Jaymie Skrevet 14. februar 2021 #22081 Skrevet 14. februar 2021 (endret) . Endret 14. februar 2021 av Jaymie Slettet for svar til slettet kommentar
Heisann1234 Skrevet 14. februar 2021 #22082 Skrevet 14. februar 2021 Jaymie skrev (2 minutter siden): Men vi diskuterer ikke Sofie Steen Isachsen som privatperson her. Vi diskuterer hvilke bedriftsvalg hun gjør, men spekulasjoner om Sofies personlighet bør vi holde oss for gode til. Helt enig med deg. Det ødeleger hele debattens kredibilitet. Lot meg provosere der. Skal slette innlegget. 11
Gjest Minesveiper Skrevet 14. februar 2021 #22083 Skrevet 14. februar 2021 (endret) 21 minutter siden, Jaymie said: Jeg ser ikke hva som er kynisk av Press organisasjonen. De nominerte bedriften Sophie Elise AS for unødvendig seksualisering på annonseinnlegg rettet mot barn og unge, med saklig begrunnelse og ordvalg samt en klar definisjon på skillet mellom person og bedrift. Det er da mange som ikke kjøper begrunnelsen for skillet mellom person og drift. Når de gir det AS'et en pris som heter gullbarbie, og hvor selskapet frontes av en person er det et personangrep. At de bygger opp et image til SE visker ikke ut det faktum at det er en person bak imaget. 21 minutter siden, Jaymie said: Privatpersonen SE finnes ikke, privatpersonen heter Sofie Steen Isachsen og hvilken markedsføring hun velger å basere driften sin på må være lov å kritisere. Verdigrunnlaget til privatpersonen vet vi ingenting om, vi vet om verdigrunnlaget til bedriftens image og der er en stor forskjell. Selvfølgelig må det være lov å kritisere markedsføringen hun velger å bruke, men det trenger man ikke å gjøre ved å henge henne offentlig ut ved å tildele en gullbarbie. Utrolig smakløst at det kommer fra en frivillig organisasjon. Kritiser henne på en saklig måte, og det er greit. Det at man gir henne en gullbarbie handler om å skape blest om saken, og det var blest rundt saken før hun i det hele tatt hadde vunnet prisen. RBU hadde allerede oppnådd noe da på det tidspunktet. Det er 100% markedsføringsstrategi, og jeg mener som sagt at de har vurdert det som nødvendig for at saken skal bli aktuell. SE setter seg i offerrollen. Hvorvidt det er strategi eller ikke vet jeg ikke. Vi er uenig om dette med verdigrunnlaget. Endret 14. februar 2021 av Minesveiper
Jaymie Skrevet 14. februar 2021 #22084 Skrevet 14. februar 2021 Minesveiper skrev (9 minutter siden): Det er da mange som ikke kjøper begrunnelsen for skillet mellom person og drift. Når de gir det AS'et en pris som heter gullbarbie, og hvor selskapet frontes av en person er det et personangrep. At de bygger opp et image til SE visker ikke ut det faktum at det er en person bak imaget. Selvfølgelig må det være lov å kritisere markedsføringen hun velger å bruke, men det trenger man ikke å gjøre ved å henge henne offentlig ut ved å tildele en gullbarbie. Utrolig smakløst at det kommer fra en frivillig organisasjon. Kritiser henne på en saklig måte, og det er greit. Det at man gir henne en gullbarbie handler om å skape blest om saken, og det var blest rundt saken før hun i det hele tatt hadde vunnet prisen. RBU hadde allerede oppnådd noe da på det tidspunktet. Det er 100% markedsføringsstrategi, og jeg mener som sagt at de har vurdert det som nødvendig for at saken skal bli aktuell. SE setter seg i offerrollen. Hvorvidt det er strategi eller ikke vet jeg ikke. Vi er uenig om dette med verdigrunnlaget. Det er jo ikke Press som har skapt skillet mellom bedrift og person, dette har vært der siden før Sofie registrerte merkevaren sin som AS. Å tro noe annet er i beste fall naivt. Prisen heter Gullbarbie fordi Barbie representerer et ideal som er uoppnåelig for folk flest, og dermed bidrar til kroppspress. Sophie Elise AS bidrar til kroppspress ved å selge produkter med overdrevent seksuelt fokus til en målgruppe som ser på henne som en troverdig venninne. Press har hatt lite markedsføring av utdelingen i år. De har i hovedsak svart på offerrollen og anklagene Sophie Elise AS kom med etter nominasjonen ble kjent. Nominasjonen av Sophie Elise AS var ikke mer markedsført enn nominasjonen av Tik Tok eller Brandy Melville. Sophie Elise AS skapte blest rundt prisen ved å anklage Press for å «henge ut en jente på 26 år som prøver å finne sin veg i livet». Har du fulgt med på Sophie Elise AS en stund vet du at offerrollen, låsing av Instagram og unngåelse er en strategi bedriften ofte bruker i tider med konstruktiv kritikk rettet mot seg. Dette er en kjent markedsføringstaktikk mange influencere i dag bruker; enveiskommunikasjon. Det skaper mer PR, sympati, flere følgere og en ansvarsfraskrivelse slike millionbedrifter ikke burde ha tilgang til. 29
hulillerunde Skrevet 14. februar 2021 #22085 Skrevet 14. februar 2021 Minesveiper skrev (2 timer siden): Har et litt ambivalent forhold til saken. Jeg mener helt klart at det å gi SE AS prisen gullbarbie er offentlig uthenging av SE. Hun står bak SE, og representerer selskapets verdier osv. Tar du selskapet i denne sammenheng, mener jeg også at du tar personen. Jeg er noe sjokkert over virkemidlene redd barna ungdom tar i bruk. At de selv mener at dette ikke er et personangrep tror jeg ikke noe på. De har gjort en vurdering hvor de har kommet fram til at angrepet er nødvendig for å skape blest om saken.. Verdien av å få tatt problemstillingen er for stor til å ikke kaste SE under bussen. Den type lederskap, og tankegang er det rart å se fra en frivillig organisasjon. Det føles rart å se idealistiske mennesker være så kyniske, og kalkulerte. Ellers er jeg egentlig enig i redd barnas ungdoms argumentasjon. Har de forskningen på sin side som sier at seksualisert innhold er skadelig for barn, burde vi faktisk skjerme dem fra det. De er tross alt barn. I min tid kunne man liksom bare se seksualisert innhold i film, og blader. De var det aldersgrense på. Jeg kunne skjønt argumentasjonen din dersom Press hadde valgt å trekke frem ALLE bilder hvor hun viser kropp, men de har holdt seg saklig til den seksualiserte reklamen SE AS presenterer. Hvorfor trenger man feks å stille opp i undertøy og slikke på bøker når man reklamerer for bokklubb? Eller hvorfor må det være nærbilde av underlivet i stringtruse når man reklamerer for sokker? Aldersgrensen på Instagram er 13 år, og seksualisert reklame til 13 åringer er helt horribelt Hvilke virkemidler mener du Press tar i bruk? Press har holdt seg til sak hele veien, det er SE som har valgt å ta dette skrekkelig personlig. Det er ungdom, under 30 år, som har nominert og stemt frem SE AS. Press har vært saklig, og forsøkt å få til en skikkelig debatt, men SE AS er bare interessert i å sitte i sin instaboble hvor hun blir strøket med hårene. Hun hadde vunnet mye mer på å svart på prisen på en voksen måte i stedet for å sitte å synes synd i seg selv. 23
Gjest Minesveiper Skrevet 14. februar 2021 #22086 Skrevet 14. februar 2021 3 minutter siden, Jaymie said: Det er jo ikke Press som har skapt skillet mellom bedrift og person, dette har vært der siden før Sofie registrerte merkevaren sin som AS. Å tro noe annet er i beste fall naivt. Jeg sier da at på samme måte som det er et skille mellom bedrift og person på enkelte områder, eksisterer det ikke et skille på andre områder. Jeg er ellers ikke uenig i kritikken av SE As, men reagerer på fremgangsmåten som her har blitt benyttet.
