Gå til innhold

Fritt bruk av konfirmasjonspenger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skulle ønske mine foreldre hadde satt noen grenser for meg.

Jeg fikk 21 000, og jeg husker ikke hva jeg kjøpte for mesteparten.

Jeg kjøpte min første PC, men den kostet ikke mer enn 5000,-.

Det er veldig lett å søle bort penger når du har masse kontanter i 200-lapper.

Jeg er enig med dem som setter en grense for sparing, der ungdommen får bruke noen tusen fritt, eller som følger opp til en viss grad hva som kjøpes for pengene.

Dessuten er det jo hyggelig for alle som gir gaver å vite at pengene blir brukt på noe meningsfullt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI, det er ikke greit at konfirmantene bruker pengene til kjøpe seg fjas. Mobiltelefoner, klær, tv, og slik skit. Pengene blir gitt til dem i forbindelse med en overgangsrite fra barn til voksen, og er ment som et bidrag i overgangen til selvstendig voksenliv. Som giver forventer jeg at pengene investeres fornuftig, f.eks. i kjøp av leilighet, utdanning, osv. Jeg har absolutt ingen interesse av å sponse mobiltelefon eller tv eller moped som de vil underholde seg med en relativt kort stund.

Gjest Constanze
Skrevet

NEI, det er ikke greit at konfirmantene bruker pengene til kjøpe seg fjas. Mobiltelefoner, klær, tv, og slik skit. Pengene blir gitt til dem i forbindelse med en overgangsrite fra barn til voksen, og er ment som et bidrag i overgangen til selvstendig voksenliv. Som giver forventer jeg at pengene investeres fornuftig, f.eks. i kjøp av leilighet, utdanning, osv. Jeg har absolutt ingen interesse av å sponse mobiltelefon eller tv eller moped som de vil underholde seg med en relativt kort stund.

Hvis du er så redd for det så bør du ikke gi pengegaver til en ungdom.

Jeg hadde ingen restriksjoner for hva jeg skulle bruke mine pengegaver til den gang jeg var konfirmant og slike restriksjoner har jeg heller ikke gitt til mine egne barn.

Det er deres penger, de er forholdsvis voksne og fikk disponere dem som de ville selvsagt.

Skrevet

Jeg hadde ingen restriksjoner for hva jeg skulle bruke mine pengegaver til den gang jeg var konfirmant og slike restriksjoner har jeg heller ikke gitt til mine egne barn.

Det er deres penger, de er forholdsvis voksne og fikk disponere dem som de ville selvsagt.

Samme her :)

Skrevet

Hvis man ikke har tillit til at ungdomme klarer å bruke penger fornuftig burde han/hun heller ikke få titusenvis av kroner.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man skal få så mye penger for å konfirmere seg. Hvis foreldre/besteforeldre sier at man ikke får penger om man ikke konfirmerer seg er det jo ikke tvil om hva ungdommen gjør. Jeg synes heller at myndighetsdagen og runde år egner seg til større beløp.

Skrevet

Jeg ser for meg at konfirmanten bruker pengene på noe han virkelig ønsker seg. At han tenker seg om en god stund før han bestemmer seg sammen med oss foreldre. Får han veldig mye, bør store deler av dette spares. En liten del kan brukes til mindre fjas. Men å svi av 30000 på burgere og Wii-spill blir ikke aktuelt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det. Og det greide jeg så fint!

Shoppet klær og ting og tang, totalt bortkastet bortsett fra rettetangen jeg kjøpte som faktisk varte i nesten 6 år.

Det gikk maks 1 år før jeg angret på at foreldrene mine ikke hadde tvunget meg til å sette dem på en sparekonto.

Skrevet

Det er vel på sin plass å nekte en 14-15 åring å bruke 20-50.000 på ingenting! Vi er jo mange som gjorde det, og kan trygt si at vi i ettertid angrer. Først og fremst er det jo foreldrene som holder konfirmasjon for ungdommen, ikke motsatt, og foreldre har selvfølgelig rett å ta styringen litt selv om at pengene var en gave. Å nekte ungdommen å kjøpe seg en ny mobiltelefon eller ipod er vel litt vel strengt, men å gå rundt med fler titallstusen i lomma trenger man ikke gjøre.

