Gå til innhold

Kirurgisk eller medisinsk abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er best av to onder? 

Noen som har vært gjennom begge deler her? Hva var «best»? 

Kan man be om kirurgisk abort hvis man psykisk ikke tror man takler medisinsk? 

Anonymkode: 12589...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har forstått det slik at det i hovedsak handler om hvor langt man er på vei når aborten skal utføres.

Er det fremdeles så tidlig at medisinsk (pille) er mulig så gjør man det, det er kun hvis man er vurdert til å være for langt på vei til at pilleabort er effektivt at man vurderer kirurgisk abort.

Anonymkode: 6310a...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Du får ikke velge lengre. Du får medisinsk abort pga faren for komplikasjoner ved kirurgisk, samtidig som at medisinsk er mer skånsomt for kroppen og billigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på hvor langt man har kommet, om man vil foretrekke å være hjemme sammen med noen man er glad i, smerte, risiko osv osv. For meg som har tatt medisinsk synes jeg kriurgisk virker "verre" fordi det faktisk er et inngrep.

Anonymkode: 51c34...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har time på gyn.pol i dag og gruer meg. Er i uke 9, tror jeg, så da blir det vel medisinsk og ikke kirurgisk. 

Anonymkode: 12589...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte gjennom både en medisinsk og en påfølgende "utsugning", siden det fremdeles var igjen rester som ga hcg-økning, tre måneder etterpå.

Jeg oppdaget det ved at jeg plutselig en dag begynte å fossblø, akkurat som om noe sprakk inni meg, noen måneder etter aborten, og jeg ble henvist til sykehuset, hvor de da foretok denne "utsugningen", som utløste mer blødninger og smerte enn jeg opplevde med selve aborten.

Så samme hvilken metode så er moralen å få gjort det så tidlig som mulig, for jo lenger man venter, jo større er sjansene for komplikasjoner.

Det at sykehusene er de som trenerer og drøyer ut tiden er det ingen som vil snakke om.

Jeg ba om abort så fort jeg fant ut at jeg var gravid, men jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne få utført abort før jeg var minst 6 uker på vei og sykehuset måtte kunne påvise hjerteslag hos fosteret ved innvendig ultralyd før de kunne gjøre det.

Det var i tillegg rundt juletider, så de ville ikke ta meg inn før etter jul på grunn av ferie og bemanning, og da var jeg så langt på vei at jeg fikk komplikasjoner med medisinsk abort.

Jo tidligere, jo bedre.

Anonymkode: 6310a...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Jo tidligere, jo bedre.

Anonymkode: 6310a...774

Ja, det forstår jeg. Jeg brukte litt tid på å bestemme meg, og så tok det litt over en uke før jeg fikk time. 

Er i uke 9 nå hvis jeg har regnet rett, så det er jo ikke så lang tid igjen. 

Anonymkode: 12589...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Har time på gyn.pol i dag og gruer meg. Er i uke 9, tror jeg, så da blir det vel medisinsk og ikke kirurgisk. 

Anonymkode: 12589...c3b

Det er etter uke 12 du ta medisinsk. Etter uke 9 må medsinsk gjennomføres på sykehuset. Men du har stadig begge mulighetene.  

Anonymkode: 7acd4...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte gjennom både en medisinsk og en påfølgende "utsugning", siden det fremdeles var igjen rester som ga hcg-økning, tre måneder etterpå.

Jeg oppdaget det ved at jeg plutselig en dag begynte å fossblø, akkurat som om noe sprakk inni meg, noen måneder etter aborten, og jeg ble henvist til sykehuset, hvor de da foretok denne "utsugningen", som utløste mer blødninger og smerte enn jeg opplevde med selve aborten.

Så samme hvilken metode så er moralen å få gjort det så tidlig som mulig, for jo lenger man venter, jo større er sjansene for komplikasjoner.

Det at sykehusene er de som trenerer og drøyer ut tiden er det ingen som vil snakke om.

Jeg ba om abort så fort jeg fant ut at jeg var gravid, men jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne få utført abort før jeg var minst 6 uker på vei og sykehuset måtte kunne påvise hjerteslag hos fosteret ved innvendig ultralyd før de kunne gjøre det.

Det var i tillegg rundt juletider, så de ville ikke ta meg inn før etter jul på grunn av ferie og bemanning, og da var jeg så langt på vei at jeg fikk komplikasjoner med medisinsk abort.

Jo tidligere, jo bedre.

Anonymkode: 6310a...774

Når og hvor var dette? Jeg fikk etter et par dager jeg kontaktet Ullevål.

Anonymkode: 51c34...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var i Buskerud, for over 7 år siden.

Jeg ringte rundt til flere sykehus på egen hånd, mens jeg ventet på timen jeg hadde bestilt hos fastlegen, som det var to ukers ventetid på, for jeg hadde hørt at man kunne be om abort direkte hos sykehuset, uten å gå via fastlegen, men de sa at jeg ikke var "gravid nok" så de kunne ikke gi meg time før jeg hadde vært hos fastlegen.

