Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Pust skrev (1 minutt siden):

Du vet at dette også blir meldt inn til BV? Det er bare det at denne tråden handler om Sofie og ikke alle andre. S kan løse problemstillingen veldig enkelt ved å slutte å eksponere det lille barnet. Han hører ikke til i offentligheten og har rett til å forme sitt eget digitale liv så snart han er gammel nok. 

Jeg tenker som du , at dette er nybrottsarbeid, og det er flott at mange melder fra om hensynsløs utlevering av barn på nett. Der det også går fram at hjemmet til barnet benyttes hyppig som en del av salgskanalen, uten grenser mellom privatliv og bedrift, der livet de lever sammen selges døgnet rundt, og i stor grad styres av engasjementet det skaper hos kundene de ønsker å nå. 
Vi ser hva det har gjort med SE. Hun startet da hun var 12. Sønnen startet før han ble født. Med en mor som lever med hodet ned i en skjerm, og benytter han som ragebait for å holde seg aktuell.
Dette er noe alle de som skal  verne barna må komme på banen og ta stilling til, og det veldig snart! Det vil stå som en skamplett i historien, at dette ikke er blitt regulert bedre, med lover og regler som rammer hardt og presist.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk ser ut til å tro at BV gjør undersøkelser hos SE kun på grunnlag av at hun har mye barnevakt. Det er selvfølgelig ikke tilfellet, det handler om summen av flere ting. 

- Kjent rushistorikk rett før graviditet. 
- Benyttet private helsetjenester under graviditet fordi hun mislikte spørsmål fra den offentlige tjenesten om rushistorikk. 
- Hyppig bruk av barnevakt fra barnet var nyfødt, og stadig ulike barnevakter. 
- Grov eksponering av barnet i sine sosiale medier. 

Mulig jeg har glemt noe også, men summen av alt dette er altså grunnlag for bekymring. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ser deles rike foreldre burde fåttt besøk av barnevernet. Men de sklir igjennom, nettopp pga ressurser som penger. Skyggesidene gjemmes godt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes eksponering av barnet er mer problematisk enn att hun tar 3 dager ferie med kjæresten mens barnet er hos besteforeldrene.

Slutt og bruk BV sine ressurser til slike ting. Jeg kan jammen være uenig i mye SE driver med men og melde til BV hadde jeg ikke gjort før jeg virkelig hadde sett att barnet hadde det vondt. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (1 time siden):

Nå var det ikke helt det jeg mente å si, men jeg antydet absolutt at det er noe som skurrer ved foreldreevnen om man mener det er helt greit at begge foreldrene forlater en liten baby fordi man er sliten og trenger ferie, og det står jeg for.

Jeg tenker med gru tilbake på for bare noen uker siden, da både jeg og far måtte reise til en annen landsdel for en time på sykehus. Vi var borte hele dagen pga. dårlige flyavganger og kom hjem litt før midnatt. Babyen vår hadde grått og grått i timesvis på kvelden, for han skjønte jo ikke hvorfor det var bestemor og ikke mamma eller pappa som la ham. Han hadde jo null forutsetninger for å forstå, og han ville bare ha foreldrene sine. Nå er det ingen babyer som er like, men dette er jo en helt naturlig og vanlig reaksjon.

At folk gambler på at sånt går helt fint over en periode på flere dager, fordi man selv skal på FERIE langt vekk er så uforståelig for meg, når jeg vet hvor hjerterått for alle involverte det kan være å være borte bare en dag. Så ja, i mine øyne tyder det på manglende, eller i det minste begrenset foreldreevne, at begge foreldrene reiser langt bort fra babyen helt frivillig over en periode på flere dager og tenker at det er helt greit.

Som jeg skrev i mitt innlegg, for min mann og meg er det utenkelig å reise på ferie eller overnattingstur uten vår baby. Så langt har alltid en av oss vært med vårt barn. Men livet skjer, man vet aldri.

Uansett, mitt poeng er at å kritisere andres foreldreevne basert på at de tar andre valg enn meg, eller hva de legger ut på SoMe er for meg spesielt. Jeg tenker at dette er noe jeg aldri ville gjort. Men så er vi mennesker forskjellige og jeg sitter på ingen måte på "mamma fasiten". 

Er det noe som er sikkert er det at noen vil heve øyenbrynene over de valg du gjør som forelder. Selv fikk jeg en del spørsmål om vårt valg om å beholde leiligheten da jeg gikk gravid. Mange belærende ord om hvor lite lurt det var, og at barn har det best med å vokse opp i hus med hage.

SE har tatt valg og gått inn i mamma rollen rimelig fjernt fra meg. Men at det skulle gi meg grunnlag for å dømme henne som dårlig mamma eller sende bekymringsmelding til barnevernet? Nei, bare nei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

leide skrev (3 timer siden):

Jeg følger lite med hva SE gjør i sin hverdag, følger henne på Insta og ellers det som dukker opp i media. Er innom her avogtil. Leser her mange sterke meninger og uttrykk av holdninger. Det jeg har lært og erfart i mitt liv er at vi er og har ulik innfallsvinkel til livene våre. Jeg undrer meg om ikke flere her inne styres av misunnelse og sjalusi? Hvorfor, forstår jeg ikke helt da det synliggjøres forholdsvis kraftige negative holdninger til influensere og demmes jobb/ gjøremål. Disses profesjon er slik jeg forstår det å vise et utdrag av sine liv som er etterspurt av oss som følger de. Jo mer klikk jo mer interesse vil jeg tro. Mammapolitiet er aktive her og de virker særlig interesserte i fronte sine egne holdninger og meninger nærmest som en vedtatt lov eller regel. Virker blitt et type hamsterhjul dette. Eller for å si det på godt norsk: sladderen lever i beste velgående. Ikke lengre kun bak kjøkkengardinene men på ulike forumsider.

Jeg reiste fra mine barn da de var små i flere perioder, de var godt ivaretatt av min mor og deres far. Avogtil bare hos min mor, avogtil sin far og avogtil tilogmed av andre nær familie. Jeg husker det var tungt men de var godt ivaretatt, jeg er glad for at mine fikk den mulighet til styrke sine bånd til besteforeldre, nær familie og ikke minst sin far på egen hånd. Det opplevdes i tillegg gjensidig. Det er et ordtak/ leveregel i flere samfunn som  synes være borte:"Det må en hel landsby til for oppdra et barn". I min tid som student husker jeg vi og lærte at det beste for et barn er ha flere nære personer i sitt liv. Slik oppdras barnet (og foreldre) til å akseptere flere/ andre. Det er viktig at våre barn blir likt og akseptert av flere enn bare oss foreldre. Jeg skal ikke oppfordre noen her til noe, jeg er overbevist om at alle her vet at det finnes et liv som er levelig i den virkelige verden. Den er aller best, og husk vi lever bare engang. 

Jeg undrer meg over hvorfor folk tror dette. Hvorfor tror man at å være kritisk til noen eller bekymret for hvordan en baby har det kun kan bunne i misunnelse (eller feilbrukt begrep sjalusi)? 

Har du aldri vært bekymret for noen eller tenkt at noen gjør noe feil eller til og med mislikt noen noen gang i livet ditt? Var du da misunnelig? Tenker du at om man kritiserer Trump så er man egentlig misunnelig på ham?

Jeg undrer meg hvorfor du tror at noen er misunnelige?

Skjønner at du selv tok en del liknende valg som SE. Kan det være at du tar kritikken mot henne veldig personlig fordi du føler det som kritikk mot deg? Og derfor må du finne det du anser som mer spiselige grunner til at folk kritiserer, enn at de faktisk har rett?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jadaomatte skrev (2 timer siden):

Jeg tror på henne når hun sier hun bruker all ledig tid på gutten. Den tiden hun har til overs etter at hun er ferdig med «egentid» f.eks frisør, ferie, kjærestetid, operasjoner, kafebesøk…… Det virker ikke ut som om det er mye. 

Alle som kjenner meg vet at jeg bruker all ledig tid på Helmer, jeg bare legger det ikke ut, forteller Isachsen til VG.

Som mamma bruker man ikke «all ledig tid» på barna sine. Om man i det hele tatt har noe ledig tid UTENOM barna sine, bruker man denne ledige tiden på frisørbesøk, selvbruning, dating, sosiale medier og annet. Måten Sofie uttaler seg på bare understreker hvordan hun tenker. For henne er barnet et accessoir, et slags tilbehør på linje med hundene hun har skaffet seg tidligere. En skapning som får «hennes ledige tid» når det passer seg sånn, mellom operasjoner i narkose, kjæresteferier til Ibiza og egentid på kafé. 

• Liker 16
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

leide skrev (3 timer siden):

Jeg følger lite med hva SE gjør i sin hverdag, følger henne på Insta og ellers det som dukker opp i media. Er innom her avogtil. Leser her mange sterke meninger og uttrykk av holdninger. Det jeg har lært og erfart i mitt liv er at vi er og har ulik innfallsvinkel til livene våre. Jeg undrer meg om ikke flere her inne styres av misunnelse og sjalusi? Hvorfor, forstår jeg ikke helt da det synliggjøres forholdsvis kraftige negative holdninger til influensere og demmes jobb/ gjøremål. Disses profesjon er slik jeg forstår det å vise et utdrag av sine liv som er etterspurt av oss som følger de. Jo mer klikk jo mer interesse vil jeg tro. Mammapolitiet er aktive her og de virker særlig interesserte i fronte sine egne holdninger og meninger nærmest som en vedtatt lov eller regel. Virker blitt et type hamsterhjul dette. Eller for å si det på godt norsk: sladderen lever i beste velgående. Ikke lengre kun bak kjøkkengardinene men på ulike forumsider.

Jeg reiste fra mine barn da de var små i flere perioder, de var godt ivaretatt av min mor og deres far. Avogtil bare hos min mor, avogtil sin far og avogtil tilogmed av andre nær familie. Jeg husker det var tungt men de var godt ivaretatt, jeg er glad for at mine fikk den mulighet til styrke sine bånd til besteforeldre, nær familie og ikke minst sin far på egen hånd. Det opplevdes i tillegg gjensidig. Det er et ordtak/ leveregel i flere samfunn som  synes være borte:"Det må en hel landsby til for oppdra et barn". I min tid som student husker jeg vi og lærte at det beste for et barn er ha flere nære personer i sitt liv. Slik oppdras barnet (og foreldre) til å akseptere flere/ andre. Det er viktig at våre barn blir likt og akseptert av flere enn bare oss foreldre. Jeg skal ikke oppfordre noen her til noe, jeg er overbevist om at alle her vet at det finnes et liv som er levelig i den virkelige verden. Den er aller best, og husk vi lever bare engang. 

Hadde du omsetning i firmaet ditt av å eksponere ungen i tide og utide helt fra før ungen ble født? Hadde du svangerskap og barn som beviselig backup plan hvis omsetningen gikk dårlig? Ikke det? Da tror jeg ungen til SE vil bli svært sjalu og misunnelig på ditt barns oppvekst etterhvert. Her er det ingen landsby, men hele verdensveven som får gasse seg i privatlivet til en ikke-samtykkekompetent baby uten vernet det har rett på.

Lurer på hvor mange AI-fremstilte bilder det finnes på det mørke nettet nå fordi ho mor "bare deler litt av hverdagen sin" for å fylle driftskontoen.

Det finnes et begrep som nesten dekker alt det SE bedriver av eksponering av mindreårige, og det kalles #sharenting.

Norske barn har i snitt 1100-1200 bilder på nett før de har fyllt 12 år. Hvor mange oppslag har akkurat denne babyen før den har fylt 1 år?

https://www.telenor.no/online/sikkerhet/barn/foreldre-deler-bilder-av-barn-sharenting/

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (5 minutter siden):

Som jeg skrev i mitt innlegg, for min mann og meg er det utenkelig å reise på ferie eller overnattingstur uten vår baby. Så langt har alltid en av oss vært med vårt barn. Men livet skjer, man vet aldri.

Uansett, mitt poeng er at å kritisere andres foreldreevne basert på at de tar andre valg enn meg, eller hva de legger ut på SoMe er for meg spesielt. Jeg tenker at dette er noe jeg aldri ville gjort. Men så er vi mennesker forskjellige og jeg sitter på ingen måte på "mamma fasiten". 

Er det noe som er sikkert er det at noen vil heve øyenbrynene over de valg du gjør som forelder. Selv fikk jeg en del spørsmål om vårt valg om å beholde leiligheten da jeg gikk gravid. Mange belærende ord om hvor lite lurt det var, og at barn har det best med å vokse opp i hus med hage.

SE har tatt valg og gått inn i mamma rollen rimelig fjernt fra meg. Men at det skulle gi meg grunnlag for å dømme henne som dårlig mamma eller sende bekymringsmelding til barnevernet? Nei, bare nei.

Nå er våre to i starten av 20 åra og tror vi har hatt barnepass 5 helger. Å det var fordi vi var bortreist pga jobb. Ellers har kun vi hatt de. Men det betyr ikke att andre ikke kan reise bort mer fra sine barn så lenge de er trygge hos besteforeldrene eller tante/onkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmuse skrev (På 17.2.2025 den 10.44):

Forstår jeg det riktig at de undersøkte fra november til januar?

Her ligger det nok mer enn hva SE fremstiller det som. Tipper bv har bidratt til en god del veiledning på disse undersøkelsene.

tror jeg også. 

Aria 22 skrev (23 timer siden):

Hvordan kan dere sitte bak en skjerm å dømme om hun er god mor eller ikke?  Det er mange som har mye barnevakt, mange som reiser bort. 
Hun er ikke så forskjellig fra andre mennesker, hun reiser mye opp til sine foreldre og gutten får gode bånd med både besteforeldre og tanter og onkler. 
Det er ikke omsorgssvikt å reise eller ha barnevakt. 
Vi ser ikke hvordan hun er som mor. 

Nei, det er virkelig ikke mange som forlater nyfødte babyer med ukjente barnevakter gjentatte ganger før babyen er et år. Jeg vet ikke om noen andre enn SE som har gjort dette.

Aria 22 skrev (23 timer siden):

Kan alle som skriver her si de ikke har blitt meldt til BV? Tipper det er mange her som har blitt det. 
Det virker på meg som om mange her har dårlige liv å lar det gå utover andre. Det er liksom en kultur dette på kg, ta de som taes kan. 
slike sider og tråder som dette burde vært stengt ned. 

Eh, ja, de færreste blir meldt til barnevernet, så jeg tipper de færreste som kommenterer her har blitt det. 

siesta skrev (14 timer siden):

Jeg tror han har det veldig fint. 

SE har nå fått klarert at hun er en god mor.

Hva mer vil dere ?

Og disse anonyme som melder inn. De er så feige. Det er en alvorlig sak å melde folk inn dit og da bør en kunne forlange at melder må stå fram med navn.

Nei, hun har ikke fått klarert at hun er en god mor, kun at hun oppfyller minimumskravene. Og barnevernet har taushetsplikt, så vi vet ikke om de synes det er en i grenseland sak, om de har kommet med noe veiledning, eller om de synes hun er en strålende mor. Det eneste vi vet er at en evt omsorgssvikt ikke er grov nok til å føre til juridiske tiltak.

Isild skrev (5 timer siden):

Jeg syns det er svært problematisk at SE AS lager innhold av at BV har vært involvert, og at media skriver "hennes side av saken". BV kan ikke uttale seg om de så hadde villet, dermed blir alt dette vinklet dit SE AS/Sofie og Vegard vil, og slik jeg ser det gjør de seg selv til offer og får dette også til å handle om netthets og "hat". 

