Gå til innhold

Noen som vil være med i en matklubb


:-) anna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror det skulle vært forrige fredag, men det har kanskje blitt litt forvirring pga ferie og nytt forum? Det er i allefall Trille sin tur i morgen, hvis hun fortsatt er med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg venter på en ny oppskrift jeg...

lyst på noe godt å spise en dag...

Du kan jo lage noe av det andre i mens, hvis du ikke har prøvd alt? Eller kanskje minne Trille på at vi ønsker oss en ny oppskrift? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det min tur allerede? På ferien har jeg bare spist MacDonalds så det skal bli fint å få litt ordentlig mat igjen.

Vi skal jo lage Øllebrød. Øllebrød er en grøt laget av brød, øl og sukker. Det smaker mørkt og søtt og varmer langt i i sjelen på en kald dag.

Dere skal bruke brød brutt i mindre biter. Jeg pleier å samle skalker, rester og tørre skriver i en pose i fryseren. Til Øllebrød skal du også bruke rugbrød. Hvis du ikke spiser rugbrød er det bare å kjøpe en pakke med rugbrød i skiver på Rema.

Legg bitene i en kasserolle og tilsett Vørterøl inntil brødet er litt mer enn dekket. La stå natten over.

Kok grøten og rør om jevnlig. Spe på med vann eller øl og smak til med sukker.

Serveres med krem, fløte, melk eller vaniljesaus. Namm!

Egentlig hadde jeg bestemt meg for å lage Øllebrød mens jeg skrev ned mengdene, men nå ble jeg tatt litt på sengen. Når jeg lager grøt har jeg planer om å bruke 2 flasker øl, men jeg ender bestandig opp med å gå på butikken og hente en tredje flaske. Jeg liker den mørke søte smaken.

Velbekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som skal lage øllebrød?

Jo, jeg skal prøve meg på det! :) Var helt sikker på at det var brød med øl i, jeg :rodme: Er det en dessert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er øl med brød i :-))

Vi spiser den som hovedrett her hos oss, men i barndomshjemmet mitt spiste vi grøten til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser den som hovedrett her hos oss, men i barndomshjemmet mitt spiste vi grøten til frokost.

'

Hovedrett med krem eller vaniljesaus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke verre enn pannekaker med sukker og syltetøy eller risengrøt med smør og sukker.

Nei, det har du rett i! Tenkte ikke på det, jeg! Da blir det vel kanskje øllebrød med vaniljesaus til uka, da :) Men det rugbrødet - er det sånn pumpernickel, eller vanlig brød laget på rugmel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vanlig rugbrød.

Takk! Skal prøve det i morgen! :) Det blir veldig spennende, tror aldri jeg har smakt noe lignende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du så?

Tingene gikk ikke helt etter planen, da jeg glemte at det skulle stå over natten. Men har kjøpt ølet nå, så i morgen SKAL det prøves!! Og jeg er spent (om enn litt skeptisk...) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...