AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #41 Skrevet 31. juli 2019 Vi serverte rømmegrøt i barnedåpen. Lett p lage på forhånd, og ikke dyrt. Skikkelig festmat. Spekemat og eggerøre på siden. Selv om dere ikke er så glade i spekemat, er jo folk flest det 😉 Og holder i massevis med 3 kaker til 30 pers. Mange spiser jo ikke kake engang, og folk er der for barnet og ikke for å fråtse i kake 😉 Anonymkode: 51137...d23 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #42 Skrevet 31. juli 2019 Vi hadde pinnekjøtt, helt genialt. En stor gryte kjøtt, en stor gryte poteter og en stor gryte kålrabistappe. Poteter og kålrabi skrelles og legges i vann kvelden før. Kjøttet settes på om morgenen og koker seg selv. Eneste som måtte lages selve dagen var stappa Det er ikke aktuelt for deg siden det ikke selges pinnekjøtt nå, men det er et godt tips til andre Når pinnekjøttsesongen er på hell selges kjøttet til halv pris. Kjøp inn da, det holder seg lenge! Jeg ville kjørt på med kyllinggryte, ris, salat og brød. Evt en god chili con carne. Anonymkode: b4b42...32a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #43 Skrevet 31. juli 2019 Lag noen enkle paier og server med salat og dressing Du kan lage og forsteke bunnene dagen før og kutte/steke det du skal ha oppi dagen før, så er det bare å fylle de samme dag og stappe de i ovnen De første stekningene holder seg varme under folie mens resten stekes. Bruk varmluft eller bytt plass på dem underveis Eller gjør dem helt ferdig dagen før og server dem kalde, alt etter hva du fyller dem med Anonymkode: 2002c...653 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #44 Skrevet 31. juli 2019 Og jeg er enig med deg, du kan ikke ha mindre enn fem kaker. Har du bare tre, som noen sier lenger opp her, er det god sjanse for at det ikke er noenting å velge i når nummer 25 og utover skal forsyne seg. Eller kanskje der til og med er tomt før alle har forsynt seg... Anonymkode: 2002c...653 1
moroklompen Skrevet 31. juli 2019 #45 Skrevet 31. juli 2019 Tapas trenger ikke å bli mye stress, om du forbereder godt. Kjøttboller og tomatsaus kan du lage og fryse ned på forhånd, samme med foccacia og div kaker. Poteter kan kuttes i båter og legges i kaldt vann dagen før, salat kan du kutte opp ingrediensene til og legge i separate bokser dagen før og blande samme dag. Alt av dipper kan lages en eller flere dager før. Fat med spekeskinke og lefser med div legger du opp dagen før, dekker med plast og kutter opp samme dag. Det eneste du må lage samme dag er scampi og dadler men disse kan også skrelles og legges i marinade på forhånd slik at er kun trenger ett par minutter i pannen. Dadlene surrer du med bacon en dag eller to før og dekker med plast også trenger de 15 min i ovnen før servering. Vi lagde tapas til 60 stk og var to stk, vi brukte vel 4 timer dagen før og ett par timer samme dag. Da var alt kjøpt inn, lister var skrevet over hva som skulle gjøres når og alt godt organisert. Trikset er å ikke lage for mange retter men mye av det du skal ha. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #46 Skrevet 31. juli 2019 Vi hadde tapas med tredjemann. Null stress da vi bestilte catering. Mer jobb med taco uansett da det må kuttes. Anonymkode: 624f7...db1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #47 Skrevet 31. juli 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Vi hadde thaibuffet. Bestilte mat fra en av de mange thaimatvognene som har poppet opp i nærheten. Hadde 5 ulike retter + ris. Maten kom på 3-4000 til ca 30 personer. Anonymkode: 41fbd...987 Vi også. Hadde mer enn 5 retter tror jeg, men ca samme pris per pers. Anonymkode: 7f5cd...216
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #48 Skrevet 31. juli 2019 Jeg hadde satt mer pris på taco enn de evinnelige tørre snittene og det stusselige koldtbordet med karbonade og røkelaks. Vi hadde tapas, og gjorde det sånn at vi lagde litt etter litt og frøs ned når det passet seg. Én helg lagde jeg kjøttboller i paprikasaus og slang i fryseren, én helg dadler med bacon, store mengder foccaccia en annen helg, osv. Dagen før lagde vi saltbakte poteter, la opp skinke og manchego på et fat så det var klart. Sauser og oliven hadde vi i skåler i kjøleskapet. Aioli kjøpte vi ferdig, og mamma hadde med en deilig salat. Brødet ble ting på kjøkkenbenken, og resten av maten som hadde vært fryst ble tinet og varmet opp mens vi ventet på gjestene etter seremonien. Jeg synes det var helt supert å gjøre det på den måte, man må bare planlegge i god tid 🙂 Anonymkode: b904c...bdd
Luckiness Skrevet 4. august 2019 #49 Skrevet 4. august 2019 Gryterett (med brød/salat/ris/potetmos alt etter hvilken gryte) Lasagne + salat og hvitløksbrød. Kan lages i engangs former. Fult mulig å lage dagen før og steke dåpsdagen. 1
Cleopatra. Skrevet 4. august 2019 #50 Skrevet 4. august 2019 Om du velger å gå for taco (som forøvrig hørtes veldig godt ut slik du beskrev det!), ville jeg i alle fall sørget for å stille med nok tjukke servietter/noe å dekke til finstasen med Kanskje noe smekke-lignende? 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #52 Skrevet 4. august 2019 Vi bestilte lapskaus. Var ikke noe suksess. Anonymkode: 15d18...e58 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #53 Skrevet 4. august 2019 Vi hadde 120 snitter, 70 lapper, ostefat og spekemat + div tilbehør, i tillegg til 10-12 kaker, til 40 gjester. Var ganske «støvsugd» etter dåpen... vi lagde alt selv, ved hjelp av mamma og svigermor lappene ble frøset ned, ost og spekemat dandert på fat og 6 ulike sorter med «luksus»snitter lagde vi dagen før null stress, til tross for baby, om man har noen allierte. Anonymkode: b5c7d...3b5 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #54 Skrevet 4. august 2019 På 31.7.2019 den 10.31, AnonymBruker skrev: Vi hadde viltgryte med potetmos. Fikk masse skryt for maten. Jeg ville nok ikke servert taco, men heller lagd en gryte hvis du ønsker det enkelt og billig. Kremet kyllinggryte, biff stroganoff eller lignende. Så kan du ha frisk salat og noe godt brød. Anonymkode: 0f1f0...d76 Lagde dere det selv? Hvordan holde potetmosen varm? Anonymkode: b5c7d...3b5
Kitcat Skrevet 4. august 2019 #55 Skrevet 4. august 2019 Personlig synes jeg Taco er veldig kjedelig og oppbrukt, i tillegg til veldig sølete mat å spise i et selskap. Hvis du verken vil bestille eller bruke timesvis på kjøkkenet så ville jeg heller satset på et godt planlagt og enkelt koldtbord. Det går an å satse på endel matvarer som er nærmest å legge opp direkte på fat. Velg feks: to kjøttbaserte retter to fiskebaserte retter/skalldyr ost/kjeks melon/serranoskinke hjemmelaget potetsalat pastasalat m et par dressinger godt brød fra bakeren Får du litt hjelp av noen, feks til pastasalat og potetsalat, så kan du legge alt annet klart pyntet på fatene kvelden før. Du kan også lage opp enkelte ting ferdig og fryse i aluminiumsformer, så er det bare å varme opp eller tine. Det kan du gjøre lenge i forveien. Eksempler er karbonader m løk, pizzasnurrer, marinerte kyllingklubber. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #56 Skrevet 4. august 2019 Vi har servert suppe i dåp! Kjempe enkelt å lage til mange, og smaker godt! Ved bursdager og slike anledninger har vi også laget suppe😊 ostesuppe, gulrotsuppe, blomkålsuppe etc, med langtidshevet brød (helt genialt, da får man dagferskt brød) og godt smør til👍 Anonymkode: a236a...926
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå