Klink Skrevet 16. juni 2024 #41601 Skrevet 16. juni 2024 Era Vulgaris skrev (Akkurat nå): Hva har surrogati med dette å gjøre? Du er egentlig enig i kritikken mot SE, men kverulerer for å kverulere. Det er utrolig slitsomt. Da blir jo barnet tatt fra «mor» og gitt til noen andre. SE reiser bort og kommer tilbake. Det kommer til å gå bra. 1 1
Klink Skrevet 16. juni 2024 #41602 Skrevet 16. juni 2024 Era Vulgaris skrev (5 minutter siden): Hvordan tror du det er for et lite barn å vokse opp med en mamma du ikke har tilknytning til, men som er der hele tiden? Gjør et forsøk på å sette deg inn i det. All forskning sier at det ikke går fint, men SE takker deg sikkert for støtten. Dersom mor og barn ikke har tilknytning er dette dratt langt og selvfølgelig er det skadelig slik du skisserer det. Jeg snakker om å reise fra babyen i et eller to døgn! 1
Gjest Era Vulgaris Skrevet 16. juni 2024 #41603 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (3 minutter siden): Da blir jo barnet tatt fra «mor» og gitt til noen andre. SE reiser bort og kommer tilbake. Det kommer til å gå bra. Ok, eksperten har talt. Jeg bøyer meg i støvet.
velociraptor Skrevet 16. juni 2024 #41604 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (6 minutter siden): Men man kan være uenig i at det er veldig skadelig for babyen at mor reiser bort fra en to mnd gammel baby når babyen er med far som også er omsorgsperson. Dersom det var veldig skadelig hadde ikke homofile fått lov til å bruke surrogat foreksempel. Der vil den ene faren være primær tilknytningsperson, men f.eks. adoptivbarn har oftere tilknytningsskader - jeg vet ikke hvordan dette er med surrogatbarn. Men jeg er enig med flere andre her, det må være trolling å forsvare dette, det går i mot all forskning på tilknytning. 14 1 14
Gjest Era Vulgaris Skrevet 16. juni 2024 #41605 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (1 minutt siden): Dersom mor og barn ikke har tilknytning er dette dratt langt og selvfølgelig er det skadelig slik du skisserer det. Jeg snakker om å reise fra babyen i et eller to døgn! Og når man til stadighet gjør det, så er det selvfølgelig skadelig.
Klink Skrevet 16. juni 2024 #41606 Skrevet 16. juni 2024 velociraptor skrev (7 minutter siden): Der vil den ene faren være primær tilknytningsperson, men f.eks. adoptivbarn har oftere tilknytningsskader - jeg vet ikke hvordan dette er med surrogatbarn. Men jeg er enig med flere andre her, det må være trolling å forsvare dette, det går i mot all forskning på tilknytning. Såklart har adoptivbarn det, hva sier forskningen på adoptivbarn tatt rett fra mor etter fødselen? Uansett dette blir avsporing 3
Enkelt&Komplisert Skrevet 16. juni 2024 #41607 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (27 minutter siden): Såklart har adoptivbarn det, hva sier forskningen på adoptivbarn tatt rett fra mor etter fødselen? Uansett dette blir avsporing Ja, denne diskusjonen kan dere ta videre i den tråden som ble opprettet nå i helga om akkurat dette 2 2
Klink Skrevet 16. juni 2024 #41608 Skrevet 16. juni 2024 Era Vulgaris skrev (37 minutter siden): Og når man til stadighet gjør det, så er det selvfølgelig skadelig. Ja da er det jo skadelig om SE aldri er tilstede og reiser bort hele tiden. Mitt inntrykk er at babyen er med på diverse ting og at hun får kritikk for å ta med baby på trening også.
