Gå til innhold

Noen som vil være med i en matklubb


:-) anna

Anbefalte innlegg

Da har jeg også prøvd kyllinggryta.

Var OK. Men litt for syrlig etter min smak.

sjokoladebitkjeksene skal lages nå...

Men du Texemor... nå murrer det i magen her......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er sjokoladekjeksene laget og de var nydelige!!!

Har bare prøvesmakt.

De skal fortæres under venninnebesøk i dag :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Ukens oppskrift:

Sosakjøtt:

Oksekjøtt, enten ferdig gryteklart i terninger eller helt stykke som skjæres i terninger på ca tre fire cm x tre fire cm, uten ben.

Du bør regne 400 gram pr person.

Skjæres altså i terninger.

Stekes hardt, altså brunes på sterk varme til alle terningsidene har fått kraftig stekeskorpe (skal være rå inni) med masse salt og pepper, og masse margarin.

Sauttèpanne, eller jerngryte funker best til denne delen av jobben.

Etterhvert som terningene er ferdigstekt (på utsiden) has de over i en diger gryte / kasserolle.

Når alle er ferdig stekt gjøres følgende:

Ha masse margarin og hvetemel over kjøttet. Jeg vil anslå 300- 400 gram margarin og vel så det til 2 kilo kjøtt, og rundt 400 - 500 gram hvetemel. Ha på masse salt og pepper (i forhold til hva dere liker) Ha i en liter vann, og la dette koke opp. Jeg pleier å jukse litt og ha oppi litt sukkerkulør, for jeg liker det ekstra mørkt. Etterhvert som du ser at det tykner skal du ha oppi mer vann, for dette blir sausen.

HUsk å koke ut panna du har stekt kjøttet i, ved å helle to tre dl vann og la det koke opp. Hell det kokende vannet over kjøttet.

Rør til blandingen er jevn, og nå kommer det vanskelige:

Gryta skal nå stå og småkoke i fred i minimum tre timer. Alt du trenger å gjøre er å røre litt innimellom, slik at det ikke setter seg fast i bunnen. OG passe på at sausen ikke blir for tykk, du må etterfylle med vann.

Etter to og en halv time er det passelig å sette på poteter til koking.

Kokte grønnsaker, som fex broccoli, gulrot og blomkål passer veldig godt til dette. Tytesylte (tyttebærsyltetøy) og ertestuing er også veldig godt til.

Når kjøttet er ferdig skal det "tråde seg" og nærmest smelte i munnen........ *nam*

Dette er tradisjonell festmat på vestlandet, og er vanvittig godt!

Dessert:

Karamellpudding:

500 gram sukker

karamelliseres i kjele. Glasèr en brødform som tar ca to liter med karamellen.

Ellers trenger du:

125 gram sukker

1 liter kremfløte

6 eggeplommer

4 egg

1 vanlijestang

Kok opp fløte, sukker og oppklippet vaniljestang. Pisk sammen eggene og plommene. Hell fløteblandingen opp i eggeblandingen svært forsiktig mens du rører hele tiden. Sil blandingen oppi brødformen, slik at vanlijesortprikkene ikke blir med.

Stek puddingen i langpanne i vannbad i stekeovnen i nesten to timer på 125 grader. Vannet må ikke koke. Avkjøl, og la hvile. Skjær forsiktig rundt kanten og hvelv på et serveringsfat. Servèr med pirsket krem, ha gjerne en ss av karamellsausen rundt puddingen i kremen før du pisker.

namnam!!

Lykke til :)

Endret av Tex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jøss, her kom det full meny..

Kanskje dere skal gi ut en KG kokebok om et års tid el så?

Spennende å følge med på i alle fall (hilsen liten pike som ikke føler hun har noe å bidra med og derfor bare er tilskuer.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda...

Karamellpuddingen har jeg jo laga før og den er kjempegod!!!!!

Sosakjøt står på menyen til helga!!

Skal heim til mor, og tenkte jeg skulle snike med meg oppskrifta i ermet, så kan jeg lage det til søndagsmiddag.

Då gjeng det nøkk et imponert sus gjønå støvå tenkje ej...lage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å oppdatere

Sånn ser lista ut nå...

Velkommen til dere nye!

- Trille

- Magolia

- Étoile

- Glossy

- Champagnepiken

- Lindas

- Ada Lovelace

- :-)anna

- søndagsengel

- Valmue

- Fisken-

- Nella

- Tex

:smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Joda...

Karamellpuddingen har jeg jo laga før og den er kjempegod!!!!!

Sosakjøt står på menyen til helga!!

Skal heim til mor, og tenkte jeg skulle snike med meg oppskrifta i ermet, så kan jeg lage det til søndagsmiddag.

Då gjeng det nøkk et imponert sus gjønå støvå tenkje ej...lage

Hiv gjerne en pakke fløte oppi gryta også, det hever som kjent smaken....... ;)

Ellers kan ej no førtelle dej at ej vel på ROMA!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ej mæ vel på Roma, men no skal ei oppover på torsdag å kjøm ikkje nej igjen før den fjortande.... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har laget sosa kjøtt og karamellpudding? Jeg her visst vært litt treig av meg, men det SKAL prøves!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om de som vil skriver seg på liste her så kan det være hver sin gang å komme med sin beste oppskrift.

Også lager vi andre de ulike rettene  hjemme hos oss selv og kommer med tilbakemeldinger

Noen interesse...

For et fantastisk forslag!

Jeg har desverre ikke tiden på min side til noe slikt nå, men lysten er der så absolutt - så skulle man få komme inn i varmen ved en senere anledning, så gjerne det!

Flott initiativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan godt være med ;)

Søndagsengelen gir deg beskjed når det er din tur...... ikke sant, engel? :ler:

Jo'a :lol: Eller så følger du bare med på når det er din tur på lista (ikke sant, Tex? ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...