Gå til innhold

Noen som vil være med i en matklubb

:-) anna

Anbefalte innlegg

Forøvrig lagde jeg søndagsengel-pai tirsdag - kjempegodt! Jeg hadde ikke maizena-bunn i hus så jeg brukte den paibunn-oppskriften jeg pleier å bruke til middagspai.

Serverte med grønn salat og vinagrette. Og jammen er det ikke pai igjen til lunsj idag også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå står min søndagsengel-pai i ovnen. (for et fint navn egentlig :) ) Hadde ikke purre så jeg tok en god slump med gressløk istedetfor, og så hadde jeg noen champingnoner som måtte brukes opp så jeg stekte dem i panna og puttet dem i paien. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde pai til middag i dag! Har bare laget pai med creme fraiche, så veldig greit å få en hverdagspai med melk istedet.

Den falt i smak hos både meg mannen og Ida!

Jeg er ikke så begeistret for soltørket tomat så tok en vanlig tomat istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til å lage pai :-)

Tenkte jeg skulle legge inn oppskriften på grovbrød med en gang.

Mors hjemmebakte grovbrød

(blir fire brød)

1 kg hvetemel

1/2 kg grovbaksmel

1/2 kg kornblanding (kan også bruke sånn ferdigpakke "firkornbrød")

1 1/2 dl solsikkekjerner

3 dl havregryn

1 pk tørrgjær

1 ss salt og 1 ss sukker

1/2 l kefir

vann

margarin

Kok opp 5 dl vann ha i litt margarin, når smøret har smelta har du i litt kaldt vann og kefir. Du kan spe med mer lunka vann etterhvert om det trengs.

Bland det tørre, spe med veske til deigen er passe. Arbeid deigen til den slipper bollen.

La deigen heve i 2 - 2 1/2 time

Form brød og ha i former. Etterhev i 30 - 45 minutter

Stekes på 200 grader i 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har laget paien til Søndagsengel i går. Fyllet ble kjempegodt, men jeg klarte ikke å få til vellykket bunn. Jeg har prøvd å lage pai mange ganger men ender alltid opp med samme bløte vonde bunnen. Nå brukte jeg bunnen fra Maizena og selv ikke da klarte jeg dette. Må nok bare godta at pai ikke er min greie, det blir liksom så tragisk å måtte skrape av fyllet hver gang og bare spise det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget paien til Søndagsengel i går. Fyllet ble kjempegodt, men jeg klarte ikke å få til vellykket bunn. Jeg har prøvd å lage pai mange ganger men ender alltid opp med samme bløte vonde bunnen. Nå brukte jeg bunnen fra Maizena og selv ikke da klarte jeg dette. Må nok bare godta at pai ikke er min greie, det blir liksom så tragisk å måtte skrape av fyllet hver gang og bare spise det...

Noen paibunner skal forstekes før man har fyll i, kanskje du ikke har gjort det? Men det skal jo ikke være nødvendig med maizenabunnen, da...

Jeg har også hatt problemer med paibunn noen ganger. Ikke at den blir bløt, men at den blir ødelagt når jeg kjevler den ut. Da har jeg bare delt den i biter og trykket den fast i formen. Blir litt lappeteppe, men det synes jo ikke når fyllet kommer oppå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstekte, jeg, men det er akkurat som om fyllet blir for bløtt og det går ut over hvordan bunnen blir. Men samme det, jeg gir opp pailaging! Har hatt for mange mislykkede forsøk. Det er mye bedre å bare vente til jeg får servert det borte et sted, da setter jeg jo også mye mer pris på det, for jeg er veldig glad i pai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir brødbaking i kveld!!!

Er på leting etter den perfekte grovrød-oppskriften så dette blir spennende!!! (og brunosten står klar til prøvesmaking av lunkne, nystekte brød... :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir brødbaking i kveld!!!

Er på leting etter den perfekte grovrød-oppskriften så dette blir spennende!!! (og brunosten står klar til prøvesmaking av lunkne, nystekte brød... :ler: )

Leverpostei er det beste jeg får på nybakte brød!

Jeg er opptatt hver kveld denne uka unntatt i kveld, så tror jeg skal bake i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble 3 brød og et brett med rundstykker siden det bare er plass til 3 brød i slengen i ovnen min.

Rundstykkene ble kjempegode, brødene har jeg akkurat tatt ut av ovnen og derfor ikke smakt på, men de ble paddeflate...HVER GANG!!

Fatter ikke hva jeg gjør galt. De hevet fint, men de datt sammen når de skulle inn i ovnen.

Så tror dette var mitt siste forsøk som brødbaker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg er også helt håpløs på baking så jeg tør ikke prøve en gang. Så snart det kommer matoppskrifter prøver jeg de, så jeg er fortsatt med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brødene ble knallgode! Kjempegode på smak og de ble fine og "fluffy".

*Note to self - når det skal stekes fire brød samtidig, legg dem side om side i langpanne, ikke i hver sin brødform!*

Og jeg sier det enda en gang - livet før og etter Kenwood Major er like forskjellig som himmel og helvete! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til paideig:

Jeg lager den i en bolle og knar den aldri med fingrene, har i et egg til slutt og "samler den" i et plastfolie. Så lar jeg den ligge en stund i kjøleskapet. Når jeg tar den ut legger jeg klumpen rett i paiformen og presser på oversiten av plastfolien. På denne måten slipper jeg en klissete paideig og kjevle. Pleier ikke være så nøye med deig langt opp på kantene, men har man nok deig, så går det bra.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...