Gå til innhold

Fritt bruk av konfirmasjonspenger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk ca 15.000 til konfirmasjonen, fikk bruke 2000 kr og kjøpe noen ting jeg hadde ønsket meg lenge, resten ble spart..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skulle ønske at foreldrene mine ikke lot meg bruke konfirmasjonspengene. Jeg angrer på alt det unødvendige jeg brukte tusenvis av kroner på.  :roll:

Da var du neppe moden nok til å ta den avgjørelsen,og det er jo noe foreldrene dine burde ha visst på det tidspunktet.

Jeg er allikevel ikke enig i at foreldrene estemmer helt og holdent hva barna gjør med pengene. De fleste 14-15 åringer forstår jo at brukt er brukt,spist er spist..

Skrevet

Jeg brukte konfirmasjonspengene mine til å kjøpe hest, det passet for meg.

Jeg syns ikke foreldrene kan bestemme at pengene skal settes inn på en sparekonto og ikke skal røres.

Om pengene blir brukt på å kjøpe skikkelige ting, f.eks moped, data e.l så syns jeg at konfirmanten får avgjøre dette.

Om det er snakk om å blåse flere tusen på bare fjas, syns jeg ikke dette er greit.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min konfirmant kjøpte seg datamaskin,dvd spiller,nytt tv og moped.

Han ville kjøpe seg mobil og klær men det synes jeg var mindre fornuftig.

En dvd spiller og en tv har tross alt en levetid på endel år,en mobil er bare moderne i 6 mnd før han ønsker seg en ny.

Han hadde jobb og da syntes jeg at han kunne spare til den tingen selv.

Noen mnd senere solgte han mopeden med god fortjeneste,og han ville så gjerne vase de vekk til masse forskjellig.

Men det sa jeg nei til.

Idag er han glad for at jeg var bestemt,for nå har han endel tusen på konto som skal gå til førerkort.

Skrevet

Sønnen vår sparte omtrent alle pengene som han fikk. Det er han glad for i da,g når han holder på å ta førerkort. Det har vært målet hele tiden, og nå ser han at det var lurt.

Så det er lurt å spare. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hadde ca 20 000 på bankkontoen fra jeg var lita, og foreldrene mine har tatt alt sammen, siden jeg ikke kunne ta ut noe som helst, så brukte de det selv :-(

Gjest Helga the Hotwaxer
Skrevet
Jeg hadde ca 20 000 på bankkontoen fra jeg var lita' date=' og foreldrene mine har tatt alt sammen, siden jeg ikke kunne ta ut noe som helst, så brukte de det selv :-([/quote']

Var dette konfirmasjonspenger?

Gjest Anonymous
Skrevet

Samlet opp fra konfirmasjon og barndåp.

Gjest Leola
Skrevet

Mine unger får disponere konfirmasjonspengene selv. Det er kun eldstemann som er konfirmert enda - og han fikk kjøpe det han ønsket seg for pengene sine. Hvorfor skal de ikke få det ?

Yngstesønnen min skal konfirmeres neste år og han har allerede bestemt at han skal kjøpe en spesiell sykkel for pengene ...

Gjest Lizzi
Skrevet

Jeg mener at konfirmanten må få bestemme det helt selv hva h*n vil bruke pengene på.

Skrevet

Vet om noen som har fått ganske store beløp, 50000 fra besteforeldre for eksempel. Når det gjelder slike gaver synes jeg det er greit at det kan ligge noen føringer, for eksempel at pengene skal brukes til studier, leilighet elle noe sånt.

Mer "vanlige" beløp, synes jeg konfirmanten kan bestemme over selv. Men det er jo lov å gi råd...

Selv gir jeg alltid gaver. Det er nesten 20 år siden jeg konfirmerte meg, gavene har jeg ennå, men hvem jeg fikk penger av har jeg glemt for lenge siden.

Skrevet

Synes folk får myyye penger jeg.

Selv fikk jeg omtrent 3000 og brukte en god del av det til å kjøpe et digert akvarium noen måneder senere - min store hobby i mange år. Det ble solgt med fortjeneste litt etter at jeg flyttet på hybel, så sånn sett endte historien godt :)

Synes at det bør komme helt an på hvor modne barna er om de skal få disponere alt selv eller ikke. Selv har jeg alltid vært flink til å spare, i endel tilfeller flinkere enn foreldrene mine (ikke at de ville drømme om å ta fra meg konfirmasjonspengene mine).

• 5 år senere...
Gjest SetsaasJokke
Skrevet

Jeg husker godt min egen konfirmasjon, som om det var i fjor. Maten var selvsagt min egen favoritt Blomkålsuppe med brunsvidde tomater, eller hadde vi kjøttkaker? Men over til de materielle godene som fulgte med, dvs. det aller beste med konfirmasjonen, Gavene, som var:

Far og Mor: Tryllesett av 1.klasses kvalitett (gjorde meg til den jeg er i dag)

Morfar og Mormor: Sysaker til Olabuksene mine og et slips

Tante Gurid: kokebok

Broder Trym og Onkel Leonard: Enhjulssykkel med sløyfe

Farfar: Arvet hans gamle trekkspill som jeg fortsatt tar frem den dag i dag.

Husker jeg ikke helt feil hadde jeg også rollen som konfirmant i filmen "Søndagsengler", regissert av Berit Otto Nesheim som er gift med klatrestjernen Håvard Nesheim.

Abrakadabra sim salabim

Bof!!

Jeg blir borte og det er bare duer igjen, hvite duer og en med går flekk på seg.

Skrevet

Når jeg konfirmerte meg for 10 år siden, fikk jeg 20.000 kr i konfirmasjonspenger. Disse pengene fikk jeg bestemme selv hva jeg ville bruke til, men foreldrene mine mente at jeg også burde spare litt også.

Men når man er 14-15 år.. Det er som regel første gangen man har MASSE penger, og det er tross alt konfirmantens penger. Det er selvfølgelig kjekt å ha litt i bakhånd også, men synes konfirmanten selv burde få disponere pengene som de vil. :)

Gjest Gjest
Skrevet

I disse konfirmasjonstider så er det en del 14-15-åringer som får flere tusen tilsammen i presanger.

Mange får disponere pengene fritt til f.eks. klær, mobil, mp3-spiller etc. Noen blir pålagt å spare pengene. Skal konfirmanten få lov å disponere pengene fritt, skal de spares eller er det greit å kjøpe enkelte ting? Og i såfall hva er det ok å bruke pengene på?

Jeg fikk 7000 og satt dem innpå en nyåpnet sparekonto som mine foreldre også disponerte slik at jeg ikke kunne ta ut pengene uten deres underskrift.

Senere viste det seg at moren min tok ut pengene og reiste på ferie med mine søsken for dem, jeg så ikke en krone.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 7000 og satt dem innpå en nyåpnet sparekonto som mine foreldre også disponerte slik at jeg ikke kunne ta ut pengene uten deres underskrift.

Senere viste det seg at moren min tok ut pengene og reiste på ferie med mine søsken for dem, jeg så ikke en krone.

Herregud da så mange av dere som har opplevd at foreldrene deres har bare tatt konfirmasjons pengene deres. Er det virkelig mulig :/

Da jeg konfirmerte meg for 11 år siden, fikk jeg 14 tusen. For det brukte jeg ca 8 tusen på nytt sterioanlegg (som jeg har den dag i dag;) og en ny mobil telefon. Resten forsvant sakte men sikkert til klær å dill dall. Var deilig å kunne handle som jeg ville, men den dag i dag skulle jeg ønske at jeg hadde måtte spare noe. Sterioanlegget angrer jeg ikke på, siden jeg fremdeles har det og den ser kul ut enda hehe :P Mine foreldre sparte egentlig aldri noen av pengene mine, jeg fikk bruke det meste. Jeg skulle ønske de hadde sagt jeg måtte spare bursdagspenger osv, og hvertfall halvparten av konfirmasjonspengene. Når mitt barn skal konfirmeres, skal h*n få lov å bruke et vist beløp. Om h*n vil kjøpe seg sterioanlegg eller noe, syns jeg h*n skal få lov til det, om det så koster 6 tusen, også spare resten. Men for en 14 åring å få 5000 for å gå å handle klær, det er unødvendig. Husker selv hvor utrolig mye 1000 kr var da jeg var 13. Fikk jo såååå mye for 1000 kr ;) så om barnet mitt vil velge å kjøpe seg klær, hadde jeg nok ikke latt det bruke mer enn 2500 kroner. Tror det må være utrolig deilig å ha en sparekonto når man blir 18. Evt. fløtte pengene over på en bsu før barnet blir 18, DET hadde vært noe å hatt når man skulle kjøpe seg leilighet ja ;))

Gjest Gjest
Skrevet

Herregud da så mange av dere som har opplevd at foreldrene deres har bare tatt konfirmasjons pengene deres. Er det virkelig mulig :/

Nå stjal ikke bare moren min konfirmasjonspengene mine, men hun tok også ut penger jeg tjente på sommerjobber til jeg ble 18 ved å skaffe seg minibank-kort på kontoen. Hun satte også abonnement på telefon,Internett, kabel-tv og annet i mitt navn og betalte ikke regningene sine(eller mine siden de sto i mitt navn), samt endret adressen min etter jeg flyttet ut så jeg ikke skulle få regningene på alt hun fikset til i mitt navn.

Hun og faren min skilte seg like etter min konfirmasjon. Viste seg da at jeg i tillegg skulle fått 5000 av mine foreldre som min mor hadde ansvar for å sette innpå min konto, som hun også hadde tatt.

Gjest heigå
Skrevet

Jeg fikk nesten 4000 og jeg satte alt inn på sparekontoen, jeg brukte 1000kr på en sovepose jeg ønsket meg og trengte. Jeg har fortsatt soveposen i dag og jeg angrer ikke på kjøpet!

Skrevet

Synes ikke konfirmanten skal så søle vekk alle pengene sine, men det kan jo være det er noe h*n har ønsket seg og da kan man jo diskutere om man skal kjøpe det, så lenge det ikke er noe tull! Ellers så har jo ofte ikke 14-15 åringer noe særlig begreper om penger. Kan jo være ok å sette seg med foreldre og konfirmant å snakke om slike ting, kanskje allerede før konfirmationen så man er enige.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg synes dette er en gylden mulighet til å lære ungdom om økonomi, selv om man må huske på at det er deres penger. Hvis jeg hadde hatt en konfirmant, ville jeg satt meg ned med ham/henne før konfirmasjonen og snakket om hva konfirmanten ønsket seg. Kanskje h*n kan sette opp en ordentlig ønskeliste.

De fleste ungdommer nå ønsker seg en del dyre ting (pc'er, scooter, sykkel, digitalkamera, iPhone, iPod, speilrefleks, språkreiser, billappen, hesteutstyr, musikkanlegg osv.), så man kunne hjulpet konfirmanten til å disponere pengene sine så h*n faktisk endte opp med noe h*n ønsket seg. Altfor mange som opplever å få for mangepenger i hendene, og dermed svir dem av på kort tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...