Gå til innhold

Fordummende kvinnerolle er grunnen til at rosabloggere tjener så mye


himmeloghav

Anbefalte innlegg

Jenter og unge kvinner læres opp til at utseende er veldig viktig når man er kvinne. Sminke og klær er veldig viktig. Hvor kommer den store interessen for klær og sminke? Hva med å interessere seg for andre tema? 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du svarer jo egentlig på spørsmålet ditt selv. Hvor kommer det fra? Unge kvinner læres opp til at utseende er veldig viktig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Du har helt rett og det er trist å være vitne til. Vi beveger oss bakover hva gjelder det våre formødre har kjempet for i så mange år. Nå er det kvinner som lever av utseende som er forbilder. Utseendet og kropp er valutaen vi har, og det er bare det du trenger for å lykkes. Å lykkes handler om hvor mange likes og følgere du har og dersom du ser bra ut kan du bygge karriere på det. Og andre kvinner trykker liker og skaper dermed sannheten om at det er det som som er en kvinnes største asset. 

De tjener millioner på å promotere skjønnhetsprodukter som skal gjøre noe med kompleksene dine. Og samtidig setter de kvinnekampen flere tiår tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, CecilieX skrev:

Du har helt rett og det er trist å være vitne til. Vi beveger oss bakover hva gjelder det våre formødre har kjempet for i så mange år. Nå er det kvinner som lever av utseende som er forbilder. Utseendet og kropp er valutaen vi har, og det er bare det du trenger for å lykkes. Å lykkes handler om hvor mange likes og følgere du har og dersom du ser bra ut kan du bygge karriere på det. Og andre kvinner trykker liker og skaper dermed sannheten om at det er det som som er en kvinnes største asset. 

De tjener millioner på å promotere skjønnhetsprodukter som skal gjøre noe med kompleksene dine. Og samtidig setter de kvinnekampen flere tiår tilbake

Jeg synes ikke mange av disse som lever på det er noe spesielle. Hva med pene som ikke er så aktive på some og ikke har så mange følgere? Jeg synes de er veldig kjedelige. Fake bryn, pupper, munn, hår, rumpe og øynene ser blytunge ut på mange. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
13 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Jeg synes ikke mange av disse som lever på det er noe spesielle. Hva med pene som ikke er så aktive på some og ikke har så mange følgere? Jeg synes de er veldig kjedelige. Fake bryn, pupper, munn, hår, rumpe og øynene ser blytunge ut på mange. 

De er langt fra det som er mitt «skjønnhetsideal», men det er nok av unge jenter som kopierer stilen. 

Jeg var i Oslo i sommer og lot meg sjokkere over hvor mange kloner det var. Stram hestehale, påtegnede bryn og ansiktshud fullstendig dekket av produkter som  gav et livløst uttrykk. 

Det er en grunn til at influencer lever godt av dette. Markedet er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist men sant, kun overfladiske verdier som teller.

Men som du over skriver,  unge jenter har alltid vært kopier. Jentegjenger, der alle ser like ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, CecilieX skrev:

Du har helt rett og det er trist å være vitne til. Vi beveger oss bakover hva gjelder det våre formødre har kjempet for i så mange år. Nå er det kvinner som lever av utseende som er forbilder. Utseendet og kropp er valutaen vi har, og det er bare det du trenger for å lykkes. Å lykkes handler om hvor mange likes og følgere du har og dersom du ser bra ut kan du bygge karriere på det. Og andre kvinner trykker liker og skaper dermed sannheten om at det er det som som er en kvinnes største asset. 

De tjener millioner på å promotere skjønnhetsprodukter som skal gjøre noe med kompleksene dine. Og samtidig setter de kvinnekampen flere tiår tilbake

Enig i mye her, men DE setter ikke kvinnekampen tilbake. Det er det markedet som gjør. Vi må være rettferdige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
2 timer siden, Heidegger skrev:

Men har det ikke alltid vært slik? At unge jenter er "uniformerte" og går i samme klær, har samme hårlengde etc. Men mulig det har blitt verre. Uansett tenker jeg at det er foreldrenes ansvar å oppdra barn til å bli trygg på egenverdi. Også når det gjelder utseendet. 

Jeg mener at fokuset på særlig sminke som fjerner «særpreg», altså conturering, betyr en del for at de blir seende helt like ut. Det er et skritt videre fra slik det var tidligere. Mulig det handler om at man tidligere brukte sminke for å fremheve, mens nå er det minst like viktig å skjule. Denne contureringen kan jo endre utseendet fullstendig og inspirasjonen er jo hentet fra begravelsesbyråer som har ekspertise i å sminke døde mennesker. 

Forøvrig er det dessverre ikke slik at alle barn har foreldre som har så god omsorgsevne at de setter barn og unge i stand til å ikke la seg påvirke. I ungdomstiden er det jo også som kjent slik at man er i en prosess der man løsriver seg fra foreldrene og der andre forbilder får større innflytelse. Og derfor må influencere (som faktisk selger seg inn som påvirkere) ser ansvaret sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
2 timer siden, SoWhat? skrev:

Enig i mye her, men DE setter ikke kvinnekampen tilbake. Det er det markedet som gjør. Vi må være rettferdige. 

For så vidt riktig det. Med våre klikk og vaner velger vi hvem som kan bli påvirkere. Men det fratar dem ikke ansvaret for å være bevisste på hvordan de forvalter den makten de har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Heidegger skrev:

Men har det ikke alltid vært slik? At unge jenter er "uniformerte" og går i samme klær, har samme hårlengde etc. Men mulig det har blitt verre. Uansett tenker jeg at det er foreldrenes ansvar å oppdra barn til å bli trygg på egenverdi. Også når det gjelder utseendet. 

Mnja. Unge jenter og gutter i dag bombarderes av utallige bilder og filmsnutter hvor enn de snur og vender seg. Der man for bare en generasjon siden ble utsatt for et moteblad i ny og ne - og kanskje Baywatch på TV, har man nå et uttall av influencere som fremstiller seg selv med pupper og rompe på utstilling - det er kunstige vipper og hår-extensions, digre romper, smale midjer i et ras i sosiale medier. Av forslagene jeg får opp  på Snap når jeg åpner den nå, er Isabel Raad, SE,  Stina-blogg, Vita Mashadi. og heldigvis VG-oppslaget om Marie Wolla og hvordan hun redigerte bildene sine. Diverse Kardashians dukker også opp med jevne mellomrom - helt uten at jeg noen gang ser på snappete deres. Det er helt vilt hvor ekstremt fokus det er på å posere. Det er helt vilt hvor mye noen av disse får betalt for å posere og påvirke folk til å prøve å bli slik de tenker at idealet er.

 

Og klart foreldre må ta ansvar for å gi barn en trygg oppvekst. Det er ytterst naivt å tro at foreldres påvirkning er en reell motvekt til den massive mediepåvikningen unge utsettes for. Kanskje blir ungene tru´ygge og reflekterte nok til å ta avstand og gjøre opprør - men vi er flokkdyr. Vi liker å høre til. Hvis vi blir proppet fulle av kroppsfikserte bilder og filmsnutter hver eneste dag, er det klart vi blir påvirket. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om de fleste menn og kvinner..... bare ikke er så smarte? Kanskje dette er akkurat forventet adferd fra folk flest, at det er naturlig og normalt at mennesker som fungerer på det nivået trekker dit? Kanskje mange mennesker liker at kulturen er slik og vil den skal være slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gammelt nytt skrev:

Hva om de fleste menn og kvinner..... bare ikke er så smarte? Kanskje dette er akkurat forventet adferd fra folk flest, at det er naturlig og normalt at mennesker som fungerer på det nivået trekker dit? Kanskje mange mennesker liker at kulturen er slik og vil den skal være slik. 

Jeg vil ikke dette. Jeg er bekymret. Jenter blir stadig mer presset seksuelt. Til å se bra ut. De deiliger seg foran speilet, filmer og legger ut. Bloggere og kjendiser er like. Hvem deiliger de seg til lurer jeg på. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, gammelt nytt skrev:

Hva om de fleste menn og kvinner..... bare ikke er så smarte? Kanskje dette er akkurat forventet adferd fra folk flest, at det er naturlig og normalt at mennesker som fungerer på det nivået trekker dit? Kanskje mange mennesker liker at kulturen er slik og vil den skal være slik. 

De aller fleste jenter og gutter og menn og kvinner jeg kjenner, har et sterkt ønske om å bli sett og godtatt og elsket akkurat slik de er.

Det er forventet adferd fra folk at de vil tilhøre flokken - mennesker er sosiale dyr. Mange synes nok at prisen er svært høy. Har du ikke hørt om det prestasjonspresset veldig mange unge mennesker forteller at de opplever hver eneste dag?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, pøbelsara said:

De aller fleste jenter og gutter og menn og kvinner jeg kjenner, har et sterkt ønske om å bli sett og godtatt og elsket akkurat slik de er.

Det er forventet adferd fra folk at de vil tilhøre flokken - mennesker er sosiale dyr. Mange synes nok at prisen er svært høy. Har du ikke hørt om det prestasjonspresset veldig mange unge mennesker forteller at de opplever hver eneste dag?

Prestasjonspresset om å bli en instagrambabe med plastiske operasjoner? Jeg hadde inntrykk av at prestajonspresset handlet mye om skole, jobb og til en viss grad utseendet. Har du statistikk på at ungdommer flest føler seg presset til at de må ta botox og bli en instababe? 

Om du vil klandre instagrammere osv, hvor kommer presset om å gjøre det bra på skole og i karrieren fra? Det virker litt for enkelt å klandre disse når vi ser at ungdom opplever sterkt press på å klare noe instagrammere flest ikke fokuserer på i det hele tatt (karriere, høy utdanning)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gammelt nytt skrev:

Prestasjonspresset om å bli en instagrambabe med plastiske operasjoner? Jeg hadde inntrykk av at prestajonspresset handlet mye om skole, jobb og til en viss grad utseendet. Har du statistikk på at ungdommer flest føler seg presset til at de må ta botox og bli en instababe? 

Om du vil klandre instagrammere osv, hvor kommer presset om å gjøre det bra på skole og i karrieren fra? Det virker litt for enkelt å klandre disse når vi ser at ungdom opplever sterkt press på å klare noe instagrammere flest ikke fokuserer på i det hele tatt (karriere, høy utdanning)

 

Jeg har ikke sagt at folk føler seg presset til å ta botox og bli en instababe - men mye av det presset ungdommer forteller om, handler om utseende, ja.

Jeg klandrer forøvrig ingen - jeg fastslår at vi er sosiale dyr, at vi lar oss påvirke - og jeg mener at mye av det vi eksponeres for i sosiale medier er uoppnåelige idealer som INGEN klarer å oppfylle - ikke engang de som er avbildet. Derfor mener jeg mange utsettes for et tøft press.

Denne artikkelen om blogger/Instagrammer Marie Wolla er veldig interessant. se filmen også! https://www.kk.no/showbiz/marie-25-viste-hvor-enkelt-det-er-a-retusjere-seg-til-ny-kropp--pa-tre-minutter/71503164

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Heidegger said:

Foreldrenes oppgave er å bygge et barns selvbilde. Å bygge selvtillit, mestringsfølelse, en høy og unik egenverdi. Noe som skjer gradvis. Det handler om å være tilstede, være våken for hva som opptar, og snakke om det. 

Kanskje vi har ulik erfaring. Min erfaring er at ved å bygge opp, være observant og tilstede, så kommer integritet og evne til kritisk sans. Å synes at foreldres påvirkning er en reell motvekt er ytterst naivt, er trist. Og korrelerer ikke med min oppfatning av og erfaring med foreldrerollen. Og det håper jeg gjelder de aller fleste foreldre.

 

Problemet er at foreldre flest ikke har en kompleks sosial forståelse og ikke er gode på å bygge opp barnet og balansere oppmuntring, mestring osv. Foreldre flest er elendige foreldre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Heidegger skrev:

Men har det ikke alltid vært slik? At unge jenter er "uniformerte" og går i samme klær, har samme hårlengde etc. Men mulig det har blitt verre. Uansett tenker jeg at det er foreldrenes ansvar å oppdra barn til å bli trygg på egenverdi. Også når det gjelder utseendet. 

Så enig med deg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Heidegger skrev:

Foreldrenes oppgave er å bygge et barns selvbilde. Å bygge selvtillit, mestringsfølelse, en høy og unik egenverdi. Noe som skjer gradvis. Det handler om å være tilstede, være våken for hva som opptar, og snakke om det. 

Kanskje vi har ulik erfaring. Min erfaring er at ved å bygge opp, være observant og tilstede, så kommer integritet og evne til kritisk sans. Å synes at foreldres påvirkning er en reell motvekt er ytterst naivt, er trist. Og korrelerer ikke med min oppfatning av og erfaring med foreldrerollen. Og det håper jeg gjelder de aller fleste foreldre.

 

Hvorfor tror du så mange ungdommer sier at de opplever press? Tror du virkelig at det presset ungdommene oppgir at de oppover, skyldes at de har foreldre som ikke bryr seg nok, alle sammen?

Jeg mener at foreldre har som oppgave å ruste ungene sine med trygghet og integritet. Men barna påvirkes av uendelig mange ting, og alle foreldre må virkelig ta det med i betraktning når de oppdrar og ruster ungene sine for livet. Men, ja - jeg mener det er naivt å tro at barn ikke vil oppleve press hvis bare foreldrene gjør en god nok jobb. No man (or child) is an island.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Heidegger skrev:

Nå sier du noe helt annet enn det jeg svarte på.

Ja vel? Jeg er ikke uenig med deg i at foreldrenes iherdige kjærlighet og innsats, er viktig for barns selvfølelse. jeg prøve å si noe om at selv barn/unge/vokne med solid ballast, kan oppleve press og føle at de ikke er pene nok, tynne nok, flinke nok eller kule nok.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Heidegger said:

Er enig i det med kompleks sosial forståelse, å henge med på hva som skjer på alle arenaer. Hvis jeg forsto deg rett? At foreldre flest er elendige, er jeg ikke enig i. Hvorfor synes du det?

Jeg syntes det fordi kompleks sosial forståelse krever mye mentale ressurser, mye aktivitet i hjernen, og folk flest har ikke så høy grad av aktivitet i hjernen at de kan utvikle eller ha kompleks sosial forståelse. Det er litt som å forsøke gjøre et veldig langt mattestykke i hodet uten kalkulator. Det er bare et fåtall mennesker som er i stand til det. Det samme gjelder kompleks sosial forståelse, det er et mindretall som har de mentale kapasiteter til å faktisk ha det. Mennesker er begrenset av sin hjerne, for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...