Gå til innhold

Nornalt å bli invitert på hyttetur uten å bidra med noe som helst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bli enig om en pris når dere inviterer? Hvordan ville du likt å bli solgt et reise uten at du får vite prisen på forhånd? Ja jeg vet det er vanlig blant annet i taxibransjen at man aldri vet hvor mye man ender opp med å skylde, men det er en uting.

Anonymkode: 1f20d...daf

Jeg har ikke råd til å invitere ofte på helgebesøk om ikke gjestene bidrar. Det blir gjerne innkjøpt en god del ekstra. Setter derfor veldig stor pris på bidrag.  

Har heldigvis kun opplevd en gang at gjestene ikke ønsket å bidra. Det var rart. Heldigvis er ikke vennene slik. Blant oss har alle en felles forståelse på disse tingene. 

Anonymkode: d4db6...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne helgen har vi en vennefamilie på besøk på hytta. Mor, far og to unger. De er veldig hyggelige folk, men jeg reagerer på at de ikke har bidratt med noe som helst. Ikke en melding på forhånd med spørsmål om de skal ha med noe, ikke en gave til vertskapet, ikke en vinflaske, ikke en sjokolade, ingenting. De hjelper heller ikke til med noenting, som rydding etter middag eller matlaging. De bare sitter der, liksom. Vi har selvfølgelig kjøpt inn mat i lassevis og serverer mat og alkohol med glede, men jeg reagerer likevel på den manglende høfligheten. Jeg kjenner at jeg ikke er helt lysten på å invitere dem igjen, og det er trist, for de er som sagt hyggelige folk, og ungene går godt sammen. I min familie/omgangskrets er det helt vanlig å bidra med noe når man er invitert med på hytte, i det minste å ha med en liten oppmerksomhet. 

Er det jeg som er sær, eller gjestene som er sære?

Anonymkode: 231f4...e56

Selvsagt er det gjestene dine som er sære.  Det er dog MANGE som er like de - folk flest er jo egoister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bli enig om en pris når dere inviterer? Hvordan ville du likt å bli solgt et reise uten at du får vite prisen på forhånd? Ja jeg vet det er vanlig blant annet i taxibransjen at man aldri vet hvor mye man ender opp med å skylde, men det er en uting.

1. Du får som regel hva du betaler for når du reiser. 

2. Stor forskjell på noen dager på hytta og en reise

3. Ofte du kan avtale pris når du tar Taxi.

Anonymkode: d32ae...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Selvsagt er det gjestene dine som er sære.  Det er dog MANGE som er like de - folk flest er jo egoister. 

De fleste er ikke egoister. 

Nesten alle jeg kjenner og har møtt deler med seg.

Anonymkode: d32ae...77c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ovetnattingsbesøk, over flere netter, er det en sosial og kulturell forventning om at gjestene bidrar til fellesskapet og ikke oppfører seg som om de er på gratis all-inclusive hotell. Dette gjelder SPESIELT på hyttetur.

Noen vertskap liker å ordne alt selv, noen liker at alle tar sin tørn, og alle hytter er forskjellige med hver sine rare regler og rutiner. Men poenget er at gjestene er på tilbudsiden og viser at de er ønsker å hjelpe til (så får man i verste fall som gjest høre "neida bare slapp av du, vi fikser dette!").

Jeg er selv mye på hytta og inviterer med meg gud og hvermann — venner, venners venner, kollegaer etc. Jeg har med tid og stunder blitt en meget erfaren hyttebesøkvertinne, og har hatt et utall gjester fra mange ulike kulturer.

Av og til er det en og annen som sitter på sin brede bak og ikke løfter en finger (blandt mine gjester har det alltid og uten unntak vært norskfødte menn, så det har ikke vært en kulturgreie). Da jeg jeg løst det ved å deligere konkrete oppgaver til dem ("Espen kan du hente mer ved?"), og inviterer aldri vedkommende igjen. Det er stor forskjell på de som syntes det er skummelt å "ta seg til rette" og foretrekker konkrete oppgaver, og de som åpenbart ikke gidder og prøver å freeloade (jeg har helt seriøst hatt en kompis av en venninne som ikke en gang redde opp sin egen seng før vi dro, hva slags menneske er man da??).

Når jeg snakker om å bidra som gjest mener jeg til den dagelige driften de selv nyter av. Som måltider, hente vann i brønnen (om man bruker brønn), holde fyr i peisen, løpende renhold (dra en klut over spisebordet, oppvask, osv) etc.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så deilig å vite at jeg ikke er den sære etter en negativ opplevelse med gjester. Enig med at er man invitert på hyttetur så er det naturlig å bidra eller under minste være på tilbudssiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller kanskje de rett og slett er VELDIG gjerrige?       

Anonymkode: ef0a9...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, abc123detvardet said:

Fordi de fleste drikke alkohol...

Du kjenner som regel de du skal til, og hvis du vet at de liker vin, så tar du med en vin.

Ikke hvis det går på bekostning av egne premisser. Da tar man heller med en fin blomsterbukett.

Anonymkode: e1874...441

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis det går på bekostning av egne premisser. Da tar man heller med en fin blomsterbukett.

Anonymkode: e1874...441

Bra svar! 🙂 

Nordmenn og alkohol.....ugh. Den skal blandes inn i alt.

Anonymkode: 1c8db...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis det går på bekostning av egne premisser.

Går det ut over dine premisser hvis du kjøper en flaske vin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt ikke sær, er helt normal folkeskikk å ha med litt vin/drikke og mat. Ja til og med å tilby seg å bidra med div oppgaver:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Alice123 skrev:

de som åpenbart ikke gidder og prøver å freeloade (jeg har helt seriøst hatt en kompis av en venninne som ikke en gang redde opp sin egen seng før vi dro, hva slags menneske er man da??).

Mener du at han ikke tok av sengetøyet for å legge det til vask, men bare lot det bli liggende på? For akkurat dette er jeg bestandig så usikker på, noen verter foretrekker å ta av sengetøyet selv, så jeg har lært meg til alltid å spørre om jeg skal gjøre det eller ei. Fikk nemlig kjeft en gang da jeg var på besøk hos noen jeg ikke kjente så godt, og jeg tok av sengetøyet uten å ha spurt dem om det. Både madrassen og dynen var temmelig flekkete, så det var nok fordi vertskapet helst ikke ville at jeg skulle se dette at de ble så sure. 

Anonymkode: f7ec2...c13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra svar! 🙂 

Nordmenn og alkohol.....ugh. Den skal blandes inn i alt.

Anonymkode: 1c8db...e50

Siden du tydeligvis er avholdsfanatiker så er det jo enkelt for deg, bare å la være å ta med vin eller drikke vin/alkohol.  Hvorfor skal du i tillegg bestemme hva andre skal drikke? Hvis du ikke tåler å se at andre nyter et glass vin, så får du heller holde deg hjemme i de tilfellene hvor du mistenker at noen andre i gruppen kommer til å drikke alkohol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja jeg er vant med blant venner at vi spør om hva vi skal ta med, evnt tar med noe snacks, vin e.l. Hjelper hverandre med matlaging etc. Men når jeg tenker meg om fra oppveksten så var vi ofte hos onkel og tante på hytta, vi hadde aldri med noe mat, mamma hjalp tante med oppvasken. Pappa hadde ofte med en konjakk e.l, utenom det var vi "på besøk". Sånn var og er det andre vegen også, når de er på besøk hos foreldrene mine på hytta så er de gjester og det er ikke forventet å ha med noe, og det har de  heller ikke. Så tror det er litt hva man er vant med. Jeg måtte som voksen lære meg å spørre om å ta med ting, evnt dele på utgiftene rett og slett fordi jeg er vokst opp med at er jeg bedt bort er det inkl kost og losji 😄

Anonymkode: 32d95...f13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er vanlig å spørre om man skal kjøpe noe, ta middagen en av dagene el. Og hvis man får et «nei, det trenger dere ikke», hadde jeg kjøpt inn noe drikke og snacks. Og i hverfall hjelpe til med matlaging og rydding. 

Hadde ikke orket å ha de med på tur igjen, det er for mye jobb😳

Anonymkode: 0809c...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 12.32, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppdratt til at når jeg er vert, skal jeg/min familie fikse alt og spandere alt. Gjester skal slippe å gjøre noe. Jeg syns derfor det er veldig sært når jeg blir bedt på middag til noen og må lage maten sammen med dem, eller enten må rydde vekk etter maten eller passe ungen(e) deres mens de rydder, fordi de ikke klarer begge deler. Kanskje besøket ditt har blitt oppdratt på samme måte som meg? 

Anonymkode: 483fb...15d

Sånn du beskriver det her virker det som om det er for en kveld. Det er noe helt annet med en helg syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.8.2019 den 11.58, AnonymBruker skrev:

Du er utrolig sær ja.

Det er så typisk norsk, man skal ALLTID ha noe tilbake!! Om man gjør noe, det er så tragisk. I andre kulturer spanderer de mat uten å kreve noe tilbake.

En annen ting, du har en oppfatning av at andre skal forstå/leve etter det vi tenker selv. Du lever i din egen bobble som alle andre, så er det noe som er uklart må du sifra. På en ordenlig måte såklart, at du kunne trenge hjelp til "et eller annet".

Så enkelt, vær tydelig. Har du invitert uten å sette noen krav så blir det slik som du beskriver.

Anonymkode: 1c8db...e50

Hadde ikke orket å ha deg på besøk. Besøke en barnefamilie i dagesvis, uten å bidra med verken vått eller tørt. Og sitte på ræva mens andre ordner og fikser, hva får deg til å tenke at det er greit? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at han ikke tok av sengetøyet for å legge det til vask, men bare lot det bli liggende på? For akkurat dette er jeg bestandig så usikker på, noen verter foretrekker å ta av sengetøyet selv, så jeg har lært meg til alltid å spørre om jeg skal gjøre det eller ei. Fikk nemlig kjeft en gang da jeg var på besøk hos noen jeg ikke kjente så godt, og jeg tok av sengetøyet uten å ha spurt dem om det. Både madrassen og dynen var temmelig flekkete, så det var nok fordi vertskapet helst ikke ville at jeg skulle se dette at de ble så sure. 

Anonymkode: f7ec2...c13

Jeg mener at senga ikke var redd opp som i at dyne/pute/pledd lå i en krøll midt i senga.  Vi skulle alle dra hjem sammen den dagen, så det var sånn han tenkte det var greit å forlate senga til neste gjest.

Han var en fæl gjest på mange måter (måtte alltid ta en røyk/ta en telefon/på do hver gang noe måtte gjøres, var den første til til å sette seg og den siste til å reise seg, etc). Men det med uoppredd seng husker jeg som værst, mest fordi jeg ble så overasket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 11.41, AnonymBruker skrev:

Denne helgen har vi en vennefamilie på besøk på hytta. Mor, far og to unger. De er veldig hyggelige folk, men jeg reagerer på at de ikke har bidratt med noe som helst. Ikke en melding på forhånd med spørsmål om de skal ha med noe, ikke en gave til vertskapet, ikke en vinflaske, ikke en sjokolade, ingenting. De hjelper heller ikke til med noenting, som rydding etter middag eller matlaging. De bare sitter der, liksom. Vi har selvfølgelig kjøpt inn mat i lassevis og serverer mat og alkohol med glede, men jeg reagerer likevel på den manglende høfligheten. Jeg kjenner at jeg ikke er helt lysten på å invitere dem igjen, og det er trist, for de er som sagt hyggelige folk, og ungene går godt sammen. I min familie/omgangskrets er det helt vanlig å bidra med noe når man er invitert med på hytte, i det minste å ha med en liten oppmerksomhet. 

Er det jeg som er sær, eller gjestene som er sære?

Anonymkode: 231f4...e56

:klo: 

Gitt at dette er folk du omgås til vanlig så inviterer de vel dere på ting og spanderer også? Og så går det opp i opp?

At de ikke hjelper til er nå en ting, men i enkelte familier er det hovedregelen at huseier styrer 100% og at en ikke hjelper uten å få beskjed. Folk som liker å styre på eget kjøkken blir like sure om folk bidrar ubedt, ser du. Fenomenet er såpass utbredt at folk flest vet å gi beskjed om at «her bidrar alle». Og så er problemet løst.

At du velger å servere alkohol på en familietur til hytta har jeg vanskelig for å se at de kunne tatt høyde for - det ville ikke jeg, for alkohol og barn blandes ikke i mine kretser. Det minste dere burde gjort er å klarere at de er ok med alkohol og barn i blanding så de ikke ender opp med å si ja til en hyttetur de bare synes er klein og ufin.

Anonymkode: 85429...8d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 12.30, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det alltid alkohol som skal bringes med?

Undrer veldig over dette, er alltid standardsvaret.

Anonymkode: 1c8db...e50

Selv om ikke du drikker alkohol, er det andre som nyter ett par glass vin eller kald øl på hytten. 

Du trenger ikke å skjønne hvorfor, og du kan gjerne sitte der med et glass vann selv. Men respekter at folk er forskjellig. 

Anonymkode: 952f6...41b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...