Gå til innhold

Begavede barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det handler om å nyttiggjøre seg kunnskap og å knekke koder ja. En ting er å kunne alfabetet, men når de av seg selv nærmest skjønner at en kan lage ord av det. Da snakker en høy intelligens 

Men bare sånn fordi jeg er litt spesielt interessert i barn som ikke blir møtt på sine premisser; har dere tenkt til å la ham begynne på vanlig skole? Eller har dere vurdert privatskole? 

Har nøye valgt ut en skole som er kjent for å gi god opplæring. Men er åpen for privatskole om det viser seg å være bedre på sikt.

Anonymkode: 83617...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nøye valgt ut en skole som er kjent for å gi god opplæring. Men er åpen for privatskole om det viser seg å være bedre på sikt.

Anonymkode: 83617...5d7

Velg en skole som gjør det lett å være sosial og delta på fritidsordninger. 

Ikke velg en.skole hvor ungen må ta bussen en time for å komme seg til nærmeste venn eller noe. Ungen har gidt av sosial stimuli på fritiden, og det er godt å være en del.av et fellesskap.

Vent også for å se hvordan ungen er videre. Ikke sikkert at ungen er like opptatt av tall og bokstaver ved skolealder. 

Anonymkode: 290b9...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velg en skole som gjør det lett å være sosial og delta på fritidsordninger. 

Ikke velg en.skole hvor ungen må ta bussen en time for å komme seg til nærmeste venn eller noe. Ungen har gidt av sosial stimuli på fritiden, og det er godt å være en del.av et fellesskap.

Vent også for å se hvordan ungen er videre. Ikke sikkert at ungen er like opptatt av tall og bokstaver ved skolealder. 

Anonymkode: 290b9...04c

Vi bor i skolens nabolag:-)

Anonymkode: 83617...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet bare er 1,5 år, og du mistenker at det er begavet, ville jeg vurdert å flytte til et sted med Montessoribarnehage og - skole. Det kan være for seint når barnet når skolealder. Les om begavede barn og hvordan de gjør det i det offentlige. Se på nettsidene til lykkelige barn (forening for foreldre til begavede barn). 

Hilsen lærer som har tatt imot flere elever som har vært skolevegrere allerede fra 1.trinn pga feilbehandling 

Anonymkode: e45ca...340

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha en skikkelig dum unge jeg da  .

Hun er drit treig både motorisk og med språk. Sier knapt et ord og er snart 2 år. Veldig umoden og treg for alderen. 

Både jeg og mannen, samt mine foreldre har høy IQ, ikke geni høy...men sånn 128-133 ish.... vi har masterutdannelser og er ihvertfall ikke helt tette i pappen..

Anonymkode: 80d95...f7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ha en skikkelig dum unge jeg da  .

Hun er drit treig både motorisk og med språk. Sier knapt et ord og er snart 2 år. Veldig umoden og treg for alderen. 

Både jeg og mannen, samt mine foreldre har høy IQ, ikke geni høy...men sånn 128-133 ish.... vi har masterutdannelser og er ihvertfall ikke helt tette i pappen..

Anonymkode: 80d95...f7c

Høres ut som at du har en gjennomsnittlig unge. Det har jeg også, og er OVERLYKKELIG for det! Det skaper store vansker for barn å ha veldig lav eller veldig høy IQ. 

Hilsen lærer, som ser dette i det daglige 

Anonymkode: e45ca...340

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 140 i IQ (målt som voksen) og var ikke i nærheten av dette som barn. Var heller treg som baby, særlig grovmotorisk. Kunne lese da jeg begynte på skolen, men det var nok ikke særlig høyt nivå på den lesingen. Snakket ikke rent tidlig, og min bror som er 2,5 år yngre enn meg lærte å sykle før meg.

Poenget mitt er at ja, på noen kan man nok se det tidlig. Men om ungen til Ts er et geni eller ikke er det nok for tidlig å si noe om.

Anonymkode: 8c7f6...64f

Egentlig noe av det samme med broren min, som ligger i det området en plass. Han skilte seg ikke nevneverdig ut, men likte å leke seg med ord og kunne være ganske slagferdig da han hadde mye humor. Han gikk til normal tid, normal motorikk, lærte å lese til normal tid.   Han fremsto som oppegående, men ikke nødvendigvis påfallende smart. Var til tider veldig aktiv.

Noen tegn var det jo. Han forsvant blant annet ut av syne på en lekebutikk, da han var to og et halvt og da vi endelig fant ham, var han i full gang med å sortere plast lekebilene der etter kategori og farge  i hver sin hylle. - Tydeligvis syntes han at de var usystematisk utstilt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, absinthia skrev:

Egentlig noe av det samme med broren min, som ligger i det området en plass. Han skilte seg ikke nevneverdig ut, men likte å leke seg med ord og kunne være ganske slagferdig da han hadde mye humor. Han gikk til normal tid, normal motorikk, lærte å lese til normal tid.   Han fremsto som oppegående, men ikke nødvendigvis påfallende smart. Var til tider veldig aktiv.