hulillerunde Skrevet 14. februar 2021 #22087 Skrevet 14. februar 2021 Minesveiper skrev (21 minutter siden): Det er da mange som ikke kjøper begrunnelsen for skillet mellom person og drift. Når de gir det AS'et en pris som heter gullbarbie, og hvor selskapet frontes av en person er det et personangrep. At de bygger opp et image til SE visker ikke ut det faktum at det er en person bak imaget. Selvfølgelig må det være lov å kritisere markedsføringen hun velger å bruke, men det trenger man ikke å gjøre ved å henge henne offentlig ut ved å tildele en gullbarbie. Utrolig smakløst at det kommer fra en frivillig organisasjon. Kritiser henne på en saklig måte, og det er greit. Det at man gir henne en gullbarbie handler om å skape blest om saken, og det var blest rundt saken før hun i det hele tatt hadde vunnet prisen. RBU hadde allerede oppnådd noe da på det tidspunktet. Det er 100% markedsføringsstrategi, og jeg mener som sagt at de har vurdert det som nødvendig for at saken skal bli aktuell. SE setter seg i offerrollen. Hvorvidt det er strategi eller ikke vet jeg ikke. Vi er uenig om dette med verdigrunnlaget. SE AS har fått kritikk veldig mange ganger for måten hun benytter seksualisert reklame mot barn og unge uten at det har hatt noen effekt. Det har stormet en uke eller to, og så har hun fortsatt som før, gjerne da gjort ennå mer av det. SE AS har aldri tatt til seg kritikken og gjort endringer, og nettopp derfor er denne prisen ennå viktigere. Den viser at ungdom ikke ønsker denne typen reklame, og at den bidrar til at de føler seg verre. Det har 14 000 ungdom sagt tydelig fram om gjennom denne avstemmingen. At SE AS er såret får hun ta på egen kappe, det er ikke hennes følelser og opplevelser som er viktige i denne saken, det er faktisk alle de som har stemt på henne som bør høres 20
Jaymie Skrevet 14. februar 2021 #22088 Skrevet 14. februar 2021 Minesveiper skrev (1 minutt siden): Jeg sier da at på samme måte som det er et skille mellom bedrift og person på enkelte områder, eksisterer det ikke et skille på andre områder. Jeg er ellers ikke uenig i kritikken av SE As, men reagerer på fremgangsmåten som her har blitt benyttet. Det vil alltid eksistere et skille på alle måter når et AS er opprettet, selskapet har særegent navn og det følger en tydelig markedsføringsstrategi. Hva vet du egentlig om personen Sofie Steen Isachsen? Hva er det med fremgangsmåten til Press du ikke synes noe om? Sophie Elise AS, Tik Tok og Brandy Melville fikk like saklige begrunnelser til sine nominasjoner og de gjorde ikke noe ekstra ut av Sophie Elise AS i forhold til de andre, og heller ikke i forhold til bedriftene som har blitt nominert og vunnet tidligere år. 20
Gjest Minesveiper Skrevet 14. februar 2021 #22089 Skrevet 14. februar 2021 (endret) 13 minutter siden, hulillerunde said: SE AS har fått kritikk veldig mange ganger for måten hun benytter seksualisert reklame mot barn og unge uten at det har hatt noen effekt. Det har stormet en uke eller to, og så har hun fortsatt som før, gjerne da gjort ennå mer av det. SE AS har aldri tatt til seg kritikken og gjort endringer, og nettopp derfor er denne prisen ennå viktigere. Den viser at ungdom ikke ønsker denne typen reklame, og at den bidrar til at de føler seg verre. Det har 14 000 ungdom sagt tydelig fram om gjennom denne avstemmingen. At SE AS er såret får hun ta på egen kappe, det er ikke hennes følelser og opplevelser som er viktige i denne saken, det er faktisk alle de som har stemt på henne som bør høres 10 minutter siden, Jaymie said: Det vil alltid eksistere et skille på alle måter når et AS er opprettet, selskapet har særegent navn og det følger en tydelig markedsføringsstrategi. Hva vet du egentlig om personen Sofie Steen Isachsen? Hva er det med fremgangsmåten til Press du ikke synes noe om? Sophie Elise AS, Tik Tok og Brandy Melville fikk like saklige begrunnelser til sine nominasjoner og de gjorde ikke noe ekstra ut av Sophie Elise AS i forhold til de andre, og heller ikke i forhold til bedriftene som har blitt nominert og vunnet tidligere år. Sorry, jeg må bare ta dere i samme her fordi jeg har ikke helt tid til å fortsette denne diskusjonen. Jeg mener at man ikke hadde trengt å gi ut denne type pris, og synes ikke noe om at det kommer fra en frivillig organisasjon som liksom skal være etisk. At andre aktører kan ha diverse meningsmålinger osv har jeg ikke noe imot egentlig. Hvis det er slik at unge barn enkelt kan eksponeres for seksualisert innhold, mangler vi et system som beskytter unge fra seksualisert innhold på sosiale medier. Dette er ikke nødvendigvis aktørene i markedet sin feil. De profiterer selvfølgelig på et system som ikke forhindrer dem til å nå ut til visse brukere som da er barn. Sex har blitt spilt på i reklame siden tv først kom. Det vi egentlig trenger er et system som skjermer barn fra seksualisert innhold dersom det er slik at seksualiserte bilder skader dem psykisk. Den type regulering må komme fra politikere. Jeg synes ikke voksne trenger å skjermes. God helg. Endret 14. februar 2021 av Minesveiper