Missy1 Skrevet 16. juni 2024 #41609 Skrevet 16. juni 2024 (endret) Klink skrev (45 minutter siden): Ja da er det jo skadelig om SE aldri er tilstede og reiser bort hele tiden. Mitt inntrykk er at babyen er med på diverse ting og at hun får kritikk for å ta med baby på trening også. Det hadde kanskje vært bedre om babyen ble med på oslotur og heller ble hjemme med faren den timen hun trener. Også med tanke på at det ikke er lov å ha med baby på senteret og hun lar han ligge i vogna som står i gangen. Ennå verre er det at hun poster det på storyen sin sånn at hvilken som helst gærning kunne kommet og snappet med seg vogna mens hun trener. Det gir ikke mening at far og barn ikke skal bli med til Oslo slik at babyen kan være nær mor den tiden hun ikke jobber. Det gir heller ikke mening at hun tar med babyen på treningssenter der det ikke er lov å ha med babyer inn, når far er hjemme og kunne tatt seg av babyen den timen. Jeg er helt for at man skal kunne ta seg pauser når man er foreldre, men hun snakker som om ungen er noen år gammel. Å trenge pauser vekk fra babyen før han klarer å holde hodet sitt selv, når det er snakk om en baby som aldri gråter og sover fint… i tillegg til at han var planlagt!!! Det sier litt om hvorfor hun har fått barn… hun snakker jo også masse om hvordan det å stifte familie har reddet omdømmet hennes… virker ikke som hun forstår hva slags ansvar hun har pådratt seg for å redde omdømmet. Om hun trenger så mye pauser vekk fra en så enkel og snill baby på bare noen uker, tenk hvor mye pauser hun trenger når han vokser opp, for da blir det krevende, med mindre det er en robotdukke hun har født Endret 16. juni 2024 av Missy1 17 15
Populært innlegg Zenhouse Skrevet 16. juni 2024 Populært innlegg #41610 Skrevet 16. juni 2024 Sofie sier at foreldrene hennes gjorde akkurat det samme da hun var liten, de satte av tid til seg selv og prioriterte å være kjærester også. Det kunne ikke falle henne inn og være sint på dem idag for at de tok seg tid til seg selv når hun ikke merket de var borte engang. Begynner å forstå mer og mer hvordan Sofie ble til Sophie Elise og kunne få utfolde seg fritt alene på soverommet med sin pc og kamera i sin higen etter å bli sett og anerkjent. 50 23
Bjerka Skrevet 16. juni 2024 #41611 Skrevet 16. juni 2024 Missy1 skrev (21 minutter siden): Om hun trenger så mye pauser vekk fra en så enkel og snill baby på bare noen uker, tenk hvor mye pauser hun trenger når han vokser opp, for da blir det krevende, med mindre det er en robotdukke hun har født 💯!! 13 2
Enkelt&Komplisert Skrevet 16. juni 2024 #41612 Skrevet 16. juni 2024 (endret) Zenhouse skrev (16 minutter siden): Sofie sier at foreldrene hennes gjorde akkurat det samme da hun var liten, de satte av tid til seg selv og prioriterte å være kjærester også. Det kunne ikke falle henne inn og være sint på dem idag for at de tok seg tid til seg selv når hun ikke merket de var borte engang. Begynner å forstå mer og mer hvordan Sofie ble til Sophie Elise og kunne få utfolde seg fritt alene på soverommet med sin pc og kamera i sin higen etter å bli sett og anerkjent. Ja da ser vi jo hvordan det kan gå 🫠 Endret 16. juni 2024 av Enkelt&Komplisert 16
Carmen67 Skrevet 16. juni 2024 #41613 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (1 time siden): Ja da er det jo skadelig om SE aldri er tilstede og reiser bort hele tiden. Mitt inntrykk er at babyen er med på diverse ting og at hun får kritikk for å ta med baby på trening også. Det er ikke akkurat vanskelig å summere disse ukene etter fødsel og konkludere med at summen av timene SE har vært fraværende fra barnet sitt allerede er høyt! Hun sier jo at hun bruker millioner på frisør der andre vasker og steller seg selv hjemme, negler, hudbehandlinger osv…..og hvilken rævkjørt nybakt mamma i ammetåke overlater baby til barnevakt, sitter på kafé, spiser scones og leser bøker på engelsk?! Bare det at hun forsvarer dette for at ikke hennes mentale helse skal gå til grunne, er noe å bli dypt bekymret av. Øvelse gjør mester sies det og lettere blir det å reise bort uten nyfødt baby når man stadig øker fraværet, time for time, natt for natt, døgn for døgn. Tendensen lover ikke godt. Og ingen har nevnt at SE aldri er tilstede og reiser bort hele tiden. Hva er det som gjør at du ikke skjønner begrepet «til stadighet» uten å gripe til en stråmann? 21 1 15
Huldra-78 Skrevet 16. juni 2024 #41614 Skrevet 16. juni 2024 Era Vulgaris skrev (2 timer siden): Hvordan tror du det er for et lite barn å vokse opp med en mamma du ikke har tilknytning til, men som er der hele tiden? Gjør et forsøk på å sette deg inn i det. All forskning sier at det ikke går fint, men SE takker deg sikkert for støtten. Jeg vokste opp med en mor som så mer på meg som en byrde og evig mas... Vel, nå som voksen er hun en fremmed for meg, jeg har null behov for å ha henne i livet mitt. Hun er som en ukjent for meg. Dette er ikke noe jeg unner noen, for fy i heite den følelsen jeg sitter igjen med, hver eneste gang jeg må samhandle med henne🙁 10 24 3
