Gå til innhold

Leieboere har pusset opp leiligheten uten min samtykke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet du nøyaktig hva som er gjort i leiligheten?

Er det pusset opp våtrom f.eks, så må du få sjekket at det er gjort forskriftsmessig og av godkjent fagmann med sertifisering - for å sikre deg selv og at dine forsikringer vil gjelde. 

Samme med elektrikerarbeid, rørleggerarbeide. Hva med garantitid?

Du må få klarhet i om slike ting er gjort, og om det eventuelt er ting som må rettes opp i/gjøres om. 

Anonymkode: d529b...83d

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt utrolig spesiellt. Har leid ut to boenheter i 13 år og aldri opplevd det. Kun jeg som utleier som maler litt mellom hver leietaker.

Med mindre du har kontraktskrevet med de at de skulle pusse opp og du betale, så hadde jeg selvfølgelig nektet å betale. Ser det greit ut, ville jeg sakt de kunne slippe å betale den siste husleia. Har de tatt våtrom og/eller elektrisk, ville jeg krevd dokumentasjon fra fagfolk på det.

Anonymkode: 4adf3...ff0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS,

Det var da veldig snodig gjort av de å pusse opp på en leilighet de leier uten å si noe til deg. 

Om de har kjøpt lamper og festet de i taket så får de vel ta med seg disse, og henge opp igjen de som du har hatt før. Du kan være grei å ikke kreve at den skal males i samme farge om fargen er ok. 

Anonymkode: 59926...de1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2019 den 13.28, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener de, så hele leiligheten. Gangen, 2 soverom, bad, wc, stua, kjøkkenet... Det har så klart blitt veldig bra i forhold til det som var. Men taksten er så høy på den fra før av at den ikke vil stige. På kvitteringene står det med lamper, pax garderobeskap og div som de har fjernet fra leiligheten. Tror det er ca 50 000 som ikke går under opppussing, men det er inkludert i pengekravet. Datoene er helt tilbake til juni 2016, så de begynte visst 2 måneder etter at de flyttet inn. 

Tror jeg har en sterk sak? 

Anonymkode: 0cef5...291

Gud bevares! Du skal ikke betale en krone. Dette er det frekkeste jeg noensinne har hørt. Og på toppen av det hele- de krever at du betaler for et pax garderobeskap ++ som de ikke engang har i leiligheten lenger? Er dette en tulletråd eller?? 

Anonymkode: 66c8e...fb8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2019 den 13.36, AnonymBruker skrev:

Hvorfor leier de hos deg når de har 250 000kr til oppussing?? Skulle tro de haddde råd til å eie egen leilighet? Hvor gamle er de?

Forøvrig har de ingen sak. Penger tapt for dem, nyoppusset leilighet til deg👍🏻

Anonymkode: 147fe...54f

Det er ikke sikkert at 250 000,- er riktig sum. Ts kan ha skrevet det for å ikke bli gjenkjent.

Anonymkode: 34d7c...db7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.7.2019 den 13.48, AnonymBruker skrev:

Tatt opp litt å litt lån mistenker jeg, siden han påpekte at leiligheten har gitt han stor gjeld på de 3 årene (men syntes det er rart de plutselig har kjøpt seg eget om han har fått stor gjeld av å leie av meg, for uten egenkapital er det vanskelig å kjøpe) . Turte nesten ikke å svare, så jeg sa bare jeg skulle ringe de om noen dager mens jeg skalv.. 

Mannen er født i 87, dama i 89. Har begges personnummer i kontrakten, om det er nyttig til noe?  Men tør ikke å bråke tilbake å kreve erstatning for de virker så ustabile nå syntes jeg, men betale nekter jeg. Før var de bare hyggelige, men lagt mer merke til at mannen har kjempe røde øyne og kan virke hissig så er redd de kan være i dårlig miljø. 

Anonymkode: 0cef5...291

Sikre deg bilder av leiligheten nå. Så de ikke finner på å rasere leiligheten eller ødelegge noe fordi de er så sinte. IKKE betal dem depositiumet tilbake før du har gått igjennom leiligheten etter utflytting. Her hadde jeg alliert meg med venner og familie, hadde ikke tort å være alene med en sånn ustabil person. Røde øyne = narkotika antagelig. Ha alltid med deg noen når du møter de, så får de verken presset deg psykisk og du har i tillegg vitner på hele saksgangen. 

Anonymkode: 66c8e...fb8

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der må ha satt ny Norgesrekord i toskeskap...bevare meg vel. Du kan ta alt med knusende ro TS😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2019 den 13.14, AnonymBruker skrev:

De skal flytte nå, da de har kjøpt eget. Jeg har ikke vært inne i leiligheten på ca 3 år, kun på utsiden. De krever at jeg skal betale de for opppussingen jeg ikke visste om, på ca 240 000 (de har samlet alle kvitteringer) . Har kontaktet advokat, men har ikke møte før til mandag igjen. 

Trenger råd av dere (sikkert rart å be om råd her, men mine foreldre er døde, jeg er i midten av 20 årene, og kjøpt leiligheten og rekkehuset med arvepenger, så sier kanskje litt om at jeg er uerfaren). De er mine første leieboere fra jeg flyttet fra leiligheten for å leie den, og kjøpte rekkehus, så har ikke så stor erfaring, da de aldri har klaget, betalt til tiden, osv. 

 

Anonymkode: 0cef5...291

Hei, har leietakerne sagt, skrevet eller hintet om oppussingen underveis? Kan de ha misforstått og trodd at du godkjente at de skulle pusse opp? Hvis ikke er leietakerne dine riv ruskende tilbakestående som pusser opp noe som ikke er deres 😂

Anonymkode: d6ae3...186

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det mest spesielle jeg har lest på lenge. Jeg forstår du er usikker. Vil gjerne rose deg for å ha tenkt langsiktig økonomisk. Det er det ikke alle som gjør i din aldersgruppe. Når det kommer til leieboere har du en sterkere sak enn de. Jeg ville kontaktet advokat. Om de har klusset med elektrisk anlegg og våtrom ville jeg ønsket å vite hva som er gjort og om det er aktuelt fått dokumentasjon på at det er utført av fagfolk. Det er ikke unormalt at leietakere pusser litt opp når det er langtidsleie. Det er ikke lov (tror jeg) å gjøre det uten godkjenning fra eier. Her har de alltid spurt først og vi har betalt for utstyr (de får ikke betalt for arbeidet). Altså, det har vært litt etter litt, så ingen store summer på en gang slik du opplever nå. Du fikk et godt råd om å dokumentere og bytte lås. Det synes jeg også høres smart ut. Lykke til ts. Regner med det ordner seg til slutt.

Anonymkode: 1149a...ee8

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig spesielt! Håper du oppdaterer oss på hva som skjer TS. Men som mange andre her sier - dette skal ikke være et problem for deg. 

Anonymkode: ee73b...d35

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke betale dem noe. Heller tvert i mot. Hvis det elektriske og/eller våtrom er pusset opp av privatpersoner så får du advokaten din til å kreve erstatning slik at du kan få fagfolk til å rette opp det leieboerne har gjort. Ta vare på alt av meldinger OL, gjerne ta opp evt samtaler med dem. Ikke ta imot nøklene for da godtar du at leiligheten er slik den er nå. 

Anonymkode: 1b85c...dae

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2019 den 13.22, Falkefugl skrev:

Har dessverre ikke noe råd, men vil bare si at her støtter jeg deg 100%! Du skal ikke betale ett øre! 

Ikke for å pirke. Men å betale i ører det fungerer ikke mer, da må du tilbake i tid, vi lever i 2019 nå. 

:ball:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Egenskap skrev:

Ikke for å pirke. Men å betale i ører det fungerer ikke mer, da må du tilbake i tid, vi lever i 2019 nå. 

:ball:

Det er å pirke, det er jo bare et utrykk .. Dessuten stemmer heller ikke det du sier, har du aldri fått en faktura på feks 1090.40 kr? Du kan ikke bare la vær å plotte inn de 0.40 kr, da blir det purregebyr. 

Anonymkode: 8df7a...fbf

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367

Så gull for deg da! Nå har du en nyoppusset leilighet helt gratis. Men hvis du allikevel vil være litt grei, kan du jo kjøpe dem en Stratos hver eller noe sånn, av den store sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Badet også, ja. Håper de har papirer på det da...! 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, xfs367 skrev:

Så gull for deg da! Nå har du en nyoppusset leilighet helt gratis. Men hvis du allikevel vil være litt grei, kan du jo kjøpe dem en Stratos hver eller noe sånn, av den store sorten.

😂😂👍👍

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Jeg ville også krevd at de fremla bevis på våtrom/elektrisk da det kan koster deg dyrt om det ikke er gjort av fagfolk. Utover det så har de ikke krav på et øre når de har gjort dette uten ditt samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis summen på 250 000 er sånn noenlunde korrekt, og de har pusset opp bad i tillegg til alt det andre, så kan jeg nesten garantere at badet ikke er gjort av fagfolk. Da ville totalsummen vært høyere. Med mindre det bare er snakk om å male en vegg eller sånn da, og ikke nye fliser/nye baderomsmøbler etc.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...