Hvis jeg var mor til en konfirmant ville jeg satt inn 90%, i hvert fall, på konto. Resten kunne brukes på en ny mobil, PC, scooter, båt eller hva det nå måtte være. Jeg ville forklart at grunnen til at jeg satte inn mestparten på konto er fordi at når man er 14-15 trenger man egentlig ikke penger til noe, men det kommer en tid hvor disse pengene kan komme utrolig godt med. Alle jeg kjenner brukte opp konfirmasjonspengene på tull, og angrer den dag i dag. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nærmere 30 tusen..

Jeg fikk bruke de til hva jeg ville, men jeg vill ikke sløse de bort på klær osv. vil kjøpe noe jeg kan ha lenge eller noe jeg har veldig nytte for.

Er veldig glad i musikk og slikt, så kjøpte et piano ( Jeg syns det var et godt kjøp jeg ) Og en pc som ble brukt til skole ! Resten sparte jeg.

Skrevet

Enig. Om 14åringene ikke har lært seg å disponere penger når de er 14 lærer de forhåpentligvis noe når de sitter å angrer på at de sløste bort alt sammen et par år senere :) De lærer iallfall ikke pengevett av å ikke få gjøre seg sine egne erfaringer.

Konfirmasjonspengene mine ble brukt delvis på "sløsing" (tok med 2000 kr til byen og kjøpte klær og ting med relativt lav nytteverdi som jeg ikke ville tatt meg råd til ellers, husker fremdeles hvor morsomt det var å kjøpe "alt" jeg ville den dagen). Resten ble satt på sparekonto (frivillig). Ble senere brukt sammen med andre sparepenger til en 3 ukers ferie, resten forsvant den første måneden som student noen år senere :)

Og jeg hadde blitt rimelig sur om foreldrene mine ville tvunget pengene inn på en BSU, og brukt opp av "kvoten" jeg kan få skattefordeler av senere (jeg tjente iallfall ikke mye nok som 14åring til å nyttiggjøre meg 3-4000kr mindre per år i skatt).

Gjest Huffsa
Skrevet

jeg fikk 16.000 til konfirmasjonen min, brukte 6000 på ting og satte 10.000 i banken. Kjøpte b.la piercing i tunga, klær, festivalbillett(2.000) og litt diverse. Syntes det var helt greit, og er glad jeg satte resten i banken, som kommer til å gå til valp når jeg skal ha valp etterhvert :)

Skrevet

I fare for å støte folk... Handler ikke dette litt om barnas oppdragelse også? I hvilken grad de er blitt lært å respektere penger? Da jeg konfirmerte meg sa foreldrene mine ingenting om hva som skulle gjøres med pengene (granted, jeg fikk ikke så mye, da jeg er kvinne og hovedsaklig fikk smykker), men det falt meg aldri inn å sløse det bort. Jeg er blitt oppdratt til å respektere penger og deres verdi. Familien min har aldri manglet penger, men jeg ble allikevel lært at man ikke skulle bruke penger på unødvendige ting. Jeg mener at hvis 14åringer får 20'000 til konfirmasjonen, bør de få bruke litt som de vil, men jeg kan ikke skjønne at det skal være et alternativ å sløse alt?

Skrevet

Har litt same syn som Gjesten. Det kjem nok mykje an på kva slags syn på pengar ungdommen er oppdratt til å få.

Eg meiner at foreldra bør sjå det litt an - kor moden er ungdommen? Eg syns godt dei kan få bruke litt pengar på ting dei har ynskja seg, men får dei fleire tusen kroner, bør foreldra vere på vakt og passe på. Ser det ut til at han/ho sløsar bort mykje pengar, bør foreldra gripe inn og kreve at mesteparten av pengane settas inn på sparekonto. Sjølv om pengane er ei gåve til konfirmanten, er han/ho framleis ein unge som ofte ikkje evner å sjå kva som er lurt å gjere og ikkje ;) Åv la ungdommen sløse bort tusenvis av kroner syns eg rett og slett er omsorgssvikt!

Sjølv fekk eg 8-9000 til konfirmasjonen, hugsar eg brukte rundt 1000 kr på klær og utstyr, resten satte eg inn på sparekonto og blei brukt på å ta førarkort seinare :)

Skrevet

Begge mine gutter kjøpte seg moped for pengene sine. De ble/er flittig i bruk til skole. Ham som nå går på videregående bruker med moped 15 min til skole, i vinter tok han buss + tog i to mnd og brukte bortimot en time hver vei.

Skrevet

Begge mine gutter kjøpte seg moped for pengene sine. De ble/er flittig i bruk til skole. Ham som nå går på videregående bruker med moped 15 min til skole, i vinter tok han buss + tog i to mnd og brukte bortimot en time hver vei.

So what? Jeg (som giver) driter da vel i hvor praktisk eller upraktisk det er å komme seg på skolen. Som forelder synes jeg også det er foreldrenes ansvar å kjøpe nødvendig utstyr til barna sine, så som PC til skolearbeid. Det skal ikke være nødvendig å bruke konfis-penger på slikt, synes jeg.

Lett nok å si at man ikke skal gi penger til konfirmanten om pengene sløses bort, men det vet man jo ikke på forhånd!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Enig. Om 14åringene ikke har lært seg å disponere penger når de er 14 lærer de forhåpentligvis noe når de sitter å angrer på at de sløste bort alt sammen et par år senere :) De lærer iallfall ikke pengevett av å ikke få gjøre seg sine egne erfaringer.

Jeg synes dette er ansvarsfraskrivelse som forelder. Når man konfirmeres er det som regel første gangen man får så mye penger mellom hendene, spranget er såpass stort mellom 200 kroner i ukelønn og kanskje 20.000 i gave, så da synes jeg foreldrene plikter å ta ansvar for at det ikke sløses bort. Ingen skjønner dette av seg selv, så man må få det fortalt på ett vis.

Da jeg vokste opp ble ca 90% av alle pengegaver jeg fikk satt til sparing, bortsett fra de gangene jeg hadde noe konkrt å bruke dem på, som jeg hadde ønsket meg på forhånd. Og den samme regelen gjaldt til konfirmasjonen. Resultatet av dette var at jeg satt med over 30.000 på konto da jeg ble myndig, og hadde råd til både lappen og bil, i tillegg til at jeg hadde lært å være måteholden med penger og hadde sett poenget med å spare.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

So what? Jeg (som giver) driter da vel i hvor praktisk eller upraktisk det er å komme seg på skolen. Som forelder synes jeg også det er foreldrenes ansvar å kjøpe nødvendig utstyr til barna sine, så som PC til skolearbeid. Det skal ikke være nødvendig å bruke konfis-penger på slikt, synes jeg.

Lett nok å si at man ikke skal gi penger til konfirmanten om pengene sløses bort, men det vet man jo ikke på forhånd!

Tror kanskje vi bør snakkes når babyen din er 15 år.

Hvis du stiller så store krav til pengegaver du gir så bør du rett og slett gi konfirmantene gave istedet.

Gjest Constanze
Skrevet

Hvis du hadde vært tante til mine barn så tror jeg rett og slett at jeg hadde sagt til ungene at dersom dere tar imot pengegaver fra Tante Sofie så må dere huske at dere kommer til å måtte stå til rette for bruken av pengene så lenge hun lever. Helst ser jeg at dere høflig gir dem tilbake for det spørs om det er verd bråket.

Skrevet

Lurar litt på kva du meiner kvalifiserar til OK å bruke konfirmasjonspengane til? :klø:

Heilt enig i at ein bør passe på at ungdommane ikkje sløsar bort pengane, men eg syns både moped og PC må vere OK ting å bruke pengane på.

Skrevet

Helt enig med imli! Moped og PC er typiske ting som er flotte ting å spare penger til. Også stereoanlegg osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...