Jadaomatte Skrevet 16. juni 2024 #41615 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (2 timer siden): Da blir jo barnet tatt fra «mor» og gitt til noen andre. SE reiser bort og kommer tilbake. Det kommer til å gå bra. Det har vel noe å si om barnet føler at mor kommer og går som det passer. Det er noe som heter relasjonsbygging. For all del, tviler ikke på at pappaen ikke kan gjøre en like så god jobb, men det er noe med mammalukten, hjerteslagene, det barnet aldri har vært uten, at det forsvinner.. jeg tror blir ett sårt savn, ubevisst eller bevisst. Adopsjon er ikke sammenlignbart; Mennesker som adopterer er der for barnet sitt, de reiser ikke bort i dagevis uten det nesten nyfødte barnet sitt. Synest det er merkelig at en mor klarer å reise bort i flere dager uten en så liten baby, synest det er unaturlig. Foreløpig virker det ut som om jobben/å vise seg frem er det viktigste. 16 1 5
Piggsopp Skrevet 16. juni 2024 #41616 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (2 timer siden): Såklart har adoptivbarn det, hva sier forskningen på adoptivbarn tatt rett fra mor etter fødselen? Uansett dette blir avsporing Både adoptivbarn og surrogatbarn har ofte tilknytningsskader og sliter psykisk i voksen alder. Dette med surrogati er jo relativt nytt, men flere surrogatbarn har kritisert surrogati i voksen alder. 17 11
Gjest Alexandrine Skrevet 16. juni 2024 #41617 Skrevet 16. juni 2024 Jadaomatte skrev (36 minutter siden): Det har vel noe å si om barnet føler at mor kommer og går som det passer. Det er noe som heter relasjonsbygging. For all del, tviler ikke på at pappaen ikke kan gjøre en like så god jobb, men det er noe med mammalukten, hjerteslagene, det barnet aldri har vært uten, at det forsvinner.. jeg tror blir ett sårt savn, ubevisst eller bevisst. Adopsjon er ikke sammenlignbart; Mennesker som adopterer er der for barnet sitt, de reiser ikke bort i dagevis uten det nesten nyfødte barnet sitt. Synest det er merkelig at en mor klarer å reise bort i flere dager uten en så liten baby, synest det er unaturlig. Foreløpig virker det ut som om jobben/å vise seg frem er det viktigste. Helt enig. Jeg kan ikke fatte og begripe at en mor klarer det. Da jeg fikk mitt første barn var 4 mnd barselpermisjon. Jeg valgte å ta flere måneder ulønnet permisjon i tillegg for jeg klarte ikke gå fra sønnen min så tidlig. Kanskje jeg er unormal, men tiden med barselpermisjon var den beste tiden og noe jeg tenker tilbake på med glede den dag i dag.
Gjest Era Vulgaris Skrevet 16. juni 2024 #41618 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (2 timer siden): Ja da er det jo skadelig om SE aldri er tilstede og reiser bort hele tiden. Mitt inntrykk er at babyen er med på diverse ting og at hun får kritikk for å ta med baby på trening også. De har jo allerede vært på hotellovernatting uten baby, og nå skal hun reise fra han igjen i flere dager. Han er 2 måneder gammel. Hvis alt dette kun er for å skape reaksjoner og provokasjon for å holde seg relevant, så er det fullstendig lavmål. Og at hun bruker babyen som innhold og click bait burde være straffbart. Den eneste forskjellen på det SE fremviser av hvordan hun er som mor, og alle de foreldrene jeg har veiledet grunnet dårlig omsorg, er at hun er influenser og offentliggjør det. Svært bekymringsfullt.
Gjest Era Vulgaris Skrevet 16. juni 2024 #41619 Skrevet 16. juni 2024 Huldra-78 skrev (1 time siden): Jeg vokste opp med en mor som så mer på meg som en byrde og evig mas... Vel, nå som voksen er hun en fremmed for meg, jeg har null behov for å ha henne i livet mitt. Hun er som en ukjent for meg. Dette er ikke noe jeg unner noen, for fy i heite den følelsen jeg sitter igjen med, hver eneste gang jeg må samhandle med henne🙁 Nettopp, det må være grusomt å føle seg uønsket og neglisjert. Jeg har jobbet med dette i over 25 år, og sett på nært hold hvor viktig god tilknytning er fra fødsel av. Mennesker som SE er også et mareritt å forsøke å veilede. Ingenting går inn.
Gjest Ninaen Skrevet 16. juni 2024 #41620 Skrevet 16. juni 2024 Era Vulgaris skrev (1 time siden): De har jo allerede vært på hotellovernatting uten baby, og nå skal hun reise fra han igjen i flere dager. Han er 2 måneder gammel. Hvis alt dette kun er for å skape reaksjoner og provokasjon for å holde seg relevant, så er det fullstendig lavmål. Og at hun bruker babyen som innhold og click bait burde være straffbart. Den eneste forskjellen på det SE fremviser av hvordan hun er som mor, og alle de foreldrene jeg har veiledet grunnet dårlig omsorg, er at hun er influenser og offentliggjør det. Svært bekymringsfullt. Han er ikke 2 mnd, han er 1,5 mnd…Han er født 29.april, 7 uker i morgen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå