Klink Skrevet 17. juni 2024 #41681 Skrevet 17. juni 2024 Enkelt&Komplisert skrev (5 minutter siden): Du har ikke lest alle kommentarene og fått med deg hvor mye de begge har vært borte fra han? Og du har heller ikke satt deg inn i hva barneeksponering kan føre til? Eller er du bare stor fan av henne og kommer til å beskytte henne uansett? Hva har barneeksponering med innlegget du siterer?
Betty3 Skrevet 17. juni 2024 #41682 Skrevet 17. juni 2024 Enkelt&Komplisert skrev (2 minutter siden): Du har ikke lest alle kommentarene og fått med deg hvor mye de begge har vært borte fra han? Og du har heller ikke satt deg inn i hva barneeksponering kan føre til? Eller er du bare stor fan av henne og kommer til å beskytte henne uansett? Hva vet dere egentlig om hva de har eller ikke har gjort? Jeg tenker at jeg nok bruker langt mindre tid på å tenke på SE liv og leven enn brorparten av dette forumet. Jeg tror det vil være belastende å være sønnen hennes, men det er like mye på grunn av dere som av henne selv. Priser meg lykkelig for at jeg slipper å være nybakt mor i rampelyset. 2 1
Hulderen Skrevet 17. juni 2024 #41683 Skrevet 17. juni 2024 Isild skrev (10 timer siden): Selvfølgelig gjør han det, men hvis SE hadde latt være å legge ut hele barndommen hans på nettet, så kan han iallefall selv senere få kontrollere hva andre skal vite ift å være "sønnen til". Nå deles alt fra leggerutiner til besøk på helsestasjonen - og ikke minst mors cringe utleveringer av manglende tilknytning osv. Tilføyelse: For å ta et eksempel fra kjendis-Norge: Sara, datteren til Jahn Teigen og Anita Skorgan. De var datidens største kjendiser, og det var vanvittig interesse for babyen/barnet da de fikk henne. De skjermet henne 100%. De delte aldri noe om hverken opplevelser eller bilder. Hun fikk være helt anonym - frem til hun selv som voksen "trådde frem". Og sånn burde det vært lovregulert at det skal være. Sophie Elise eksponerer på et helt nytt nivå. Det stemmer ikke. Jeg husker da Sara ble født. Det var enormt mange bilder av henne som baby i media. 3
Enkelt&Komplisert Skrevet 17. juni 2024 #41684 Skrevet 17. juni 2024 Betty3 skrev (Akkurat nå): Hva vet dere egentlig om hva de har eller ikke har gjort? Jeg tenker at jeg nok bruker langt mindre tid på å tenke på SE liv og leven enn brorparten av dette forumet. Jeg tror det vil være belastende å være sønnen hennes, men det er like mye på grunn av dere som av henne selv. Priser meg lykkelig for at jeg slipper å være nybakt mor i rampelyset. Hva tror du? SE deler jo alt dette, er jo det vi reagerer på. Men ikke diskuter på ting du da tydeligvis ikke har nok innsyn i 🤦♀️ Hadde hun ikke eksponert han og hva de gjør, så hadde ikke disse kommentarene eksistert. Så du er jo enig i at eksponeringen ikke er bra 3
Enkelt&Komplisert Skrevet 17. juni 2024 #41685 Skrevet 17. juni 2024 Klink skrev (2 minutter siden): Hva har barneeksponering med innlegget du siterer? Fordi vi var i en diskusjon og hun svarte ikke på et tidligere stilt spm 👍
Frisk Frosk Skrevet 17. juni 2024 #41686 Skrevet 17. juni 2024 Staycool skrev (8 timer siden): Vet du hva, jeg er en av de som «bagatelliserer» helt ærlig.. men takk, for at du illustrerte dette scenarioet, for det er jo helt sant. Dette innlegget skal jeg vise til alle andre som har tenkt samme som meg! Utrolig bra skrevet! Det er jeg veldig glad for å høre! Det er så mange som bagatelliserer at små barn utsettes for dette. En ting som jeg såvidt nevnte var det med at ting som f.eks. legges på stories forsvinner etter kort tid. Det gjør i tillegg at andre mennesker som barna møter kan vite ting om dem som de selv ikke en gang vet, aldri har hørt om, ikke har noen minner om. Tenk den følelsen når barna opplever dette, kanskje videre opp i ungdomsår