Gå til innhold

Kirurgisk eller medisinsk abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde tatt medisinsk om jeg kunne velge, på grunn av risikoen for komplikasjoner ved kirurgisk. Har tatt medisinsk en gang før. 

Anonymkode: c0d30...787

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det virker som at det er for å få folk til å ombestemme seg. Aborttallene hadde kanskje vært mye høyere dersom de utførte aborter allerede i uke fire fordi mange ender naturlig som SA uansett, men jeg syns uke 7 er ganske langt på vei.

Jeg tenker at man i mange tilfeller vil ha det gjort så fort som mulig for minst mulig komplikasjoner og "ting" som skal ut. Og at man kanskje er veldig dårlig, kvalm og uvel. Nå har jeg ingen symptomer. Dette er min 6. graviditet og det er den første jeg har uten noen symptomer, så jeg tror kanskje det ikke er noe liv der. Det hadde gjort mitt liv veldig mye enklere for da er det ikke noe valg jeg må ta. Det er et valg jeg ikke vil ta. 

Anonymkode: 80d50...ff8

Ved min abort sa de også at jeg allerede hadde blødninger og at fosteret nok hadde blitt spontanabortert av seg selv innen ganske kort tid, men det skal da ikke være noe argument for å la ting "gå naturens gang", når man har bestemt seg for abort.

Men så viste det seg jo at til og med etter pillekur/pilleabort så var det fremdeles rester igjen i livmoren, som bestemte seg for å lage et blodbad som tatt ut fra Stephen Kings "Carrie" nesten tre måneder senere, mens jeg satt mokk alene på nattevakt og såvidt klarte å løpe på do, med blod fossende ned buksebena.

Jeg var mentalt forberedt på en abort, for det var det jeg ville, men jeg var ikke forberedt på å måtte forholde meg til komplikasjoner som oppsto ved at aborten ble utført for sent og dermed ikke var fullstendig.

Anonymkode: 6310a...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Du får ikke velge lengre. Du får medisinsk abort pga faren for komplikasjoner ved kirurgisk, samtidig som at medisinsk er mer skånsomt for kroppen og billigere. 

Stemmer ikke.

Jeg fikk velge selv nettopp. Skal sies at det var MA etter IVF, men tviler sterkt på at de forskjellsbehandler pasienter. 

Men de forklarte rundt komplikasjoner selvsagt, dog er det minimale sjanser for det.

Hadde ikke valgt kirurgisk om man er veldig kort på vei, type 5-6 uker. 

Anonymkode: 9e298...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved min abort sa de også at jeg allerede hadde blødninger og at fosteret nok hadde blitt spontanabortert av seg selv innen ganske kort tid, men det skal da ikke være noe argument for å la ting "gå naturens gang", når man har bestemt seg for abort.

Men så viste det seg jo at til og med etter pillekur/pilleabort så var det fremdeles rester igjen i livmoren, som bestemte seg for å lage et blodbad som tatt ut fra Stephen Kings "Carrie" nesten tre måneder senere, mens jeg satt mokk alene på nattevakt og såvidt klarte å løpe på do, med blod fossende ned buksebena.

Jeg var mentalt forberedt på en abort, for det var det jeg ville, men jeg var ikke forberedt på å måtte forholde meg til komplikasjoner som oppsto ved at aborten ble utført for sent og dermed ikke var fullstendig.

Anonymkode: 6310a...774

Fikk du sjekk (for rester) etter medisinsk og tok graviditetstester som var negative 6 uker etter?

Og likevel blødde så mye uten at det var ny SA?

Anonymkode: 9e298...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på graviditetsrommets retningslinjer og svar til dette.

Sitat

* Prinsipielle diskusjoner om abort er tillatt i egne tråder, men innlegg med krenkende eller støtende innhold omkring trådstarters personlige valg om å beholde eller ta abort vil bli slettet. 
Vi ber dere vise hensyn når det gjelder det å fremme egne, mer prinsipielle meninger og holdninger til abort i tråder hvor trådstarter ikke har bedt om hjelp til avgjørelsen om å fullføre eller avbryte et svangerskap. Vi ber dere også om å vise hensyn og å være skånsomme i deres ordbruk når trådstarter vurderer alternativene. Få valg er så endelige som det å måtte velge mellom å ta abort eller å føde et barn, og mange av de som ønsker å dele sine tanker og følelser, befinner seg i en sårbar situasjon.
Dersom dere ønsker å diskutere abort på et generelt og mer prinsipielt grunnlag, er dere velkomne til å opprette egne tråder for dette.

Edie, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk du sjekk (for rester) etter medisinsk og tok graviditetstester som var negative 6 uker etter?

Og likevel blødde så mye uten at det var ny SA?

Anonymkode: 9e298...edb

Jeg fikk ingen sjekk for noe som helst etter pillene jeg fikk på sykehuset og aborten forløp som forventet hjemme. Jeg "fødte" et par ting på størrelse med en appelsin, for å si det sånn...

Det var først når jeg opplevde plutselig blødning om natten på jobb rundt 3 mnd senere at jeg gikk tilbake til fastlegen dagen etterpå og fikk påvist fremdeles økt hcg, og ble henvist til gyn-avdelingen for utsugning.

Anonymkode: 6310a...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar. 

Jeg var 8+5 og kunne derfor velge å gjøre det hjemme. Tok den første tabletten på sykehuset. Føler meg ganske sikker på at det er riktig avgjørelse, men det er allikevel tungt. 

 

Ts. 

Anonymkode: 12589...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar. 

Jeg var 8+5 og kunne derfor velge å gjøre det hjemme. Tok den første tabletten på sykehuset. Føler meg ganske sikker på at det er riktig avgjørelse, men det er allikevel tungt. 

 

Ts. 

Anonymkode: 12589...c3b

Kan du fortelle hva som skjedde på sykehuset og hvor lang tid det tok?
Jeg har fortsatt en uke å tenke på og jeg er sikker på å beholde i det ene øyeblikket og en time senere kan jeg ikke se hvordan jeg skal løse det.

Anonymkode: 80d50...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle hva som skjedde på sykehuset og hvor lang tid det tok?
Jeg har fortsatt en uke å tenke på og jeg er sikker på å beholde i det ene øyeblikket og en time senere kan jeg ikke se hvordan jeg skal løse det.

Anonymkode: 80d50...ff8

Forstår deg så godt, det er en vanskelig avgjørelse! 

Ble møtt av en hyggelig sykepleier som spurte om jeg var sikker, eller om jeg ønsket mer informasjon og tenketid. Det ble tatt rutinemessig klamydiaprøve og ultralyd. Så fikk jeg beskjed om at siden jeg var under 9 uker kunne jeg ta aborten hjemme hvis jeg ville. Fikk deretter den første tabletten, og info om resten av pillene jeg fikk med hjem. 

Det tok ikke mer enn en halvtime ca. 

Ønsker deg lykke til ❤️

 

Ts 

Anonymkode: 12589...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meningen at alle symptomer skal opphøre etter å ha tatt den første tabletten? 

Ts 

Anonymkode: 12589...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2019 den 6.35, AnonymBruker skrev:

Hva er best av to onder? 

Noen som har vært gjennom begge deler her? Hva var «best»? 

Kan man be om kirurgisk abort hvis man psykisk ikke tror man takler medisinsk? 

Anonymkode: 12589...c3b

Dette ble oppdaget et lite foster i uke 9 hos meg på fredag, som dessverre ikke hadde et hjerte som slo. Jeg fikk derfor en pille for å få i gang hele prosessen. Jeg spurte om å ikke få kirurgisk med en gang, men det beste for kroppen var å gå igjennom en medisinsk. Og siden jeg hadde bikket uke 9 måtte dette utføres på sykehuset, og takk Gud for det!!

Ble innlagt søndag kl.9 på sykehuset, og fikk først fire piller opp i skjeden som skulle støte ut fosteret. Dette gikk veldig treigt hos meg, så fikk fire nye piller, men nå under tunga kl. 12, to nye både kl. 15, 18 og 21. Ultralyd senere på kvelden viser fortsatt en del rester, så jeg må ligge over på sykehuset. Ultralyd på morgenen viser at jeg må ha utskrapning. Våknet etter narkosen i 12-tida, lettet over å vite at nå er det over. Blødde litt før jeg reiste hjem kl.15, ikke blødd noe mer siden det. Dette var i går.

> Kirurgisk var for meg klart det beste

> Hadde jeg måttet igjennom det en gang til, kommer jeg til å prøve meg rett på kirurgisk, for herregud for en påkjenning med medisinsk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, J1994 skrev:

Dette ble oppdaget et lite foster i uke 9 hos meg på fredag, som dessverre ikke hadde et hjerte som slo. Jeg fikk derfor en pille for å få i gang hele prosessen. Jeg spurte om å ikke få kirurgisk med en gang, men det beste for kroppen var å gå igjennom en medisinsk. Og siden jeg hadde bikket uke 9 måtte dette utføres på sykehuset, og takk Gud for det!!

Ble innlagt søndag kl.9 på sykehuset, og fikk først fire piller opp i skjeden som skulle støte ut fosteret. Dette gikk veldig treigt hos meg, så fikk fire nye piller, men nå under tunga kl. 12, to nye både kl. 15, 18 og 21. Ultralyd senere på kvelden viser fortsatt en del rester, så jeg må ligge over på sykehuset. Ultralyd på morgenen viser at jeg må ha utskrapning. Våknet etter narkosen i 12-tida, lettet over å vite at nå er det over. Blødde litt før jeg reiste hjem kl.15, ikke blødd noe mer siden det. Dette var i går.

> Kirurgisk var for meg klart det beste

> Hadde jeg måttet igjennom det en gang til, kommer jeg til å prøve meg rett på kirurgisk, for herregud for en påkjenning med medisinsk...

Leit å høre at du mistet. ❤️

At det var en påkjenning kan jeg godt forstå! 

Anonymkode: 12589...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Grunnen til at man ikke får ta abort før uke 6 eller 7 mange steder er fordi det kreves at man har gjennomgått en ultralyd undersøkelse på forhånd for å fastslå hvor langt man er på vei, og en slik undersøkelse kan være vanskelig å gjennomføre før uke 6. Ikke umulig, men vanskeligere enn når man er lengre på vei. Jeg er selv sykepleier på gyn.poliklinikk, og det er i hvertfall vår praksis:) 

Har selv tatt medisinsk abort for flere år siden, var da selv 7 uker på vei. Gruet meg veldig på forhånd pga hadde lest så mange historier om kvinner som hadde voldsomme smerter og blødninger, men selv kjente jeg absolutt ingenting. Det hele var over etter rundt 8 timer. Jeg gjorde det på sykehus, da jeg var ung den gangen, og redd for å gjøre det hjemme. Var glad jeg fikk lov å gjøre det på sykehus, men det hadde gått helt fint å gjøre det hjemme og! Men folk er ulike, vet om mange som har hatt mye "verre" aborter enn meg.

Anonymkode: 9803e...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...