mjaus Skrevet 14. februar 2021 #22090 Skrevet 14. februar 2021 Jeg er ikke noe særlig fan av sophie elise, tvert imot. Liker hun ikke men for å være litt kritisk her, dette er en 1105 siders lang tråd om kun sophie elise. Selv om de fleste her inne ikke liker hun, så følger mange av dere henne og hun får oppmerksomhet via dette. Hadde det ikke vært bedre å slutte å gi hun PR, hun er vel typen som tenker all PR er god PR 2
hulillerunde Skrevet 14. februar 2021 #22091 Skrevet 14. februar 2021 mjaus skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke noe særlig fan av sophie elise, tvert imot. Liker hun ikke men for å være litt kritisk her, dette er en 1105 siders lang tråd om kun sophie elise. Selv om de fleste her inne ikke liker hun, så følger mange av dere henne og hun får oppmerksomhet via dette. Hadde det ikke vært bedre å slutte å gi hun PR, hun er vel typen som tenker all PR er god PR For å være pirkete; for meg handler det ikke om å ikke like SE, det blir for enkelt. Jeg liker ikke det hun gjør, og hvordan det påvirker barn og ungdom. Så lenge SE holder på slik hun gjør så er det viktig at det er rom for å være uenig med henne, og at det er mulig for ungdom som er på søken etter annet innput kan finne det her. Ja, en del av det som er sagt/skrevet i denne tråden er både stygt og unødvendig, men de aller fleste holder seg saklig. 12
Jaymie Skrevet 14. februar 2021 #22092 Skrevet 14. februar 2021 mjaus skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke noe særlig fan av sophie elise, tvert imot. Liker hun ikke men for å være litt kritisk her, dette er en 1105 siders lang tråd om kun sophie elise. Selv om de fleste her inne ikke liker hun, så følger mange av dere henne og hun får oppmerksomhet via dette. Hadde det ikke vært bedre å slutte å gi hun PR, hun er vel typen som tenker all PR er god PR Jeg følger henne ikke, gjorde det da jeg var yngre. Nå holder det å se all dokumentasjon andre har satt sammen, div klipp og artikler fra mediene til å skjønne hva som er på agendaen. Jeg skriver her de få gangene det er noe jeg synes er viktig, som f.eks. denne prisen. Kritikk av influencere får ikke spalteplass så mange andre steder dessverre. 23
Jaymie Skrevet 14. februar 2021 #22093 Skrevet 14. februar 2021 Minesveiper skrev (23 minutter siden): Sorry, jeg må bare ta dere i samme her fordi jeg har ikke helt tid til å fortsette denne diskusjonen. Jeg mener at man ikke hadde trengt å gi ut denne type pris, og synes ikke noe om at det kommer fra en frivillig organisasjon som liksom skal være etisk. At andre aktører kan ha diverse meningsmålinger osv har jeg ikke noe imot egentlig. Hvis det er slik at unge barn enkelt kan eksponeres for seksualisert innhold, mangler vi et system som beskytter unge fra seksualisert innhold på sosiale medier. Dette er ikke nødvendigvis aktørene i markedet sin feil. De profiterer selvfølgelig på et system som ikke forhindrer dem til å nå ut til visse brukere som da er barn. Sex har blitt spilt på i reklame siden tv først kom. Det vi egentlig trenger er et system som skjermer barn fra seksualisert innhold dersom det er slik at seksualiserte bilder skader dem psykisk. Den type regulering må komme fra politikere. Jeg synes ikke voksne trenger å skjermes. God helg. Savner fortsatt et argument på hva Press har gjort feil med sin markedsføring, men fortsatt god helg til deg også. 14
Gjest Lin11 Skrevet 14. februar 2021 #22094 Skrevet 14. februar 2021 https://www.nrk.no/kultur/ef-norge-legger-seg-flate-etter-kritikk-mot-reklamebilder-1.14912509 SE AS slettet bildene etter kritikken mot EF språkreiser, i kjent stil nektet far og manager å uttale seg. SE AS ga heller ingen kommentar. Etter denne kritikken har bildene blitt mer og mer seksualisert. Så at bedriftseieren sier at hun ikke kommer til å endre praksis, selv etter kritikk for EF reklamen og nå Gullbarbien, viser at hun anerkjenner ikke kritikken mot hennes dårlige påvirkning og de som er ofrene for denne gir hun blaffen i. Det er lettpåvirkelige barn og ungdom som er ofrene her, ikke SE AS.
mjaus Skrevet 14. februar 2021 #22095 Skrevet 14. februar 2021 Jaymie skrev (17 minutter siden): Jeg følger henne ikke, gjorde det da jeg var yngre. Nå holder det å se all dokumentasjon andre har satt sammen, div klipp og artikler fra mediene til å skjønne hva som er på agendaen. Jeg skriver her de få gangene det er noe jeg synes er viktig, som f.eks. denne prisen. Kritikk av influencere får ikke spalteplass så mange andre steder dessverre. Jo altså, jeg er forsåvidt enig i at det kommer noe godt ut av at mange står opp mot henne, har ikke problem med det. Eneste så fikk meg til å tenke er at jeg ser at mange her følger instaen hennes å følger opp på alt hun gjør, bare om hun smiler en spesifikk måte, så er det galt. Bare hun gjør et eller annet på et bilde så er det noe å henge seg opp i. sånne små bagateller. Ellers er jeg veldig i enig at hun trenger kritikk, hun trenger at folk går imot hvordan hun opptrer. Synes ikke hun fortjener all den oppmerksomheten hun får, "jenta" eller dama som hun faktisk er sier hun er imot kroppspress men er et av de store bidragene til at usikre ungdommer kan føle på det selv. 2
korallrev Skrevet 14. februar 2021 #22096 Skrevet 14. februar 2021 (endret) Jeg undrer meg litt over hvordan kritikk mot SE (eller influencere generelt) skal foregå når de ikke svarer på kritikk de får; henger ut enkeltpersoner dersom de får kritiske kommentarer på IG; ikke vil uttale seg til media dersom de blir omtalt negativt og skaper seg en offerrolle når noe ikke er i deres favør? Svært velfortjent pris som jeg dessverre ikke ser for meg har noen effekt på henne, i så måte at jeg ikke tror hun greier å skjønne/ikke vil forstå at dreier seg om noe langt mer enn å «henge ut Sofie Steen Isachsen» - det er nok laaangt over fatteevne. At SE selv er offer for påvirkning (i følge henne selv), mens ungdom i dag er så utrolig modne og reflekterte at de kun påvirkes av «alt det positive hun står for» (jeg savner fortsatt gode argumenter hva angår det). Det er virkelig et freakshow, og jeg skulle ønske at dette kunne føre til en varig endring, men tror blant annet bekreftelsesbehovet topper alt. Absolutt alt. Endret 14. februar 2021 av korallrev 24
Jaymie Skrevet 14. februar 2021 #22097 Skrevet 14. februar 2021 (endret) mjaus skrev (1 time siden): Jo altså, jeg er forsåvidt enig i at det kommer noe godt ut av at mange står opp mot henne, har ikke problem med det. Eneste så fikk meg til å tenke er at jeg ser at mange her følger instaen hennes å følger opp på alt hun gjør, bare om hun smiler en spesifikk måte, så er det galt. Bare hun gjør et eller annet på et bilde så er det noe å henge seg opp i. sånne små bagateller. Ellers er jeg veldig i enig at hun trenger kritikk, hun trenger at folk går imot hvordan hun opptrer. Synes ikke hun fortjener all den oppmerksomheten hun får, "jenta" eller dama som hun faktisk er sier hun er imot kroppspress men er et av de store bidragene til at usikre ungdommer kan føle på det selv. Jeg er enig med deg at sånn småpirk og overtolkninger tar mye av plassen i generelt alle influencertråder. Det eneste vi får gjort er å prøve å holde nivået på debatten der den bør være. Det som også er veldig kritikkverdig er hvor mye plass Sophie Elise AS får i mediene. Norske aviser gjør det ikke så bra om dagen så clickbait overskrifter med «influencer nyheter» får dessverre altfor store oppslag så det er umulig å unngå bedriften også. Det dukker opp på avisenes facebooksider og snapkanaler også. Det mest interessante er også nettverket her, aviser skal generelt være nøytrale, men vinkler ofte artikler om influencere, og spesielt Sophie Elise AS, på en måte som gagner influenceren. Endret 14. februar 2021 av Jaymie 15
