Gå til innhold

Begavede barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest at man må ha minst 105 eller 110 i IQ for å i det hele tatt ha evnen til å tenke abstrakt.

Anonymkode: fc275...500

Hvor har du lest det? 100 er et gjennomsnitt av befolkningen. 

Anonymkode: e45ca...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei jente på litt over halvannet år som nå kan hele alfabetet og å telle til ti. Jeg har forstått at dette er veldig tidlig, men hun interesserer seg ekstremt for å lære nye ting. Dette er absolutt veldig positivt og gøy, men er det sånn at man bør være obs på noe i forhold til dette? Dette er ikke et tulleinnlegg, men en del av meg blir jo også litt bekymret 😆

Anonymkode: c0ff0...b6c

Bekymret? Eneste du burde være bekymret er for deg selv som blir bekymret for unødvendige ting...

Anonymkode: 9e5ce...a4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å heller sett deg inn i TS situasjon. Det er ikke et skryte innlegg, men reell bekymring og hvordan legge til rette for barnet. Noen barn har adhd, noen er "snille", omsorgsfulle, utspekulert osv. Intelligens er noe vi er født med. Om barnet er begavet er umulig for oss å si, men ja, det fører meg seg mange utfordringer ved et begavet barn. 

Anonymkode: 606dd...de2

Ungen er 1,5år. 

Ts trenger å roe seg ned. Om ts trenger å skryte så får hun gjøre det, ikke prøve seg på en dårlig skjult skryteinnlegg hvor hun liksom er bekymret for barnet sitt. 

 

Anonymkode: c1cf2...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungen er 1,5år. 

Ts trenger å roe seg ned. Om ts trenger å skryte så får hun gjøre det, ikke prøve seg på en dårlig skjult skryteinnlegg hvor hun liksom er bekymret for barnet sitt. 

 

Anonymkode: c1cf2...8b7

Er du ute etter å provosere? Eller er det at du ikke forstår situasjonen til ts? 

Hvorfor mener du at det ikke er noe å bekymre seg for? Det er mange foreldre som ikke helt vet hvordan de skal "takle"/behandle barn som ligger forut andre.  Det kan være bekymringer i forhold til det sosiale - er på et høyere mentalt nivå (da i forhold til barnehage og senere skole), om man skal lære ungen mest mulig, holde seg passiv etc. og hva eventuelle konsekvenser kan bli. Hvordan man skal møte barnet på best mulig måte. Det er faktisk mange utfordringer når det kommer til begavede barn (hvis det er tilfelle her). 

Veldig mange begavede barn blir depressive. Klarer ikke det sosiale. Har andre interesser enn jevnaldrende, kjeder seg fort hvis de ikke får stimuli. I Norge så stiller de fleste barn likt, med noe tilpasning. Vi har ikke lov å ha spesialskole tilpasset begavede barn, slik som eks Danmark. Så begavede barn i Norge faller fort ut av skolen tross med riktig tilpasning ville de gjort det særdeles godt. 

 

Anonymkode: 606dd...de2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du ute etter å provosere? Eller er det at du ikke forstår situasjonen til ts? 

Hvorfor mener du at det ikke er noe å bekymre seg for? Det er mange foreldre som ikke helt vet hvordan de skal "takle"/behandle barn som ligger forut andre.  Det kan være bekymringer i forhold til det sosiale - er på et høyere mentalt nivå (da i forhold til barnehage og senere skole), om man skal lære ungen mest mulig, holde seg passiv etc. og hva eventuelle konsekvenser kan bli. Hvordan man skal møte barnet på best mulig måte. Det er faktisk mange utfordringer når det kommer til begavede barn (hvis det er tilfelle her). 

Veldig mange begavede barn blir depressive. Klarer ikke det sosiale. Har andre interesser enn jevnaldrende, kjeder seg fort hvis de ikke får stimuli. I Norge så stiller de fleste barn likt, med noe tilpasning. Vi har ikke lov å ha spesialskole tilpasset begavede barn, slik som eks Danmark. Så begavede barn i Norge faller fort ut av skolen tross med riktig tilpasning ville de gjort det særdeles godt. 

 

Anonymkode: 606dd...de2

Det fins mange barn som blir deprimert av foreldrenes høye forventninger og urealistiske krav. 

Ungen er 1,5år. La barn være barn.

Anonymkode: c1cf2...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det fins mange barn som blir deprimert av foreldrenes høye forventninger og urealistiske krav. 

Ungen er 1,5år. La barn være barn.

Anonymkode: c1cf2...8b7

Det er et helt annet tema. Mistenker at du egentlig ikke kan så mye om dette? 

Anonymkode: 606dd...de2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et helt annet tema. Mistenker at du egentlig ikke kan så mye om dette? 

Anonymkode: 606dd...de2

Nei, jeg har visst ikke det🙄

Lykke til med bekymringen, ts. 

Anonymkode: c1cf2...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etterhvert gidder jo ikke de eldre å leke med en som er 3-4 år yngre. Jeg er imponert over at 7-8åringer gidder å leke med en på 5 og jeg. Er det sånn at de kommer og ringer på til barnet og spør om det vil være med ut? 

Uansett kommer det til et punkt der barn ikke gidder å være sammen med en som er så mye yngre. Så vil der nok jevne seg ut igjen løpet av ungdomstiden.

Det er jo bekymringsfullt at barnet ikke evner å leke med jevnaldrende, for barnet vil jo miste en del sosial kompetanse og sosial læringskurve av det. 

Hvordan blir det etterhvert, når barnet ikke har jevnaldrende å leke med og de som er 3-4 år eldre ikke gidder?

Anonymkode: a2dd3...16e

Du gjør det å være smart til en 100% negativ ting. Det er det ikke!!

Anonymkode: 83617...5d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om mange foreldre er veldig opptatt av hvor tidlig ute barna deres er med utvikling. Hjernen bruker lang tid på å utvikle seg og for meg kan det heller se ut som om de som bruker lang tid ender opp med større "kapasitet" enn andre. Ta feks. Leseferdigheter på skolen som har blitt mye dårligere med tiden. Alle trodde at når barna skulle starte ved 6 års alder ville de lese mye bedre. Det viser seg er helt motsatt.Barn på ungdomstrinnet har aldri hatt dårligere leseforståelse. I USA begynner de ved 4 års alder å lese og de skårer fryktelig dårlig på lesing. Einstein lærte ikke å snakke før han var 4 år! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at høy IQ og bipolar lidelse gjerne knyttes sammen, så jeg ville ikke ha ropt hurra for tidlig.

Anonymkode: 81796...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husk at høy IQ og bipolar lidelse gjerne knyttes sammen, så jeg ville ikke ha ropt hurra for tidlig.

Anonymkode: 81796...6c0

Ja nettopp, det syns du Ts som har en smårolling hun er stolt av burde gå rundt og tenke mye på? Huske det, ikke glem, alle dere (vi) som har kvikke barn! Husk!

Takk for påminnelsen, skjønner faren og jeg burde ha deppa litt, vi har også et smartere barn enn de fleste, et som lå milevis foran andre i baby/tidlig barnehagealder, men nå har «stabilisert seg» som allminnelig skoleflink og smart (gatesmart også! Sosialt flink også!). Istedetfor å være glade og stolte, burde vi jo bekymra oss for bipolar lidelse når jentungen gikk ved nimåneders alder, snakket som en prest da hun var to og, bekymringsfullt nok, det går bra på skolen. Det kan nok ikke vare. Jeg skal huske på at hun kan jo bli bipolar. 

Anonymkode: 6bf54...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...