Gå til innhold

Nornalt å bli invitert på hyttetur uten å bidra med noe som helst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne helgen har vi en vennefamilie på besøk på hytta. Mor, far og to unger. De er veldig hyggelige folk, men jeg reagerer på at de ikke har bidratt med noe som helst. Ikke en melding på forhånd med spørsmål om de skal ha med noe, ikke en gave til vertskapet, ikke en vinflaske, ikke en sjokolade, ingenting. De hjelper heller ikke til med noenting, som rydding etter middag eller matlaging. De bare sitter der, liksom. Vi har selvfølgelig kjøpt inn mat i lassevis og serverer mat og alkohol med glede, men jeg reagerer likevel på den manglende høfligheten. Jeg kjenner at jeg ikke er helt lysten på å invitere dem igjen, og det er trist, for de er som sagt hyggelige folk, og ungene går godt sammen. I min familie/omgangskrets er det helt vanlig å bidra med noe når man er invitert med på hytte, i det minste å ha med en liten oppmerksomhet. 

Er det jeg som er sær, eller gjestene som er sære?

Anonymkode: 231f4...e56

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De mangler vel litt sosial intelligens , men ingenting i veien for du kunne spurt .. Kari / Olav kan du hjelpe med oppvask / dekke på bordet osv . 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du reagerer. Vi har en sånn i familien vi og. Kommer til jul, eter og drikker på oss i 4 døgn, og gir ikke julegave engang. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne helgen har vi en vennefamilie på besøk på hytta. Mor, far og to unger. De er veldig hyggelige folk, men jeg reagerer på at de ikke har bidratt med noe som helst. Ikke en melding på forhånd med spørsmål om de skal ha med noe, ikke en gave til vertskapet, ikke en vinflaske, ikke en sjokolade, ingenting. De hjelper heller ikke til med noenting, som rydding etter middag eller matlaging. De bare sitter der, liksom. Vi har selvfølgelig kjøpt inn mat i lassevis og serverer mat og alkohol med glede, men jeg reagerer likevel på den manglende høfligheten. Jeg kjenner at jeg ikke er helt lysten på å invitere dem igjen, og det er trist, for de er som sagt hyggelige folk, og ungene går godt sammen. I min familie/omgangskrets er det helt vanlig å bidra med noe når man er invitert med på hytte, i det minste å ha med en liten oppmerksomhet. 

Er det jeg som er sær, eller gjestene som er sære?

Anonymkode: 231f4...e56

Du er utrolig sær ja.

Det er så typisk norsk, man skal ALLTID ha noe tilbake!! Om man gjør noe, det er så tragisk. I andre kulturer spanderer de mat uten å kreve noe tilbake.

En annen ting, du har en oppfatning av at andre skal forstå/leve etter det vi tenker selv. Du lever i din egen bobble som alle andre, så er det noe som er uklart må du sifra. På en ordenlig måte såklart, at du kunne trenge hjelp til "et eller annet".

Så enkelt, vær tydelig. Har du invitert uten å sette noen krav så blir det slik som du beskriver.

Anonymkode: 1c8db...e50

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppmerksomhet er det vel vanlig at man ha med, men utover det forventer jeg ikke all verden av inviterte gjester når gjelder bidrag av noe slag, hvertfall nå det bare er snakk om et par dager. Vil du ha hjelp til noe, så ta initiativ til det (-Skal ikke vi gå og begynne på middagen nå, Kari, så kan gutta ta oppvasken etterpå.), da vil de fleste sprette opp ganske raskt. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 10.8.2019 den 10.41, AnonymBruker skrev:

Denne helgen har vi en vennefamilie på besøk på hytta. Mor, far og to unger. De er veldig hyggelige folk, men jeg reagerer på at de ikke har bidratt med noe som helst. Ikke en melding på forhånd med spørsmål om de skal ha med noe, ikke en gave til vertskapet, ikke en vinflaske, ikke en sjokolade, ingenting. De hjelper heller ikke til med noenting, som rydding etter middag eller matlaging. De bare sitter der, liksom. Vi har selvfølgelig kjøpt inn mat i lassevis og serverer mat og alkohol med glede, men jeg reagerer likevel på den manglende høfligheten. Jeg kjenner at jeg ikke er helt lysten på å invitere dem igjen, og det er trist, for de er som sagt hyggelige folk, og ungene går godt sammen. I min familie/omgangskrets er det helt vanlig å bidra med noe når man er invitert med på hytte, i det minste å ha med en liten oppmerksomhet. 

Er det jeg som er sær, eller gjestene som er sære?

Anonymkode: 231f4...e56

"Godt er det når de kommer, men enda bedre føles det når de drar".      Tidligere tider så var det vanlig sommertida å få besøk av venner / familie, og huset var fylt opp med sommergjester.     Den gang var det hverken oppvaskmaskin, eller andre tekniske hjelpemidler som idag.     

På den tiden vart husverten "gjest i huset" og de  andre tok seg av alt av  innkjøp, og øvrige  arbeide i hjemmet.      Vi har desv. etterhvert fått en hel genrasjon som desv. ikkje har evne til å se ting som skal gjøres.     De er oppdratt til  å få "full oppdekning i hjemmet " hvor  en mor  ryddet barneromet til enhver tid, og en far som tok seg av alt det praktiske.   Det var "før" gnålet om likestillingem blei eit tema.   

Mange mødre klager idag  over manglende initiativ når det m.a. gjeld orden og renhold i hjemmet.     Mange foreldre har seg selv å takke for at deres barn endte opp som noen "rotekopper".   

Undres på hvilke forventninger gjestene Deres har når de kommer på besøk. ?   Kanskje er det du som bare har dårleg evne til å delegere ansvaret, og legger kanskje "lista for høyt".   ?

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen er redde for å tråkke andre på tærne, gjøre feil og føle seg i veien. 

Dette kan enkelt løses ved å spørre. 

- Har du lyst å prøve å tenne i peisen? 

-Noen som vil være med å steke egg til frokosten? 

- Hvis du setter inn maten i kjøleskapet så tar jeg tørrvarene/kjørlene. 

- Kan <ditt barn> ta med deg <besøk barn> og dekke på bordet. 

Da åpner du opp og viser at du ønsker besøket deltagelse i hytteoppgavene. Kanskje de da tilbyr seg selv også etterhvert på eget initiativ. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er utrolig sær ja.

Det er så typisk norsk, man skal ALLTID ha noe tilbake!! Om man gjør noe, det er så tragisk. I andre kulturer spanderer de mat uten å kreve noe tilbake.

En annen ting, du har en oppfatning av at andre skal forstå/leve etter det vi tenker selv. Du lever i din egen bobble som alle andre, så er det noe som er uklart må du sifra. På en ordenlig måte såklart, at du kunne trenge hjelp til "et eller annet".

Så enkelt, vær tydelig. Har du invitert uten å sette noen krav så blir det slik som du beskriver.

Anonymkode: 1c8db...e50

Hvilke kulturer er det du snakker om, konkret? Jeg har reist/bodd i mange land på grunn av jobb, og at man bidrar med noe er ganske universelt. Gjester som blir værende over flere dager tilbyr seg å hjelpe med matlaging og ryddig, enten man er i India eller i Kenya. Ofte takker verten nei til hjelp og ber gjesten kose seg og slappe av, men tilbudet er viktig.

I Norge har vi dessuten verdens høyeste alkoholpriser, som gjør at dette med alkoholspandering litt tricky. Det er ikke uten grunn at vi har kutyme for å ta med oss en flaske vin når vi er invitert på besøk. Det er fordi vin faktisk er en reell utgift for verten, skal man holde fire voksne med vin og øl en hel helg snakker vi fort noen tusenlapper. Det er en del av vår kultur at alle bidrar litt på det området, og jeg skal love deg at det samme hadde vært vanlig i andre land om de hadde hatt tilsvarende priser (og i mange land ER det vanlig å ta med litt drikkevarer til felles konsum, uansett).