og ungt voksenliv også. Personer som er helt fremmede for deg husker ting om deg som du selv ikke en gang har mulighet for å sjekke selv. Det kan lett føre til at disse barna som er ofre for sine influenserforeldre kan utvikle både paranoide følelser og også angst i møte med andre mennesker. Spre budskapet, for det er altfor mange som mener disse barna ikke tar skade av det. Men hadde de selv opplevd det disse barna må leve med fra de er født, så hadde disse personene aldri akseptert det! Mest trolig ville de ha anmeldt "samboeren" (fra innlegget mitt som du siterte), krevd mye erstatning. Men likevel kunne ikke straff or erstatning ha vært fullgod oppreisning, for man kan aldri komme unna det overgrepet de i realiteten er blitt utsatt for av "samboer". Når det gjelder influenserbarna som blir eksponerte er det foreldrene som er "overgripere"... Takk for tilbakemeldingen din Spre sannheten om det influenserne gjør mot sine barn - og få andre du kjenner til å forstå alvoret i det barna blir utsatt for ❤️ 11 1 9
velociraptor Skrevet 17. juni 2024 #41687 Skrevet 17. juni 2024 Betty3 skrev (6 timer siden): Jeg hadde fødselsdepresjon med min førstefødte, og mange av følelsene hun beskriver nå minner meg veldig om ting jeg følte den gangen. Også behovet for "frihet" og "alenetid". Det er kontroversielle tanker som helt klart vekker sterke reaksjoner hos mødre spesielt og kvinner generelt. Samtidig tenker jeg at hvis det er det hun behøver for å fungere, så skal hun gjøre det. Hadde jeg født i dag og havnet i samme situasjon ville jeg nok overlatt mye mer av permisjonen til far, gått tilbake til jobb, og tatt vare på min egen helse. Tror det er langt mer ødeleggende for tilknytningen å tvinge seg til å være i en lykkeboble som ikke eksisterer. Jeg synes ikke hun utsetter barnet for omsorgssvikt, og hun både hun og barnet har nok langt flere ressurser rundt seg enn hva de fleste andre nybakte mødre og unge familier har. Så får vi bare håpe han blir robust nok til å tåle å være sønn av sin mor. Et stort paradoks at de styggeste tingene jeg har lest om henne og sønnen, befinner seg på de over 2000 sidene i denne famøse tråden. Hvilke stygge ting står det om sønnen hennes? Her må du nesten sitere, jeg har ikke lest ETT eneste stygt ord om spedbarnet. Hvem i all verden sier stygge ting om spedbarn? Klink skrev (6 timer siden): Mange her må jo kikke på snappene hennes for å få det med seg ? Man kan lese referatene om snappene i NRK, Tv2, Dagblandet, VG etc. 9 8
Cambria Skrevet 17. juni 2024 #41688 Skrevet 17. juni 2024 Klink skrev (8 minutter siden): Beklager! Egentlig mente jeg å forsvare at SE velger å ikke amme. At flere enn henne gjør det av «egoistiske» men veldig forståelige grunner. Og babyen hennes får jo til og med mm siden hun pumper så hun vil jo det beste for babyen sin. Pumping er styr det også så syns hun gjør en fin jobb mtp mating. Så bra! Da var det bare jeg som misforstod deg.
Enkelt&Komplisert Skrevet 17. juni 2024 #41689 Skrevet 17. juni 2024 velociraptor skrev (2 minutter siden): Hvilke stygge ting står det om sønnen hennes? Her må du nesten sitere, jeg har ikke lest ETT eneste stygt ord om spedbarnet. Hvem i all verden sier stygge ting om spedbarn? Man kan lese referatene om snappene i NRK, Tv2, Dagblandet, VG etc. Nettopp! Ingen sier noe stygt om lille H. Hadde han ikke blitt eksponert så kraftig, så hadde vi ikke sittet her inne og diskutert det 7 6
Gjest Heartgirl Skrevet 17. juni 2024 #41690 Skrevet 17. juni 2024 Hulderen skrev (39 minutter siden): Det stemmer ikke. Jeg husker da Sara ble født. Det var enormt mange bilder av henne som baby i media. Til og med Kronprinsparet har skjermet bedre om sine barn da de var små enn SE gjør, og de er kongelige med offentlige oppgaver.