Djungelvrål Skrevet 14. februar 2021 #22098 Skrevet 14. februar 2021 korallrev skrev (56 minutter siden): Jeg undrer meg litt på hvordan kritikk mot SE (eller influencere generelt) skal foregå når de ikke svarer på kritikk de får; henger ut enkeltpersoner dersom de får kritiske kommentarer på IG; ikke vil uttale seg til media dersom de blir omtalt negativt og skaper seg en offerrolle når noe ikke er i deres favør? Svært velfortjent pris som jeg dessverre ikke ser for meg har noen effekt på henne, i så måte at jeg ikke tror hun greier å skjønne/ikke vil forstå at dreier seg om noe langt mer enn å «henge ut Sofie Steen Isachsen» - det er nok laaangt over fatteevne. At SE selv er offer for påvirkning (i følge henne selv), mens ungdom i dag er så utrolig modne og reflekterte at de kun påvirkes av «alt det positive hun står for» (jeg savner fortsatt gode argumenter hva angår det). Det er virkelig et freakshow, og jeg skulle ønske at dette kunne føre til en varig endring, men tror blant annet bekreftelsesbehovet topper alt. Absolutt alt. Hadde salget på selbruninga hennes og følgertallene gått ned kan det nok hende hun hadde kledd på seg. 8
Populært innlegg borifrankrike Skrevet 14. februar 2021 Populært innlegg #22099 Skrevet 14. februar 2021 Om hun mener Sophie Elise AS ikke er en bedrift og hun dermed ikke kan ta imot årets Gullbarbie, bør hun også levere tilbake "årets business"-prisen som hun vant på Vixen. For hun er jo ikke en bedrift, som hun selv sier 🙄 Eller er det slik at hun er en business når ting går i hennes favør, og når de ikke gjør det er hun bare ei liten jente som prøver å finne sin vei i livet? 67
Gjest Lin11 Skrevet 14. februar 2021 #22100 Skrevet 14. februar 2021 (endret) borifrankrike skrev (På 14.2.2021 den 21.16): Om hun mener Sophie Elise AS ikke er en bedrift og hun dermed ikke kan ta imot årets Gullbarbie, bør hun også levere tilbake "årets business"-prisen som hun vant på Vixen. For hun er jo ikke en bedrift, som hun selv sier 🙄 Eller er det slik at hun er en business når ting går i hennes favør, og når de ikke gjør det er hun bare ei liten jente som prøver å finne sin vei i livet? Det er et godt spørsmål! Sitat fra intervju etter Vixen https://www.tv2.no/a/11650138/ Hun sier ;»Jeg følte meg stirret på, og nesten litt mobbet av et helt rom. Man kan godt si at det ikke var mobbing, men det var min følelse av det. Det spiller ingen rolle hva det var, eller hva andre tolker det som. Min opplevelse av det var ganske vond, sier hun. Hun forteller videre at hun ble loset ut bakveien for å unngå pressen i etterkant, og at hun opplevde at hun ble buet ut fra prisutdelingen den kvelden. Det var en helt forferdelig dag for meg, og jeg opplevde det som veldig vondt, sårende og traumatisk, basert på ting jeg har opplevd tidligere i livet mitt, sier hun.» Så å motta pris for bedriften er ok, men når man får kritikk for hvordan man håndterer bedriften så går man rett i offerrollen og kaller det mobbing? What’s new i SE AS sin strategi? Og når skal hun konfronteres med bruken av denne hersketeknikken? Endret 6. mars 2021 av Lin11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå