AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #1 Skrevet 15. august 2019 Jeg registrerer heftig debatt om dette for tiden i media. Jeg lurer da på følgende: Om jeg er en person som er sterkt imot religionen islam, hvordan skal dette diskuteres og debatteres fremover? Hvordan diskuterer jeg dette og får frem min motstand mot dette uten å bli stemplet som gal og det som verre er av folk? Anonymkode: 4358e...de5 9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #2 Skrevet 15. august 2019 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at du trenger å få fram din motstand mot religion i det hele tatt? Anonymkode: bf4ee...0ba
Husholdning1 Skrevet 15. august 2019 #3 Skrevet 15. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg registrerer heftig debatt om dette for tiden i media. Jeg lurer da på følgende: Om jeg er en person som er sterkt imot religionen islam, hvordan skal dette diskuteres og debatteres fremover? Hvordan diskuterer jeg dette og får frem min motstand mot dette uten å bli stemplet som gal og det som verre er av folk? Anonymkode: 4358e...de5 Det går ikke. Diskuter saken som vanlig.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #4 Skrevet 15. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at du trenger å få fram din motstand mot religion i det hele tatt? Anonymkode: bf4ee...0ba Du mener jeg skal ti still når folk rundt meg diskuterer religion? De som ikke syns noe om en religion skal ikke si noe når denne diskuteres? Anonymkode: 4358e...de5 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #5 Skrevet 15. august 2019 Akkurat nå, Husholdning1 skrev: Det går ikke. Diskuter saken som vanlig. Ja, ok. Men hva er "vanlig"? Om jeg ikke syns noe om religionen og det denne står for, blir jeg fort stemplet som muslimhater og islamofob... Anonymkode: 4358e...de5 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #6 Skrevet 15. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du mener jeg skal ti still når folk rundt meg diskuterer religion? De som ikke syns noe om en religion skal ikke si noe når denne diskuteres? Anonymkode: 4358e...de5 For all del. Men det er mange som fint klarer å få fram sin mening uten å bli stemplet som verken det ene eller det andre. De diskuterer gjerne saklig. Anonymkode: bf4ee...0ba 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #7 Skrevet 15. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For all del. Men det er mange som fint klarer å få fram sin mening uten å bli stemplet som verken det ene eller det andre. De diskuterer gjerne saklig. Anonymkode: bf4ee...0ba Det er det jeg mener. Jeg ser på islam som noe styggedom og har ingenting til overs for den religionen. Er det da greit at jeg ser på den som styggedom? Anonymkode: 4358e...de5 7
TrekStar Skrevet 15. august 2019 #8 Skrevet 15. august 2019 Jeg tror muslimer selv må ta opp kampen mot radikalisering. Når etniske norske tar opp kampen, så er det håpløst, da debatten blir tilsmurt med påstander om at en er islamofob, rasist og lider av fremmedfrykt. Det levner da liten tvil, om at islam har utfordringer når det gjelder radikalisering. Dette er ikke bare noe som islamofobe påstår. At enkelte islamister og radikaliserte muslimske lærde hjernevasker unge muslimer, er da ingen hemmelighet. Muslimer selv, sier at det er problem med radikalisering av enkelte ungdom. Hadde islam fått unna de negative elementer ved islam, og de elementene som oppfordrer til hat, så vil flere bli positiv til islam. Islam trenger å moderere seg, slik bibelen og kristendommen har tilpasset seg dagens tid. 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #9 Skrevet 15. august 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det jeg mener. Jeg ser på islam som noe styggedom og har ingenting til overs for den religionen. Er det da greit at jeg ser på den som styggedom? Anonymkode: 4358e...de5 Jeg syns ikke det er et spesielt saklig argument, nei. Anonymkode: bf4ee...0ba
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #10 Skrevet 15. august 2019 22 minutter siden, TrekStar skrev: Jeg tror muslimer selv må ta opp kampen mot radikalisering. Når etniske norske tar opp kampen, så er det håpløst, da debatten blir tilsmurt med påstander om at en er islamofob, rasist og lider av fremmedfrykt. Det levner da liten tvil, om at islam har utfordringer når det gjelder radikalisering. Dette er ikke bare noe som islamofobe påstår. At enkelte islamister og radikaliserte muslimske lærde hjernevasker unge muslimer, er da ingen hemmelighet. Muslimer selv, sier at det er problem med radikalisering av enkelte ungdom. Hadde islam fått unna de negative elementer ved islam, og de elementene som oppfordrer til hat, så vil flere bli positiv til islam. Islam trenger å moderere seg, slik bibelen og kristendommen har tilpasset seg dagens tid. Mens dette innlegget er atskillig mer nyansert og gjennomtenkt. Hadde man klart å holde seg på et slikt nivå så hadde kanskje muligheten for å få en god debatt vært bedre. Anonymkode: bf4ee...0ba 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #11 Skrevet 15. august 2019 Jeg som muslim merker når folk bare vil lire av seg oppgulp eller diskutere vanlig. Det er helt greit at en ikke liker religion eller islam, men man må kunne diskutere på en ordentlig og saklig måte og kunne ta til seg info. En saklig diskusjon med evne til å sette seg inn i den andres tro og ikke tro er gull verdt for å bygge broer men kunne være seg sjøl Anonymkode: e40d0...185 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #12 Skrevet 15. august 2019 Er muslim selv, du er fri til å hate religionen min, men jeg forventer at du møter mennesker bak en religion med respekt. De aller fleste som hater religionen min hater etterhvert meg også fordi de ikke skjønner hvordan jeg kan bekjenne meg til den. Islam for meg er fred, toleranse og kjærlighet. Det er det jeg praktiserer på jobb, hjemme, med venner og naboer. En god muslim er godt menneske. Dere kjenner dessverre ikke til de store aspektene i islam. Lev og la leve er livafilisofien vår, men dere som hater islam ser kun på problemene. Jeg er enig, det fins råtne muslimer som ødelegger for oss. Uærlige og undertrykkende, men råtne mennesker vil du finne overalt. Anonymkode: 70ed6...748 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #13 Skrevet 15. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns ikke det er et spesielt saklig argument, nei. Anonymkode: bf4ee...0ba Du syns ikke det er saklig at jeg oppfatter religionen som noe styggedom som ikke fører noe bra med seg? Slik folk blir behandlet under islam mtp kvinneundertrykkelse og omskjæring, for å nevne noe? Anonymkode: 4358e...de5 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #14 Skrevet 15. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du syns ikke det er saklig at jeg oppfatter religionen som noe styggedom som ikke fører noe bra med seg? Slik folk blir behandlet under islam mtp kvinneundertrykkelse og omskjæring, for å nevne noe? Anonymkode: 4358e...de5 Nei, det er usaklig fordi det er ekstremt unyansert. De fleste muslimer lever vanlige liv, uten å bli dårlig behandlet. På samme måte som kristne, selv om det er noen radikale utskudd der også. Personlig klarer jeg ikke forstå begrepet "tro" i det hele tatt. Jeg ser ikke meningen, men folk må få gjøre som de vil så lenge de ikke prediker overfor meg. Jeg diskuterer også gjerne tro, men prøver å holde diskusjonen respektfull og - som sagt - saklig. Anonymkode: bf4ee...0ba 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #15 Skrevet 15. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er muslim selv, du er fri til å hate religionen min, men jeg forventer at du møter mennesker bak en religion med respekt. De aller fleste som hater religionen min hater etterhvert meg også fordi de ikke skjønner hvordan jeg kan bekjenne meg til den. Islam for meg er fred, toleranse og kjærlighet. Det er det jeg praktiserer på jobb, hjemme, med venner og naboer. En god muslim er godt menneske. Dere kjenner dessverre ikke til de store aspektene i islam. Lev og la leve er livafilisofien vår, men dere som hater islam ser kun på problemene. Jeg er enig, det fins råtne muslimer som ødelegger for oss. Uærlige og undertrykkende, men råtne mennesker vil du finne overalt. Anonymkode: 70ed6...748 Ja, dette blir jo litt som problemet jeg har. Det er vanskelig å forstå eller tro det du sier, når man ser på all elendigheten som følger i kjølvannet av religionen. Det er jo også det folk legger merke til og blir preget av. Man merker ikke så mye til at du sitter hjemme og er sterkt troende, men man merker det for alvor når noen tar løs ute i gatene med den samme religionen. Og begge dere som gjør dette hevder at slik er religionen... Anonymkode: 4358e...de5 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #16 Skrevet 15. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det er usaklig fordi det er ekstremt unyansert. De fleste muslimer lever vanlige liv, uten å bli dårlig behandlet. På samme måte som kristne, selv om det er noen radikale utskudd der også. Personlig klarer jeg ikke forstå begrepet "tro" i det hele tatt. Jeg ser ikke meningen, men folk må få gjøre som de vil så lenge de ikke prediker overfor meg. Jeg diskuterer også gjerne tro, men prøver å holde diskusjonen respektfull og - som sagt - saklig. Anonymkode: bf4ee...0ba At du avfeier disse argumentene som "ekstremt unyansert", vil jeg si er rimelig unyansert av deg også... Anonymkode: 4358e...de5 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #17 Skrevet 15. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette blir jo litt som problemet jeg har. Det er vanskelig å forstå eller tro det du sier, når man ser på all elendigheten som følger i kjølvannet av religionen. Det er jo også det folk legger merke til og blir preget av. Man merker ikke så mye til at du sitter hjemme og er sterkt troende, men man merker det for alvor når noen tar løs ute i gatene med den samme religionen. Og begge dere som gjør dette hevder at slik er religionen... Anonymkode: 4358e...de5 Men mange bruker kristendommen på samme måte, og gjerne høyreekstreme som påberoper seg å være tilhengere av gode, kristne verdier. Tenker du da at kristendommen er en styggedom fordi det er de radikale som roper høyest? Anonymkode: bf4ee...0ba 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #18 Skrevet 15. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du avfeier disse argumentene som "ekstremt unyansert", vil jeg si er rimelig unyansert av deg også... Anonymkode: 4358e...de5 Javel. Anonymkode: bf4ee...0ba
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #19 Skrevet 15. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men mange bruker kristendommen på samme måte, og gjerne høyreekstreme som påberoper seg å være tilhengere av gode, kristne verdier. Tenker du da at kristendommen er en styggedom fordi det er de radikale som roper høyest? Anonymkode: bf4ee...0ba Ja, i grunnen. Jeg misliker all religion som påfører en andre eller tredjepart noe som helst som denne ikke vil ha noe med å gjøre eller har bedt om selv. Anonymkode: 4358e...de5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #20 Skrevet 15. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, i grunnen. Jeg misliker all religion som påfører en andre eller tredjepart noe som helst som denne ikke vil ha noe med å gjøre eller har bedt om selv. Anonymkode: 4358e...de5 Jeg er helt enig i at man ikke skal påføres uønskede ting. Men det har jo lite med selve religionen å gjøre, men mennesker. Det er enklere å snu radikale med saklighet og respekt enn hatretorikk og skyttergravsargumentasjon. Ingen tenker fornuftig i sinne. Anonymkode: bf4ee...0ba 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå