Gå til innhold

Leieboere har pusset opp leiligheten uten min samtykke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

NBA skrev (På 1.8.2019 den 7.46):

Nei, du regnes ikke som den profesjonelle part. Du er da ikke profesjonell bare fordi du selger en bruktbil privat, er du vel?

Ekspander  

Ta ett steg tilbake(eller to).

Se for deg forholdet mellom selger av en bil og en kjøper. Det er selger som tar initiativ til å selge bilen, selger som har mest kunnskap om bilen, selger som i første omgang setter ønsket prisnivå, velger utforming av annonse, informasjon og ikke minst kontrakt. I det forholdet der, vil ikke selger ha litt mer makt og ansvar enn kjøper? Det var dette jeg mente med å skrive "profesjonell" - ikke at man nødvendigvis driver bedrift av det. Jeg prøvde og å presisere det i et eget innlegg etterpå.

På lik linje har man altså en som leier ut en leilighet. Det er utleier som tar initiativet, kjenner best til utleieobjektet, setter ønsket prisnivå, utformer annonse, informasjon til mulig leietaker og ikke minst fyller ut og setter krav i kontrakten. Her har altså selger et større ansvar og et tydelig større maktforhold enn leietaker.

Ut over det er jeg og nysgjerrig på en oppdatering her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det virkelig mennesker som pusser opp boligen de leier i uten å involvere utleier? Dette er vel ikke utlendinger som prøver å svindle deg vel?

Anonymkode: 8ca8d...85a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (På 5.8.2019 den 15.54):

Ta ett steg tilbake(eller to).

Se for deg forholdet mellom selger av en bil og en kjøper. Det er selger som tar initiativ til å selge bilen, selger som har mest kunnskap om bilen, selger som i første omgang setter ønsket prisnivå, velger utforming av annonse, informasjon og ikke minst kontrakt. I det forholdet der, vil ikke selger ha litt mer makt og ansvar enn kjøper? Det var dette jeg mente med å skrive "profesjonell" - ikke at man nødvendigvis driver bedrift av det. Jeg prøvde og å presisere det i et eget innlegg etterpå.

På lik linje har man altså en som leier ut en leilighet. Det er utleier som tar initiativet, kjenner best til utleieobjektet, setter ønsket prisnivå, utformer annonse, informasjon til mulig leietaker og ikke minst fyller ut og setter krav i kontrakten. Her har altså selger et større ansvar og et tydelig større maktforhold enn leietaker.

Ut over det er jeg og nysgjerrig på en oppdatering her.

Ekspander  

Nei, jeg har rett. Man anses ikke som en profesjonell part på noen måte da man ikke er takstmann eller mekaniker. Man har ingen forutsetninger for å vite tekniske ting. Det eneste som stilles av krav til privatpersoner som gjør handler som utleie av bolig og salg av bruktbil er at man opplyser om det man vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.8.2019 den 16.18):

Er det virkelig mennesker som pusser opp boligen de leier i uten å involvere utleier? Dette er vel ikke utlendinger som prøver å svindle deg vel?

Anonymkode: 8ca8d...85a

Ekspander  

Såklart er det tilfelle...

Anonymkode: 879be...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er sååå nysgjerrig på denne tråden. Har du oppdatering, TS?

Anonymkode: 56696...e72

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe forvirring i begrepene her. Huseier vil i en rettslig tvist mellom utleier og leietager som regel betraktes som den sterkeste part. Dette er ikke det samme som en profesjonell part. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.7.2019 den 13.28):

Herr.E.GUD....... seriøst? Nå mistet jeg akkurat litt mer troen på menneskeheten....

Anonymkode: 12fd1...3cf

Ekspander  

Akkurat nå er jeg SÅ glad jeg ikke leier ut den ene boenheten i huset mitt :sjokkert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.7.2019 den 11.36):

Hvorfor leier de hos deg når de har 250 000kr til oppussing?? Skulle tro de haddde råd til å eie egen leilighet? Hvor gamle er de?

Forøvrig har de ingen sak. Penger tapt for dem, nyoppusset leilighet til deg👍🏻

Anonymkode: 147fe...54f

Ekspander  

Det er da ikke sikkert 250 000 er nok til egenkapital. Pengene har de dessuten betalt over 3 år, og for alt vi vet kan de ha tatt opp forbrukslån siden de innbildte seg at de skulle få pengene tilbake av huseier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts skulle ha krevd regress på høyere husleie. Dvs. standardøkningen kan medføre at leieboerne har betalt for lav husleie. Her ser jeg ett motkrav i 100k klassen.

Anonymkode: c1496...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Åååh, dette er så dårlig gjort av deg TS!! Du MÅ jo oppdatere oss!! 

Anonymkode: 2c118...40a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 1 måned senere...

Ja hvordan endte dette?

Ser jo at TS er aktiv i andre innlegg daglig, så var vel bare tull dette da tenker jeg

Endret av Palma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palma skrev (På 20.10.2019 den 6.52):

Ja hvordan endte dette?

Ser jo at TS er aktiv i andre innlegg daglig, så var vel bare tull dette da tenker jeg

Ekspander  

Hvordan ser du det? Tråden ble opprettet av en anonym bruker...

Anonymkode: 190e5...588

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 20.10.2019 den 6.58):

Hvordan ser du det? Tråden ble opprettet av en anonym bruker...

Anonymkode: 190e5...588

Ekspander  

Trykket på anonyme brukeren og da kommer det opp en liste over emner den personen har svart på. 

Eller så har jeg bare misforstått.. men merkelig og lage ett slikt innlegg forså ikke og følge opp med svar. 

Endret av Palma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palma skrev (På 20.10.2019 den 8.52):

Trykket på anonyme brukeren og da kommer det opp en liste over emner den personen har svart på. 

Ekspander  

Nei, da kommer det opp en liste over alle innlegg som er skrevet av en hvilken som helst anonym bruker og ikke en spesifikk. Så basert på den listen kan du ikke se om ts er aktiv i andre tråder eller ikke.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palma skrev (På 20.10.2019 den 8.52):

Eller så har jeg bare misforstått.. men merkelig og lage ett slikt innlegg forså ikke og følge opp med svar. 

Ekspander  

Du har misforstått. Da vises alle anonyme brukere. 

Anonymkode: e072d...59f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nok bare nok en tulletråd. Ingen med dårlig råd bruker 6-7000 i mnd på oppussing av andres leilighet... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...