Noen tegn var det jo. Han forsvant blant annet ut av syne på en lekebutikk, da han var to og et halvt og da vi endelig fant ham, var han i full gang med å sortere plast lekebilene der etter kategori og farge  i hver sin hylle. - Tydeligvis syntes han at de var usystematisk utstilt. 

Mitt barn utmerker seg heller ikke før man kommer dypere innpå. Han er veldig innesluttet og har mye på hjertet og i hodet, føler det er så fult oppi toppen hans at jeg er redd det koker over. 

Til tider gjør jeg meg selv redd ved å tenke på at, tenk om han er så smart at han blir gal. 

Det siste du nevner er muligens OCD. Det slet vi med da han var liten, men det har endret seg mye nå som han er eldre, aat det ikke er så ekstremt, men den tiden var meget tidskrevende og frustrerende. Livet vårt ble styrt og vi levde forsåvidt under hans tvang rundt dette. 

Anonymkode: 54f64...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elsker tråder som dette. Ts har en smart unge, lager en tråd om det. Bombarderes med innlegg fra folk som visstnok har enda smartere unger enn ts sin, så ts skal ikke tro hennes unge er smart. Og folk som har enda smartere unge en ts sin, men syns ikke egen unge er begavet så da er ikke ts sin unge det heller. 

 

Anonymkode: 94291...65b

Herlig 😂

Anonymkode: 5f782...ae6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ei jente på litt over halvannet år som nå kan hele alfabetet og å telle til ti. Jeg har forstått at dette er veldig tidlig, men hun interesserer seg ekstremt for å lære nye ting. Dette er absolutt veldig positivt og gøy, men er det sånn at man bør være obs på noe i forhold til dette? Dette er ikke et tulleinnlegg, men en del av meg blir jo også litt bekymret 😆

Anonymkode: c0ff0...b6c

Tror du undervurderer hva en så ung hjerne er istand til å suge til seg 😊

Anonymkode: f95ef...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må enkelte her svare så stygt? Det er da ingenting galt med det TS spør om? 

Har selv lurt på om 2-åringen min er begavet, men man tør jo ikke snakke særlig høyt om slike tanker pga reaksjoner man kan se i denne tråden..

Men TS, følg med på datteren din i årene framover og sørg for at hun blir utfordret. Dersom hun er begavet, eller i det minste er veldig flink på enkelte områder, kan det bli utfordringer i blant annet skolen... sørg for at hun ikke kjeder seg fordi ting blir for lett :) 

Anonymkode: 0ded6...c93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere tror dette er ille så prøv å starte en tråd om at barnet ditt er uvanlig vakkert. DA blir det fart da! 

TS barnet ditt er 1,5 år. Hva hun er i stand til å lære nå sier egentlig lite om hvordan hun vil bli i fremtiden. Jeg har 5 barn og de har alle utviklet seg i forskjellig tempo. Jeg har hatt så mange tanker om hvordan de vil bli når de blir eldre og plutselig så forandrer det seg. Barn utvikler seg i rykk og napp. Senk skuldrene og nyt øyeblikket. Hun kan innen skolealder være helt gjennomsnittlig eller fortsatt være langt fremme. Det er fortsatt alt for tidlig å si. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De sliter jo egentlig ikke. Det er bare at de blir satt sammen med barn som fungerer på et lavere kognitivt nivå. Slik er den norske skole- man SKAL passes inn med alder- uavhengig av forskjeller.

Anonymkode: 83617...5d7

Etterhvert gidder jo ikke de eldre å leke med en som er 3-4 år yngre. Jeg er imponert over at 7-8åringer gidder å leke med en på 5 og jeg. Er det sånn at de kommer og ringer på til barnet og spør om det vil være med ut? 

Uansett kommer det til et punkt der barn ikke gidder å være sammen med en som er så mye yngre. Så vil der nok jevne seg ut igjen løpet av ungdomstiden.

Det er jo bekymringsfullt at barnet ikke evner å leke med jevnaldrende, for barnet vil jo miste en del sosial kompetanse og sosial læringskurve av det. 

Hvordan blir det etterhvert, når barnet ikke har jevnaldrende å leke med og de som er 3-4 år eldre ikke gidder?

Anonymkode: a2dd3...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okey. Jeg spør bare for jeg kjenner til et par skikkelig smarte barn, og begge sliter sosialt

Anonymkode: 72120...a3e

Nå er ikke mitt barn "like smart" som barnet til den du spør, men allikevel veldig smart. Og han sliter sosialt veldig mye. Han har egentlig ingen venner, han leker kun med søsteren sin. Andre barn mener at han er rar. Og det er han sikkert i deres øyne da interessene er helt andre. Jeg er selvfølgelig bekymret, men det er ikke så mye man får gjort med det. 

Anonymkode: 16e35...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

140 i iq er mye, da er man regnet som et geni. 

Anonymkode: 606dd...de2

Er det sant? Jeg hadde IQ på 136 da jeg var 12 år gammel, men har aldri følt meg spesielt intelligent. Jeg er ganske dårlig på matematikk, for eksempel. 

Anonymkode: 16e35...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn utmerker seg heller ikke før man kommer dypere innpå. Han er veldig innesluttet og har mye på hjertet og i hodet, føler det er så fult oppi toppen hans at jeg er redd det koker over. 

Til tider gjør jeg meg selv redd ved å tenke på at, tenk om han er så smart at han blir gal. 

Det siste du nevner er muligens OCD. Det slet vi med da han var liten, men det har endret seg mye nå som han er eldre, aat det ikke er så ekstremt, men den tiden var meget tidskrevende og frustrerende. Livet vårt ble styrt og vi levde forsåvidt under hans tvang rundt dette. 

Anonymkode: 54f64...f38

Neida, neppe noen OCD der i gården, dette var ikke noe han pleide å drive med til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sant? Jeg hadde IQ på 136 da jeg var 12 år gammel, men har aldri følt meg spesielt intelligent. Jeg er ganske dårlig på matematikk, for eksempel. 

Anonymkode: 16e35...6d3

Jeg har en iq på 137 og kjenner meg godt igjen i beskrivelsen din bortsett fra at jeg er passe god i matte. Hadde du en iq på 136 når du var 12 år, skal du i utgangspunktet ha lik iq i dag. Men testene har endret seg endel de siste årene for barn. Uansett, intelligente mennesker føler seg sjeldent intelligent. 

Det er stor forskjell på intelligent og skoleflink. Intelligente faller fort ut av skolen, kjeder seg fort, forstår raskere enn andre (og dermed kjeder seg) etc. Jeg lærer i høyt tempo. Dvs at når undervisningen går for tregt faller jeg av og tankene begynner å vandre.

På ungdomsskolen skjønte en del av lærerne dette (gikk på privatskole) og jeg fikk hurtig læring og mange utfordrende oppgaver, i matte var jeg ferdig med pensum lenge før de andre og gikk over til høyskole pensum. Gikk ut med toppkarakterer. Over på videregående,  bestod jeg så vidt på skolen. Jeg kjedet meg gørr ihjel og tulla i stede med medelever. Jeg ble en snill bråkmaker. Så gikk jeg på skole i USA. Nok engang fikk jeg endel utfordringer. Mattelæreren min skjønte ikke hvordan jeg fikk 100% riktig på alle prøver, det var første gang hun hadde opplevd. Jeg gikk ut med toppkarakter i alle fag. Når jeg gikk på videre utdanning sluttet jeg med vanlig undervisning og startet med nettstudier i stede. Da ble det litt mer utfordringer og jeg kunne selektere ut infoen i mitt eget tempo, og karakterene steg når jeg fikk litt mer utfordringer. Men et geni er jeg langt i fra, men synes dette viser godt hvordan jeg lærer best. 

Det kan godt hende at du faktisk er veldig flink i matte, bare at det aldri har blitt "tilpasset" deg. Man kan jo ikke sammenligne seg med Einstein som har en iq langt over oss. 

Men ja, både 136 og 140 er høy iq som kun få prosent av befolkninge har. Kravet for Mensa Norge er 131 IQ. 

Anonymkode: 606dd...de2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor skrev du dette innlegget. Ble du irritert inni deg pga at TS tror hun har en smart unge, og hvorfor traff det deg så kraftig at TS tror at hun har en smart unge? Kanskje lurt å ta en titt innover? 

Anonymkode: 94c63...f09

Irritert? Traff meg så kraftig? 

Så flink du er til å se meg og hva jeg føler🥰

Jeg svarte en annen at det var dn dårlig skjult skryteinnlegg. Ferdig med den saken. Jeg er verken misunnelig eller sjalu på ts. 

Anonymkode: c1cf2...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Irritert? Traff meg så kraftig? 

Så flink du er til å se meg og hva jeg føler🥰

Jeg svarte en annen at det var dn dårlig skjult skryteinnlegg. Ferdig med den saken. Jeg er verken misunnelig eller sjalu på ts. 

Anonymkode: c1cf2...8b7

Prøv å heller sett deg inn i TS situasjon. Det er ikke et skryte innlegg, men reell bekymring og hvordan legge til rette for barnet. Noen barn har adhd, noen er "snille", omsorgsfulle, utspekulert osv. Intelligens er noe vi er født med. Om barnet er begavet er umulig for oss å si, men ja, det fører meg seg mange utfordringer ved et begavet barn. 

Anonymkode: 606dd...de2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at man må ha minst 105 eller 110 i IQ for å i det hele tatt ha evnen til å tenke abstrakt.

Anonymkode: fc275...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...