Gå til innhold

Fordummende kvinnerolle er grunnen til at rosabloggere tjener så mye


himmeloghav

Anbefalte innlegg

Just now, Heidegger said:

Hmmm. Så du mener at foreldrerollen begrenses av hjernekapasitet? De fleste av oss blir jo bra mennesker?

Ja, jeg mener foreldrerollen er begrenset av hjernekapasitet. Men jeg kan også nevne at emosjonelle og psykiske problemer er en god nr 2. Selv uvanlig intelligente mennesker vil være dårlige foreldre om de har mye emosjonelle problemer som påvirker oppfattelse, avgjørelser osv.

Hva er et bra menneske? En som avstår fra å skade, stjele, drepe? 

Er fravær av den verste type oppførsel et tegn på at man er et bra menneske?

Det gir også spørsmål om hva et bra menneske er, og i hvor stor grad vi ville vært bedre mennesker med bedre oppvekst/ oppdragelse/ foreldre/ miljø. En person kan sikkert være bra nok som noe dømmende ovenfor andre, sjalu, men lojal til partner og gjør snille greier for vennene sine. Men hva om den samme personen var enda bedre om den vokste opp i et bra miljø? Den var ikke sjalu, den var lite dømmende og den jobbet for at andre skulle ha det bra. 

At vi ikke direkte skader andre betyr ikke at vi er emosjonelle og mentale sunne mennesker. Vi kan fortsatt ha egoproblemer, tilknytningsproblemer, dømme andre mer enn de fortjener, sabotere andre, si sårende kommentarer osv. 

Du sier de fleste av oss er bra mennesker, jeg vet ikke om jeg er helt enig der. Mange gjør alltids så bra som de kan, men begrenset kunnskap og innsikt begrenser hvor bra man kan være. Faktisk kan man ønske være et bra menneske og gjøre skade om man ikke har innsikt nok til å forstå en situasjon eller et menneske bra nok. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Heidegger said:

Det var et dypt og komplekst svar. Og svært interessant. Du toucher innom en del fag. Mye er jo ikke målbart. Og f eks innen psykologi; hva betyr mest av arv og miljø, så har dette endret seg noen ganger. Og vil helt sikkert endres igjen. Jeg tenker at hvis du gjør så godt du kan, så må det være bra nok. 

Hva tenker du om for eks foreldre som mener at det eneste riktige er at deres jentebarn skal gå med hijab fra de er 8 år? De gjør så godt de kan, de gjør det de mener er riktig. De elsker barna sine og gjør det de mener er det eneste riktige, som er å bruke hijab. 

Eller hva med de foreldrene som nekter tenåringsbarna deres å reise på sosiale samlinger fordi de mener at det vil føre til at de røyker eller drikker? De gjør det de mener er best, å hindre barna deres fra å være med andre ungdommer som kan oppmuntre dem til å drikke eller røyke. At ungdommen blir sosialt isolert er ikke noe de merker

Eller hva med de foreldrene som ringer 17-åringene sine som bor langt bort på vgs hver morning fordi de er redd de skal forsove seg. De tenker også at de gjør noe viktig for barna sine, hindrer dem i å forsove seg.

Eller hva med de som kjefter når barna gjør dårlige valg fordi de tenker at da vil barna aldri gjøre det igjen? Mens egentlig fører det til at barna aldri tørr ta opp problemer med foreldrene fordi de ikke vil ha kjeft, og det kan føre til at de trenger hjelp men ikke tørr be om det. 

Å gjøre så godt du kan er desverre ikke bra nok om du ikke aner hva du driver med eller hva konsekvensene er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Heidegger said:

Nei det er ikke alltid bra nok. Jeg tenker det er mange måter å være forelder på som kan være like gode. Det verste er jo neglekt og mangel på ansvar og interesse. De aller fleste aner jo hva de driver med? Konsekvensene vet vi ikke der og da. 

Synes det er vanskelig å svare på spørsmålene dine. Jeg kan selvfølgelig si hva akkurat jeg mener. Men foreldre er ulike. Og barna er ulike. 

Du kan tenke deg til hvordan det hadde preget deg å vokse opp slik. De fleste foreldre gjør varianter av det jeg beskriver. Man må ikke direkte være slem mot barn for å prege dem negativt. Ignoranse kan være like skadende, og er skadende. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det er nok mange foreldre som vil kjenne et støkk i magen over påstanden om at bare de gjør en god jobb, så vil barna deres klare seg bra. Mange har gjort alt riktig, og så skjer det ting som likevel gjør at det går dårlig. Årsakssammenhengene er komplekse. Selvfølgelig er sannsynligheten større for at det går bra hvis man vokser opp med foreldre som er engasjerte og har kunnskap om hva som skal til for skape trygge barn med solid selvbilde. Men det er ikke gitt likevel nettopp fordi barna vokser opp under påvirkning av så mye annet, blant annet sosiale medier som jo er temaet for denne tråden. 

