Gå til innhold

Ville dere betalt 80.000 mer for automatgir vs manuell?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aldri, hadde heller betalt mer for å få manuell! Hater automatgir. Eneste unntaket er om bilen hovedsakelig skal brukes til bykjøring med masse lyskryss og kø - da forstår jeg at automat er fordelaktig. Ellers, never.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 11.8.2019 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Jeg står mellom to biler, den ene er manuelt gir til 110.000, og den andre er automat til 190.000. Automatgir er jo meget behagelig, men ikke nødvendig. Og økonomisk sett burde jeg velge manuell. Hvilken ville dere gått for? Synes dere det er verdt å betale 80.000 mer for automat? 

Anonymkode: e9bdc...202

Jeg foretrekker absolutt automat, og det har jeg også hatt på mine tre siste biler. Men her var prisforskjellen veldig stor, faktisk koster den med auomat mer enn 70% mer. Da synes jeg du skal ha veldig god råd for å velge automat, og det vil neppe lønne seg med tanke på neste salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, boblevann skrev:

Aldri, hadde heller betalt mer for å få manuell! Hater automatgir. Eneste unntaket er om bilen hovedsakelig skal brukes til bykjøring med masse lyskryss og kø - da forstår jeg at automat er fordelaktig. Ellers, never.

Helt uenig. Forferdelig med manuelt gir også ved køkjøring på motorveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, NBA skrev:

Du får kjøpe deg bil med bedre automatgir da. Paddle-shift på Audi og BMW er veldig gøy.

Ja, den som hadde hatt råd til det..🤭

Trives veldig godt med min veldig gjennomsnittlige Ford, med manuell gir - og en ikke så gjennomsnittlig deilig dieselmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri kjørt med manuell, begge bilene våre er automat. Vi bor i by å bare mer praktisk med automat. Føler ogsåman kan konsentrere seg mer på trafikken med automat 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NBA skrev:

Men da er det jo ikke helt like biler, som du mente 🤦‍♂️Skal du fortsette å motsi deg selv, AB?

Du vet, for de som ikke bryr seg så mye om bil så er kan de i prinsipp være helt like? Samme utstyret, samme motorkraften. Like biler. Jeg sier ikke eneggede tvillinger her og det har jeg aldri gjort. Kverulant.

Anonymkode: a2bf4...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier selv at det ikke er to identiske biler, og når prisforskjellen er så stor MÅ det være andre kvaliteter som også spiller inn. Det er umulig å gi råd om hva som er det beste kjøpet når du nekter å gi mer informasjon. Men i utgangspunktet ville jeg sagt at en prisforskjell på 80.000 ikke forsvarer kjøp av bilen med automatgir. Jeg har ingen bestemte preferanser når det gjelder gir/automat på en vanlig «hverdagsbil». Joda, automatgir er behagelig, men ikke så mye behageligere at det er verdt 80.000 kroner for meg.  

Likevel: hvis den dyreste bilen er nyere, har lavere kilometerstand, lavere drivstofforbruk, høyere kvalitet og dermed lavere forventet verditap og vedlikeholdskostnader, kan den absolutt være et bedre kjøp. Du MÅ derfor se på mer av helheten enn automat/ikke automat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/11/2019 at 12:28 PM, AnonymBruker said:

Dette er vel ikke to identiske biler? For det pleier å være liten prisforskjell på automat og manuell. Jeg ville helt klart valgt automat.

Anonymkode: 930ba...ab4

Det kan fint skille 80000 bare ved det.

Anonymkode: 2d6d0...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det hadde jeg ikke giddet. Så lenge man har tatt lappen på manuell så er det ingen vits å bruke 80.000 mer på automat. 

Anonymkode: 54b69...1ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet, for de som ikke bryr seg så mye om bil så er kan de i prinsipp være helt like? Samme utstyret, samme motorkraften. Like biler. Jeg sier ikke eneggede tvillinger her og det har jeg aldri gjort. Kverulant.

Anonymkode: a2bf4...e2e

Ro, ro, ro din båt...

Like biler er samme modell fra samme produsent. Ferdig snakka. At du lager dine egne definisjoner av ord kan ikke jeg stå inne for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/11/2019 at 11:27 AM, AnonymBruker said:

Jeg står mellom to biler, den ene er manuelt gir til 110.000, og den andre er automat til 190.000. Automatgir er jo meget behagelig, men ikke nødvendig. Og økonomisk sett burde jeg velge manuell. Hvilken ville dere gått for? Synes dere det er verdt å betale 80.000 mer for automat? 

Anonymkode: e9bdc...202

Vet ikke folk at automatgear bruker mer energi enn manuelt?
Jeg var ikke klar over at det koster såpass mye mer heller.
Har alltid kjørt manuell, men klart det er behagelig, f.eks. i kø eller ved aktiv kjøring (masekjøring).
Hadde nok ikke valgt automat selv, uansett.

Anonymkode: 07904...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri giddet betale mer. Jeg liker å gire selv, jeg. 

Anonymkode: b7dd5...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/12/2019 at 6:08 PM, NBA said:

Ro, ro, ro din båt...

Like biler er samme modell fra samme produsent. Ferdig snakka. At du lager dine egne definisjoner av ord kan ikke jeg stå inne for.

Nei. Like biler bør ha samme tilleggsutstyr også.

Anonymkode: 2d6d0...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat kasser krever service med at kassene skal flushes før oljeskift. Holder ikke bare å tappe så bytte olje. For en del år siden var det spesial verksteder som tilbydde sikkelig service av automatkassen da standard verksted manglet utstyr til Flushing. Audi og vw sier at olje på deres kasser varer bilens levetid men dette er eksperter skeptisk til. Vis penger er no objekt så gå for automat

Anonymkode: 1be78...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke folk at automatgear bruker mer energi enn manuelt?

Med energi, mener du da drivstoff? Dette er nemlig ikke sant lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
42 minutter siden, NBA said:

Med energi, mener du da drivstoff? Dette er nemlig ikke sant lenger.

Har du en kilde som viser sammenligning?
Testresultater ved forskjellig kjøring?

Anonymkode: 07904...616

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville dere valgt å ta lappen på

manuell 

eller automat ? 

Fordeler/ ulemper ? 

Anonymkode: 4a0fa...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville dere valgt å ta lappen på

manuell 

eller automat ? 

Fordeler/ ulemper ? 

Anonymkode: 4a0fa...823

Manuell, for da kan du faktisk å kjøre bil, og kan kjøre begge deler når du har lappen. Tar man lappen på automat, kan man bare kjøre automat. Kjekt hvis man f.eks skal låne en bil av en kompis og bilen er manuell, at man da også har lappen på manuell.

Anonymkode: 8dabc...a32

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så hadde jeg gladelig betalt mer for automat😁 Har hatt manuell i alle år (20), men siste året nå har jeg hatt automat, og ville ikke byttet mot alt i verden.....er en drøm å kjøre nå!

Anonymkode: b3994...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...