Så jeg måtte vente to uker på time hos fastlegen, som da sendte henvisning til abort til sykehuset (Drammen), som ikke ville ta meg inn før om enda to uker siden jeg ikke var langt nok på vei, og dette sammenfalt med julaften, så de kunne ikke gi meg time før etter jul, og da var jeg også 9 uker, nesten 10, når de gadd å ta meg inn.

Anonymkode: 6310a...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

▪Legger til et Obs til de som har et hat mot abort. ikke les!!

Jeg tok kirurgisk abort da jeg var 19år. Det var der og da et valg jeg tok og har igrunnen ikke angret på dette. Det gikk forsåvidt fort og greit, gjorde dette bak ryggen på foreldrene mine.

Jeg grudde meg litt til narkosen, men det gikk veldig greit. Du verken ser eller merker noe, det er godt å vite etter alt det "grapset" jeg ble fortalt i ettertid. Etter ble vi som hadde gått igjennom dette plassert samnen på et rom, noen gråt, andre ikke. Jeg fikk reaksjon på dette i ettertid, det var kanskje det verste. Slet med skyldfølelse lenge, panikkanfall osv. Oppfordrer deg til å ha noen å snakke med i ettertid isåfall.. :)

♡ K30

 

Anonymkode: 0614c...b6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt begge, men ikke for å ta abort men pga MA. Det har litt å si hvor langt du er på vei. I mitt tilfelle hadde jeg medisinsk først, og kirurgisk etterpå. De spurte da om jeg ville ha kirurgisk pga jeg syntes medisinsk var så fælt. Det gikk forsåvidt greit men jeg var så langt nede. Narkose er jo en risiko, men det er på en måte deilig å sovne og så er det ferdig når du våkner. Mulig at jeg fikk valget andre gangen pga det ikke var en villet abort, og pga jeg nylig hadde vært gjennom det. Jeg synes altså at kirurgisk var best for meg. Men det var jo etter MA. 

Så jeg ville snakket med dem om hva de anbefaler i akkurat ditt tilfelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var i Buskerud, for over 7 år siden.

Jeg ringte rundt til flere sykehus på egen hånd, mens jeg ventet på timen jeg hadde bestilt hos fastlegen, som det var to ukers ventetid på, for jeg hadde hørt at man kunne be om abort direkte hos sykehuset, uten å gå via fastlegen, men de sa at jeg ikke var "gravid nok" så de kunne ikke gi meg time før jeg hadde vært hos fastlegen.

Så jeg måtte vente to uker på time hos fastlegen, som da sendte henvisning til abort til sykehuset (Drammen), som ikke ville ta meg inn før om enda to uker siden jeg ikke var langt nok på vei, og dette sammenfalt med julaften, så de kunne ikke gi meg time før etter jul, og da var jeg også 9 uker, nesten 10, når de gadd å ta meg inn.

Anonymkode: 6310a...774

Dette viser bare at man må vite hva man har krav på. Jeg var bare fem uker på vei og kontaktet sykehuset direkte. Synd det ikke skal være sånn at alle får lik behandling uansett kunnskap om helsevesenet og hvor ressurssterk man er.

Anonymkode: 51c34...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette viser bare at man må vite hva man har krav på. Jeg var bare fem uker på vei og kontaktet sykehuset direkte. Synd det ikke skal være sånn at alle får lik behandling uansett kunnskap om helsevesenet og hvor ressurssterk man er.

Anonymkode: 51c34...865

Men det er vel en nylig endring som har gjort at man kan kontakte sykehuset direkte. Før var det vel slik at man måtte ha henvisning fra fastlege. Var jo mye styr om dette for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt medisink om jeg kunne valgt på nytt

Anonymkode: 5d2cc...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dette viser bare at man må vite hva man har krav på. Jeg var bare fem uker på vei og kontaktet sykehuset direkte. Synd det ikke skal være sånn at alle får lik behandling uansett kunnskap om helsevesenet og hvor ressurssterk man er.

Anonymkode: 51c34...865

Ja, jeg har tenkt mye på dette i ettertid, spesielt ettersom jeg har blitt eldre og mer opplyst om egne rettigheter og flinkere til å "stå på krava".

Jeg hadde jo "hørt" at det var sånn det skulle være, men når jeg ringte til både Drammen, Kongsberg og Ringerike direkte så ble jeg avspist med at jeg ikke var langt nok på vei og måtte vente til jeg var minst 6 uker og hadde tatt positiv hcg hos fastlegen først og fått en henvisning til svangerskapsavbrudd.

Jeg var også hos Amathea, men det var totalt ubrukelig, de kunne ikke gi råd om noe som helst praktisk i forhold til hvordan jeg skulle gå frem for å utført en abort når det først var det jeg hadde bestemt meg for at jeg ville, det ble mest til at jeg satt der og uttrykte min fortvilelse over at jeg ikke fikk time hos noen av sykehusene jeg hadde ringt til.

Anonymkode: 6310a...774

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Men det er vel en nylig endring som har gjort at man kan kontakte sykehuset direkte. Før var det vel slik at man måtte ha henvisning fra fastlege. Var jo mye styr om dette for et par år siden.

Jeg vet ikke hvor nylig den endringen var, men det var vel fem eller seks år siden jeg tok abort.

Anonymkode: 51c34...865

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette viser bare at man må vite hva man har krav på. Jeg var bare fem uker på vei og kontaktet sykehuset direkte. Synd det ikke skal være sånn at alle får lik behandling uansett kunnskap om helsevesenet og hvor ressurssterk man er.

Anonymkode: 51c34...865

Jeg har bestilt time nå også i Buskerud. Jeg leste på nett at man måtte være 6 uker på vei. Dit jeg skal fikk jeg ikke komme inn til time før jeg var minst 7 uker på vei. Syns det var litt rart.

Jeg har enda ikke bestemt meg og jeg syns det er veldig tungt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, rett og slett. 

Anonymkode: 80d50...ff8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har bestilt time nå også i Buskerud. Jeg leste på nett at man måtte være 6 uker på vei. Dit jeg skal fikk jeg ikke komme inn til time før jeg var minst 7 uker på vei. Syns det var litt rart.

Jeg har enda ikke bestemt meg og jeg syns det er veldig tungt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, rett og slett. 

Anonymkode: 80d50...ff8

Det er vel kanskje med tanke på de i din situasjon, som ikke helt har bestemt seg ennå, at de er strenge på at de ikke vil ta inn folk før en viss tid har gått.

Men det syns jeg er helt utrolig feil, å trenere og bruke fastsatte eller lange ventetider, liksom for å håpe at folk ombestemmer seg i mellomtiden.

Det var i hvert fall det jeg følte at de gjorde når jeg ville ha abort fort som F..., når jeg ble uventet og uønsket gravid mens jeg gikk på prevensjon, at både sykehusene jeg ringte til, og Amathea, prøvde å drøye og trenere mest mulig, og jeg følte virkelig på at de egentlig håpet at jeg skulle ombestemme meg, hvis de bare gjorde det vanskelig nok å få utført en abort med en gang.

At de med vilje ville drøye det så lenge som mulig, sånn at de skulle ha ryggen fri i tilfelle jeg skulle angre senere, og at jeg liksom ikke helt visste hva jeg gjorde om jeg ikke fikk lang nok tid til å tenke meg om.

Det var aldri noen tvil for min del, og på grunn av at sykehuset dro ut tiden så fikk jeg også en verre opplevelse og komplikasjoner i ettertid.

Anonymkode: 6310a...774

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel kanskje med tanke på de i din situasjon, som ikke helt har bestemt seg ennå, at de er strenge på at de ikke vil ta inn folk før en viss tid har gått.

Men det syns jeg er helt utrolig feil, å trenere og bruke fastsatte eller lange ventetider, liksom for å håpe at folk ombestemmer seg i mellomtiden.

Det var i hvert fall det jeg følte at de gjorde når jeg ville ha abort fort som F..., når jeg ble uventet og uønsket gravid mens jeg gikk på prevensjon, at både sykehusene jeg ringte til, og Amathea, prøvde å drøye og trenere mest mulig, og jeg følte virkelig på at de egentlig håpet at jeg skulle ombestemme meg, hvis de bare gjorde det vanskelig nok å få utført en abort med en gang.

At de med vilje ville drøye det så lenge som mulig, sånn at de skulle ha ryggen fri i tilfelle jeg skulle angre senere, og at jeg liksom ikke helt visste hva jeg gjorde om jeg ikke fikk lang nok tid til å tenke meg om.

Det var aldri noen tvil for min del, og på grunn av at sykehuset dro ut tiden så fikk jeg også en verre opplevelse og komplikasjoner i ettertid.

Anonymkode: 6310a...774

Ja, det virker som at det er for å få folk til å ombestemme seg. Aborttallene hadde kanskje vært mye høyere dersom de utførte aborter allerede i uke fire fordi mange ender naturlig som SA uansett, men jeg syns uke 7 er ganske langt på vei.

Jeg tenker at man i mange tilfeller vil ha det gjort så fort som mulig for minst mulig komplikasjoner og "ting" som skal ut. Og at man kanskje er veldig dårlig, kvalm og uvel. Nå har jeg ingen symptomer. Dette er min 6. graviditet og det er den første jeg har uten noen symptomer, så jeg tror kanskje det ikke er noe liv der. Det hadde gjort mitt liv veldig mye enklere for da er det ikke noe valg jeg må ta. Det er et valg jeg ikke vil ta. 

Anonymkode: 80d50...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...