Gå til innhold

Hvordan håndtere dette her? Jobbsøker


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Hei

Er en kvinne på 51 år som er blitt jobbsøker siste halve året. 

Jeg er utdannet reseptarfarmasøyt i 2013. 

Jeg søker primert faste stillinger i apotek. 

Jeg jobbet i fast 80% stilling frem til våren 2018 da jeg ble sykmeldt for utbrenthet. Heg hadde da vært alenemor i 9 år 100% og 1 times reise vei hver vei til jobb. Jeg hadde 2 barn på 9 og 11 år. Gutten på 9 år slet jeg med å sette grenser til og vi var under bv. 

I fjor sommer i slutten av juli fikk jeg informasjon fra bv om at de så på muligheten for å sette min sønn i fosterhjem. Det var jeg kjente at nå gir jeg opp. Det nytter ikke uansett så lenge bv ikke har noen tiltak å sette inn på akkurat det problemet var. Alt mulig annet ble prøvd som fritidskontakt, familie møte... uten noe resultat da gutten nektet plent å bli med på noen av disse tingene. Verken jeg eller bv kunne tvinge han. Grensesettings tiltak var det jeg trengte men det var ikke å oppdrive.

I samarbeid med barna’s far som ikke bor i Norge så vi ingen annen mulighet enn å flytte de ut av Norge for å sikre at vi ikke mistet dem. Jeg kom til å miste dem uansett så landet på at de tross alt har det bedre i familie enn fosterhjem. For å få til dette måtte jeg si opp jobben min.

Nå når jeg søker jobb så oppgir at jeg sa opp av private årsaker. 

Det som skjer hver gang jeg prater med en potensiell arbeidsgiver er at de spør om de kan spørre om de private årsakene til at jeg sluttet.

Jeg har tenkt at svarer jeg nei så vil de tro jeg vil skjule noe. Det kan jo være rusavhengighet, kriminalitet etc og vil tro ingen arbeidsgiver vil ansette det. Derfor har jeg svart ja og fortalt om at jeg måtte si opp for at de ikke skulle bli tatt av bv. Og med d er jo den historien søkt nok og jeg føler jeg spolerer min jobb sjanse selv om jeg er eneste søker så blir jeg avvist for så og se at samme stilling er utlyst på nytt dagen etter.