Gå til innhold

Er lei «jordnære» folk! Hvorfor er det vanskelig for dem å klappe igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror deprimerte som har blitt friske av å gå tur i skogen har oppdaget noe som vi andre ikke har og derfor liker å komme med den «enkle» løsningen 😀 

Synes for øvrig selv at det hjelper å komme seg ut, men det tar lang tid å innarbeide nye vaner, også må det være lystbetont. En kompis fant glede i å bygge møbler selv og kom seg ut av depresjonen, helt uten å gå i skogen eller på fjellet. Å komme seg ut er sunt for de aller fleste, men ikke nødvendig for å få det bedre. 

Anonymkode: 8874b...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 8/14/2019 at 7:42 PM, AnonymBruker said:

Når noen spør om ting her ofte, så kommer ofte noen og svarer noe som ikke vil være til hjelp eller har med saken å gjøre. 

Folk som svarer ting som «kutt ut sosiale media» «gå en tur i fjellet» «gå i skogen». Vet dere? Jeg er en av de deprimerte. Og å gå i skog hjelper absolutt ikke alle. Jeg vokste opp i bygda, og husker fjell ig skogsturer som tvang. Takknemnelige vi skulle være som fikk vokse opp slik, hørte vi fra de voksne. 

Anonymkode: ca33b...3dd

Hvis du skal være så sint og forbanna på rådene du får, så burde du ikke spørre om råd. 

Anonymkode: 4ff72...ddc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal være så sint og forbanna på rådene du får, så burde du ikke spørre om råd. 

Anonymkode: 4ff72...ddc

Men hvorfor er det bare «gå i fjellet» som står i hodet på folk??? Hvorfor er folk så kjedelige ?

Anonymkode: ca33b...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Når noen spør om ting her ofte, så kommer ofte noen og svarer noe som ikke vil være til hjelp eller har med saken å gjøre. 

Folk som svarer ting som «kutt ut sosiale media» «gå en tur i fjellet» «gå i skogen». Vet dere? Jeg er en av de deprimerte. Og å gå i skog hjelper absolutt ikke alle. Jeg vokste opp i bygda, og husker fjell ig skogsturer som tvang. Takknemnelige vi skulle være som fikk vokse opp slik, hørte vi fra de voksne. 

Anonymkode: ca33b...3dd

Hva vil du høre da? Jeg skjønner ikke greien din. Er du så avansert at du vil ha en avhandling om dokumenterte behandlinger fra lekfolket her inne? Trøst?

Depresjon og angst er, enn hvor mye du ikke vil innse det, også hva du gjør det til. Om du blir sittende inne i sofaen og knaske piller og forteller deg selv at du ikke tør å gå ut...og at alle er så enkle og banale og ikke forstår deg, ja da bør du vel kanskje begynne der. Få hodet og ræva ut døra og gjør noe du liker. Så enkelt kan det være.

Flere av oss snakker av erfaring. Det å avlede og øke endorfin-nivået i blodet er en veldig god hjelp. Jeg er sjeldent så tilfreds og glad som når jeg har fullført to timer på sykkel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nettshopping, kjøp noe fint.

2. Drikk vin/øl/sprit (gjerne før du nettshopper)

3. Ha sex

4. Kjøp en pose smågodt

5. Lag en god middag

6. Sørg for å holde hjernen i gang, jobb eller studier.

7. Plei relasjonene, ring til mamma/tante/søsken/en venn

Voila! Gjør du dette ofte nok, er det mye som ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men hvorfor er det bare «gå i fjellet» som står i hodet på folk??? Hvorfor er folk så kjedelige ?

Anonymkode: ca33b...3dd

Folk svarer det de har funnet ut fungerer for seg selv. For meg fungerer alt av fysisk aktivitet, om det er å gå rundt i byen, løpe på mølla, løfte vekter eller gå på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er det bare «gå i fjellet» som står i hodet på folk??? Hvorfor er folk så kjedelige ?

Anonymkode: ca33b...3dd

Hva finner du interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Unika skrev:

1. Nettshopping, kjøp noe fint.

2. Drikk vin/øl/sprit (gjerne før du nettshopper)

3. Ha sex

4. Kjøp en pose smågodt

5. Lag en god middag

6. Sørg for å holde hjernen i gang, jobb eller studier.

7. Plei relasjonene, ring til mamma/tante/søsken/en venn

Voila! Gjør du dette ofte nok, er det mye som ordner seg.

Hvis du kutter punkt 1, 2 og 4 så. Ellers blir det fort Luksusfellen, AA og massiv overvekt du ender med.

Anonymkode: f23e9...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Unika skrev:

1. Nettshopping, kjøp noe fint.

2. Drikk vin/øl/sprit (gjerne før du nettshopper)

3. Ha sex

4. Kjøp en pose smågodt

5. Lag en god middag

6. Sørg for å holde hjernen i gang, jobb eller studier.

7. Plei relasjonene, ring til mamma/tante/søsken/en venn

Voila! Gjør du dette ofte nok, er det mye som ordner seg.

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kutter punkt 1, 2 og 4 så. Ellers blir det fort Luksusfellen, AA og massiv overvekt du ender med.

Anonymkode: f23e9...d8a

Får håpe ts har et snev av selvkontroll da 😄 (Godteri og vin bare på lørdag da, ts!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Når noen spør om ting her ofte, så kommer ofte noen og svarer noe som ikke vil være til hjelp eller har med saken å gjøre. 

Folk som svarer ting som «kutt ut sosiale media» «gå en tur i fjellet» «gå i skogen». Vet dere? Jeg er en av de deprimerte. Og å gå i skog hjelper absolutt ikke alle. Jeg vokste opp i bygda, og husker fjell ig skogsturer som tvang. Takknemnelige vi skulle være som fikk vokse opp slik, hørte vi fra de voksne. 

Anonymkode: ca33b...3dd

Haha. Kjenner meg igjen. Hvis jeg hadde en dårlig dag var alltid disse evig positive jordnære folka der

- ta en tur i frisk luft

- finn deg en mann

- drikk vann

Okey. Hold kjeft

Anonymkode: e71b7...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 19.55, AnonymBruker skrev:

Å gå i skogen, på fjellet, ved stranda eller ihvertfall en tur ut i et såpass tempo at du får opp blodsirkulasjon og pusten ,gjør at kroppen produserer endorfiner. Det hjelper absolutt mot depresjon, og tillegg så beveger du deg ut i frisk luft og bort fra sofaen og senga.. Hvis en ikke vil gjøre noe aktivt for å komme seg ut av møkka, så blir det en laaang vei å gå.

Hilsen ei som har vært deprimert og innsett realitetene 

Anonymkode: 1f2f4...c96

Men du bør da skjønne at det ikke hjelper alle? 

Jeg har også vært deprimert i mange år, og kommet ut av det. Rådet om "å gå tur" ble jeg helt gal av. Jeg gikk tur i 2 timer til dagen alle disse årene. Når skal folk skjønne at man er individuelle og at hva som hjelper for deg ikke trenger å hjelpe andre?

Anonymkode: b792c...ea2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2019 den 15.10, AnonymBruker skrev:

Nei men er lei slike jordnære folk!! Man skal kutte ut sosiale media, ha kontakt ned de i nærområdet, være i naturen og ikke i byen. 

Anonymkode: ca33b...3dd

Hvis ikke det passer for deg, lar du være.

Så enkelt er det.

Anonymkode: 0cf84...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Unika skrev:

 

Får håpe ts har et snev av selvkontroll da 😄 (Godteri og vin bare på lørdag da, ts!)

Ikke glem pillene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du bør da skjønne at det ikke hjelper alle? 

Jeg har også vært deprimert i mange år, og kommet ut av det. Rådet om "å gå tur" ble jeg helt gal av. Jeg gikk tur i 2 timer til dagen alle disse årene. Når skal folk skjønne at man er individuelle og at hva som hjelper for deg ikke trenger å hjelpe andre?

Anonymkode: b792c...ea2

Riktig. Man bør bare holde kjeft med sine velmenende meninger og la den deprimerte for faen komme seg ut av dette selv.

Det skulle da bare mangle.

Anonymkode: a3f4d...102

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til TS er kanskje at slike råd oppleves som bagatellisering av sykdommen. Det er faktisk ikke en universell mirakelkur, og antyder også at de som får rådet bare ikke har prøvd når det egentlig finnes en enkel løsning. Det gjør jo ikke det, men noen tror at alt de selv liker må være like bra for alle andre. 

Anonymkode: fbe6f...714

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet til TS er kanskje at slike råd oppleves som bagatellisering av sykdommen. Det er faktisk ikke en universell mirakelkur, og antyder også at de som får rådet bare ikke har prøvd når det egentlig finnes en enkel løsning. Det gjør jo ikke det, men noen tror at alt de selv liker må være like bra for alle andre. 

Anonymkode: fbe6f...714

Hvordan kan man uttale seg når man ikke engang har prøvd da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet til TS er kanskje at slike råd oppleves som bagatellisering av sykdommen. Det er faktisk ikke en universell mirakelkur, og antyder også at de som får rådet bare ikke har prøvd når det egentlig finnes en enkel løsning. Det gjør jo ikke det, men noen tror at alt de selv liker må være like bra for alle andre. 

Anonymkode: fbe6f...714

Dette! Spesielt siste setning er så typisk, mange folk har store skylapper dessverre. 

Anonymkode: 8874b...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger da ikke være skogen, men trening hjelper de aller fleste. Hjelper bedre enn medisiner for en del. 

Sitte i sofaen og ikke gjøre noe er det 100 prosent sikkert at ikke hjelper. 

Anonymkode: 453a7...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så ofte folk gir slike råd om en ikke selv åpner opp om problemet. Men når den deprimerte /angst plagede snakker om dette i tide og utide er det ikke rart om andre  prøver noen innspill. Men for all del, problemer og plager kan jo pleies til det kjedsommelige. Det går faktisk an å jobbe seg gjennom dritten, men det kan være  både smertefullt og vondt. Ta kampen nå, eller nyt dritten resten av livet. Valget er ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...