Det finnes feks utallige eksempler på historier om hvordan noen utviklet spiseforstyrrelser ut fra nesten intet. En kommentar kan være nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler for øvrig alle å se denne dokumentaren: https://tv.nrk.no/program/KOID22000919/kropp-er-topp

Legg spesielt merke til ungdommene som blir intervjuet, og hva de forteller om påvirkning, og hvordan de ser på seg selv og sitt eget utseende. Nokså trist. Vi har alle et ansvar, og spesielt influensere bør ta en kritisk kikk på seg selv og hva de formidler ut der. De påvirker enormt, og de vet det.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Malum skrev:

Jeg anbefaler for øvrig alle å se denne dokumentaren: https://tv.nrk.no/program/KOID22000919/kropp-er-topp

Legg spesielt merke til ungdommene som blir intervjuet, og hva de forteller om påvirkning, og hvordan de ser på seg selv og sitt eget utseende. Nokså trist. Vi har alle et ansvar, og spesielt influensere bør ta en kritisk kikk på seg selv og hva de formidler ut der. De påvirker enormt, og de vet det.

Takk for at du la ut denne lenken, Malum. :blomst:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillesnøfnugg

Det er ikke noe tvil om at det er det «fordummende kvinnesynet» som skal selges inn blant bloggere og influencerne, det er kropp og kropp som skal selges inn uansett alder eller om man har forsørgeransvar. Det er så mange av de voksne bloggerne som har så lite filter når det gjelder eksponering av egen kropp og press rundt dette. Det er ingen unnskyldning for at disse mødrene er så dårlige forbilder for både egne og andres mindreårige. At silikon, negler, fillers og vippe -extensions  er en del av denne falske blogguniformen sier sitt i forhold til varene de selger. Det er typisk «bimbo»  varer som er stereotypisk for «enkle»  damer. Miljø og krig og fred og sånn er ikke så viktig i denne rosaboblen. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det er i alle fall paradoksalt at unge kvinner og jenter på det tidspunktet i historien der de har mest rettigheter, muligheter og forventninger har så omfattende "dumme" interesser, og er så opptatt av å følge diverse andre kvinner som forteller dem hvordan de skal leve og/eller se ut. Det er også påfallende i hvor stor grad en har lyktes med å pushe en mer "mannlig" seksualitet, og hvordan en sliter med å bestemme seg for om dette er "frigjørende" eller "undertrykkende". 

Det ekleste med utviklingen er når en ser jenter som knapt er kommet i puberteten i antrekk som ville fått prostituerte til å rødme. Jeg tror rett og slett ikke det er sunt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/22/2019 at 5:05 PM, CecilieX said:

Jeg mener at fokuset på særlig sminke som fjerner «særpreg», altså conturering, betyr en del for at de blir seende helt like ut. Det er et skritt videre fra slik det var tidligere. Mulig det handler om at man tidligere brukte sminke for å fremheve, mens nå er det minst like viktig å skjule. Denne contureringen kan jo endre utseendet fullstendig og inspirasjonen er jo hentet fra begravelsesbyråer som har ekspertise i å sminke døde mennesker. 

Det er ikke bare sminke. Disse jentene tar drøssevis av bilder av seg selv, og favorittkameraet deres er iPhone, der skjønnhetsfiltrene er på plass som standard. Slår du av filtrene, eller gud forby bruker et systemkamera, griner de på nesa. Som fotointeressert vil jeg helst ta realistiske detaljer, men virker ikke som det er så populært for tida.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, pøbelsara skrev:

 

Interessant kommentar som handler mer om hvorfor og hvordan vi påvirkes - godt skrevet:

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/er-jeg-pen-na-hva-med-na-da-1.1593915

Enig @pøbelsara, det var en god kommentar! 

Feks veldig tankevekkende poeng det med at den redigerte, filtrerte versjonen av ens eget ansikt er et monster. For det er jo veldig sant. Filtre og redigeringsprogrammer gjør at det som identifiserer oss, det som ER oss ved første øyekast både for andre og for oss selv, nemlig ansiktet vårt, blir duset ut og endret slik at de identifiserende trekkene forsvinner. Og disse forskjønnede Frankenstein-fjesene er det altså vi ser på i SoMe, og forsøker å likne på. Det er både absurd, trist og rett og slett nifst når man virkelig tenker over det. :tristbla:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...