Gå til innhold

Besre treningstipset du vil få noen gang


Gjest frankie1985

Anbefalte innlegg

Gjest frankie1985

Jepp, i mange år trente jeg som alle andre, kontrollert og strikt, men fikk nesten ikke resulater, men så skiftet jeg metode og begynte å trene de samme musklene hver dag, bare hviler over natten og kjører på med samme musklene dagen etter og gjerne mye tyngre enn vanlig også, det jeg selv gjør er å ta en vekt jeg klarer kanskje 1-2 reps med og så hiver jeg vekta litt opp så jeg klarer flere, på den måten overbelaster jeg mer effektivt enn når man trener kontrollert eller strikt da, det er jo fortsatt under kontroll kan man si, jo værsegod, dette er det beste du vil høre innen treningsverdenen noen gang, ikke engang de beste trenerne her til lands ville engang funnet ut av det, så værsegod, sikkert noen sure fjes nå, men det var viktigere å fortelle det likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var iallefall en rekordlang setning. Kanskje den lengste jeg noen gang har sett. 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2019 den 18.29, frankie1985 skrev:

Jepp, i mange år trente jeg som alle andre, kontrollert og strikt, men fikk nesten ikke resulater, men så skiftet jeg metode og begynte å trene de samme musklene hver dag, bare hviler over natten og kjører på med samme musklene dagen etter og gjerne mye tyngre enn vanlig også, det jeg selv gjør er å ta en vekt jeg klarer kanskje 1-2 reps med og så hiver jeg vekta litt opp så jeg klarer flere, på den måten overbelaster jeg mer effektivt enn når man trener kontrollert eller strikt da, det er jo fortsatt under kontroll kan man si, jo værsegod, dette er det beste du vil høre innen treningsverdenen noen gang, ikke engang de beste trenerne her til lands ville engang funnet ut av det, så værsegod, sikkert noen sure fjes nå, men det var viktigere å fortelle det likevel :)

Så det vil si at du trener de samme musklene hver dag, syv dager i uka? 

Husk å trene bein også da 😉

Anonymkode: dd622...d6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nah, holder meg ti 5x5 StrongLifts 3ganger I uka og mye hvile😎 

Anonymkode: 738e6...f5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset er å trene minst mulig, som fullkropp 3 ganger i uken. DA kan du bygge sinnsykt 🙂 Selv trent slik noen år, løfter snart 300kg i markløft. Godt over 200kg i knebøy, snart 200kg i benk.

Jeg bruker auto-regulering, legger på 0,5kg-1kg hver økt.

Å trene hver dag er oppskriften på å brenne seg helt ut. Å hvilke, spise riktig næringsrik mat er det viktigste.

Anonymkode: 90a99...05d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er du igjen jo😂 kos deg, du er en gud og må være det smarteste mennesket noensinne 

Anonymkode: 50a1b...5d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Det beste tipset er å trene minst mulig, som fullkropp 3 ganger i uken. DA kan du bygge sinnsykt 🙂 Selv trent slik noen år, løfter snart 300kg i markløft. Godt over 200kg i knebøy, snart 200kg i benk.

Jeg bruker auto-regulering, legger på 0,5kg-1kg hver økt.

Å trene hver dag er oppskriften på å brenne seg helt ut. Å hvilke, spise riktig næringsrik mat er det viktigste.

Anonymkode: 90a99...05d

Tull. Jeg har trent hver dag i årevis og er ikke i nærheten av å være utbrent. Men om man kjører seg helt i bunn hver gang er ikke bra. Variasjon i intensitet er bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy intensitet. Kort varighet. Fikk en vanvittig fremgang da jeg brukte 30 minutter på å ta meg fullstendig ut på motbakkeintervaller eller fartslek, i forhold til å kun ta langturer. 

Anonymkode: d178e...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 2.8.2019 den 18.29, frankie1985 skrev:

Jepp, i mange år trente jeg som alle andre, kontrollert og strikt, men fikk nesten ikke resulater, men så skiftet jeg metode og begynte å trene de samme musklene hver dag, bare hviler over natten og kjører på med samme musklene dagen etter og gjerne mye tyngre enn vanlig også,

Det du skisserer her er velkjent som en litt uformell versjon av den såkalte bulgarske metoden, brukt med stort hell av østeuropeiske vektløftere i mange år. Funker sikkert bedre med steroider enn uten steroider (men det gjør vel strengt tatt alle treningsmetoder). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, OPIgirl skrev:

Tull. Jeg har trent hver dag i årevis og er ikke i nærheten av å være utbrent. Men om man kjører seg helt i bunn hver gang er ikke bra. Variasjon i intensitet er bra. 

Sant. Så lenge man holder det totale ukentlige treningsvolumet innenfor hva man kan hente seg inn fra, tyder empirisk forskning på at man jevnt over får bedre resultater av å spre et gitt treningsvolum ut over flest mulig dager. Jfr. det småberømte norske frekvensprosjektet for noen år tilbake. (Så vidt jeg vet er høyfrekvent trening fortsatt svært populært blant norske styrkeløftere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, OPIgirl skrev:

Tull. Jeg har trent hver dag i årevis og er ikke i nærheten av å være utbrent. Men om man kjører seg helt i bunn hver gang er ikke bra. Variasjon i intensitet er bra. 

Tull er det ikke, hva er trening? Hva trener du? Hva er poenget med å gå et treningsenter hver dag? Å splitte kroppen i x-antall økter er jo ikke effektivt.

Anonymkode: 90a99...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leifr skrev:

Sant. Så lenge man holder det totale ukentlige treningsvolumet innenfor hva man kan hente seg inn fra, tyder empirisk forskning på at man jevnt over får bedre resultater av å spre et gitt treningsvolum ut over flest mulig dager. Jfr. det småberømte norske frekvensprosjektet for noen år tilbake. (Så vidt jeg vet er høyfrekvent trening fortsatt svært populært blant norske styrkeløftere.)

Som styrkeløfter ligger man på 6 dager i uken, men det er jo en helt annen ting. Å konkurrere i NM og EM krever en helt annen treningsmengde og kosthold. Som tar masse tid.

For et "Vanlig" menneske som pleier å stå å kuke rundt på et treningssenter så holder det fint med 3 dager i uken, men du må trene skikkelig. Det er det få som gjør, eller gidder.

Anonymkode: 90a99...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må også skrive at det finnes ingen treningstips/regler som funker på alle, trening må tilpasses hver enkelt.

Anonymkode: 90a99...05d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull er det ikke, hva er trening? Hva trener du? Hva er poenget med å gå et treningsenter hver dag? Å splitte kroppen i x-antall økter er jo ikke effektivt.

Anonymkode: 90a99...05d

Spør du hva trening er? Vet du ikke det? Jeg trener mange forskjellige ting. Men for det meste løping. Hvor har jeg skrevet at jeg går på treningssenter? Enten tar du ikke trening seriøst, eller så trener du ikke i det hele tatt. Du spør jo hva trening er. Da begynner jeg jo å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, OPIgirl skrev:

Spør du hva trening er? Vet du ikke det? Jeg trener mange forskjellige ting. Men for det meste løping. Hvor har jeg skrevet at jeg går på treningssenter? Enten tar du ikke trening seriøst, eller så trener du ikke i det hele tatt. Du spør jo hva trening er. Da begynner jeg jo å lure.

Du skrev du trente hver dag, så da er det jo naturlig å lure på hva du definerer som trening.

Men som du skriver, så skjønner jeg at du fint kan løpe litt hver dag eller noe annet tull.

Anonymkode: 90a99...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Leifr skrev:

Sant. Så lenge man holder det totale ukentlige treningsvolumet innenfor hva man kan hente seg inn fra, tyder empirisk forskning på at man jevnt over får bedre resultater av å spre et gitt treningsvolum ut over flest mulig dager. Jfr. det småberømte norske frekvensprosjektet for noen år tilbake. (Så vidt jeg vet er høyfrekvent trening fortsatt svært populært blant norske styrkeløftere.)

Det tror jeg faktisk ikke vi har belegg for å si. Spesielt "spre et gitt treningsvolum ut over flest mulig dager" er en problematisk påstand her. Det spørs også hva målet er. Er det styrke, som på et visst nivå også blir en teknisk ferdighet, eller er det muskelvekst?

Ser vi på litteraturen som helhet er det lite som tyder på at høyest mulig frekvens gir størst mulig muskelvekst for eksempel. Vi ønsker akkurat nok stimulering per økt til å få maks ut av økta, og deretter så mange økter per uke vi klarer å restituere oss fra. Forskningen tyder på at alt fra 2 ganger per uke og oppover gir god effekt på muskelvekst så lenge volumet er matchet. En noe høyere frekvens kan gi et høyere ukentlig volum, men må balanseres med det daglige volumet.

Frekvensprosjektet er veldig interessant, selvsagt, men så var det noe med en uteligger der som påvirket resultatene? Så også et intervju med en av de som var med som sa at det var individuelt for de forskjellige øvelsene hvor mye det egentlig hadde å si i praksis. Videre så tyder også en del forskning på at hvert menneske responderer individuelt på treningsfrekvens, og det finnes til og med forskning som tyder på at forskjellige muskler responderer forskjellig.

Jeg tror man kommer langt hvis man starter med moderat intensitet, moderat volum og moderat frekvens. Så kan man justere de forskjellige parameterne etterhvert som man lærer sin egen kropp å kjenne :) Jeg har vært gjennom det aller meste og har foreløpig landet på at overkropp/bein med en frekvens på 2 ganger i uken per muskelgruppe og høy intensitet gir meg stor frihet i treningsarbeidet, stor glede på trening, god restitusjon, høyt nok volum og høy nok frekvens til at jeg får fin fremgang!

Og om et år så trener jeg sikkert annerledes ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie1985
På 9.8.2019 den 13.58, AnonymBruker skrev:

Så det vil si at du trener de samme musklene hver dag, syv dager i uka? 

Husk å trene bein også da 😉

Anonymkode: dd622...d6b

 

Ja hver dag samme musklene, jepp bein er viktig også he he 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Det beste tipset er å trene minst mulig, som fullkropp 3 ganger i uken. DA kan du bygge sinnsykt 🙂 Selv trent slik noen år, løfter snart 300kg i markløft. Godt over 200kg i knebøy, snart 200kg i benk.

Jeg bruker auto-regulering, legger på 0,5kg-1kg hver økt.

Å trene hver dag er oppskriften på å brenne seg helt ut. Å hvilke, spise riktig næringsrik mat er det viktigste.

Anonymkode: 90a99...05d

Alt etter hvor høy intensitet du løfter med det da. Løfter du med lavintensitet kan du trene to ganger om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2019 den 1.13, Hr. Aktiv skrev:

Alt etter hvor høy intensitet du løfter med det da. Løfter du med lavintensitet kan du trene to ganger om dagen. 

Det hadde aldri gått med de vektene jeg trener med.

Trening må tilpasses hver enkelt. Å trene 2 ganger om dagen passer få vanlige dødelige som ikke driver toppidrett. Hva er poenget med det også.

Etter jeg tippet 40 er også restutisjonstiden blitt mye lengre. Variasjonen i livet er også viktig.

Anonymkode: 90a99...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...