Gjest Madam Felle Skrevet 10. mai 2005 #21 Skrevet 10. mai 2005 Jeg synes ikke foreldre kan bestemme fullt og helt over ungdommens egne konfirmasjonspenger. At vi kan gi råd og gode tips om sparing og pengebruk, det er noe helt annet. Vår sønn fikk 12.000 til sin konfirmasjon for 2 år siden, han brukte mesteparten på ny PC. Men vi ble enig om at siden han brukte så mye på data, skulle han kjøpe seg sykkel for resten. Det er jo ikke våre penger, og jeg synes det viktigste er at ungdommene sparer til eller kjøper noe de virkelig ønsker seg! Det er jo gaver gitt til ham eller henne! Jeg kunne aldri ha funnet på å forlange at konfirmasjonspengene skulle spares. Det har jeg ingenting med! Men jeg hadde nok reagert på om han gikk på byen og brukte 4-5000 på alt og ingenting! Helt enig med dette
Brunhilde Skrevet 10. mai 2005 #22 Skrevet 10. mai 2005 Det ER ungdommens penger, men jeg tror ofte beløpet er så svimlende at de ikke helt fatter at det er fort gjort å svi av alt. Jeg syns altså at ungsommen skal bestemme selv, men at rettledning fra foreldre er på sin plass. Konfirmanten her i huset kjøpte el-gitar, noe som allerede var spart til før konfirmasjonen, men nå ble det en litt dyrere modell og et spill. Resten skal, etter eget ønske, spares til en annen anledning.
Gjest Formosiss Skrevet 10. mai 2005 #23 Skrevet 10. mai 2005 Jeg fikk 15.000, og det første jeg gjorde, med samtykke fra mamma, var å pusse opp rommet mitt. Kjøpte meg sofa, og malte alt av vegger, skap, bord og lignende i hvitt og blått. Kjøpte meg også mobiltelefon. Husker jeg ikke feil, så var jeg også på korpstur til Tyskland det året, og den finansierte jeg selv.
koldbruna Skrevet 10. mai 2005 #24 Skrevet 10. mai 2005 Mine barns eventuelle konformasjonspengegaver skal rett inn på deres sparekonto' date=' der vi i fellesskap bestemmer hva de skal brukes / spares til.[/quote'] Denne skriver jeg under på også.Selv om det er mange år til jeg har konfirmant!
Gjest Gjesta Skrevet 11. mai 2005 #25 Skrevet 11. mai 2005 Jeg tror dessuten ungene vil være veldig glad for "tvangssparingen" når de blir litt eldre og ser at "alle andre" sved av sine konfirmasjonspenger på diverse shopping.....
Nella Skrevet 11. mai 2005 #26 Skrevet 11. mai 2005 Fikk ikke så alt for mye penger egentli i forhold til mange andre. Bruken ble bestemt sammen mad mamma og pappa. Fikk bruke 1500,- i byen mandagen etter og det var jo stas Kjøpte også stereoanlegg som lever enda. Gitt bort da, men. Kjøpte ny sykkel. Resten av pengene (ikke så mye, fikk 8000,-omtrent) ble vi enige om å legge i lappen. Mamma og pappa betalte resten av den Så det var jo en god investering siden lappen kom på nesten 7000,- Dette er (shit) 11 år siden.
kompemø Skrevet 11. mai 2005 #27 Skrevet 11. mai 2005 Har en venninne av meg som tillot sin fjortenårige datter bruke pengene på å tatovere seg. Begrunnelsen var at dette er vanlig nå, og at d var bedre enn piercing. Syns vel at dette er dårlig gjennomtenkt, kan ikke forstå at dette er vanlig blant fjortenåringer.
Gjest Milah Skrevet 11. mai 2005 #28 Skrevet 11. mai 2005 Har en venninne av meg som tillot sin fjortenårige datter bruke pengene på å tatovere seg. Begrunnelsen var at dette er vanlig nå' date=' og at d var bedre enn piercing. Syns vel at dette er dårlig gjennomtenkt, kan ikke forstå at dette er vanlig blant fjortenåringer.[/quote'] Jøss, er det vanlig?? Jaja.. det blir i hvertfall ikke aktuellt når jeg en gang får konfirmant! Og hvordan er kan en tatoo være bedre enn piercing? Piercingen kan man jo i hvertfall ta ut..
:-) anna Skrevet 11. mai 2005 #29 Skrevet 11. mai 2005 :o Fy søren. DET er ille synes jeg. Simpelt tjuveri fra sitt eget barn! Foreldre velger å få barn med de kostnadene det innebærer.
:-) anna Skrevet 11. mai 2005 #30 Skrevet 11. mai 2005 For øvrig så mener jeg at mesteparten bør spares, men at konfirmanten kan få bruke noe av pengene til å kjøpe seg noe (stereoanlegg/moped o.s.v) og gjerne ha seg en bydag sammen med venninnene der det blir kjøpt litt klær og sånn. Tror det er lurt å snakke voksent med konfirmanten om dette på forhånd og bli enige om hvordan det er lurt å gjøre det. Om en tar det opp på en voksen måte, og bruker ord som "hadde jeg vært deg hadde jeg..." og unngår ord som "du får ikke lov" så blir det ofte som den voksne har gitt råd om.
søndagsengel? Skrevet 11. mai 2005 #31 Skrevet 11. mai 2005 Jeg fikk ca 10000, og brukte på språkreise. Er veldig glad for den "investeringen", det var en opplevelse for livet :-)
Gjest Violetta Skrevet 11. mai 2005 #32 Skrevet 11. mai 2005 Jeg synes det viktigste er at man har en plan for hvordan pengene skal brukes. Om konfirmanten har lyst til å kjøpe moped, reise til utlandet er år eller lignende, synes jeg han/hun skal få lov til å bruke pengene på det. Et alternativ er å spare. Noe av pengene bør kunne brukes til shopping, men jeg synes 5000 er veldig mye til sånt, uansett hvor mye konfirmanten har fått.
jamjam Skrevet 11. mai 2005 #33 Skrevet 11. mai 2005 Noe av pengene bør kunne brukes til shopping, men jeg synes 5000 er veldig mye til sånt, uansett hvor mye konfirmanten har fått. Hva legger du i ordet shopping da? I min melding var det da myntet på at disse pengene fikk barnet evnt. bruke nå,mens resten skulle spares til man ble "større". Så hvis man tolker shoppe som å handle klær,ja da er det mye penger. Hvis man tolker det som om denne 14-åringen ønsket å shoppe en sovesofa og nye gardiner til rommet sitt,da er ikke 5000,- mye til shopping.. Min tolkning er altså den siste..
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #34 Skrevet 11. mai 2005 Jeg skulle ønske at foreldrene mine ikke lot meg bruke konfirmasjonspengene. Jeg angrer på alt det unødvendige jeg brukte tusenvis av kroner på.
Gjest Violetta Skrevet 11. mai 2005 #35 Skrevet 11. mai 2005 Hva legger du i ordet shopping da? I min melding var det da myntet på at disse pengene fikk barnet evnt. bruke nå,mens resten skulle spares til man ble "større". Så hvis man tolker shoppe som å handle klær,ja da er det mye penger. Hvis man tolker det som om denne 14-åringen ønsket å shoppe en sovesofa og nye gardiner til rommet sitt,da er ikke 5000,- mye til shopping.. Min tolkning er altså den siste.. Ja jeg burde kanskje forklart litt mer hva jeg mente. Med shopping mente jeg klær, sminke og lignende. Synes ikke møbler og lignende kommer under dette. Er altså enig med deg.
Gjest Mrs. Potter Skrevet 12. mai 2005 #36 Skrevet 12. mai 2005 Jeg fikk ca 30 000 til konfirmasjonen min. 5000 av de fikk jeg bruke til det jeg ville. Hele venninnegjengen dro på shopping mandagen etter,og jeg skulle kjøpe meg såå mye. Endte opp med å kjøpe blomster til mamma&pappa og spilte på 200 kr på en spilleautomat Brukte noen kroner da vi reiste bort i ferien. Resten(ca 25 000) ble satt inn på sparekonto og der står de ennå,10 år etter. Og jeg er veldig glad for å ha de pengene i bakhånd. Den dagen jeg får barn som skal konfirmeres skal mesteparten settes på sparekonto. Så får de bruke en liten del av pengene de har fått.
Gjest Gjesta Skrevet 12. mai 2005 #37 Skrevet 12. mai 2005 Jeg skulle ønske at foreldrene mine ikke lot meg bruke konfirmasjonspengene. Jeg angrer på alt det unødvendige jeg brukte tusenvis av kroner på. Skoleeksempel på hva jeg mener
Gjest Porselen Skrevet 12. mai 2005 #38 Skrevet 12. mai 2005 Min konfirmant skal få en pott han kan bruke og resten må spares.
Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2005 #39 Skrevet 12. mai 2005 Jeg fikk 1000 kr til å blåse på blåmandag(dette var i -91 altså:-) ) og resten gikk inn på sparekonto. Når jeg ville ha noe for pengene måtte jeg spørre foreldrene mine, pengene ble brukt opp på mye rart over flere år og jeg er glad for at jeg ikke fikk blåse alt på en gang.
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2005 #40 Skrevet 12. mai 2005 :hår: Det der hørtes helt sykt ut. Ville ha krevd tilbake pengene om jeg hadde vært deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå