Gjest gjesta Skrevet 10. mai 2005 #1 Skrevet 10. mai 2005 I disse konfirmasjonstider så er det en del 14-15-åringer som får flere tusen tilsammen i presanger. Mange får disponere pengene fritt til f.eks. klær, mobil, mp3-spiller etc. Noen blir pålagt å spare pengene. Skal konfirmanten få lov å disponere pengene fritt, skal de spares eller er det greit å kjøpe enkelte ting? Og i såfall hva er det ok å bruke pengene på?
Mrs. K Skrevet 10. mai 2005 #2 Skrevet 10. mai 2005 Jeg synes ikke at pengene skal brukes til tant og fjas, men det må være opp til ungdommen selv. Vår konfirmant fikk nesten 4000 kr og dem vil hun (heldigvis) bruke til ting hun senere vil forbinde med konfirmasjon. Hun skal gå på skole i utlandet til neste år og da kommer de jo godt med. Hun får opplevelser for konfimasjonspengene. Jeg fikk en reise til London og den vil jeg altid forbinde med konfimasjonen. Hilsen Trille
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #3 Skrevet 10. mai 2005 Enkelte får jo i overkant av 10 000, og jeg syns ikke det er greit at de får bruke pengene som de vil. Da lærer de ikke verdien av penger. At de får bruke litt av pengene til fjas er greit, men da bør de sette resten inn på konto til dagen kommer at de virkelig trenger dem.
liv Skrevet 10. mai 2005 #4 Skrevet 10. mai 2005 jeg, da jeg var konfirmant fikk 13 000. for 7000 av de kjøpte jeg meg moped. Resten forsvant på sommerferier som litt ekstra lommepenger...
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #5 Skrevet 10. mai 2005 Jeg leste i avisa i dag om en konfirmant som fikk kr 50 000,- Hun skulle svi av kr 5 000,- på klær.... Hadde søren ikke vært min datter! Husker jeg selv fikk bruke litt av mine penger til å handle klær, sminke og selvfølgelig blomst til mor. Men det får da være måte på :fy: :fy:
aline Skrevet 10. mai 2005 #6 Skrevet 10. mai 2005 jeg fikk ikke mye penger selv, og valgte å bruke pengene slik jeg ønsket selv også, det var mine penger. en kamerat av meg fikk 26.000,- (mener jeg det var, det er lenge siden, og det var ihvertfall masse penger), dette var penger som hadde blitt spart opp til ham siden dåpsdagen hans. de sto på sperret konto og han "fikk" de til konfirmasjonen, men kunne ikke bruke dem før han var 18. personlig så mener jeg nok at dersom man får mye, så kan godt mesteparten settes sperret til man er myndig. men mener det er greit at de får ett beløp som de kan bruke som de vil.
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2005 #7 Skrevet 10. mai 2005 Mine barns eventuelle konformasjonspengegaver skal rett inn på deres sparekonto, der vi i fellesskap bestemmer hva de skal brukes / spares til.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #8 Skrevet 10. mai 2005 Mine barns eventuelle konformasjonspengegaver skal rett inn på deres sparekonto' date=' der vi i fellesskap bestemmer hva de skal brukes / spares til.[/quote'] Jo, men litt av sjarmen, er jo å få handle på blåmandag da....... (og bruke litt penger på å spise sammen med venner, og kjøpe blomst til mor) Beløpet må jo foreldre og konfirmant bli enig om.
LilleBille Skrevet 10. mai 2005 #9 Skrevet 10. mai 2005 "Min" konfirmant sparer det meste. Til han "trenger det" - til utdannelse el. - men har fått kjøpe en skikkelig fin MP3 spiller - og får bruke noe ekstra i forbindelse med ferien. Det har aldri vært noe diskusjon i det hele tatt .. han ba selv om at det meste ble flyttet over på sparekontoen (heldigvis )
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #10 Skrevet 10. mai 2005 Når min datter ble konfirmert i fjor, fikk hun ca 33 000 kr. Av dette ble 27000 satt inn på sparekontoen hennes, resten har hun brukt på stereoanlegg og klær. Kunne ikke falt meg inn og la henne søle bort alt, men syntes heller ikke det var riktig å ikke la henne ha litt gøy for noen av pengene.
Gjest Helga the Hotwaxer Skrevet 10. mai 2005 #11 Skrevet 10. mai 2005 Mine barns eventuelle konformasjonspengegaver skal rett inn på deres sparekonto' date=' der vi i fellesskap bestemmer hva de skal brukes / spares til.[/quote'] Synes det er unødig strengt av deg å ikke la de få bruke så mye som en krone til å kjøpe seg noe de ønsker seg. Men som jeg har skjønt av "stilen" din så er det du som bestemmer.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #12 Skrevet 10. mai 2005 jeg fikk 50 000 kr i konfirmasjonsgave. De gikk rett inn på en konto som foreldrene mine disponerer. Jeg skulle få tilgang på pengene når jeg var 18 år. Nå er jeg 25, og har fremdeles ikke sett noe til pengene.
Gjest Helga the Hotwaxer Skrevet 10. mai 2005 #13 Skrevet 10. mai 2005 jeg fikk 50 000 kr i konfirmasjonsgave. De gikk rett inn på en konto som foreldrene mine disponerer. Jeg skulle få tilgang på pengene når jeg var 18 år. Nå er jeg 25' date=' og har fremdeles ikke sett noe til pengene.[/quote'] Mener du at foreldrene dine har brukt opp pengene?
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #14 Skrevet 10. mai 2005 vet ikke jeg..de sier at de pengene er brukt opp...på meg! de sier at det er det beløpet , og mere til, som jeg har kostet dem i årenes løp.
Gjest Melk Skrevet 10. mai 2005 #15 Skrevet 10. mai 2005 Mine barns eventuelle konformasjonspengegaver skal rett inn på deres sparekonto' date=' der vi i fellesskap bestemmer hva de skal brukes / spares til.[/quote'] Sånn hadde jeg det, og det er jeg glad for. Jeg kjøpte turutstyr som jeg fremdeles har stor glede av.
Gjest celine Skrevet 10. mai 2005 #17 Skrevet 10. mai 2005 Mine barns eventuelle konformasjonspengegaver skal rett inn på deres sparekonto' date=' der vi i fellesskap bestemmer hva de skal brukes / spares til.[/quote'] Syns ikke du er streng, Tex. Hvis mine barn engang velger å konfirmere seg, kommer jeg nok til å stille de samme krav.
Nella Skrevet 10. mai 2005 #18 Skrevet 10. mai 2005 Tror jeg hadde krev foreldra mine for endel av de pengene der ja. Det koster å få unger, det er jo noe alle veit. Men det har jo de valgt selv og da er det ikke riktig at de skal bruke dine konfirmasjonspenger som andre har gitt deg som en gave fordi det koster penger at du spiser hjemme. Det er det sykeste jeg har hørt i dag.
jamjam Skrevet 10. mai 2005 #19 Skrevet 10. mai 2005 Jeg synes i grunn at man bør få lov å disponere en sum av pengene uten mor og far jeg.. Får man 30.000,- ser jeg altså ingen grunn til at man ikke skal kunne sette inn 25 av de,men bruke 5 som man vil.. Greit nok at ikke alt skal kastes bort på tull,men det er jo barnet som har fått pengene i gave ikke mor.. Forøvrig velger jeg å tro at ingen foreldre bruker barna sine penger helt uten videre.. Og 50.000,- i konfirmasjonsgave for 10 år siden hørtes fryktelig mye ut for meg. Jeg fikk 16.000 ett år eller to før,og det var mye mer enn de fleset..
Væren Skrevet 10. mai 2005 #20 Skrevet 10. mai 2005 Jeg synes ikke foreldre kan bestemme fullt og helt over ungdommens egne konfirmasjonspenger. At vi kan gi råd og gode tips om sparing og pengebruk, det er noe helt annet. Vår sønn fikk 12.000 til sin konfirmasjon for 2 år siden, han brukte mesteparten på ny PC. Men vi ble enig om at siden han brukte så mye på data, skulle han kjøpe seg sykkel for resten. Det er jo ikke våre penger, og jeg synes det viktigste er at ungdommene sparer til eller kjøper noe de virkelig ønsker seg! Det er jo gaver gitt til ham eller henne! Jeg kunne aldri ha funnet på å forlange at konfirmasjonspengene skulle spares. Det har jeg ingenting med! Men jeg hadde nok reagert på om han gikk på byen og brukte 4-5000 på alt og ingenting!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå