Gå til innhold

Fritt bruk av konfirmasjonspenger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ungdommene som kaster vekk pengene sine lærer jo kanskje noe om bruk av penger, enn kanskje litt sent? Men det er vel bedre at de lærer det som 15 åring enn som 18 åring.

Om de ikke kan bruke penger fornuftig når de er 15 så er det liten grunn til å tro at de kan det når de er 18 heller. Så om ikke foreldrene har tenkt å kontrollere økonomien til barna sine til langt oppi 20-åra så får en nesten ta å stole på ungdommen i stedet for å sy puter under armene på dem og legge alt til rette for dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes man skal være restriktiv som foreldre. Husk at ungen ikke er myndig før han/hun er 18 år. Det er stor forskjell på en 14-15 åring og en 18 åring ;)

Pengene er en gave, og det er bare synd og unødvendig at de skal tulles vekk på fjas.

Ting som moped, pc, språkkurs i utlandet, konserter, klatreutstyr, ski, dykkerkurs, musikkutstyr, sykkel er eksepmler på nyttige ting man kan enes om.

Må si jeg er veldig overrasket over dere som mener at en 14-åring skal gjøre hva pokker han/hun vil med pengene. Mener dere at hun/han gjennom pengebruken/mangel på sådan skal bevise hvor fornuftig/ufornuftig han/hun er? Det er et barn vi snakker om- og det gjelder som regel en betydelig sum med penger. Et barn trenger veiledning fra voksne.

Jeg hadde et par venninner som gjorde akkuarat hva de ville- ingen foreldre som la seg oppi hva du brukte tusenlappene på (klær, hurtigmat, og festing stort sett)- og gjett om de sa de angret noen år etter... Noen av oss reiste på språkreise og hadde en fantastisk sommer; andre kjøpte seg bil, hest, et piano; atter andre hadde spart, jobbet og arvet så mye at de kunne gå til innkjøp av en liten leilighet da vi begynte å studere.

Just sayin`...

Endret av missLynch
  • Nyttig 1
Skrevet

Da jeg konfirmerte meg kunne jeg bruke pengene fritt fram som jeg ville.

Ble klær, pc og noe annet små plukk.

Tror ikke har noen av klærne jeg kjøpte lenger, men pc'n har jeg da.

Så i mitt tilfelle var jeg kanskje ikke moden nok til å ha såpass mye penger, men er nok folk som tenker litt mer fornuftig enn det jeg gjorde :jepp:

Men jeg synes egentlig at konfirmasjonspengene burde brukes til det ungen vil selv, så går det som det går :gjeiper:

Skrevet (endret)

Enkelte får jo i overkant av 10 000, og jeg syns ikke det er greit at de får bruke pengene som de vil. Da lærer de ikke verdien av penger. At de får bruke litt av pengene til fjas er greit, men da bør de sette resten inn på konto til dagen kommer at de virkelig trenger dem.

Jeg synes det er motsatt at de ikke lærer om penger om foreldrene skal bestemme. De barna til de jeg kjenner har fått bruke pengene helt fritt enten om de fikk ti tusen eller næermere 20 000kr. De fleste valgte og bruke litt av pengene og noen valgte og spare alt..

Men om barnet skulle ha problemer med å penger hvordan en bruker dem og er veldig umodent for alderen burde vel foreldrene gripe inn.. Men i utganspunktet synes jeg barnet skulle få bestemme hva de vil bruke sine penger til.

Synes det er en merklig holdning at foreldre skal bestemme så mye, ha kontroll osv. De fleste barna til de jeg kjenner er svært fornuftige og voksene da ser jeg ikke noe galt i at de får bestemme det meste selv. Jeg har også møtt svært barnslige 14 16 18 åringer. Men også 30 åringer for den saks skyld..

Endret av Sasha Sasha
Gjest Niina
Skrevet

Min tenåring fikk ca 15'000 fra min familie, og omtrent samme beløp fra fars familie. Den siste halvparten av pengene får ikke h*n bruke til annet enn ett bestemt formål da faren påstår at det kun var derfor tenåringen fikk pengegaver til konfirmasjonen..

Av pengene som kom fra "min" side, har 1/3 blitt spart. Endel har allerede blitt brukt, til ting som ungdommen har ønsket seg lenge og som jeg desverre ikke har hatt råd til å kjøpe inn. Fremdeles har tenåringen vår penger til disposisjon, som jeg ikke kommer til å legge føringer for - ut over det at det ikke skal gå til skolemat de dagene matpakka ikke er å foretrekke.. Jeg mener det er god læring i å se at pengene faktisk går ut mellom hendene gjennom de kjøpene som har blitt gjort, i stedet for å bare bruke penger rett fra minibankkort.

H*n har nå fått seg sommerjobb, og jobber 5 uker i en lokal bedrift. NÅ har jeg endelig en tenåring som har forstått at det tar tid å tjene inn 200,- så jeg satser på at konfirmasjonspengens som er i gjen + pengene som kommer på kontoen til ungdommen blir forvaltet smartere heretter. Noe er allerede planlagt til klassetur, annet til lommepenger på vår feriereise og trafikalt grunnkurs.

Ett moment er faktisk det at ungdommene har rett til å være med å disponere sine egne penger, så jeg som mor KAN IKKE bare bestemme over hodet til ungen min at "alt skal spares". Det er ett overgrep på barnets rettigheter, selv om det gjøres i beste hensikt.

Skrevet

So what? Jeg (som giver) driter da vel i hvor praktisk eller upraktisk det er å komme seg på skolen. Som forelder synes jeg også det er foreldrenes ansvar å kjøpe nødvendig utstyr til barna sine, så som PC til skolearbeid. Det skal ikke være nødvendig å bruke konfis-penger på slikt, synes jeg.

Lett nok å si at man ikke skal gi penger til konfirmanten om pengene sløses bort, men det vet man jo ikke på forhånd!

Da skjønner jeg ikke poenget med å gi gaver til noen? Du vet ikke om noen bytter gaven, bruker det slik du ønsker osv?

For jeg (mot mottaker) driter vel i hva du mener om min pengebruk? Så lenge du gir meg gaver uten å øremerke de, så gir du penger, og penger skal brukes!

Skrevet

Jeg ville hatt hakket mindre lyst til å gi penger, om konfirmanten ikke fikk bestemme over pengene selv. Det er kondirmanten jeg gir penger til ikke foreldrene.

Om foreldrene mener konfirmanten sløser de bort så gjør vel ikke konfirmanten det om konfirmanten bruker pengene på det h#n ønsker og kjøpe. For det er nemlig det jeg vil at pengene skal gå til. Om jeg gir penger gavekort til ei venninne og hun kjøper seg et par øredobber så ville det jo blitt helt patetisk om jeg mente at hun sløset de bort på øredobber.

Om en har sterke meninger om hva penge gaven skal bli brukt til burde en vel heller vurdere og kjøpe noe en gjenstand eller gavekort, eller skrive i kortet penger til pc, sykkel, buss penger, utdanning ec..

konfirmantene er jo tross alt 14år ikke 4.

(men må gjenta meg selv om barnet er spesielt umodent og har store problemer med og bruke penger burde selvsagt foreldrene gripe inn)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...