Isild Skrevet 18. juni 2024 #41691 Skrevet 18. juni 2024 Hulderen skrev (7 timer siden): Det stemmer ikke. Jeg husker da Sara ble født. Det var enormt mange bilder av henne som baby i media. Det er godt mulig jeg husker feil, men var det ikke sånn at etter de første babybildene så så man ikke noe mer til henne? For ja, du har helt rett i at det var veldig mange reportasjer (og bilder) den uka, men ikke mer siden? 1
Gjest winterchild Skrevet 18. juni 2024 #41692 Skrevet 18. juni 2024 Isild skrev (2 timer siden): Det er godt mulig jeg husker feil, men var det ikke sånn at etter de første babybildene så så man ikke noe mer til henne? For ja, du har helt rett i at det var veldig mange reportasjer (og bilder) den uka, men ikke mer siden? Intressant att för 40 år sedan var det i alla fall människor med talang som var kända. Samfundet går verkligen bara nedåt.
Gjest Heartgirl Skrevet 18. juni 2024 #41693 Skrevet 18. juni 2024 Isild skrev (4 timer siden): Det er godt mulig jeg husker feil, men var det ikke sånn at etter de første babybildene så så man ikke noe mer til henne? For ja, du har helt rett i at det var veldig mange reportasjer (og bilder) den uka, men ikke mer siden? Jo da da jeg tror du husker rett. Anita Skogran har til og med skjermet privatlivet til sine to tvillinger for pressen og dem kan ikke jeg huske jeg har sett i det hele tatt. Den ene av dem har vel også cp.
Lorieen Skrevet 18. juni 2024 #41694 Skrevet 18. juni 2024 Heartgirl skrev (1 time siden): Jo da da jeg tror du husker rett. Anita Skogran har til og med skjermet privatlivet til sine to tvillinger for pressen og dem kan ikke jeg huske jeg har sett i det hele tatt. Den ene av dem har vel også cp. Begge. De er voksne nå. Hun nevnte dem aldri i media før etter at de ble myndige. 5
Gjest Heartgirl Skrevet 18. juni 2024 #41695 Skrevet 18. juni 2024 Lorieen skrev (4 minutter siden): Begge. De er voksne nå. Hun nevnte dem aldri i media før etter at de ble myndige. Bare dette er no SE kunne ha tatt lærdom av. Det SE gjør er eksponering av sitt barn på grovt plan. Jeg blir bare lei meg. Nå følger ikke jeg SE for hun er langt utenfor mitt interessefelt hvem jeg følger men jeg kan ikke unngå og få med meg mye likevel.
AntiBullshit Skrevet 18. juni 2024 #41697 Skrevet 18. juni 2024 Synes biografien hennes på snap er greit avslørende mtp hva hun selv mener hun tjener penger på/«lever av»/hva hun gjør for å tjene til livets opphold. Det er altså tv-oppdrag, podcast, glødprodukter og eksponering av babyen sin. Synes det er veldig spesi å ramse opp morsrollen sin på den måten, som en slags meny av hva folk kan forvente å konsumere fra henne - alt fra kosmetikk til underholdning og private detaljer i barnets liv. Bare se for dere noe så absurd om «vanlige» folk gjorde det i sine profesjonelle kanaler, det være seg på CVen eller LinkedIn, «utdannet lærer ved UiO, 15 års erfaring fra ulike barneskoler i Oslo-regionen, kurs innen mentalhelse og spesialpedagogikk, mamma til tennåringen Mari, Kari og lille Truls som går i barnehage.» … «i dag var lille Truls syk så jeg ble hjemme fra lærerjobben. Kari og Mari sover så lenge om dagene, kan jo være hormonene - husker selv hvor våryr og trøtt man var i den tiden hehe.» Tror de aller fleste vil kjenne at det er noe intuitivt galt med å utlevere privatlivet til barna på den måten, dessuten burde man vel selv klare å tenke seg at de menneskene som skulle være interesser i slike detaljer om barna dine bør du prøve å holde på lengst mulig avstand - ikke servere detaljer om barna på sølvfat. Kvalmt å se hvordan influencer-barn tilsynelatende er lovløse og informasjon om livet deres er tilgjengelig for hvem som helst 6 1 13
