Gå til innhold

Sophie Elise

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 hours ago, Jegskulleønskeat said:

Kjøpte meg selvbiografien hennes idag, i hovedsak for å finne inspirasjon til hvordan bygge opp en bok siden jeg skal ut med min egen selvbiografi om noen år.

Men, så stopper det opp. Noen av tingene hun skriver er bare så grusomt ufølsomme at jeg får helt "spader". Hun nevner at hun kunne ha solgt lillesøstera si for å få råd til et kamera blant annet. Blir helt dårlig av å lese sånn. Har den jenta ingen sperrer? Og hvor blir det av empatien når hun bagatelliserer selvmord og snakket om rosa champagne rett etter å ha nevnt at mammaen til i av hennes venninner er død? Blir så sjokket at jeg mister hjerneceller. I tillegg blir det snakket om løsvipper på annenhver side, som om at dette var det viktigste i hele livet. Blir helt matt

Om jeg husker rett var vel dette hunden Rigmor, ikke faktisk søsteren hennes? Men ja, enig i at det var lite innhold i boken. Skummet kjapt igjennom og leverte den tilbake til Deichman, glad jeg ikke kjøpte den. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
3 minutter siden, Superblomst skrev:

Om jeg husker rett var vel dette hunden Rigmor, ikke faktisk søsteren hennes? Men ja, enig i at det var lite innhold i boken. Skummet kjapt igjennom og leverte den tilbake til Deichman, glad jeg ikke kjøpte den. 

Nei, hun skrev først at hun faktisk skulle selge hunden for kameraet. Etterpå ble det ikke noe av, og farfaren skulle skaffe henne kameraet tror jeg. Så sier hun, som den siste setningen i kapittelet, "Jeg kunne sikkert solgt søstera mi for speilreflekskameraet"😱

Gjest Eidsbergingen
Skrevet (endret)
3 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Nei, hun skrev først at hun faktisk skulle selge hunden for kameraet. Etterpå ble det ikke noe av, og farfaren skulle skaffe henne kameraet tror jeg. Så sier hun, som den siste setningen i kapittelet, "Jeg kunne sikkert solgt søstera mi for speilreflekskameraet"😱

Det kan ikke ha vært skrevet i en humoristisk tone? Jeg har ikke lest boka, og vet ikke hvilken helhetlig inntrykk kapittelet kan gi leseren. Tror jeg hadde hatt vanskelig for å forstå om hun mente seriøst eller ikke.

Endret av Eidsbergingen
Gjest orfeus
Skrevet (endret)
4 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Hun mente sikkert å poengtere hvor viktig det var for henne å få det kameraet, men hun er ikke spesielt god til å skrive, så det kan nok oppstå misforståelser.

Endret av orfeus
Gjest pelikanen
Skrevet

Forstår ikke hvorfor folk ikke er fornøyd som de er. Før var hun naturlig. En ting er at de sparklet og putter på seg diverse løse ting. De er ikke fornøyd da heller. Kom til å se på instagram. Der poserer hun i badedrakt. Tittelen lyder: jeg er ikke så sint, som jeg ser ut". Er det pga redigeringen av bildet. Etter alle jobben med sminken og div, så redigerer hun bildet. Legg merke til hånden . Veldig dårlig redigert. Ser langt fra naturlig ut, om hun ikke er sånn da. Da skjønner jeg at hun fikser på kroppen 😉

Skrevet

Måtte se siste episoden av serien hennes. Har ikke sett noen tidligere, og har ingen planer om det heller. Jeg fikk bekreftet nesten alle mine fordommer. Eneste fordommen jeg hadde som ikke ble bekreftet, var mot Joakim. Han var jo en skikkelig fin fyr som ikke bare driver med ryggsleiking, men faktisk også er ganske tydelig på at han ikke forguder Sophie. SE var derimot enda mer diva enn jeg hadde trodd. Jeg sliter skikkelig med å finne hva en tilsynelatende jordnær type som K skal med SE. Den selvskadinga burde aldri vært fremstilt som den ble. Forøvrig blir det for dumt å vise det til kamera, men ikke til Joakim, for han vil jo uansett se serien senere og reaksjonen da vil jo være verre enn om hun viste det med en gang. En annen ting er at hvis denne sminkøren hennes er flink og har de rette produktene, så skulle det nok være en ganske smal sak å sminke de i hvert fall tilnærmet vekk.

• Liker 19
Gjest orfeus
Skrevet (endret)
40 minutter siden, Sandin skrev:

Måtte se siste episoden av serien hennes. Har ikke sett noen tidligere, og har ingen planer om det heller. Jeg fikk bekreftet nesten alle mine fordommer. Eneste fordommen jeg hadde som ikke ble bekreftet, var mot Joakim. Han var jo en skikkelig fin fyr som ikke bare driver med ryggsleiking, men faktisk også er ganske tydelig på at han ikke forguder Sophie. SE var derimot enda mer diva enn jeg hadde trodd. Jeg sliter skikkelig med å finne hva en tilsynelatende jordnær type som K skal med SE. Den selvskadinga burde aldri vært fremstilt som den ble. Forøvrig blir det for dumt å vise det til kamera, men ikke til Joakim, for han vil jo uansett se serien senere og reaksjonen da vil jo være verre enn om hun viste det med en gang. En annen ting er at hvis denne sminkøren hennes er flink og har de rette produktene, så skulle det nok være en ganske smal sak å sminke de i hvert fall tilnærmet vekk.

Ingen ting av det hun gjør i serien virker ekte, det virker mer som nøye planlagt skuespill. Hvorfor snakke om selvskadingen i det hele tatt? Hvorfor si at det ikke kan sminkes over - når vi ser at det fint kunne sminkes over? Hun har et ønske om å vise dette, ingen tvil, og TV2 har avslørt seg som et TV-selskap som er villig til hva som helst for å tjene penger. SE kommer svært dårlig ut av dette, og skal jeg være helt ærlig burde serien aldri blitt laget, det grenser til misbruk av en person som ikke vet sitt eget beste.

Til mod: Det må være lov å være kritisk til en serie og diskutere den uten at det skal oppfattes som spekulering og persondebatt. Serien er et produkt presentert av TV2, filmet, klippet og limt sammen til det som ble vist på skjermen. Hvis budskapet i serien er tvilsomt og aktørenes adferd kritikkverdige, så må det være lov å kommentere dette i et diskusjonsforum.

Endret av orfeus
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)
På 29.3.2018 den 11.11, Sandin skrev:

Skjønner at hun kanskje ikke ville la han se det den dagen, men han hadde fått vite det uansett. Hvorfor ikke kle seg i lange armer hvis hun ikke vil at noen skal se det? 

Endret av Jegskulleønskeat
Skrevet

Føler meg veldig slem og lite empatisk nå, men å rispe seg så langt nede på overarmen virker litt...oppmerksomhetssøkende? 

Vet man aldri skal sammenligne, men husker ei blogger som kuttet seg overalt. Særlig plasser som ikke nødvendigvis var synlige for omverdenen. 

Jeg kan forstå at det å rispe seg til synlige arr kan virke som en god ide når man er yngre, særlig dersom man ikke klarer å fortelle at man sliter. På den måten sier det seg selv, og man får ønsket respons, men nå er hun voksen og et forbilde for yngre jenter. Mange av de sliter (jeg antar at de fleste som blir blodfan av bloggere gjør det på en eller annen måte) og da har man faktisk et ansvar. Hun velger selvsagt selv om hun vil bry seg, men det sier mye om henne om hun velger å ikke gjøre det. 

Sier ikke at man skal tabulegge selvskading, men det skal heller ikke bli sett på som kult, edgy og "dypt" - for det er det ikke. 

Er det noen som husker hvilken blogger jeg mente forresten? Hun var ganske ung (14-15?) På den tiden. Sikkert 5 år siden. Lurer på hvordan det går

• Liker 9
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
KillerKitty skrev (På 29.3.2018 den 15.23):

Er det noen som husker hvilken blogger jeg mente forresten? Hun var ganske ung (14-15?) På den tiden. Sikkert 5 år siden. Lurer på hvordan det går

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
4 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Hm, mange likheter, men jeg tror faktisk det er ei annen. Hun jeg sikter til var ganske tynn. Gikk ofte i shorts til tross for arrene. Ikke for å få oppmerksomhet, men fordi hun aksepterte de som en del av henne. Var blogg.no sin plattform

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
KillerKitty skrev (På 29.3.2018 den 15.52):

Hm, mange likheter, men jeg tror faktisk det er ei annen. Hun jeg sikter til var ganske tynn. Gikk ofte i shorts til tross for arrene. Ikke for å få oppmerksomhet, men fordi hun aksepterte de som en del av henne. Var blogg.no sin plattform

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
2 minutter siden, KillerKitty skrev:

Sikkert henne? Aria Olea Sandvik

Hun hadde en annen blogg tidligere som var mer "sykdomsrettet", men den tror jeg hun har lagt ned.

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Superchips skrev (På 29.3.2018 den 16.01):

Sikkert henne? Aria Olea Sandvik

Hun hadde en annen blogg tidligere som var mer "sykdomsrettet", men den tror jeg hun har lagt ned.

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
2 timer siden, KillerKitty skrev:

Føler meg veldig slem og lite empatisk nå, men å rispe seg så langt nede på overarmen virker litt...oppmerksomhetssøkende? 

Vet man aldri skal sammenligne, men husker ei blogger som kuttet seg overalt. Særlig plasser som ikke nødvendigvis var synlige for omverdenen. 

Jeg kan forstå at det å rispe seg til synlige arr kan virke som en god ide når man er yngre, særlig dersom man ikke klarer å fortelle at man sliter. På den måten sier det seg selv, og man får ønsket respons, men nå er hun voksen og et forbilde for yngre jenter. Mange av de sliter (jeg antar at de fleste som blir blodfan av bloggere gjør det på en eller annen måte) og da har man faktisk et ansvar. Hun velger selvsagt selv om hun vil bry seg, men det sier mye om henne om hun velger å ikke gjøre det. 

Sier ikke at man skal tabulegge selvskading, men det skal heller ikke bli sett på som kult, edgy og "dypt" - for det er det ikke. 

Jeg har også kuttet meg mye, og på samme sted. Ikke for å få oppmerksomhet, men fordi jeg hadde veldig vondt. Gikk alltid med lange armer for å ikke vise det. Jeg ville ikke ha oppmerksomhet, eller at folk skulle få dårlig samvittighet. Det var ingens feil. Så jeg skjulte det, selvom blodet og kuttene i utgangspunktet var på et synlig sted. 

Hvor man kutter seg er ikke det som har noe å si for om man er oppmerksomhetsyk eller ikke, men hvordan man oppfører seg rundt det, om man legger ut bilder eller ikke dekker seg til 

Skrevet

Hahaha er hun på cruiseskiptur for andre gang i år?!

PALMEOLJE, det går hun i demonstrasjonstog mot, men cruiseskip som også er jævlig mot miljøet går helt fint?! 

All moral forsvinner visst ut døra så fort noe er gratis. 

• Liker 45
Gjest førstedamen
Skrevet
5 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg har også kuttet meg mye, og på samme sted. Ikke for å få oppmerksomhet, men fordi jeg hadde veldig vondt. Gikk alltid med lange armer for å ikke vise det. Jeg ville ikke ha oppmerksomhet, eller at folk skulle få dårlig samvittighet. Det var ingens feil. Så jeg skjulte det, selvom blodet og kuttene i utgangspunktet var på et synlig sted. 

Hvor man kutter seg er ikke det som har noe å si for om man er oppmerksomhetsyk eller ikke, men hvordan man oppfører seg rundt det, om man legger ut bilder eller ikke dekker seg til 

Hvordan man oppfører seg rundt det, om man deler det og om man ikke dekker seg til har ingenting å su! Man kan være like destruktivt i selvskadingen forde og det er ikke mindre ekte av den grunn. 

Jeg gjorde alkurat som Sophie når jeg var ung. Jeg var uansett psykisk syk....

Skrevet

Det virker for meg at de tankene hun skriver ned på bloggen er drømmetanker. Det høres så fint ut, men det er ikke slik i praksis. Virker som hun kunne ønske at det hun skrev er sånn hun skal tenke, men etter å ha sett serien hennes ser jeg ikke annet enn ei selvopptatt jente som er usikker på seg selv. 

• Liker 21
Skrevet

Sophie Elise er en kompleks person som står for mye bra, men som samtidig motsier seg selv på enkelte punkter. Man kan mene mye om henne, men det gjør allikevel vondt å se at så mange setter spørsmålstegn rundt hennes psyke, og ta ifra henne all kredibilitet bare fordi hun ikke gjør ting på rett måte. 

Som mennesker er vi veldig forskjellige, hvilket også betyr at vi takler oppturer og nedturer på forskjellige måter. Det finnes ingen rett måte å takle motgang på. 

Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har diagnosene depressiv lidelse, bipolar lidelse type 2, angst og anoreksia. Disse diagnosene er alle satt av psykologer etter nøye evalueringer. Jeg har møtt veggen noe så til de grader ved et par anledninger, jeg er ofte utrolig rastløs som følge av min bipolar lidelse, jeg har sosial angst, og fikk angstanfall på jobb tidligere denne uka, og jeg har slitt med spiseforstyrrelser de siste 6 årene (jeg er normalvektig nå, men i hodet sitter det fortsatt). Allikevel så kommer jeg meg gjennom hverdagen uten at folk ser at jeg sliter. Jeg putter på meg en maske, er blid, omgjengelig og utadvendt. Kaster meg ut i ting. Fordi det er min måte å takle ting på. Når jeg er hjemme kan jeg ligge og stirre i veggen, mens jeg har destruktive tanker. 

Kanskje Sophie har satt diagnoser på seg selv, kanskje hun har hatt profesjonelle fagfolk til å gjøre det. Uansett så burde vi holde oss for gode til å spekulere rundt hennes psyke. 

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...