Gå til innhold

Noen som vil være med i en matklubb

:-) anna

Anbefalte innlegg

Gjest Valmue i.i.

Mmmm.. den oppskriften hørtes spennende ut!

Jeg er litt treg av meg, men i morgen skal vi ha Flyvende Jakob og sjokolademousse til dessert! Rapport følger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kyllinggryta ble kjempegod :)

Enkel og grei å lage også.

Delte opp sjampinjong i skkiver og hadde oppi + brokkoli så det ble litt mer grønnsaker i den.

Brukte alt det andre også. Kikerter er mmmm.. ;)

Tok ei skive ferskt brød til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm.. den oppskriften hørtes spennende ut!

Jeg er litt treg av meg, men i morgen skal vi ha Flyvende Jakob og sjokolademousse til dessert! Rapport følger!

Var det bra?? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valmue i.i.

Var det bra?? :-)

Ja, det var det! Vi hadde gjester og var tilsammen fire voksne og seks barn.

Flyvende Jabob falt i smak hos de voksne, men ikke hos de yngste barna. 11-12 åringene var imidlertid ganske godt fornøyde med retten. Jeg laget den med kyllingfileter istedet for grillet kylling.

Sjokolademoussen fikk jeg knapt smakt på...POFF, så var den borte! Den kommer garantert til å bli lagd igjen, men ikke nå når det er så varmt.. mektige saker..

Neste oppskrift skal prøves i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar bort noen dager jeg nå og tar ikke noen kokebok med meg ;)

Legger heller ut oppskrift i dag selv om det blir et par dager for tidlig.

Så etter et par middager tenkte jeg å legge ut oppskrift på kjeks. Kjekt å ha med på stranda eller annen tur nå i sommer. Eller nytes i hagen med kald saft eller melk.

CHOCOLATE CHIP COOKIES:

2 1/2 dl smør romtemperert

2 1/2 dl sukker (halvparten hvitt og halvparten brunt)

2 egg romtemperert

1 ts vaniljeessens

5 dl hvetemel

1 ts natron

1 ts salt

200 g mørk sjokolade i biter (kokesjokolade eks. men lys sjokolade blir for søtt i disse).

* Bland smør og sukker i elektrisk mikser.

* Tilsett egg og vaniljeekstrakt og bland videre til en jevn røre.

* Bland mel, natron og salt i en bolle.

* Hell litt og litt av melblandingen i og miks godt sammen.

* Rør i sjokoladebitene med sleiv.

* Sett deigen på plate med bakepapir. 1 toppet ts med ca 5 cm mellomrom (den flyter ned og blir ganske store)

* Stek 10-12 minutter på 160 grader til de er litt gyllene (steker litt når de kommer ut også)

* avkjøl 2-3 minutter på plata før de settes over på rist.

Dl med smør måles opp ved å fylle et litermål med 5 dl vann. ta i smør til det er på 7,5 dl.

Kan bytte ut sjokoladebiter med minismarties f.eks.

En oppskrift jeg fant i et blad eller bok en gang jeg var litt "hekta" på amerikanske oppskrifter og har blitt godt mottatt her hjemme ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllinggryta til Fisken var god! Jeg syntes den ble litt tynn, skal den være det? Serverte den med couscous og nan (blandet litt verdensdeler, men godt var det...) :D

Choclate chips coockiesene skal prøves snart! Noen som har laget dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten
Marokkansk kyllinggryte med yoghurt og sitron (4pers.)

500 g kyllingfilet

2 hvitløksbåter

3 ss smør

2 1/2 dl yoghurt naturell

1/2 l hønsebuljongterning

1 ts soyasaus

1 ts sambal oelek (el chili og salt)

1 ss honning

1/2 sitron, saft og skall

1 boks kikerter

1/2 dl persille

Skjær kyllingen i biter, grovhakk hvitløken. Brun kjøttet i smør, tilsett hvitløk og salt. Bland yoghurt, buljong, soya, honning, sambl oelek og sitronsaft i en gryte. Legg i stekte kyllingbiter og løk. La koke i 10 min. Skyll kikertene, la de renne av. Rør kikerter, sitronskall og persille i gryten, kok opp ca 2.min.

Tips: Bruk forskjellinge grønnsaker, sløyf evnt. kikerter osv.

Denne ser spennede ut. Bare så det er klart, hva menes med: "1/2 l hønsebuljongterning"? En halv liter (høres mye ut) eller en halv l(iten?) hønsebuljongterning? Tolkningsforskjellen er såpass drastisk at det er godt å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne ser spennede ut. Bare så det er klart, hva menes med: "1/2 l hønsebuljongterning"? En halv liter (høres mye ut) eller en halv l(iten?) hønsebuljongterning? Tolkningsforskjellen er såpass drastisk at det er godt å vite :)

Ja, det tenkte jeg på også - siden jeg syntes min ble litt for tynn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er kylling gryten og kakene laget!! Kylling gryten ble mer suppe for min del. Skulle lage til flere enn 4 så jeg dobblet oppskriften. Da ble det jo en liten med vann til buljongen. Så da ble det suppe med biter. Men det smakte jo godt. Litt for mye homming for min smak, men det kan en vel bare kutte ut ved en senere andledning.

Kakene var mega godt! Kjempe lett å lage og veldig god smak. Min lillebror spiste til han fikk vondt i magen :ler: De prøver jeg gjerne igjen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Jeg endte opp med å lage den marokkansk kyllinggryten med 2 dl vann. Selv det var for mye så jeg lot den koke litt inn + jevnet den med en ss mel. Da ble konsistensen helt fin. Gryten ble veldig god synes jeg. Skal lages flere ganger.

Tenker 0.5 dl vann/buljong er nok. Kanskje det er det som er ment i oppskriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle neste oppskrift kommet i går, eller er det neste fredag? Virker som om noen har "hoppa av" tråden etter at forumet ble nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ja, var ikke det i går da tro?

Kanskje ta en oppsummering. Hvem er med fortsatt?

Er det litt feriemodus også på folk tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...