Anonymkode: 70e9a...74d

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved lengre opphold bør gjester bidra med både mat og oppgaver. Ikke bare er det til hjelp for vertskapet, det er mer sosialt.

Vet ikke om denne aktuelle hytta, men på endel hytter er ting litt mer tungvint enn andre. Så bære vann og ved kan være en ting å hjelpe til med.  Matlagingen er koseligere om flere bidrar.  Og å rydde etter seg sjøl burde da være en selvfølge.

Og å ha med seg en liten oppmerksomhet til vertskapet blir alltid satt pris på.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

I Norge har vi dessuten verdens høyeste alkoholpriser, som gjør at dette med alkoholspandering litt tricky. Det er ikke uten grunn at vi har kutyme for å ta med oss en flaske vin når vi er invitert på besøk. Det er fordi vin faktisk er en reell utgift for verten, skal man holde fire voksne med vin og øl en hel helg snakker vi fort noen tusenlapper. 

Anonymkode: 70e9a...74d

Hvorfor må du drikke alkohol? Du skriver at det er dyrt også, hva er vitsen med å drikke det da? Alltid skal alkoholen inn i bildet når man møter andre norske. Nordmenn klarer jo ikke gjøre noe uten å drikke alkohol.

Drikk vann, helt gratis. Prøv det, du kommer til å elske det! 🙂 Sparer penger gjør du også, mange problemstillinger spart. Kose seg med å lage med til andre, glede andre. Å ha gjester du kan være tjener for.

Anonymkode: 1c8db...e50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I andre kulturer spanderer de mat uten å kreve noe tilbake.

I de fleste kulturer jeg er kjent med, så er det vanlig å ha med noe.

"Giving gifts in East Asia, particularly in China and Japan, follows a strict set of etiquette based on traditions, superstition, and even numerology. The rules of saving face also apply, particularly when giving and receiving gifts. While gift-giving etiquette in Asia varies by country, some guidelines are consistent throughout China, Japan, Korea, and surrounding places.

If you’re invited to someone’s home or a banquet, you should bring a gift. Don’t panic, but choose wisely!"

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er utrolig sær ja.

Det er så typisk norsk, man skal ALLTID ha noe tilbake!! Om man gjør noe, det er så tragisk. I andre kulturer spanderer de mat uten å kreve noe tilbake.

En annen ting, du har en oppfatning av at andre skal forstå/leve etter det vi tenker selv. Du lever i din egen bobble som alle andre, så er det noe som er uklart må du sifra. På en ordenlig måte såklart, at du kunne trenge hjelp til "et eller annet".

Så enkelt, vær tydelig. Har du invitert uten å sette noen krav så blir det slik som du beskriver.

Anonymkode: 1c8db...e50

Jeg synes absolutt ikke at TS er sær. Tvert om. Vi er ofte på hyttebesøk hos andre og har selv ofte besøk i vår hytte.  Det er selvsagt at man snakkes på forhånd om menyen og tilbyr seg å ta med noe mat og drikke. Hvis vertskapet sier at de holder alt så tar man likevel med noen flasker god vin og litt ekstra godt å spise. I tillegg så bidrar vi til matlaging og opprydding med den største selvfølge.  Skal ikke være nødvendig å be om hjelp til det.  Voksne mennesker kan ikke komme på besøk en helg og bare sitte på stas mens vertskapet jobber som tjenere. Da hadde det blitt lenge til neste besøk hos meg.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette viser jo mangel på sosiale antenner. Hvis jeg blir bedt på hyttetur så ville jeg selvfølgelig spurt om jeg skulle hatt med meg noe. Og hadde svaret vært nei, så hadde jeg ihvertfall sørget for å ta med drikkevarer og snæks til meg selv og noe ekstra til vertskapet. Og absolutt hjulpet til med mat og rydding. Det er normal folkeskikk. 

Men når man selv har bedt med og vennene ikke tenker sånn så hadde jeg nok tenkt at det blir ikke noe neste gang, da får evt de invitere og spandere også får det være annenhver gang på den måten😊

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Pillarguri skrev:

Hvis vertskapet sier at de holder alt så tar man likevel med noen flasker god vin og litt ekstra godt å spise. I

Hvorfor er det alltid alkohol som skal bringes med?

Undrer veldig over dette, er alltid standardsvaret.

Anonymkode: 1c8db...e50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppdratt til at når jeg er vert, skal jeg/min familie fikse alt og spandere alt. Gjester skal slippe å gjøre noe. Jeg syns derfor det er veldig sært når jeg blir bedt på middag til noen og må lage maten sammen med dem, eller enten må rydde vekk etter maten eller passe ungen(e) deres mens de rydder, fordi de ikke klarer begge deler. Kanskje besøket ditt har blitt oppdratt på samme måte som meg? 

Anonymkode: 483fb...15d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det alltid alkohol som skal bringes med?

Undrer veldig over dette, er alltid standardsvaret.

Anonymkode: 1c8db...e50

Fordi de fleste voksne liker å nyte alkohol når de har fri. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det alltid alkohol som skal bringes med?

Fordi de fleste drikke alkohol...

Du kjenner som regel de du skal til, og hvis du vet at de liker vin, så tar du med en vin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig å ta med noe til vertskapet om man blir bedt på middag, besøk eller i deres tilfelle hyttetur. Det er også normal høflighet å spørre om de trenger hjelp til noe eller om det er noe man skal bidra med i forhold til mat og drikke i forkant. 

Du er ikke sær og jeg hadde reagert på akkurat samme måte. Jeg kommer aldri tomhendt til et vertskap. Det trenger ikke å være mye, men noe som takk for invitasjonen er helt normalt å gjøre. 

Anonymkode: 36dd8...c6f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha med seg en oppmerksomhet synes jeg er merkelig så lenge det er snakk om hyttebesøk. Det synes jeg passer bedre om det er tale om selskap eller at man besøker en bolig for første gang. 

Men gjestene burde absolutt bidratt med "husarbeid" (rydde, vaske opp og gjerne sveipe over gulvet om det fort blir skittent med fler mennesker til stede) og/eller en del av maten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pillarguri skrev:

Jeg synes absolutt ikke at TS er sær. Tvert om. Vi er ofte på hyttebesøk hos andre og har selv ofte besøk i vår hytte.  Det er selvsagt at man snakkes på forhånd om menyen og tilbyr seg å ta med noe mat og drikke. Hvis vertskapet sier at de holder alt så tar man likevel med noen flasker god vin og litt ekstra godt å spise. I tillegg så bidrar vi til matlaging og opprydding med den største selvfølge.  Skal ikke være nødvendig å be om hjelp til det.  Voksne mennesker kan ikke komme på besøk en helg og bare sitte på stas mens vertskapet jobber som tjenere. Da hadde det blitt lenge til neste besøk hos meg.

Du er tydeligvis vant med hyttelivet både som vertskap og gjest. 

Mitt inntrykk fra HI er at familien som er invitert er uvant med hytteliv og er usikre på hvordan man forholder seg til invitasjonen. 

Når vertskapet da har tatt på seg vertsrollen ('vi kjøper inn og står for maten, bare ta med rette klær) så blir besøket usikker på sin rolle. Ja, en vertsgave er vanlig, enten man er invitert til hyttetur eller hjemmemiddag. Men gjestene virker usikre og utrygge i nettopp kutyme og skikker, så her bør vertskapet inkludere gjestene slik som jeg beskrev i mitt tidligere innlegg. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...