Ninaen Skrevet 18. juni 2024 #41698 Skrevet 18. juni 2024 Heartgirl skrev (3 timer siden): Jo da da jeg tror du husker rett. Anita Skogran har til og med skjermet privatlivet til sine to tvillinger for pressen og dem kan ikke jeg huske jeg har sett i det hele tatt. Den ene av dem har vel også cp. Foreldrene forsøkte å skjerme Sara ja. Men pressen var likevel «ute etter», og det var vel noen reportasjer i Se&Hør. Tvillingene har vært omtrent helt skjermet, de hadde nok virkelig lært da+at der var det i tillegg sykdom inne i bildet. SST har snakket en del om det fokuset, at folk ville «ha en bit av henne» som kjendisdatter, det å være «datteren til» osv. Da kan man jo bare tenke seg belastningen for insta-og snapkids som nå etterhvert vokser opp og blir voksne… eksponering ligger i hva fremmede folk vet om deg, ikke bare «hvor farlig var den leggerutinen, den er jo helt generell». 4 11
MariaIsabel Skrevet 18. juni 2024 #41699 Skrevet 18. juni 2024 Isild skrev (På 17.6.2024 den 9.47): Jeg syns alle barn og ungdom har rett til å starte livene sine med blankt googlesøk om seg selv. Det er kanksje ikke isolert sett skadelig at H har hele barndommen sin liggende ute på nettet. Men hva om H selv egentlig IKKE ønsker å være på internett overhodet? Tenk om H egentlig ikke vil være kjent som "sønnen til"? Dette fratas han retten til å forme selv. Helt blankt googlesøk i dagens samfunn er vel nesten litt urealistisk med mindre man er ekstremt nøye på det. Mine foreldre er absolutt ikke influensere eller noe slikt, og er aldeles ikke opptatt av oppmerksomhet - de er boomer og silent og er knapt på sosiale medier, og det kommer opp masse greier av meg på google fra jeg var et barn - noe pga tilfeldigheter, noe pga ting jeg selv hadde gjort/utmerket meg med, og noe som "datteren til" (foreldrene mine er ikke kjendiser på noen måte, men høytstående). Ingenting av det har noen gang vært et problem for meg. Barn av kjente mennesker generelt, blir jo kjent som "barnet til" uansett om de blir "eksponert" mye i barndommen eller ikke. Når han begynner på skolen, vil jo de andre raskt se hvem som er mora, og han blir jo observert på butikken og rundt omkring med henne. Så om det ikke egentlig utgjør noen stor forskjell, så ser jeg ikke helt problemet. Som influenser deler man hele livet sitt på sosiale medier. Når man blir mamma, er det en veldig stor del av livet. Det blir litt unaturlig å ikke dele den delen, i min mening. Noen ting mener jeg som sagt at man selvsagt ikke bør dele, og etterhvert som barnet blir eldre, så bør man også se mer an hvor mye man skal dele, og etterhvert kan barna bestemme det selv. Babyer er såpass lite unike (ikke misforstå meg) at jeg ikke klarer å anse bilder og rutiner som eksponering, på samme måte som jeg ville ansett det som eksponering dersom noen deler video av 5-åringen som har meltdown for en bagatell. 1
Betty3 Skrevet 18. juni 2024 #41700 Skrevet 18. juni 2024 velociraptor skrev (16 timer siden): Hvilke stygge ting står det om sønnen hennes? Her må du nesten sitere, jeg har ikke lest ETT eneste stygt ord om spedbarnet. Hvem i all verden sier stygge ting om spedbarn? Jeg tenker vel at å lese alt det stygge som står her om hans mor er vel så vondt å lese. Jeg skjønner ut i fra Jan Teigen referansene at det er godt voksne damer som sitter å lirer av seg all dritten her inne. En del kunne vel hatt godt av å ta noen runder med seg selv. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå