Gå til innhold

Foreldre med to språk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Familytree

Et barn har evnen til å lære et nytt språk som morsmål til han er 13 år gammel.
 Frykt ikke for at barnet skal lære et nytt språk. Det er også best å vokse opp ledsaget av et språk du danner din identitet med, så etter 5 kan du lære det du ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Augustotejerina skrev:

Et barn har evnen til å lære et nytt språk som morsmål til han er 13 år gammel.
 Frykt ikke for at barnet skal lære et nytt språk. Det er også best å vokse opp ledsaget av et språk du danner din identitet med, så etter 5 kan du lære det du ønsker

Oj, ja det kan vi jo egentlig se på utenlandske barn som har kommet til Norge som små.. Blitt skikkelig flinke i norsk:) 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler at pappaen snakker urdu med barnet, og leser og synger en del på urdu.

Hadde øvd meg på urdu jeg også hadde jeg vært deg, men snakket morsmål til barnet. 

Er gull verdt for barnet å kunne snakke fars morsmål!😁

Anonymkode: a20ad...64d

Sånn 100 prosent med en gang, eller litt mer gradvis kanskje? Jeg må egentlig bare prøve sjøl og, er så treg. Alle snakker jo greit norsk, så har vært lat fra min side 😛

Anonymkode: 5a549...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der uthevede hørtes ikke særlig hyggelig ut? Vær stolt av den du er, og snakk det språket du føler deg nært :)

 

Anonymkode: 5a549...853

Vel jeg snakker mange flere språk, og tenke ikke mer over det, kan ikke helt se for meg mannen min snakke Hedmarking heller, hadde vært turn-off for meg, da jeg kommer derfra. 

Endret av GjestSiden2006
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GjestSiden2006 skrev:

Vel jeg snakker mange flere språk, og tenke ikke mer over det, kan ikke helt se for meg mannen min snakke Hedmarking heller, hadde vært turn-off for meg, da jeg kommer derfra. 

Hehe skjønner deg godt:) Mannen blir satt ut når jeg drar på med ekstra brei dialekt fra min side, så ja.. Bare reagerte siden du nevnte selvtilliten. 

Anonymkode: 5a549...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rar begrunnelse. Språkkunnskaper er verdifulle selvom man ikke har mange rundt seg som snakker språket. Hadde holdt lenge å praktisere det med deg. Synd du ikke var villig til å gi denne gaven til barnet ditt.

Anonymkode: 5141b...66a

Enig. Jeg har snakket mitt morsmål til mine barn siden de ble født, og det har mannen min også gjort. Det er også det som anbefales. Vi møter slektninger kun en gang per år eller to år. Mitt valg å snakke mitt morsmål til mine barn har ingenting med kommunikasjon med andre personer å gjøre men mellom meg og mitt barn. Jeg kan flere språk helt flytende (norsk er ikke ett av dem), men vet hva morsmål betyr til et menneske. Jeg føler meg trist hver gang jeg ser og hører utenlandske foreldre snakke dårlig norsk eller norsk med dialekt til sine barn. Slik skal det ikke være.

Anonymkode: 8fc99...9a9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg har snakket mitt morsmål til mine barn siden de ble født, og det har mannen min også gjort. Det er også det som anbefales. Vi møter slektninger kun en gang per år eller to år. Mitt valg å snakke mitt morsmål til mine barn har ingenting med kommunikasjon med andre personer å gjøre men mellom meg og mitt barn. Jeg kan flere språk helt flytende (norsk er ikke ett av dem), men vet hva morsmål betyr til et menneske. Jeg føler meg trist hver gang jeg ser og hører utenlandske foreldre snakke dårlig norsk eller norsk med dialekt til sine barn. Slik skal det ikke være.

Anonymkode: 8fc99...9a9

Ikke meg du siterte, men utrolig viktig med morsmål. Kunne aldri falt meg inn og begynne å snakke engelsk til dattera mi, selvom vi hadde flytta til England. Jeg hadde selvfølgelig hjulpet henne og lært henne, siden jeg snakker engelsk selv, men morsmål er kjempeviktig. Å kunne sette ord på følelser på en ordentlig måte, små uttrykk i hverdagen.. 

Anonymkode: 5a549...853

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bør snakke sitt 1.språk til barnet. Det er ikke anbefalt å snakke et språk man ikke behersker meget godt. 

Anonymkode: c9708...047

Dette! Alke bør snakke sitt morsmål (1. Språk)med barnet, det er alle eksperter enige om. 

Anonymkode: 173ed...af7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som vokser opp med to (eller flere) språk blir ofte å henge etter språkmessig på begge språk. Bedre å starte senere med det andre språket. 

Anonymkode: da1b0...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn som vokser opp med to (eller flere) språk blir ofte å henge etter språkmessig på begge språk. Bedre å starte senere med det andre språket. 

Anonymkode: da1b0...e7b

Tull, de bruker kanskje litt lengre tid , men de tar det igjen. 

Anonymkode: 173ed...af7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn som vokser opp med to (eller flere) språk blir ofte å henge etter språkmessig på begge språk. Bedre å starte senere med det andre språket. 

Anonymkode: da1b0...e7b

I call B.S. Strider med alt det jeg har hørt i alle fall, med unntak av at de riktignok begynner å prate litt senere. Er internasjonal ektefelle med barn selv.

Anonymkode: 1d223...064

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker norsk (mitt morsmål) han snakker spansk (hans morsmål) vi snakker engelsk oss imellom. Begge snakker alle tre språkene, om enn ikke like innfødt.

Anonymkode: abea1...0ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker norsk (mitt morsmål) han snakker spansk (hans morsmål) vi snakker engelsk oss imellom. Begge snakker alle tre språkene, om enn ikke like innfødt.

Anonymkode: abea1...0ce

Barnet kan alle tre språkene.

Anonymkode: abea1...0ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i en litt annen situasjon. Jeg har bodd mange år i et engelskpråkelig land, og bruker engelsk daglig. Vi har nå bosatt oss i Kina permanent og har en datter på 2 år.

Vi hadde to valg, enten så kan jeg bytte tilbake til norsk, alle andre prater på kinesisk og vi kommuniserer med hverandre på engelsk og kinesisk. Det andre alternativet er at vi bruker engelsk hjemme og resten av samfunnet og besteforeldrene lærer henne kinesisk. 

Vi følte at alternativ 1 vil føre til at norsk og spesielt engelsk havner i en veldig svak posisjon. Det kan føre til at hun ikke gidder å bruke andre språk enn kinesisk. Det er også viktig at hun blir flytende i engelsk fordi det vil gi henne fordeler i fremtiden og vi ønsker å ha et felles språk. Vi følte derfor at å prate engelsk hjemme var den beste løsningen. Hitill har det gått bra, hun har fått en god blanding med kinesisk og engelsk. 

Hovedproblemet med planen er at hun trenger å forstå norsk til å kommunisere med familien i Norge. Men vi føler at hun kan lære av å prate med dem og vi vil lære henne mer senere. Hun vil sikkert ikke få flytende norsk, men det er heller ikke nødvendig for å prate med familien i Norge.

Anonymkode: 0ac5a...b1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette! Alke bør snakke sitt morsmål (1. Språk)med barnet, det er alle eksperter enige om. 

Anonymkode: 173ed...af7

Ikke alle desverre. 

Anonymkode: 78e09...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Barn som vokser opp med to (eller flere) språk blir ofte å henge etter språkmessig på begge språk. Bedre å starte senere med det andre språket. 

Anonymkode: da1b0...e7b

Det hender at de er tregere med å snakke,  men de tar det fort igjen. Mye fortere enn om de skulle startet i puljer .

Anonymkode: 78e09...334

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er i en litt annen situasjon. Jeg har bodd mange år i et engelskpråkelig land, og bruker engelsk daglig. Vi har nå bosatt oss i Kina permanent og har en datter på 2 år.

Vi hadde to valg, enten så kan jeg bytte tilbake til norsk, alle andre prater på kinesisk og vi kommuniserer med hverandre på engelsk og kinesisk. Det andre alternativet er at vi bruker engelsk hjemme og resten av samfunnet og besteforeldrene lærer henne kinesisk. 

Vi følte at alternativ 1 vil føre til at norsk og spesielt engelsk havner i en veldig svak posisjon. Det kan føre til at hun ikke gidder å bruke andre språk enn kinesisk. Det er også viktig at hun blir flytende i engelsk fordi det vil gi henne fordeler i fremtiden og vi ønsker å ha et felles språk. Vi følte derfor at å prate engelsk hjemme var den beste løsningen. Hitill har det gått bra, hun har fått en god blanding med kinesisk og engelsk. 

Hovedproblemet med planen er at hun trenger å forstå norsk til å kommunisere med familien i Norge. Men vi føler at hun kan lære av å prate med dem og vi vil lære henne mer senere. Hun vil sikkert ikke få flytende norsk, men det er heller ikke nødvendig for å prate med familien i Norge.

Anonymkode: 0ac5a...b1f

Veldig dumt å prioritere engelsk over norsk da? Alle lærer seg jo engelsk uansett!

Anonymkode: abea1...0ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Veldig dumt å prioritere engelsk over norsk da? Alle lærer seg jo engelsk uansett!

Anonymkode: abea1...0ce

De aller færreste nordmenn lærer seg engelsk flytende. Og i Kina er det vanskeligere enn i Norge, fordi all media er på kinesisk.

Og hun kommer til å lære seg norsk uansett, så det argumenter går begge

Anonymkode: 0ac5a...b1f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De aller færreste nordmenn lærer seg engelsk flytende. Og i Kina er det vanskeligere enn i Norge, fordi all media er på kinesisk.

Og hun kommer til å lære seg norsk uansett, så det argumenter går begge

Anonymkode: 0ac5a...b1f

Hæ? Det gjør de da. Hun kommer ikke til å lære seg norsk om du ikke prater norsk med henne. 

Anonymkode: 173ed...af7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ? Det gjør de da. Hun kommer ikke til å lære seg norsk om du ikke prater norsk med henne. 

Anonymkode: 173ed...af7

Om du mener de fleste nordmenn prater engelsk flytende så vil hun også bli "flytende" i norsk. Med den standaren så er til og med kona mi flytende i norsk.

Jeg har aldri sagt at jeg aldri kommer til å prate norsk til henne og jeg har familie i Norge som prater norsk med henne. Det jeg har sagt er at vi bruker engelsk til å kommunisere hjemme.

Anonymkode: 0ac5a...b1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn snakker ikke enda. Bare enkeltord. Men jeg snakker norsk til henne, han snakker engelsk til henne og vi snakker engelsk hjemme. 

Regner med at hun kommer til å snakke begge språkene.  De få ordene hun sier nå, så er 1/3 åå engelsk og 2/3 på norsk.

Hun forstår hvertfall begge nå i en alder av 15 mnd. 

Anonymkode: a5c17...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...