fundamentet under en. Dette med å føle seg like verdifull som andre, er ikke en helt bevisst tanke- intellektuelt vet man jo at alle menneske er like mye verdt. Mer en følelse av underlegenhet man har. Selvbildet blir derfor svært sårbart. Man preges veldig av avslag og nederlag, mens andre tenker at sånn gikk det denne gangen:)
han her sier han vet at han er god nok osv og forteller om ting han har blitt fortalt av hun eksen...... slikt skryt hjelper der og da, men ikke på lang sikt. Han lurer seg selv.

Ok, så Morten kompenserer for dårlig selvfølelse med dame-greiene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så Morten kompenserer for dårlig selvfølelse med dame-greiene sine?

Det virker sånn. Hvem andre sier: «jeg vet jo med fornuften at jeg er mer enn god nok. Venninnen til eksen sa jo f eks at sånne som meg finner du ikke på tinder» Hvorfor henge seg opp i sånt overfladisk skryt av noen som ikke kjenner deg? Og han snakker om at andre damer er kjedelige. Han må ha en med mer futt i. Men HAN er jo kjedelig og har ingen intressant bunn. Hvis han hadde hatt god SELVFØLELSE kunne han sagt; jeg er kanskje ikke verdens smarteste/innsiktsfulle, men jeg er flink til sånn og sånn. Men han her sier bare: jeg har en følelse av at alle er bedre (på jobb, i sengen) men egentlig sier jo alle at jeg er god nok. Classic. Han må definere hva den dårlige følelsen er, undersøke hvor den kommer fra og bygge seg opp fra innsiden. Da vet man hvem man er, og blir ikke slått i bakken av avvisning. 
må si jeg digget avvisningen. Hun kjente på magefølelsen. Det vi vet om han er: han trenger bekreftelse for å føle seg bra. Føler han ikke nok bekreftelse av partner, er han utro. Alt er galt med eks-konen, så han har ikke dårlig samvittighet. Det var ikke hans feil at hun ikke snakket om ting, for han tror selv at han er en innsiktsfull type😝. Tror de fleste har godt av å skygge banen for han her. Eks-kjæresten opplever jo at han tar kontakt når han trenger nærhet og bekreftelse. Snakk om å være ufølsom og hensynsløs. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker som om eks-kjæresten nærmest fungerer som en terapeut da. Hun spurte jo rett ut: «hvorfor behov for å date så kort tid etter bruddet?». Et betimelig spørsmål.

Anonymkode: 57a13...af0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.5.2020 den 21.14, Tutten skrev:

Får ikke opp noe bilder jeg! Lurer også på hun om mat.

Hva lurer du på, sa du? 😅 Skal jeg sende deg? Hvis jeg husker alt da.. Lenge siden nå. 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kaisamaia skrev:

Hva lurer du på, sa du? 😅 Skal jeg sende deg? Hvis jeg husker alt da.. Lenge siden nå. 🤣

Ja, plis send meg:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I møte med han Morten syns jeg Peder kom litt til kort. Opplever at han er litt vel tilbakelent og velger en lite konfronterende stil. Syns ikke de kommer til kjernen i problemet. De har egentlig hatt den samme samtalen i 7 episoder. Burde kanskje valgt en annen innfallsvinkel fra start. 
Men det er vel ikke så lett å komme noe videre heller, når motivasjonen til en endring kanskje ikke er helt til stede?

Anonymkode: fd99a...5b7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag syntes jeg det endelig begynte å skje noe. Føler de har kommet litt forbi det datepjattet og mer inn mot kjernen av problemet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Scoop skrev:

I dag syntes jeg det endelig begynte å skje noe. Føler de har kommet litt forbi det datepjattet og mer inn mot kjernen av problemet.

Ja, endelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat hørt nyeste episoden. interessant å høre at Peder endelig sier det samme som flere av oss har nevnt mange ganger , at han har en følelse av at når de to snakker sammen går de bare i ring, uten at det kommer noe særlig ut av det. Peder sier også han vil prøve en mer konfronterende stil neste tlme, heia til det!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemmer aldri episoden med SV mannen som var blitt voldtatt av en somalier på vei hjem fra Karpe Diem konsert. Han brukte mye av taletiden i programmet til å fortelle at han fryktet for at gjerningsmannen ville bli utvist fra Norge . Dette var virkelig sykt .

Endret av AlkoMann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest loveli

Kanskje Morten vet at han er litt kjedelig men ikke vil innrømme det for seg selv? At det er grunnen til at han søker så mye etter bekreftelse fra andre? Han vil ikke være så kjedelig (som han virker på meg), men han er det og må derfor søke tilbakemeldinger som avkrefter det han vet/tror om seg selv. Derfor er ikke tilbakemeldingene fra folk rundt han bra nok for han, fordi han innerst inne vet at de ikke stemmer (med hans bilde av seg selv).

Eller så har han bare en usikkerhet, ikke sikkert det er mer avansert enn som så.

Jeg må si han virker veldig kjedelig på meg, så min tolkning er bare basert på mitt inntrykk. Jeg blir veldig glad for komplimenter som bygger opp om en side ved meg selv jeg skulle ønske jeg hadde, men jeg tror jo ikke på dem. F.eks. "du er så sosial og utadvent". Jo takk, men du skulle bare visst! Når jeg ikke er på fest sånn som nå kan jeg være hjemme alene i et par dager i strekk og virkelig kooose meg i mitt eget selskap!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, loveli skrev:

Kanskje Morten vet at han er litt kjedelig men ikke vil innrømme det for seg selv? At det er grunnen til at han søker så mye etter bekreftelse fra andre? Han vil ikke være så kjedelig (som han virker på meg), men han er det og må derfor søke tilbakemeldinger som avkrefter det han vet/tror om seg selv. Derfor er ikke tilbakemeldingene fra folk rundt han bra nok for han, fordi han innerst inne vet at de ikke stemmer (med hans bilde av seg selv).

Eller så har han bare en usikkerhet, ikke sikkert det er mer avansert enn som så.

Jeg må si han virker veldig kjedelig på meg, så min tolkning er bare basert på mitt inntrykk. Jeg blir veldig glad for komplimenter som bygger opp om en side ved meg selv jeg skulle ønske jeg hadde, men jeg tror jo ikke på dem. F.eks. "du er så sosial og utadvent". Jo takk, men du skulle bare visst! Når jeg ikke er på fest sånn som nå kan jeg være hjemme alene i et par dager i strekk og virkelig kooose meg i mitt eget selskap!! 

Morten har utforsket sitt "indre" i minimal grad tidligere, derfor virker oppdagelsene han gjør om seg selv i samtalene med Peder som temmelig banale saker for de fleste av oss vil jeg tro

Derfor fungerer heller ikke den undrene stilen til Peder noe godt, forrdi Morten rett og slett ikke har reflektert noe særlig over temaene de tar opp før. Han svarer jo veldig mye "vet ikke, det har jeg ikke tenkt på før" til Peders undring.

Tror nok Morten tåler ikke bare bli strøket med hårene som har vært til nå, og blir kanskje mer interessant høre på om Peder gjør som han sier og er mer konfronterende i stilen neste gang?

For ja det har vært kjedelig høre på hittil! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
10 timer siden, merry skrev:

Morten har utforsket sitt "indre" i minimal grad tidligere, derfor virker oppdagelsene han gjør om seg selv i samtalene med Peder som temmelig banale saker for de fleste av oss vil jeg tro

Derfor fungerer heller ikke den undrene stilen til Peder noe godt, forrdi Morten rett og slett ikke har reflektert noe særlig over temaene de tar opp før. Han svarer jo veldig mye "vet ikke, det har jeg ikke tenkt på før" til Peders undring.

Tror nok Morten tåler ikke bare bli strøket med hårene som har vært til nå, og blir kanskje mer interessant høre på om Peder gjør som han sier og er mer konfronterende i stilen neste gang?

For ja det har vært kjedelig høre på hittil! 

Men hva kom først? En enkel og litt kjedelig personlighet, eller det at man ikke har måttet tenke over noe før man er 40?

Hvis man faktisk er en undrende, morsom og sprudlende type så kan man ikke unngå å tenke litt over ting selv om alt er bra. Når man ikke har en personlighet som er undrende og nysgjerrig så går bare dagene i livet uten noe som helst dybde. Så når det først skjer ting så blir man nødt til å tenke og det er ikke så lett når man ikke har noen øvelse i å gjøre det.

Men det blir spennende å se neste episode, se om det er noe flere lag der eller om de fortsatt snakker i ring om "appen", ekskona og ekskjæresten... Nå har de tidligere episodene vært helt like, så jeg håper det er noe mer å hente der, ellers skuffer denne sesongen ganske stort. 

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I dag var det veldig kjedelig å høre på. Og det er fordi han snakker om akkurat det samme som i alle andre episoder. Han virker også for meg som en ok men kjedelig person. Ser frem til en litt mer konfronterende stil og håper de kommer noe videre da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, loveli skrev:

Men hva kom først? En enkel og litt kjedelig personlighet, eller det at man ikke har måttet tenke over noe før man er 40?

Hvis man faktisk er en undrende, morsom og sprudlende type så kan man ikke unngå å tenke litt over ting selv om alt er bra. Og når man ikke har en personlighet som er undrende og nysgjerrig så går bare dagene i livet uten noe som helst dybde. Så når det først skjer ting så blir man nødt til å tenke og det er ikke så lett når man ikke har noen øvelse i å gjøre det.

Men det blir spennende å se neste episode, se om det er noe flere lag der eller om de fortsatt snakker i ring om "appen", ekskona og ekskjæresten... Nå har de tidligere episodene vært helt like, så jeg håper det er noe mer å hente der, ellers skuffer denne sesongen ganske stort. 

Godt spørsmål det du stiller "hva kom først?" Har jo lurt på det samme selv må innrømme det.

For episodene har vært helt like hittil ja, bare rundt og rundt i det samme uten å komme noen vei og uten noe substans, rett og slett ganske så uinteressant.

..Blir spennende se om det er noen flere lag der ja. Så håper Peder endrer samtale stilen som han sier han skal .. .. Så får vi se da om det er noen flere lag der, eller ikke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vedig mye «alle sier at jeg er bra, så jeg vet jo det, men....» så hva er problemet? Har han ingenting ærlig å si om seg selv? Ingen dårlige egenskaper? Ingen skyld? Peder sa han skulle grave mer i det neste gang, og det håper jeg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...