Det er som oftest ikke hat som gjør at noen sender bekymringsmelding, dette er en stor misforståelse. Skal ikke ta stilling til denne bekymringsmeldingen, den har vi ikke fått lese. Vi vet bare hva Sofie forteller. 

100 % dette. Det er svært problematisk at foreldre får lov å bruke media som talerør i barnevernssaker uten å samtidig frigi barnevernet fullstendig fra taushetsplikten. Selv da må barnevernet ofte si nei til å uttale seg, fordi de må ta barnets beste i betraktning, mens de anmeldte foreldrene meler son egen kake på bekostning av barnet. Men jeg regner med at SE-fansen her vil påstå at det er en fordel for sønnen at SE forteller hele Norge om dette?

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (16 minutter siden):

Nå er våre to i starten av 20 åra og tror vi har hatt barnepass 5 helger. Å det var fordi vi var bortreist pga jobb. Ellers har kun vi hatt de. Men det betyr ikke att andre ikke kan reise bort mer fra sine barn så lenge de er trygge hos besteforeldrene eller tante/onkel. 

Hvis du scroller bittelitt opp, så ser du at jeg påpeker at dette handler om mye mer enn å bare benytte barnevakt. Det er et helhetsbilde her som gjør at BV ble koblet inn. Når hun nå attpåtil velger å bruke det som rage bait i sosiale medier, burde hun stoppe opp og reflektere litt mer over egne handlinger. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (40 minutter siden):

Hvis du scroller bittelitt opp, så ser du at jeg påpeker at dette handler om mye mer enn å bare benytte barnevakt. Det er et helhetsbilde her som gjør at BV ble koblet inn. Når hun nå attpåtil velger å bruke det som rage bait i sosiale medier, burde hun stoppe opp og reflektere litt mer over egne handlinger. 

Så du vet eksakt hva hun er meldt til BV for eller har det stått dette i aviser?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

refill skrev (10 minutter siden):

Hadde egentlig ikke tenkt å slenge meg på noe omsorgs eller bv debatt, men jeg må si at jeg reagerer litt på at en del tilsynelatende undergraver viktigheten av trygg tilknytning og hvor skjørt dette kan være. At det er nok av barn som har det verre fjerner ikke det faktum at trygghet er noe av det aller viktigste for et barn. Har de en trygg tilknytning til foreldrene (omsorgspersonene) kan de takle det meste som kommer deres vei. Dette bør være grunnleggende kunnskap i 2025. 

Jeg er sikkert ikke den eneste som har vokst opp med venner/klassekamerater som slet i ungdommen, og hvor fellesnevneren har vært foreldre som prioriterte seg selv - uavhengig av om det ble sett på som positivt eller negativt (alltid jobb eller alltid festing for å forenkle det). 

Jeg har ikke noe grunnlag for å vurdere hvordan relasjon SE og H har til sin sønn, og hvilken relasjon han har til andre, men på generelt grunnlag; det er veldig uklokt å undergrave tilknytning som en stor del av barns oppvekst og utvikling. Det er en grunn til at veldig mange plasserte barn kommer under kategorien "manglende foreldreferdigheter" (tror de har endret hvordan statistikken oppgis hos ssb nå men vi snakker da om det som ikke omhandler rus, vold, overgrep og alvorlig psykisk sykdom for eks). 

Regner med att BV når følger de opp videre..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

siesta skrev (15 timer siden):

Det å sende anonyme meldinger til bv er ikke bra i det hele tatt. Det er så feigt og vitner lite om at vedkommende bryr seg .

Personene er så misunnelige , og vi som har vært foreldre en stund , barna ut av rede...

Jeg blir satt ut av dette rett og slett.

Bry dere med det som er viktig.

Se på de rundt dere, sikkert mange dere kunne hjulpet .

Misunnelig på hva??

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siesta skrev (14 timer siden):

Jeg tror det er mye sjalusi ute å går 

Ble passet på av mange da jeg var liten. Min andre del av mitt første leveår bodde vi i militærleir. Min far jobbet i helse.

Og jeg ble passet av bla  militærgutta 😂 

Det gikk helt fint.

Hadde senere en nordnorsk  dagmamma som lærte meg banneord.

Ja du vet relasjoner og trygghet og hva fagfolk sier ang det er jo ikke så viktig , for det gikk jo bra med deg( hva nå enn det betyr)

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (7 timer siden):

Jeg forstår oppriktig ikke hvor noen har det fra at man er sjalu på SE? Sjalu på pengene hennes, er det det som menes? Det er helt sikkert noen som ønsker seg mer penger, og kan ønske seg hennes økonomi. Men ellers? 

Sjalu på et forstyrret selvbilde, BDD og en A4 side med diagnoser (vel om merke selvdiagnostiserte) ?

Sjalu på rusproblemer og rusrehabilitering? 

Sjalu på å føle seg så dritt at man må opererere seg til det ugjenkjennelige? 

Sjalu på å få masse negativ oppmerksomhet i egne kanaler, media og andre steder?

Sjalu på å leve livet foran og bak kameraet, og ikke lenger evne å ha et privatliv?

Sjalu på å hele tiden lete etter seg selv? 

Sjalu på brutte forhold, brutte relasjoner og evig flytting? 

Sjalu på å bli latterliggjort og sett ned på som en slags "barbie", "knulledokke" og talentløs blogger? 

Sjalu på å bli sett på som en fraværende mor?

Forstår at noen syns SE er helt fantastisk, og utifra det tenker at kritikere er sjalu. Men de aller fleste voksne mennesker syns mer synd på henne enn å se hva man skulle vært sjalu på.  

👏👏👏

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
elskersommer skrev (20 minutter siden):

Så du vet eksakt hva hun er meldt til BV for eller har det stått dette i aviser?

Nei, gjør du? 

Hun har selv stått fram med alt det jeg tidligere nevnte, enkel logikk tilsier at de gjør sine undersøkelser på grunnlag av et helhetsbilde. Det er nemlig sånn det foregår innenfor barnevernet med mindre det er akutt. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt spesielt å melde en person til barnevernet fordi man er uenig i måten de velger å oppdra sitt barn. Sykt. Man kan mene mye og at det er dumt med så mye offentlig eksponering av baby osv osv. (begynn med å melde inn resten av norske mammabloggere da) 

Men helt alvorlig… omsorgssvikt og så uforsvarlig at barnevernet skal blandes inn? Dere er helt på vidden. Spekulerer i livet til en person bare fordi dere ser og hører brøkdeler i media. 

kan faktisk ikke begripe at noen velger å melde til BV basert på det som er vist i SOME. Man kan synes at det er så hårreisende man vil at noen reiser på kjæreste tur i 3 dager og eksponerer baby i media. Men å faktisk melde til BV? All time low. Den/de personene må ha noen utfordringer.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (2 minutter siden):

Nei, gjør du? 

Hun har selv stått fram med alt det jeg tidligere nevnte, enkel logikk tilsier at de gjør sine undersøkelser på grunnlag av et helhetsbilde. Det er nemlig sånn det foregår innenfor barnevernet med mindre det er akutt. 

Jeg tror det er noe helt annet som ligger til grunn. Men at det i hennes narrativ passer best å trekke frem anmeldelser fra "gale" følgere. BV kan som sagt ikke uttale seg. SE lyver om det meste, også meget alvorlige problemstillinger. Og dette lukter noe annet enn ferier uten baby og nanny. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (38 minutter siden):

Jeg tror det er noe helt annet som ligger til grunn. Men at det i hennes narrativ passer best å trekke frem anmeldelser fra "gale" følgere. BV kan som sagt ikke uttale seg. SE lyver om det meste, også meget alvorlige problemstillinger. Og dette lukter noe annet enn ferier uten baby og nanny. 

Enig med deg, men det blir kun spekulasjoner. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...